• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenhet av olika bredbandsabonnemang i Sverige och inom Europa

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi började med Universal för 6 år sen inkl. 40GB mobilsurf inom EU, kanon! Efter en sammanslagning blev det A3 med samma villkor. Så långt var allt OK!

Nyligen gick A3 ihop med Bredband2 och jag fattar ingenting längre. Verkar som att Bredband2 har "egna" regler och satsar mest på just bredband och IP telefoni. Inte en enda notis om mobiltelefoni och EU/EES mobilsurf-användning på deras nya hemsida. Börjar fundera på en annan operatör. Telia och Tre är inte intressanta i dagsläget.

Någon som är uppdaterad och känner till ett bra/beprövat förslag? Jag letar vidare... & tack på förhand!
Skall vara minst 40 GB/mån inom EU/EES under 6 månader (dvs. ingen begränsning till max 3-4 mån/år).
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Vi började med Universal för 6 år sen inkl. 40GB mobilsurf inom EU, kanon! Efter en sammanslagning blev det A3 med samma villkor. Så långt var allt OK!

Nyligen gick A3 ihop med Bredband2 och jag fattar ingenting längre. Verkar som att Bredband2 har "egna" regler och satsar mest på just bredband och IP telefoni. Inte en enda notis om mobiltelefoni och EU/EES mobilsurf-användning på deras nya hemsida. Börjar fundera på en annan operatör. Telia och Tre är inte intressanta i dagsläget.

Någon som är uppdaterad och känner till ett bra/beprövat förslag? Jag letar vidare... & tack på förhand!
Skall vara minst 40 GB/mån inom EU/EES under 6 månader (dvs. ingen begränsning till max 3-4 mån/år).
Telenor har 100/ månad utomlands vid fri surf i Sverige. Varierat hur de följer 6 månads regeln i bland ingen reaktion.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tack Peter, låter intressant ifall vi inte kan hitta mobilabonnemang med samtal, sms OCH surf. Två separata mobilabonnemang + WiFi's 500GB (vilket vi behöver under 6 månader) blir rätt dyrt...

Vimla har mobilabonnemang 50GB - 100GB/mån, men jag vet inte om Vimla har 4 månaders eller andra begränsningar, t.ex max 20GB/mån inom EU-EES. Har gjort förfrågan så vi får se vad dom svarar. Otroligt förmånligt om det skulle fungera på upp till 6 månader, vi får ändå inte vistas i ett annat EU-land mer än 6 månader.

PS. Hittade just notis på Vimla's hemsida vilket utesluter Vimla direkt:
1627281671801.png
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Telenor har 100/ månad utomlands vid fri surf i Sverige. Varierat hur de följer 6 månads regeln i bland ingen reaktion.
Ett abonnemang med 100GB/mån inom EU-EES skulle lösa alla våra "bekymmer", bara dom inte börjar debitera "nya" GB efter 3-4 månader för då "sitter man där"...
Alla vi på HBK som reser inom EU-EES är beroende av att vara anslutna för att hitta ställplatser, se våra TV-kanaler med nyheter och serier. Vi kan lätt köpa surf där vi befinner oss, det har vi gjort förr, men det är både omständigt och osäkert om man vill se program från Sverige (bl.a. pga. rättighets-restriktioner).

PS. Nu är det bestämt: 1000 TACK Arkilles!
Jag tecknar "Obegränsat" för 569:-/månad i 3 månader (ändrar sen till 4 GB, 219:-/mån). Marianne kör 4 GB i 3 månader, sen köper "Obegränsat" resten av vår vistelse inom EU-EES. Detta ger en tot. kostnad 788:-/mån. för båda två när vi inte är hemma.
När vi väl är hemma där vi har WiFi, då köper vi 4GB var, dvs en tot. kostnad 438:-/mån. Vi har redan surfat i Telenors nät och vet att vi klarar oss var vi än har varit från norr till söder. (OBS! har inga aktier i Telenor!)
DS.
 
Senast ändrad:

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Jag använde telenor kontantkort på vår resa i Polen, Tyskland, Danmark för någon vecka sedan , lyckades göra av med 30gb av 100 på 17 dagar, en del streaming (kollade hur jag skulle klara mig utan parabol för TV) Att ladda kortet en gång i månaden är ju inte så jobbigt.
 
F

F.d. 4220

Guest
Vimla har mobilabonnemang 50GB - 100GB/mån, men jag vet inte om Vimla har 4 månaders eller andra begränsningar, t.ex max 20GB/mån inom EU-EES. Har gjort förfrågan så vi får se vad dom svarar. Otroligt förmånligt om det skulle fungera på upp till 6 månader, vi får ändå inte vistas i ett annat EU-land mer än 6 månader.
Vimla är ett budget-alternativ. Jag har använt dem i flera år och jag är nöjd med dem.
Dock är jag inte flera månader utomlands. Om jag läste det finstilta rätt så har de en begränsning på 10Gb surf utomlands/månad, oavsett vilket abonnemang du har. Sedan kan man köpa till 1 gb åt gången, vilket fungerar utomlands. Det blir ju dock snabbt dyrt...

Vad jag sett så har de flesta budget-operatörer motsvarande begränsning på 10Gb/månad utomlands.
Jag antar att det är ett naturligt val iom det låga priset per månad dessa har.

För mig fungerar det som sagt ypperligt, eftersom jag är utomlands max en månad per år.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Har precis pratat med en mycket trevlig person på Telenor och allt set bra ut "för vår" del. Jag startar med att beställa kontantkort som Sander gjorde (tack Sander), laddar med "Fast" som ger 100 GB för 349:-/mån och testar i Norge. Om allt fungerar som det är tänkt, då tecknar vi varsitt abonnemang enligt plan "A" beskrivet i #86. Telenor begränsar GB-uttag inom EU/EES till 4 månader!
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Min erfarenhet av Telenor är att begränsningen inte slår till efter fyra månader, det funkade fint för mig även under den femte månaden utanför Sverige. Däremot slog jag i 100GB-taket några månader men det är ju en annan sak.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Har precis pratat med en mycket trevlig person på Telenor och allt set bra ut "för vår" del. Jag startar med att beställa kontantkort som Sander gjorde (tack Sander), laddar med "Fast" som ger 100 GB för 349:-/mån och testar i Norge. Om allt fungerar som det är tänkt, då tecknar vi varsitt abonnemang enligt plan "A" beskrivet i #86. Telenor begränsar GB-uttag inom EU/EES till 4 månader!
Vi har kvar våra vanliga abonnemang, tele2 12gb för 223 och TRE 5g plus pott på 35gb för 179 kr/mån. Kontantkortet från Telenor har jag i en router i husbilen- Våra vanliga abonnemang utnyttjas när vi lämnar husbilen, annars via routern och telenor.
De som är ute långa tider kan ju ha med sig ett eller två extra kontantkort, de är ju gratis via nätet eller en 50-lapp i butik. Om det blir krångel med att man använder för mycket data så byter man kort.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi har kvar våra vanliga abonnemang, tele2 12gb för 223 och TRE 5g plus pott på 35gb för 179 kr/mån. Kontantkortet från Telenor har jag i en router i husbilen...
Mycket bra lösning Sander, troligen mest ekonomisk oxå, varsitt mobilabonnemang och kontantkort för surf med telnr. som aldrig används. I vårt fall var det sammanslagning av 2 bolag med IT i "blöjstadiet" som gjorde att vi inte ville vara med längre, bara att tacka och buga för den tid som fungerade...

Det blev inget Telenor kontantkort eftersom vi inte ville behålla våra gamla abonnemang, nu har jag beställt två nya: Telenor obegränsat (100GB i EU/EES under 4 månader) och 4 GB för Marianne, 788:-/mån. Efter 3,9 månader ändrar vi upplägget till "tvärt om". När vi är hemma kör vi med 4GB var, 438:-/mån. Jag tror på det i dagsläget fast avundas dig att du har ett SIM-kort i routern. En router bjuder även på bättre mottagning med antenn placerad i rätt riktning på taket, går inte att göra med mobiltelefon, tyvärr. Hamnar vi i helt omöjlig situation på fjällen, då måste jag ta ut mitt SIM-kort och stoppa den i routen...hmmmm... en nödlösning som du slipper!

Tack alla ni som som bidragit i den här tråden och hjälpt oss fatta beslut. Det sägs att livet är summan av beslut man gjort under resans gång och då säger jag, vad skulle vi göra utan er på HBK? Vi kanske skulle fattat flera "felaktiga" beslut? ...men hittills har det fungerat väldigt bra!

:msn_heart::msn_heart:
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Mycket bra lösning Sander, troligen mest ekonomisk oxå, varsitt mobilabonnemang och kontantkort för surf med telnr. som aldrig används. I vårt fall var det sammanslagning av 2 bolag med IT i "blöjstadiet" som gjorde att vi inte ville vara med längre, bara att tacka och buga för den tid som fungerade...

Det blev inget Telenor kontantkort eftersom vi inte ville behålla våra gamla abonnemang, nu har jag beställt två nya: Telenor obegränsat (100GB i EU/EES under 4 månader) och 4 GB för Marianne, 788:-/mån. Efter 3,9 månader ändrar vi upplägget till "tvärt om". När vi är hemma kör vi med 4GB var, 438:-/mån. Jag tror på det i dagsläget fast avundas dig att du har ett SIM-kort i routern. En router bjuder även på bättre mottagning med antenn placerad i rätt riktning på taket, går inte att göra med mobiltelefon, tyvärr. Hamnar vi i helt omöjlig situation på fjällen, då måste jag ta ut mitt SIM-kort och stoppa den i routen...hmmmm... en nödlösning som du slipper!

Tack alla ni som som bidragit i den här tråden och hjälpt oss fatta beslut. Det sägs att livet är summan av beslut man gjort under resans gång och då säger jag, vad skulle vi göra utan er på HBK? Vi kanske skulle fattat flera "felaktiga" beslut? ...men hittills har det fungerat väldigt bra!

:msn_heart::msn_heart:
Kolla med personen du pratade med om du inte kan " få ett " simkort i samma ab till er router. Stå på dig stor kund!
Detta är ett bra alternativ.https://www.telenor.se/kundservice/mobiltelefoni/abonnemang/hantera-abonnemang/extra-sim-kort/
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vilken bra idé Arkilles! Har nu bett om ett extra kort (kostnadsfritt)... "Järn ska smidas medan det är varmt" sägs det, helt rätt!

OBS!
Jag vill gärna informera tidigare kunder hos A3, AllTele och Universal att det nya bolaget Bredband2 är UNDER ALL KRITIK och att vi är riktigt glada att ha sagt upp samarbetet. Deras hemsida är katastrof, står bl.a. absolut ingenting om mobiltelefoni, mejl via hemsidans frågeformulär fungerar inte alls (drar inte iväg) och "chatt" chattar inte utan slussar en vidare till långa köer och "tveksamt" kunnig personal. Att upplåta ett mobilnummer till någon annan kostar 390:- och kan införas först "nästa" faktura-månad... Har aldrig varit med om något liknande, urusel service jämfört med tidigare. Min allmänna uppfattning är att Bredband2 säljer bredband och är mest intresserad av företagskunder, så vi tackade för oss inte en dag försent!

Edit:
Försök med "gratis" extra kort fungerar inte längre (Telenor kontakt: "vi bedriver inte välgörande ändamål"...haha, den var rolig!). Kostar 89:-/mån och jag tycker att detta kan vara värt att ha i routern! Man kan beställa fler...
 
Senast ändrad:

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Kör Vimla (använder telenors nät) och fungerar perfekt i fjällvärlden i Norrland då vi ofta vandrar där.
100 kr i månaden
 
F

F.d. 22252

Guest
Blev uppringd som jag trodde från telenor han hade en del av mina data och sa att jag skulle få 20% pensionärsrabatt. Han var försäljare från tele2 som ville göra avtal. Han trodde väl att jag var en dum åldring som han kunde få provision på.
Jag är nöjd med telenor för det mesta har obegränsad surf extra simkort som var gratis först sen 69kr och nu ska det bli 84kr, till det har telenor stream med 40-50kanaler bra nu under os man kan se sina favoritidrotter 9 kanaler men oftast med engelsk kommentator det var ett erbjudande 149kr/mån.
Vill jag spara in på simkortet kan jag ju använda mobilen som router men då får jag ladda mycket mer, har en router som fungerar hyfsat men faktiskt är min Huawei surfplatta bättre på alla vis men den står på laddning dygnet runt och det är knappast bra. Routern kan jag köra direkt från tv usbuttag och då får jag laddning därifrån.
Utomlands kommer jag få 100gb/mån och det räcker nog, hemma gör jag nog av med mycket mer men streamen drar ingen surf alls så jag kan säkert gå ner ganska mycket där.
Det har blivit betydligt billigare att ta allt genom telenor och inte använda varken antenn eller parabol.
En sak som retar mej är att jag är tvungen att via skatten betala för två kanaler där jag nästan bara ser på nyheter som är samma i bägge. Speciellt som de blivit altmera politiskt färgade och inte opolitiska som uppdraget från regeringen en gång var.
Ett råd om man ska ta ett abbonnemang är att begära ett mail där allt man kommit överens om står och att personen jobbar på företaget ifråga och inte är frilansförsäljare som försöker ljuga sej till ett avtal med löfte om guld och gröna skogar. Man vill ju ha det skriftligt och så att man kan sova på saken, går inte det ska man lägga på.
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Tack Peter, låter intressant ifall vi inte kan hitta mobilabonnemang med samtal, sms OCH surf. Två separata mobilabonnemang + WiFi's 500GB (vilket vi behöver under 6 månader) blir rätt dyrt...

Vimla har mobilabonnemang 50GB - 100GB/mån, men jag vet inte om Vimla har 4 månaders eller andra begränsningar, t.ex max 20GB/mån inom EU-EES. Har gjort förfrågan så vi får se vad dom svarar. Otroligt förmånligt om det skulle fungera på upp till 6 månader, vi får ändå inte vistas i ett annat EU-land mer än 6 månader.

PS. Hittade just notis på Vimla's hemsida vilket utesluter Vimla direkt:
Visa bilaga 213583
Du kan ha en sparad pott på upp 100 GB, Länk till deras förklaring

// Thomas
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Toppen