• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenhet av olika bredbandsabonnemang i Sverige och inom Europa

Wifi On Board

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
30898
Medlemskap
2024
Hej @carsten, jag kan inte mer än hålla med dig. Däremot kommer inte detta hända. En mycket stor viktigt inkomst för mobiloperatörer är just roamingintäkter. Länder såsom Spanien, Tyskland och även Sverige med vanligt många turister har förlorat otroliga summor pga Covid i roamingintäkter utan dess turister. Roaming är väldigt dyrt mellan länderna, och den EU lag som nu finns där en viss roaming ingår kan vi tacka EU för. Men det kommer alltid finnas begränsningar att bara en del av sin surf får användas utanför Sverige.
Med vänlig hälsning,
//Nicklas
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Carsten.
Eu har sedan några år löst detta. Alla svenska operatörers mobilabonnemang med surf går att ringa och surfa med inom eu utan extra kostnader. Men ev med viss begränsning av surfvolym och tidsbegränsat till 4 månader. Efter 4 månader kostar surfen extra. Vi ringer, surfar och tittar på tv med vårt abonnemang när vi är utomlands.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Ett klarläggande från Admin:

Gränsen mellan reklam och information kan vara svår att sätta.
Det är inte tillåtet att göra reklam eller att annonsera i Forumets trådar.
Medlemsförmåner har sin avdelning och Annonser har sin avdelning inom vårt Forum.
När innehållet i ett förmånserbjudande ändras skall företaget ta kontakt med Husbilsklubben.se som i sin tur kompletterar erbjudandet under Medlemsförmåner med den nya informationen.
Som en kompletterande information skriver admin i Husbilsklubben.se en kortfattad information i tråden: Vad händer i Husbilsklubben.se | Husbilsklubben.se
Det är inte unikt att ägaren till ett företag som ger ett förmånserbjudande också är medlem i Husbilsklubben.se. Så är det i detta fall.
Ägaren/Medlemmen informerade om en väsentlig ändring i erbjudandet varför vi har låtit det stå som en information i den aktuella tråden. Skulle information nå gränsen att den kan tolkas som reklam kommer sådana inlägg att tas bort.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Carsten.
Eu har sedan några år löst detta. Alla svenska operatörers mobilabonnemang med surf går att ringa och surfa med inom eu utan extra kostnader. Men ev med viss begränsning av surfvolym och tidsbegränsat till 4 månader. Efter 4 månader kostar surfen extra. Vi ringer, surfar och tittar på tv med vårt abonnemang när vi är utomlands.
Jovisst, om du har mobilabonnemang funkar det utomlands men inte på din surfplatta med 4g- och wifianslutning
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jovisst, om du har mobilabonnemang funkar det utomlands men inte på din surfplatta med 4g- och wifianslutning
Jag använder kontant mobilsimkort i surfplattan,laddar med enbart surf fungerar utmärkt utomlands.
Om du använder det operatörerna kallar mobiltbredband fungerar det inte utomlands,men sätter du i ett simkort för mobiltelefoni fungerar det överallt.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Jag använder kontant mobilsimkort i surfplattan,laddar med enbart surf fungerar utmärkt utomlands.
Om du använder det operatörerna kallar mobiltbredband fungerar det inte utomlands,men sätter du i ett simkort för mobiltelefoni fungerar det överallt.
Jo, det förstår jag men jag har redan ett 30GB 4G abonnemang på surfplattan och det dör så fort jag lämnar landet..
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Carsten.
Eu har sedan några år löst detta. Alla svenska operatörers mobilabonnemang med surf går att ringa och surfa med inom eu utan extra kostnader. Men ev med viss begränsning av surfvolym och tidsbegränsat till 4 månader. Efter 4 månader kostar surfen extra. Vi ringer, surfar och tittar på tv med vårt abonnemang när vi är utomlands.
Men jag kan inte använda min router som i Sverige!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Men jag kan inte använda min router som i Sverige!
Jag förutsätter att du har ett telefonabonnemang, du kan skaffa ett extra SIM-kort till det abonnemanget och sätta det i din router.
Abonnemang för Mobilt Bredband fungerar vanligtvis inte utanför Sverige men ett extra datakort till ditt telefonabonnemang gör det.
 

Bernt Roupé

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
15917
Medlemskap
2024
Då jag inte gjort någon jämförande sammanställning kan jag inte säga vad som är billigast och bäst men det vi har räcker mycket långt.
Min fru och jag har Telenor obegränsat. För detta betalar vi 805:- per månad och då ringer vi båda obegränsat, inklusive samtal till och från Sverige när vi är ute i Europa. Dessutom har vi en "puck" (router) med eget SIM-kort som gör att när vi både när vi är ute eller hemma så kör vi båda på internet via denna. Har ännu inte varit ute i Europa tillräckligt länge sammanhängande för att kunna avgöra hur mycket surfpotten räcker där, men till nödvändiga bankärenden, mail och en del TV-tittande räcker den gott och väl. Möjligtvis för vi tycker det finns roligare saker att titta på än TV och internet när vi är ute och far. Skulle det bli brist när Europa öppnar upp igen och vi testar så är det relativt billigt att köpa till.
Möjligen att Telia har bättre täckning i Norrlands inland, även om jag inte upptäckt någon brist hos Telenor, men det är i så fall det enda som är bättre. I bostaden provade jag Telias bredband via fiber och det var flerfaldigt dyrare med knappt märkbart bättre kapacitet (stora nedladdningar). Men sälja med bindningstid vill de så det blev en dyr test.
Vi kör oxå med Telenor där har vi 100gb utomlands men har behövt köpa till lite nere i Portugal. Då köper vi ett portugisisk kort från noz det blir billigare.
 

Bernt Roupé

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
15917
Medlemskap
2024
Vi har Telia.
Fungera överallt i Skandinavien där man kan köra husbil, inklusive norra Norge längs ishavet.
När vi var i Tyskland funkade det naturligtvis också.
Ovanstående min erfarenhet.

Pga ovanstående är nu vår satellitanläggning avmonterad (till salu här på HBK), kör bara med TV antenn och streamar med 4g.
Vill man har mer surf kan man köpa till, det är i särklass den minsta utgiften i en husbilssemester.
Att det funkar är viktigast, ett gratis abonnemang som inte funkar är sämre än inget abonnemang tycker jag.
Min satelitanläggning hamnade på skroten kör mara med wifi
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Hej @carsten, jag kan inte mer än hålla med dig. Däremot kommer inte detta hända. En mycket stor viktigt inkomst för mobiloperatörer är just roamingintäkter. Länder såsom Spanien, Tyskland och även Sverige med vanligt många turister har förlorat otroliga summor pga Covid i roamingintäkter utan dess turister. Roaming är väldigt dyrt mellan länderna, och den EU lag som nu finns där en viss roaming ingår kan vi tacka EU för. Men det kommer alltid finnas begränsningar att bara en del av sin surf får användas utanför Sverige.
Med vänlig hälsning,
//Nicklas
Nej, det ar inte korrekt, det finns foretag som inte begransar roaming.

Jag har ett Vodafone abonemang med obegransad surf i hela Europa. Det kostar mig 230:- i manaden och ar ej begranasat vare sig till data eller telefoni. Ej heller begransar man hastigheten vid en viss forbrukad data mangd. Jag har rest I Europa och anvander mycket data, val over 200gig i manaden, utan problem. De stoder aven 5G dar detta finnes. Dessutom fungerar det i Australien, USA och flera andra lander, da jag reser mycket ar detta det basta jag funnit som faktiskt fungerar.


//Freddy
 
F

f.d. 53452

Guest
Nej, det ar inte korrekt, det finns foretag som inte begransar roaming.

Jag har ett Vodafone abonemang med obegransad surf i hela Europa. Det kostar mig 230:- i manaden och ar ej begranasat vare sig till data eller telefoni. Ej heller begransar man hastigheten vid en viss forbrukad data mangd. Jag har rest I Europa och anvander mycket data, val over 200gig i manaden, utan problem. De stoder aven 5G dar detta finnes. Dessutom fungerar det i Australien, USA och flera andra lander, da jag reser mycket ar detta det basta jag funnit som faktiskt fungerar.


//Freddy
Hej Freddy.
I vilket land har du löst det? Telenor köpte ju upp Vodafone i Sverige.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Jag kopte det i England nar jag var dar pa besok.
Kopte ett liknande i Tyskland ocksa.

Kolla Vodafone i ovriga Europa. Som sagt, jag ar mycket nojd med dem.


//Freddy
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Vad du har för abonnemang i Sverige spelar ju ingen roll när du är utomlands. Det är billigare att köpa ett kort i de länder som du vistas i.
Så man ska ha ett från Danmark, ett från Tyskland, ett från Luxemburg, ett från Frankrike, ett från Portugal och ett från Spanien? Verkar vara väldigt omständigt.
 

leffe05

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Växjö
HBK-Nr
12447
Medlemskap
2022
Hej! Jag tänker skaffa en TP-link Archer MR 600 4g-router. Är det någon/några som har Wimla simkort och hur är täckningen och funktionen i så fall?

Leffe 05
 
Toppen