• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenhet av olika bredbandsabonnemang i Sverige och inom Europa

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vi har vår gamla hemrouter i husbilen med ett Tele2 abbonemang. Abbonemanget är gammalt och när jag skulle säga upp det sedan vi fått fiberuppkoppling så fick jag om jag ville ha det kvar, ha det som pausbart.
Det betyder att jag enbart betalar för den tid som det använts, det går att ställa på eller av för en enda dag om man så vill och då betalar man bara 1/30 del av månadskostnaden.
Månadskostnaden för en fullmånad är drygt 300 kr och för det får man 200GB. Den totala tid vi använder det på ett år är ca en månad så totalkostnaden för ett år är drygt 300 kr.
Det är osäkert om det går att nyteckna ett sådant abbonnemang, vi hade haft det i många år som fast trådlöst abbonnemang innan.
Täckningen för Tele2 och Telia tycker jag idag är i stort sett utjämnad även i norr, tills för några år sedan var det bara Telia som gällde i den landsändan men Tele2 har på senare år gjort en kraftig utbyggnad av nätet så det är i stort sett jämt idag, på olika platser är den ena eller den andra bättre.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.549
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Jag förutsätter att du har ett telefonabonnemang, du kan skaffa ett extra SIM-kort till det abonnemanget och sätta det i din router.
Abonnemang för Mobilt Bredband fungerar vanligtvis inte utanför Sverige men ett extra datakort till ditt telefonabonnemang gör det.
Ja det har jag med ett extrakort för routern men det fungerar bara i sverige. Kan man få två telefonkort på samma abbonemang?

 
F

F.d. 4220

Guest
Hej! Jag tänker skaffa en TP-link Archer MR 600 4g-router. Är det någon/några som har Wimla simkort och hur är täckningen och funktionen i så fall?
Vimla använder sig av Telenors nät. Jag har använt dem i flera år och har aldrig haft några problem.
Att oanvänd data hamnar i potten och att man kan pausa det är bra. Dessutom får man mer data som 55+.
 

GlennAnita

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
28683
Medlemskap
2025
Köpte abonnemang på Telia i augusti 2020. 50 Gb/månad borde räcka en stund. Funkade bra i Sverige och genom Tyskland och Polen men när vi kommer till Ungern och Budapest 1/10 är det stendött. Ringer, sitter i kö, många gånger och måååånga timmar till Telia. De hittar ingen lösning. När vi är i Venedig tror Telia att vi är i Slovenien. Kommer fram till Algarvekusten 14/10 utan att Telia har hittat problemet!!! Men vi har fått 300 Gb i kompensation. Hjälper inte mycket om man inte kan använda det!!!
I Portugal har vi Wi-Fi så där använder vi inte abonnemanget. Drar till Norge inför julen. Funkar inte där heller!!! Ni är ju i Sverige säger Telia. Hopplöst! Telia är nog bra i Sverige men funkar dåligt i EU. Gick över till Tele2 i mars och är i Portugal nu. Fungerar väldigt bra so far!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Köpte abonnemang på Telia i augusti 2020. 50 Gb/månad borde räcka en stund. Funkade bra i Sverige och genom Tyskland och Polen men när vi kommer till Ungern och Budapest 1/10 är det stendött. Ringer, sitter i kö, många gånger och måååånga timmar till Telia. De hittar ingen lösning. När vi är i Venedig tror Telia att vi är i Slovenien. Kommer fram till Algarvekusten 14/10 utan att Telia har hittat problemet!!! Men vi har fått 300 Gb i kompensation. Hjälper inte mycket om man inte kan använda det!!!
I Portugal har vi Wi-Fi så där använder vi inte abonnemanget. Drar till Norge inför julen. Funkar inte där heller!!! Ni är ju i Sverige säger Telia. Hopplöst! Telia är nog bra i Sverige men funkar dåligt i EU. Gick över till Tele2 i mars och är i Portugal nu. Fungerar väldigt bra so far!
Har använt Telia i större delen av EU under dom senaste åren aldrig haft problem, ni har nog otur;)
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Nej, det ar inte korrekt, det finns foretag som inte begransar roaming.

Jag har ett Vodafone abonemang med obegransad surf i hela Europa. Det kostar mig 230:- i manaden och ar ej begranasat vare sig till data eller telefoni. Ej heller begransar man hastigheten vid en viss forbrukad data mangd. Jag har rest I Europa och anvander mycket data, val over 200gig i manaden, utan problem. De stoder aven 5G dar detta finnes. Dessutom fungerar det i Australien, USA och flera andra lander, da jag reser mycket ar detta det basta jag funnit som faktiskt fungerar.


//Freddy
Det finns många lösningar som vi sjöfolk använder oss av när vi reser runt i Europa. Detta är ett. När vi åker runt i resten av världen så får man kolla på andra lösningar, 3 world, etc etc etc.

Man är ju beroende av att tala med tanten hemma(????) de 6 månaderna man är borta var år.

Men, Telenor börjar ju bli ganska stora så de kanske kan börja erbjuda kommunikation (till EU priser) även i resten av världen snart,,,kanske,,??
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Det finns många lösningar som vi sjöfolk använder oss av när vi reser runt i Europa. Detta är ett. När vi åker runt i resten av världen så får man kolla på andra lösningar, 3 world, etc etc etc.

Man är ju beroende av att tala med tanten hemma(????) de 6 månaderna man är borta var år.

Men, Telenor börjar ju bli ganska stora så de kanske kan börja erbjuda kommunikation (till EU priser) även i resten av världen snart,,,kanske,,??
Vodafone fungerar i 81 lander.. fungerar aven i Karibien nar jag guppar runt dar... ;)

//Freddy
 

Bernt Roupé

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Nordanstig
HBK-Nr
15917
Medlemskap
2024
Nej, det ar inte korrekt, det finns foretag som inte begransar roaming.

Jag har ett Vodafone abonemang med obegransad surf i hela Europa. Det kostar mig 230:- i manaden och ar ej begranasat vare sig till data eller telefoni. Ej heller begransar man hastigheten vid en viss forbrukad data mangd. Jag har rest I Europa och anvander mycket data, val over 200gig i manaden, utan problem. De stoder aven 5G dar detta finnes. Dessutom fungerar det i Australien, USA och flera andra lander, da jag reser mycket ar detta det basta jag funnit som faktiskt fungerar.


//Freddy
Interesant vart har du fixat abonemanget
 

leffe05

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Växjö
HBK-Nr
12447
Medlemskap
2022
Vimla använder sig av Telenors nät. Jag har använt dem i flera år och har aldrig haft några problem.
Att oanvänd data hamnar i potten och att man kan pausa det är bra. Dessutom får man mer data som 55+.
Tack för svaret. det får nog bli en sådan anslutning. Leffe 05
 
F

f.d. 53452

Guest
Köpte abonnemang på Telia i augusti 2020. 50 Gb/månad borde räcka en stund. Funkade bra i Sverige och genom Tyskland och Polen men när vi kommer till Ungern och Budapest 1/10 är det stendött. Ringer, sitter i kö, många gånger och måååånga timmar till Telia. De hittar ingen lösning. När vi är i Venedig tror Telia att vi är i Slovenien. Kommer fram till Algarvekusten 14/10 utan att Telia har hittat problemet!!! Men vi har fått 300 Gb i kompensation. Hjälper inte mycket om man inte kan använda det!!!
I Portugal har vi Wi-Fi så där använder vi inte abonnemanget. Drar till Norge inför julen. Funkar inte där heller!!! Ni är ju i Sverige säger Telia. Hopplöst! Telia är nog bra i Sverige men funkar dåligt i EU. Gick över till Tele2 i mars och är i Portugal nu. Fungerar väldigt bra so far!
Tyvärr är dagens Telia i allt för stor utsträckning "det gamla" Telia. Man opererar på en konkurrensutsatt modern marknad men har märkligt svårt att anpassa sig och förstå att det dagens kunder frågar efter är "leveranser" till konkurrenskraftiga priser. Inte ålderdomliga säljmetoder med inslag av lurendrejeri.
 

Road4s

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
26376
Medlemskap
2024
Kan Nej, det ar inte korrekt, det finns foretag som inte begransar roaming.

Jag har ett Vodafone abonemang med obegransad surf i hela Europa. Det kostar mig 230:- i manaden och ar ej begranasat vare sig till data eller telefoni. Ej heller begransar man hastigheten vid en viss forbrukad data mangd. Jag har rest I Europa och anvander mycket data, val over 200gig i manaden, utan problem. De stoder aven 5G dar detta finnes. Dessutom fungerar det i Australien, USA och flera andra lander, da jag reser mycket ar detta det basta jag funnit som faktiskt fungerar.


//Freddy
Har du något tips på var man kan köpa ett sådant sim-kort från Sverige?
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.549
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
De ringde från Fibio idag. Är det någon som har något att säga om deras mobilabbonnemang; de använder Telenors nät.
 

cajhmeriksson

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
25523
Medlemskap
2024
Hade Hallons bredband i somras. Fungerade överallt utom i Obbola utanför Umeå.
Billigt utan uppsägningstid. Dessutom var det 3 månader till halva priset. och all outnyttjad surf sparades till nästa månad.
Hallon går i 3:s nät.
Hallon (Tre) funkar inte i Norrlands inland. Åkte vla Vildmarksvägen förra året. Stendött.
 
Toppen