• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenhet av olika bredbandsabonnemang i Sverige och inom Europa

Road4s

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
26376
Medlemskap
2024
Jag har letat omkring bland olika forum för att få ta del av erfarenheter av olika alternativa operatörer för bredband/internet till husbilen men har inte hittat något samlat kring just dessa alternativ. Jag upptäckte att man som hbk medlem har rabatt hos wifi.se som vid en första anblick verkade vara precis vad jag letar efter:

Man betalar för en surfpott som kan användas inom 12 månader och kan nyttjas fullt ut både i Sverige och inom EU. Samma pris gäller om man vill öka på potten.

Möjligen tolkar jag deras erbjudanden fel men som jag förstår det så kör i Tres nätverk i Sverige och i Telenors inom EU/ESS (borde det inte stå Vodafone?). Det som gör mig väldigt tveksam är just att man tydligen använder Tre i Sverige eftersom vi gärna vistas i norra Sverige, speciellt i dessa Corona tider. Tre har en helt ok täckning i södra Sverige men i norra Sverige är täckningen obefintlig, möjligen med undantag för längs kusten och i större samhällen.

Jag, och säkert många med mig, är intresserad av om det är möjligt att hitta ett abonnemang med möjlighet till hög surfpott under begränsad tid (4-8 veckor) som funkar bra i både Sverige och EU UTAN att kosta en förmögenhet? Eller måste man leta efter olika lösningar för varje behov?

Någon som har erfarenhet av wifi.se vore också väldigt intressant att höra om.

Bakgrundsinfo: Jag har idag ett Tele2 abonnemang på 20 GB/mån med kostnadsfritt extra datakort som jag varit nöjd med. Men om jag uppgraderar abonnemanget som envisas Tele2 med att ta 99:-/månaden för samma extra datakort UTÖVER abonnemangsuppgraderingen. Därmed blir lösningen alldeles för dyr så därför letar jag nu alternativa lösningar.
Router har jag redan så det är "bara" abonnemangslösningarna jag är på jakt efter. Det finns f.ö. utmärkt information om routrar i hbk forumen för dem som vill veta mer om just routrar.
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Hade Hallons bredband i somras. Fungerade överallt utom i Obbola utanför Umeå.
Billigt utan uppsägningstid. Dessutom var det 3 månader till halva priset. och all outnyttjad surf sparades till nästa månad.
Hallon går i 3:s nät.
 

Road4s

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
26376
Medlemskap
2024
Hade Hallons bredband i somras. Fungerade överallt utom i Obbola utanför Umeå.
Billigt utan uppsägningstid. Dessutom var det 3 månader till halva priset. och all outnyttjad surf sparades till nästa månad.
Hallon går i 3:s nät.
Tack för inspelet. Vistades ni även in inlandet eller höll ni er längs kusten i Norrland?
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Har också Hallon. Ska man vistas utanför Sverige måste man ha det större abonnemanget.
Den stora fördelen för mig är att man sparar outnyttjade GB. Detta eftersom Jag har fiber hemma.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vi har Telia.
Fungera överallt i Skandinavien där man kan köra husbil, inklusive norra Norge längs ishavet.
När vi var i Tyskland funkade det naturligtvis också.
Ovanstående min erfarenhet.

Pga ovanstående är nu vår satellitanläggning avmonterad (till salu här på HBK), kör bara med TV antenn och streamar med 4g.
Vill man har mer surf kan man köpa till, det är i särklass den minsta utgiften i en husbilssemester.
Att det funkar är viktigast, ett gratis abonnemang som inte funkar är sämre än inget abonnemang tycker jag.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag använder Telenors kontantkort och laddar på med 100 GB åt gången för 449 kr via "Telenor ladda" appen, och det har fungerat utmärkt i även Norrlands inland, man kan använda hela datapotten inom EU också!
Jag kan bara hitta 20GB/499kr på Telenor ,har du någon annan typ av kontantkort?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag köpte ett sim på 100gb på wifi.se i höstas via våra erbjudanden här, det gäller överallt i 365 dagar, har dock inte kommit ut än ur garaget för test ännu.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag kör Tele2 Wifi on go.
Då tankar du den mängd du tror dig göra av med och giltighetstiden är upp till ett år.
Har den både i routern i husbilen och den inbyggda i personbilen.
Jag har aldrig saknat täckning.
Har tre på jobbmobilen och det är helt värdelöst.
 

Road4s

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
26376
Medlemskap
2024
Jag kör Tele2 Wifi on go.
Då tankar du den mängd du tror dig göra av med och giltighetstiden är upp till ett år.
Har den både i routern i husbilen och den inbyggda i personbilen.
Jag har aldrig saknat täckning.
Har tre på jobbmobilen och det är helt värdelöst.
Verkar vara ett bättre alternativ än wifi.se inom Sverige som jag missat, tack för tipset! Funkar dock inte utomlands enligt info på deras sida
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Verkar vara ett bättre alternativ än wifi.se inom Sverige som jag missat, tack för tipset! Funkar dock inte utomlands enligt info på deras sida
Jag kollade också wifi.se men tyckte det var på tok för dyrt...
Verkar vara ett bättre alternativ än wifi.se inom Sverige som jag missat, tack för tipset! Funkar dock inte utomlands enligt info på deras sida
Var hittade du att det inte funkade utomlands?
Det funkade i Danmark förra sommaren.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
446
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Jag har letat omkring bland olika forum för att få ta del av erfarenheter av olika alternativa operatörer för bredband/internet till husbilen men har inte hittat något samlat kring just dessa alternativ. Jag upptäckte att man som hbk medlem har rabatt hos wifi.se som vid en första anblick verkade vara precis vad jag letar efter:

Man betalar för en surfpott som kan användas inom 12 månader och kan nyttjas fullt ut både i Sverige och inom EU. Samma pris gäller om man vill öka på potten.

Möjligen tolkar jag deras erbjudanden fel men som jag förstår det så kör i Tres nätverk i Sverige och i Telenors inom EU/ESS (borde det inte stå Vodafone?). Det som gör mig väldigt tveksam är just att man tydligen använder Tre i Sverige eftersom vi gärna vistas i norra Sverige, speciellt i dessa Corona tider. Tre har en helt ok täckning i södra Sverige men i norra Sverige är täckningen obefintlig, möjligen med undantag för längs kusten och i större samhällen.

Jag, och säkert många med mig, är intresserad av om det är möjligt att hitta ett abonnemang med möjlighet till hög surfpott under begränsad tid (4-8 veckor) som funkar bra i både Sverige och EU UTAN att kosta en förmögenhet? Eller måste man leta efter olika lösningar för varje behov?

Någon som har erfarenhet av wifi.se vore också väldigt intressant att höra om.

Bakgrundsinfo: Jag har idag ett Tele2 abonnemang på 20 GB/mån med kostnadsfritt extra datakort som jag varit nöjd med. Men om jag uppgraderar abonnemanget som envisas Tele2 med att ta 99:-/månaden för samma extra datakort UTÖVER abonnemangsuppgraderingen. Därmed blir lösningen alldeles för dyr så därför letar jag nu alternativa lösningar.
Router har jag redan så det är "bara" abonnemangslösningarna jag är på jakt efter. Det finns f.ö. utmärkt information om routrar i hbk forumen för dem som vill veta mer om just routrar.
Dom höjd mitt till
Jag har letat omkring bland olika forum för att få ta del av erfarenheter av olika alternativa operatörer för bredband/internet till husbilen men har inte hittat något samlat kring just dessa alternativ. Jag upptäckte att man som hbk medlem har rabatt hos wifi.se som vid en första anblick verkade vara precis vad jag letar efter:

Man betalar för en surfpott som kan användas inom 12 månader och kan nyttjas fullt ut både i Sverige och inom EU. Samma pris gäller om man vill öka på potten.

Möjligen tolkar jag deras erbjudanden fel men som jag förstår det så kör i Tres nätverk i Sverige och i Telenors inom EU/ESS (borde det inte stå Vodafone?). Det som gör mig väldigt tveksam är just att man tydligen använder Tre i Sverige eftersom vi gärna vistas i norra Sverige, speciellt i dessa Corona tider. Tre har en helt ok täckning i södra Sverige men i norra Sverige är täckningen obefintlig, möjligen med undantag för längs kusten och i större samhällen.

Jag, och säkert många med mig, är intresserad av om det är möjligt att hitta ett abonnemang med möjlighet till hög surfpott under begränsad tid (4-8 veckor) som funkar bra i både Sverige och EU UTAN att kosta en förmögenhet? Eller måste man leta efter olika lösningar för varje behov?

Någon som har erfarenhet av wifi.se vore också väldigt intressant att höra om.

Bakgrundsinfo: Jag har idag ett Tele2 abonnemang på 20 GB/mån med kostnadsfritt extra datakort som jag varit nöjd med. Men om jag uppgraderar abonnemanget som envisas Tele2 med att ta 99:-/månaden för samma extra datakort UTÖVER abonnemangsuppgraderingen. Därmed blir lösningen alldeles för dyr så därför letar jag nu alternativa lösningar.
Router har jag redan så det är "bara" abonnemangslösningarna jag är på jakt efter. Det finns f.ö. utmärkt information om routrar i hbk forumen för dem som vill veta mer om just routrar.
Dom höjde mitt till 50gb fortsatt gratis extra sim till routern.Man kan nog förhandla med dom ring dom.
 

Niklas & Carola

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Linköping
HBK-Nr
21512
Medlemskap
2027
Vi kör Fello.se som nyttjar Telias nät. Funkar både i Norrland och EU ;)
Och det kan pausas.


Visa bilaga 208391
Har du det abonnemanget i telefonen eller i en router? Har själv ett sådant abonnemang i telefonen men tänkte skaffa 1 kort till en router. Blir lite bättre mottagning om man sätter upp antenn på taket än i mobilen. Och tänkte pausa det under vintern i så fall.
 
Toppen