• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Två meningar till: Kanske är fyrhjulingar ett större problem än epa-traktorer?

Transportstyrelsen: Oregistrerade fyrhjulingar får endast användas inom inhägnat område.

Jappe
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Jag har fortfarande inte förstått vad själva "problemet" är Jappe, mer än att det är andra grupper av trafikanter än den man själv tillhör? Utveckla gärna det.

Oregistrerade fyrhjulingar ser man inte på vägarna (i vart fall inte jag), varken i stan eller på landsbygden, däremot många registrerade sådana, lagligt framförda.

Talar vi dödlighet eller anarki i trafiken så är det stora problemet som jag ser det alla de som kör motorcykel utan att ha MC-kort eller utbildning för det, helt riskfritt, anonymt maskerade av hjälmen, fordonet immunt mot fartkameror, och en hjälplös polis som blir uthängd och lynchad i media när de försöker få stopp på en flyende MC i hög fart med en förare med övertro på sig själv som inte kan hantera sitt fordon.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Problemet är att dessa fordon efter att de godkänts av Svensk Bilprovning undantagslöst ändrats av ungdomarna så att de nu går att köra lika fort som en personbil och låter som en trimmad dragster bakom ett svart rökmoln, alltså gjorts olagliga.

Fordonen är nu obesiktade, oskattade, oregistrerade, oförsäkrade och de körs av 16–17 åringar utan körkort och trafikutbildning.

Polisen tycks inte bry sig!
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Nu talar ni om äpplen och päron här. "Fyrhjulingar" som begrepp är för mig ett vuxenfordon, som körs av A och B-korts-innehavare, i nära personbilshastigheter helt lagligt på alla sätt.

Är det en speciell liten grupp av fyrhjulingar ni syftar på så framgår det inte.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Fordonen är nu obesiktade, oskattade, oregistrerade, oförsäkrade och de körs av 16–17 åringar utan körkort och trafikutbildning.

Polisen tycks inte bry sig!

Ungefär som en husbilsåkare om man vill tolka det så.. förutom åldern. :D

Det ligger en del i vad du skriver, men vilken rolig tid det var! :)

mvh jocke
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Yamaha Raptor 700 R t ex är en typisk, mycket populär, fyrhjuling som jag själv var spekulant på ett tag.

Yamaha RAPTOR 700 R SE

Jag börjar gissa att det här också rör sig om typiskt "pensionärsgnäll" baserat på missuppfattningar och förväxlingar när man sett dem på gatan...? ;)

Angående hastigheter på fyrhjulingar (från när jag var intresserad av dem) så är här ett direkt svar från transportstyrelsen:

"Jag kanske var lite otydlig i mitt svar, men du kommer inte att få några problem med polisen eller någon annan om du kör exempelvis 90 km/tim på en 90 väg, eller 110 km/tim på en 110 väg. Du får alltså följa hastighetsbegränsningarna. Tänk bara på att fordonet fortfarande är konstruerat för en viss max hastighet rent tekniskt, men ingen hindrar dig att köra fortare om det är möjligt. Sedan kan det vara olämpligt att köra fort med vissa typer av fordon, men inte olagligt. Hoppas jag var lite tydligare i svaret denna gång.

Med vänlig hälsning

Hans Cassepierre
Handläggare Trafikregistret
Transportstyrelsen
701 81 Örebro

Start - Transportstyrelsen

Telefon: 0771-503 503
Fax: 019-26 26 12
"
 
Senast ändrad:

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Problemet är att dessa fordon efter att de godkänts av Svensk Bilprovning undantagslöst ändrats av ungdomarna så att de nu går att köra lika fort som en personbil och låter som en trimmad dragster bakom ett svart rökmoln, alltså gjorts olagliga.

Fordonen är nu obesiktade, oskattade, oregistrerade, oförsäkrade och de körs av 16–17 åringar utan körkort och trafikutbildning.

Polisen tycks inte bry sig!

Hmm, polisen gör lite insatser då och då när det spårar ur för mycket. Resultatet brukar bli lite extra väntan på att få rätta körkortet, lite kymigt när kompisarna får det straxt efter 18-årsdagen.

Den här gentlemannen runt 80 år som blev inblandad i en trafikolycka, med endast plåtskador som följd. Hur det kom sig så dök polisen upp på platsen med åtföljande alko- och kk-kontroll. Det visade sig att gentlemannen aldrig haft ett körkort under sin tid, kanske 50-60 år, som fordonsförare! Enligt trafikreglerna och utredningen på plats så var det motparten, med körkort, som gjort ett misstag. Kort beskrivning av en tidningsartikel jag läste för ett antal år sedan.

Att tonåringar kan brista i omdöme och uppförande i trafiken förvånar mig inte så mycket. Efter ett antal år som yrkestrafikant så är det mer förvånande och uppseendeväckande att de som har körkort och rutin, eventuellt med flera högre behörigheter och därmed gjort teoriprov och uppkörning mer än en gång, inte kan bättre.
Det har hänt mer än en gång att man kom ifatt en personbil som kört 65-75 km/h på 90-väg. Efter en stund så närmar man sig ett samhälle där det blir 70, sedan 50, och om det varit en skola i samhället, 30 km/h. Man förväntar sig då att hastigheten ska anpassas då oskyddade trafikanter kan förväntas i större utsträckning. Men icke, avståndet tänjs ut när man saktade ned till skyltad hastighet. För framförvarande fortsätter det i samma lunk runt 70 km/h verkar det som, förbi korsningar till tvärgator och tomtutfarter med häckar som skymmer sikten, "Herr Gårman"-skylten vid skolan eller affären. Egen bedömd ålder på förarna, runt pensionsåldern.

Dåligt omdöme och regelefterlevnad är inte åldersspecifikt.

* Har sett ett nytt agerande från polisen i sommar. De filmar korsningar med stopplikt, kameran placerad på en tripod några hundra meter från korsningen.
 
Senast ändrad:

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Problemet är att dessa fordon efter att de godkänts av Svensk Bilprovning undantagslöst ändrats av ungdomarna så att de nu går att köra lika fort som en personbil och låter som en trimmad dragster bakom ett svart rökmoln, alltså gjorts olagliga.

Fordonen är nu obesiktade, oskattade, oregistrerade, oförsäkrade och de körs av 16–17 åringar utan körkort och trafikutbildning.

Polisen tycks inte bry sig!

Och alla husbilar spiller gråvatten, campar på parkeringar och tömmer toan i diket......

Tycker det är otroligt dåligt att peka ut alla epa/a-traktor ungdomar.
Många av dessa har traktorn som transportmedel i obygder o oväder.
Angående din uppräkning av fel/brister så är den INTE korrrekt.
Ett påställt registrerat motorfordon har alltid trafikförsäkring.
Även om det skulle vara brister/fel eller en full körkortslös chaufför.

Vi har nog viktigare saker att syssla med än jaga andra fordonsgrupper som en grupp.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Tycker det är otroligt dåligt att peka ut alla epa/a-traktor ungdomar.
Många av dessa har traktorn som transportmedel i obygder o oväder.

I mina trakter är det en sport att göra dem så olagliga som möjligt, det vill säga att se vem som kan trimma motorn så att de svarta strecken i asfalten blir så långa som möjligt!
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

De får väl trimma motorn på 60-tals-traktorn så mycket de vill, så länge de bara har rätt utväxling (EPA) resp inte går mer än 30 km/h (A). :D

(På min tid fanns inga sådana begränsningar i regelverket men ska låta det vara osagt om det tillkommit miljökrav även på gamla traktorer på senare tid)
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

I mina trakter är det en sport att göra dem så olagliga som möjligt, det vill säga att se vem som kan trimma motorn så att de svarta strecken i asfalten blir så långa som möjligt!

Så har det varit i alla tider även i Stockholm och övriga Sverige, ungdomarna trimmar mopeder, mc och bilar. Pensionärena med husbil trimmar sina motorer på olika vis.( för att kunna göra säkrare omkörningar som det brukar heta) Jag har en kompis som alltid kört bil som en biltjuv, en sån man helst inte vill åka med, nu övningskör han med sin son, drillar honom på alla vis för att han skall klara en uppkörning.
Frågan är hur seriöst sonen kommer kommer köra i framtiden?
Åke
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Hör inte ämnet egentligen till kategorin ”pensionärsgnäll utan substans”? :D

Ursäkta det elaka men ibland undrar man om det inte läggs ner för mycket tid på att smygtitta ut genom köksfönstret för att försöka se vad andra gör och sen med livlig fantasi hitta på något att gnälla på.

Varken EPA/A-traktorer eller fyrhjulingar är väl något större problem? Ärligt, hur ofta är dom verkligen i vägen och hur ofta ställer dom till med olyckor?
Hur nödvändig är egentligen en husbil?

Att sen också hävda att alla fyrhjulingar undantagslöst trimmas och sen framförs obesiktigade, oskattade, oregistrerade och oförsäkrade av 16-17 åringar utan körkort är ju bara löjligt.
Fakta på den eller är det också bara ”pensionärsgnäll” ? ;)

Gubbar, vakna till nu och försök minnas hur det verkligen var när ni själva var yngre. Troligen ingen större skillnad när det gäller buskörningar, vårdslöst beteende, trimningar och annat bus.

T.o.m. statistiken säger att det var värre förr:

Untitled.jpg

Om den positiva utvecklingen bara beror på att dagens ungdomar kör mer och dåtidens ungdomar (nu pensionärer) kör mindre vågar jag inte spekulera i. :D:D;)

.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Att sen också hävda att alla fyrhjulingar undantagslöst trimmas och sen framförs obesiktigade, oskattade, oregistrerade och oförsäkrade av 16-17 åringar utan körkort är ju bara löjligt.
Fakta på den eller är det också bara ”pensionärsgnäll” ? ;)

Rubriken på tråden är "Epatraktor/A-traktor - pest/kolera"!

Möjligtvis har de ett existensberättigande i glesbygd men absolut inte nattetid i tätbebyggda områden i händerna på ansvarslösa ungdomar där de bara ställer till obehag bland övrig befolkning.

Bort med dem - ju fortare desto bättre!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Rubriken på tråden är "Epatraktor/A-traktor - pest/kolera"!

Det var bl.a. påståenden i ditt tidigare inlägg jag kommenterade ;)

Möjligtvis har de ett existensberättigande i glesbygd men absolut inte nattetid i tätbebyggda områden i händerna på ansvarslösa ungdomar där de bara ställer till obehag bland övrig befolkning.

Bort med dem - ju fortare desto bättre!

Håller med om att nyttan av dessa fordon säkerligen varierar. Lösningen är alltså att förbjuda just dessa fordon nattetid, i tätbebyggda områden och om de samtidigt framförs av ansvarslösa ungdomar ?
Ja det ställer jag upp på.
Frågan är bara hur det skall gå till utan att det drabbar majoriteten som jag är övertygad om sköter sig.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Dom får väl ställa sina traktorer å göra som andra ungdomar i tätort.
Tända på andras bilar å tillhörigheter i brist på hobbies.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Tanken bakom Epa-traktorn var från början en helt annan än den leksak den är idag, nämligen ett nyttofordon i brist på vanliga traktorer.

Citat Wikipedia:
EPA-traktorerna blev vanliga under 30-talet, och var strax innan andra världskriget uppe i ca 5000. Den svenska staten gick då in och tillsatte år 1939 en utredning, som 31 maj 1940 utmynnade i EPA-traktorkungörelsen (1940:440) om "hänförande av vissa automobiler till fordonstypen motorredskap", där beskrevs bestämmelserna om hur en EPA-traktor fick konstrueras och framföras. Den 1 juli 1952 infördes registreringsplikt för EPA-traktorerna.

Under 1950-talet började EPA-traktorerna att dö ut, nya riktiga traktorer hade sjunkit i pris och fanns mer tillgängliga, och när trepunktslyften infördes på de riktiga traktorerna, till exempel Ferguson TE20, Fordson Höglund och Volvos T-serie, blev det mer eller mindre dödsstöten för EPA-traktorerna.

EPA-traktorerna var nästan bortglömda, när finurliga ungdomar upptäckte att de med hjälp av EPA-traktorlagen kunde få köra innan de fyllt 18 år. Under 60- och 70-talet ökade antalet EPA-traktorer snabbt igen, så både regeringen och trafiksäkerhetsverket fick upp ögonen för dem.

Man införde då år 1963 möjligheten att kunna bygga om och registrera bilen/lastbilen som A-traktor. Detta utnyttjades inte i den omfattning trafiksäkerhetsverket hade tänkt, då ungdomarna snabbt lärde sig att A-traktorerna hade hårdare regler för utväxlingen och topphastigheten än EPA-traktorn, och gick därför inte att köra snabbare än 30km/h.

Den då sittande regeringen bestämde att den 31 mars 1975 skulle EPA-traktorerna förbjudas och EPA-traktorreglerna ersätts av A-traktorreglerna, på grund av att de ansåg EPA-traktorerna vara en fara i trafiken och en olycksrisk. De i trafik varande fick dispens att användas i trafik i tre år fram till mars 1978, men dispensen för brukandet förlängdes 1976 av kommunikationsministern till att gälla fram till mars 1980. Men efter protester och insamling av ca 6800 namnunderskrifter, ändrade regeringen 1978 sin uppfattning, och beslöt att de EPA-traktorer som redan finns skall få finnas kvar.

Efter att regeringen 1978 ändrat sig och de EPA-traktorer som redan fanns i trafik skulle få finnas kvar, så ombads fordonets ägare att till länsstyrelsen anmäla om han eller hon avsåg att bruka fordonet efter utgången av mars månad 1980, samt uppge registreringsnummer, för från och med mars 1980 infördes besiktningsplikt för de gamla EPA-traktorerna.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Tanken bakom Epa-traktorn var från början en helt annan än den leksak den är idag, nämligen ett nyttofordon i brist på vanliga traktorer.

Citat Wikipedia:
EPA-traktorerna blev vanliga under 30-talet, och var strax innan andra världskriget uppe i ca 5000. Den svenska staten gick då in och tillsatte år 1939 en utredning, som 31 maj 1940 utmynnade i EPA-traktorkungörelsen (1940:440) om "hänförande av vissa automobiler till fordonstypen motorredskap", där beskrevs bestämmelserna om hur en EPA-traktor fick konstrueras och framföras. Den 1 juli 1952 infördes registreringsplikt för EPA-traktorerna.

Under 1950-talet började EPA-traktorerna att dö ut, nya riktiga traktorer hade sjunkit i pris och fanns mer tillgängliga, och när trepunktslyften infördes på de riktiga traktorerna, till exempel Ferguson TE20, Fordson Höglund och Volvos T-serie, blev det mer eller mindre dödsstöten för EPA-traktorerna.

EPA-traktorerna var nästan bortglömda, när finurliga ungdomar upptäckte att de med hjälp av EPA-traktorlagen kunde få köra innan de fyllt 18 år. Under 60- och 70-talet ökade antalet EPA-traktorer snabbt igen, så både regeringen och trafiksäkerhetsverket fick upp ögonen för dem.

Man införde då år 1963 möjligheten att kunna bygga om och registrera bilen/lastbilen som A-traktor. Detta utnyttjades inte i den omfattning trafiksäkerhetsverket hade tänkt, då ungdomarna snabbt lärde sig att A-traktorerna hade hårdare regler för utväxlingen och topphastigheten än EPA-traktorn, och gick därför inte att köra snabbare än 30km/h.

Den då sittande regeringen bestämde att den 31 mars 1975 skulle EPA-traktorerna förbjudas och EPA-traktorreglerna ersätts av A-traktorreglerna, på grund av att de ansåg EPA-traktorerna vara en fara i trafiken och en olycksrisk. De i trafik varande fick dispens att användas i trafik i tre år fram till mars 1978, men dispensen för brukandet förlängdes 1976 av kommunikationsministern till att gälla fram till mars 1980. Men efter protester och insamling av ca 6800 namnunderskrifter, ändrade regeringen 1978 sin uppfattning, och beslöt att de EPA-traktorer som redan finns skall få finnas kvar.

Efter att regeringen 1978 ändrat sig och de EPA-traktorer som redan fanns i trafik skulle få finnas kvar, så ombads fordonets ägare att till länsstyrelsen anmäla om han eller hon avsåg att bruka fordonet efter utgången av mars månad 1980, samt uppge registreringsnummer, för från och med mars 1980 infördes besiktningsplikt för de gamla EPA-traktorerna.

Ja, det är helt rätt Anders. Samma sak med bilarna. De utvecklades som nyttofordon för att kunna förflytta sig på ett snabbare och enklare sätt, inte för att vi skulle ta huset med oss och nöjesåka land o rike runt. Hoppas de inte förbjuder husbilarna samtidigt somA-traktorerna.
Bertil
 
Toppen