• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Såvitt jag vet så infördes epatraktorkonceptet en gång i tiden för att böndernas barn skulle få möjlighet att flytta traktorer på landsvägarna mellan ägorna. Det brukandet har väl i stort sett upphört idag.

Av någon anledning tycks lagstiftarna inte hänga med i utvecklingen; epatraktorerna, numera A-traktorerna, förpestar fortfarande tillvaron för andra trafikanter på allmänna vägar. 15-åringar (i bästa fall) tillåts köra runt med långsamtgående fordon på vägarna utan adekvat utbildning. Med ålderns rätt uppför de sig ansvarslöst och ofta trafikfarligt bland övriga trafikanter.

För mig är det fullständigt obegripligt att det fortfarande tillåts.

Synpunkter?

Jappe
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.262
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Jasså, det finns sådan på Orust också!

Här nere i Skåne går det 13 på dussinet men de utgör inget hinder såsom långsamtgående. Tvärt om, här är det farten som är den stora utmaningen.

Det tillhör mera regel än undantag att bli omkörd av dessa när jag kör genom Sandskogen där jag brukar ligga på ca 75km/h (eller 80 enligt hastighetsmätaren). Nu har ju inte jag något fartvidunder men när jag kom upp i nästan 100km/h när jag försökte följa efter en av dessa så svek modet mig. Jag vill ju gärna behålla körkortet.
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Anser nog att det är ett bättre alternativ än moppe. Med a-traktor så är det en stor "hjälm" som skydd, den hjälmen skyddar i viss mån hela kroppen och inte bara knoppen som på två-hjulingar.

Vad hastigheten beträffar så gick det fort på 70-talet också, (på en Zündapp som skapade ränder på tv-apparaterna :D), med jeansjacka och utan hjälm. Man var nog pest och kolera då, kanske så fortfarande.;)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Vad "hjälmen" anbelangar så gör den med all säkerhet större fara för människor som krockar med eller blir påkörda av dessa oansvariga ungar än vad en moped skulle göra. E & A-traktorer där man manipulerat hastigheten är rent livsfarliga. Fordonet skall vara stelt alltså ofjädrat vilket gör att vid hastigheter över 30 KM/tim är väghållningen obefintlig. Ett omedelbart förbud är på sin plats.

Bennie
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

EU-moppe bilar utgör ett lika stort hinder på vägarna som en epa/a traktor och det konceptet är ju relativt nytt..


Själv så har jag inte så ont av dom,
-kul att bilintresserade ungdomar har en liten inkörs-port till bilintresse och bilkörning över lag.

Jag antar att dom som kört "traktor" på vägarna i 2år innan dom tar körkort klarar både bilkörning och körkortsprov bättre än dom som inte gjort det.
 

Punx8

FD HBK Medlem
Inlägg
234
Kommun
Örebro
HBK-Nr
12674
Medlemskap
2021
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Jag fick jobb som lantbrukare när jag var 16 år så tog traktor kort och köpte mig rätt snart en A-Traktor som rullade rätt många mil på kvällar och helger, jag upplevde nog inte mig själv som pest eller kolera i varje fall, var ett bra sätt att få rutin och trafikvett, tog sen mitt B körkort galant, mycket baserat på den träning jag fått från mina år med A-Traktorn.
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Vad "hjälmen" anbelangar så gör den med all säkerhet större fara för människor som krockar med eller blir påkörda av dessa oansvariga ungar än vad en moped skulle göra. E & A-traktorer där man manipulerat hastigheten är rent livsfarliga. Fordonet skall vara stelt alltså ofjädrat vilket gör att vid hastigheter över 30 KM/tim är väghållningen obefintlig. Ett omedelbart förbud är på sin plats.

Bennie


Stel baxaxel gäller bara EPA,
A-traktor får ha fjädring.
 

Bernt-00

FD HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
14075
Medlemskap
2022
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Hastighetsbestämmelser är knepiga, när man kör en vanlig jordbrukstraktor som är regad för 45 km/tim. kan totalvikten med eller utan släp vara omkring 30 ton eller mer, kan dessa fordon köras av 15 åring i 45 km/tim. till egna transporter, om det är inhyrda transportuppdrag måste det vara högre körkortsbehörigheter. När 15 åringar kör ombyggda bilar så gäller 30 km/tim maxfart det borde vara 45 km/tim som övriga traktorer och mopedbilar som blir flera av som inte kan eller får ta vanligt körkort. Man kan se även äldre som kör epatraktorer på lansbygden!
/Bernt
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Såg ett tv-program som handlade om Epa eller om det var A-traktorer. Vet inte skillnaden mellan en A-traktor och Epa traktor "Betongbarn:rolleyes:"

Programet hette uppdraget där dom skulle hjälpa en kille som köpt en Epa traktor som sen inte gick igenom besiktningen pga, långt avstånd mellan hjulaxlarna, det var ändå en liten Epa-traktor.

I somras såg jag både en nyare volvo och nyare mercedes som hade den där triangelskylten, hur är det möjligt, kan man göra om vilka bilar som helst till Epa-traktorer?
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

I somras såg jag både en nyare volvo och nyare mercedes som hade den där triangelskylten, hur är det möjligt, kan man göra om vilka bilar som helst till Epa-traktorer?

Man har på senare tid strukit kravet på ram vilket gjort det möjligt att bygga A-traktorer även av moderna "vanliga" bilar. Det tidigare ram-kravet var den stora anledningen till att nästan alla byggdes på Duetten, även om det förekom byggen på andra också (såsom Mazda-pickuper exv).
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.893
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Vad e detta, missunnar ni ungdomar att ha en hobby??
Det pågår mycket lobbyarbete för att fortsatt kunna behålla våra svenska regler
angående div. motorhobbygrenar.

Jag tror det är lika många trafikanter i Sverige som isåfall vill ha bort panchisar i husbilar.
Nää gläds åt att våra ungdomar kan få ett intresse med teknisk kunnande, alla kan ju inte bli dataspelskonsulter. Så tycker jag :wink:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Jag kör om flera vanliga traktorer än A-/Epa traktorer och ser inget problem med detta .
Är det en moped som kör lika sakta så byter jag ändå fil för att ha säkerhetsavstånd .

Dom kör ju så sakta så det är ju inga problem .

Värre är det ju med dom vanliga bilister som alltid skall ligga 10-15 km/h under gällande hasighetsgräns och bygger upp köer och även bromsar ner ännu mera vid fartkameror, jo dom får köra så men det är mer "vägblockerande"

Jappe du skall inte irritera dej på så mycket , måste coola ner dej och inte stressa så i trafiken .
Sen finns det även äldre som kör vårdslöst så det är inte ungdomsspecifikt .
 

Håkan o Carina

HBK Medlem
Inlägg
43
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
12951
Medlemskap
2024
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Utbilbning är det för att ta Körkort för Eu moped och A traktor.
Teiorin är väl nästan samma som för vanligt bilkörkort.
Min flicka tog det förra året och det var en massa läsande för att klara det.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Det var det för mig också på 80-talet, teoridelen var samma som för bil, + alla traktorspecifika vikter och mått. Men man fick igen det två år senare, att skriva upp för B-kortet gick som en dans då det bara var att repetera lite.
 

Ronny P

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2024
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Man kan bygga på vilken bil som helst,

Själv så byggde jag en eller rättare sagt tog över ett påbörjat projekt, en del konstiga regler som man får ta hänsyn till för att bygga.
Man måste ha lite papper skrivna från verkstad eller dylikt att växellådor och sånt är spärrat/svetsat och att man inte kan återställa den..
(men man kan ju alltid byta den) :wink:

Man lärde sej en hel del på att ligga å skruva och svetsa.

När det väl var dags för regbesiktning så gick den gamla Volvo 144:an igenom men blank papper på första försöket !!

En del saker minns man :yes:
(det är en bit över 20år sedan nu)
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Jag har en känsla av att dom som mekar och kör EPA-traktorer är bättre på att följa trafikregler än dom som kör EU-mopeder.
Skall man göra trafiken säkrare borde man förbjuda 4-hjulingar, höja körkortsåldern på MC och inte tillåta att köra MC med dubbla framhjul på B-kort.
Åke
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Av någon anledning tycks lagstiftarna inte hänga med i utvecklingen; de tunga husbilarna, numera personbil klass 2, förpestar fortfarande tillvaron för andra trafikanter på allmänna vägar. 75-åringar (i bästa fall) tillåts köra runt med tunga lastbil/buss-liknande fordon på vägarna utan adekvat utbildning. Med ålderns rätt uppför de sig ansvarslöst och ofta trafikfarligt bland övriga trafikanter.

För mig är det fullständigt obegripligt att det fortfarande tillåts.

Synpunkter?

:D

Nu var det inte så du skrev Jappe men jag har ofta hört exakt samma argument riktat åt motsatt håll, liknelsen är slående och argumentationen och sakfelen desamma. ;)
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Tycker det är fel att döma ut en hel grupp av trafikanter!
Hur skulle det se ut om någon skulle villa ha bort oss husbiltrafikanter bara för att någon kör fel.

Jag har aldrig haft något problem med en Epa/A-traktor men väl vissa andra individer i trafiken.:)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Många av oss börjar bli gamla och glömmer lätt vad man ville ha och göra i 15-20 års åldern.
Ragga brudar var ju mycket enklare om man hade ett tuff åketyg
Moppe eller epa,körkort för lättviktare vid 16 och körkort för tung mc o bil vid 18. För min del resten av behörigheterna efter fyllda 21 år.
Har åkt det mesta och njutit av det och gör det än idag.
Irriterar mig ibland på bilar som kör betydligt under fartgränserna, ligger på mittenlinjen körd av herrar i hatt oftast. Ser inget problem med moppar eller epa- traktorer. Finns mycket annat att oroa sig för i trafiken typ drog-alkoholpåverkade förare mm.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Epatraktor/A-traktor - pest/kolera

Argumenteringskonsten flödar verkligen över här och jag vet att det är politiskt omöjligt att göra särskilt mycket åt detta. Det parti som väljer att försöka stävja detta ofog riskerar att tappa många röster. Volvosjälen sitter djupt rotad hos stora delar av befolkningen.

Jag väljer att inte skriva mer i den här tråden av ganska uppenbara orsaker!

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen