• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Enkät däck

Jo, Börje jag vet men det förutsätter att man hänger upp hjulet på en spets så hjulet kan inta den position det vill. Min upphängning är ett gammalt framnav som har lagringen kvar men inga tätringar och rentvättat och smort så det funkar inte som du föreslår. Det får duga med statisk balansering.
Jag var inne på att köpa en sån här:
men har inte kommit mig för att köpa!
En sådan har jag och det fungera väldigt bra. Har hittils inte haft några konstigheter. Har tre bilar plus husvagn och husbil.
 
Och han kan inte fixa fram dom heller?
(Obs, självklart får du köpa däcken var o hur du vill... blev bara nyfiken på argumentet)

Den "mest lokala" firman är en monteringspartner, men det svarsalternativet fanns inte riktigt.... Jag gynnar hellre honom än den större gummifirman ett par mil lite längre bort som säljer husbilsdäck också. Han har bättre saker att göra än att fixa en uddabeställning åt mig så den delen kan jag göra själv.
 
Häng hjulet i centrum och horisontellt, så kan du även ta den dynamiska obalansen, men nu måste du sätta två vikter för att inte störa den statiska balanseringen, en vikt på var sida om fälgen och diametralt mitt i mot varandra, När hjulet hänger i våg är balanseringen klar.

Börje
Fungerar inte utan ganska snabb rotationspress hjulet
 
Out of bounds skrev:
Förlåt om jag frågar, men har du balanseringsmaskin, eller hur gör du med det?

Balansering mha tyndkraften! Dvs hänger upp hjulen i ett gammalt nav som är smort med symaskinsolja och då vrider sig lättaste punkten uppåt. Sen får man prova sig fram till lämplig storlek på vikten. Blir ju bara statisk balansering men eftersom inget känns i ratten utgår jag från att jag hamnar ganska rätt. Iofs dålig timpeng på det här men "Kan själv" är viktigt för mig.
Rätt fräckt... kul å höra...
 
Den "mest lokala" firman är en monteringspartner, men det svarsalternativet fanns inte riktigt.... Jag gynnar hellre honom än den större gummifirman ett par mil lite längre bort som säljer husbilsdäck också. Han har bättre saker att göra än att fixa en uddabeställning åt mig så den delen kan jag göra själv.
Gillar jag att höra...
 
Och hur gör man om balansfelet finns ute i slitbanan på däcket? Motvikten ska väl vara lika stor och sitta på samma avstånd från centrum som felet!
 
Ja, hittills har det varit alternativ 1 men det håller inte i längden. Det blir dyrt :)
Men nu har vi en HB vi är väldigt nöjda med så nu blir det nog alternativ 2 i några år.
 
Kollar tester av däck och väljer ut 2-3 alternativ. Bara kvalitetsdäck. Kollar bästa pris på dessa på nätet. Jämför med handlare på orten. Köper till bästa pris. Kan betala något mera lokalt för bättre service och mindre besvär. De två senaste gångerna har jag köpt en gång på nätet och en gång lokalt. Nöjd med båda.
 
Tillbaka
Toppen