• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Enkät däck

Out of bounds skrev:
Förlåt om jag frågar, men har du balanseringsmaskin, eller hur gör du med det?

Balansering mha tyndkraften! Dvs hänger upp hjulen i ett gammalt nav som är smort med symaskinsolja och då vrider sig lättaste punkten uppåt. Sen får man prova sig fram till lämplig storlek på vikten. Blir ju bara statisk balansering men eftersom inget känns i ratten utgår jag från att jag hamnar ganska rätt. Iofs dålig timpeng på det här men "Kan själv" är viktigt för mig.
 
Alternativ 3.
5000:- billigare på komplett uppsättning däck och fälgar som inhandlades förra månaden. Då blir det svårt att gå till lokal handlare även om man vill stötta det lokala.
 
Out of bounds skrev:
Förlåt om jag frågar, men har du balanseringsmaskin, eller hur gör du med det?

Balansering mha tyndkraften! Dvs hänger upp hjulen i ett gammalt nav som är smort med symaskinsolja och då vrider sig lättaste punkten uppåt. Sen får man prova sig fram till lämplig storlek på vikten. Blir ju bara statisk balansering men eftersom inget känns i ratten utgår jag från att jag hamnar ganska rätt. Iofs dålig timpeng på det här men "Kan själv" är viktigt för mig.
Häng hjulet i centrum och horisontellt, så kan du även ta den dynamiska obalansen, men nu måste du sätta två vikter för att inte störa den statiska balanseringen, en vikt på var sida om fälgen och diametralt mitt i mot varandra, När hjulet hänger i våg är balanseringen klar.

Börje
 
Jo, Börje jag vet men det förutsätter att man hänger upp hjulet på en spets så hjulet kan inta den position det vill. Min upphängning är ett gammalt framnav som har lagringen kvar men inga tätringar och rentvättat och smort så det funkar inte som du föreslår. Det får duga med statisk balansering.
Jag var inne på att köpa en sån här:
men har inte kommit mig för att köpa!
 
Tillbaka
Toppen