• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Elverk

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej , behöver hjälp med inköp av bensindrivet elverk ,har en laddare som sitter jämte bodelsbatteret o laddar både dom o startbatteret ,då behövs väl inte tas hänsyn till känsliga grejor som mobiler o liknande saker dom finns ju inte inkopplade har en fiat 92 2-5 td
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
För övrigt har jag aldrig hört talas om någon som åkt på en straffavgift för de tomgångskört, måste man köra motorn så gör man det.
Titta på trängselköerna som står still då och då in/ut våra storstäder, jag upplever att många stänger av start/stopp-funktionen på sina moderna "miljöbilar", alternativt att den stänger av sig själv, för batteriet måste laddas o_O
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
För övrigt har jag aldrig hört talas om någon som åkt på en straffavgift för de tomgångskört, måste man köra motorn så gör man det.
Titta på trängselköerna som står still då och då in/ut våra storstäder, jag upplever att många stänger av start/stopp-funktionen på sina moderna "miljöbilar", alternativt att den stänger av sig själv, för batteriet måste laddas o_O

Det kan ju så vara, men det är ju fortfarande förbjudet att tomgångsköra, f.ö. vill jag nog inte låta motorn i min bil gå på tomgång i timmar bara för att jag inte har förberett mej ordentligt för vintercamping, i varje fall vår motor kommer inte upp i arbetstemperatur under tomgångskörning och det skulle störa mej en hel del att låta den gå så i timmar. Om man sedan som vi har fått göra, vaknat klockan sju på morgonen för att en granne tycker att han behöver ladda sina batterier genom att låta motorn gå på tomgång tycker jag inte är så kul, det är i varje fall inte vårt mål med husbilslivet.
Eller de som drar igång ett elverk på kvällskvisten för att deras husbil skall lysa som ett bättre nöjesfält hela kvällen. Båda har vi fått uppleva.
Numera försöker vi alltid att ställa oss en bra bit ifrån andra husbilar när vi vintercampar för att slippa sådant.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det kan ju så vara, men det är ju fortfarande förbjudet att tomgångsköra, f.ö. vill jag nog inte låta motorn i min bil gå på tomgång i timmar bara för att jag inte har förberett mej ordentligt för vintercamping, i varje fall vår motor kommer inte upp i arbetstemperatur under tomgångskörning och det skulle störa mej en hel del att låta den gå så i timmar. Om man sedan som vi har fått göra, vaknat klockan sju på morgonen för att en granne tycker att han behöver ladda sina batterier genom att låta motorn gå på tomgång tycker jag inte är så kul, det är i varje fall inte vårt mål med husbilslivet.
Eller de som drar igång ett elverk på kvällskvisten för att deras husbil skall lysa som ett bättre nöjesfält hela kvällen. Båda har vi fått uppleva.
Numera försöker vi alltid att ställa oss en bra bit ifrån andra husbilar när vi vintercampar för att slippa sådant.

Inte jag heller :cool:
Är det kallt väder startar jag alltid Eberspächern och värmer upp min motor innan start.
Skulle jag behöva mer ström till någon förbrukare, så trycker jag på en knapp och nästan ljudlöst förser det inbyggda TEC29 mej med mer kräm än jag kan få ut av motorns generator, det var mer menat som ett enkelt tips till suned, självklart ska han köpa ett elverk ifall han kommit fram till att det är bästa lösningen för honom, jag kan då rekommendera de elverk som använder Hondas motor, har det själv samt en ljuddämpare som är större än till en ordinär småbil, det går väldigt tyst, det finns såklart lågprisalternativ, de bullrar dock mer, och kanske inte kan köras för de stör någon annan, en fördel med ett bärbart är dock att det kan placeras långt in i skogen och då förhoppningsvis inte stör. :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Inte jag heller :cool:
Är det kallt väder startar jag alltid Eberspächern och värmer upp min motor innan start.
Skulle jag behöva mer ström till någon förbrukare, så trycker jag på en knapp och nästan ljudlöst förser det inbyggda TEC29 mej med mer kräm än jag kan få ut av motorns generator, det var mer menat som ett enkelt tips till suned, självklart ska han köpa ett elverk ifall han kommit fram till att det är bästa lösningen för honom, jag kan då rekommendera de elverk som använder Hondas motor, har det själv samt en ljuddämpare som är större än till en ordinär småbil, det går väldigt tyst, det finns såklart lågprisalternativ, de bullrar dock mer, och kanske inte kan köras för de stör någon annan, en fördel med ett bärbart är dock att det kan placeras långt in i skogen och då förhoppningsvis inte stör. :)

Alla har ju inte dubbla elverk med sig när dom är ute och åker! ;) Men jag håller med, om man ändå skall ha ett elverk skall man ha ett Honda, tystast, mest pålitligt och reservdelsförsörjning förmodligen nästan "för evigt".
Ändå var det ett Honda eu20 vi hade bredvid oss, det var trots allt ganska störande på kanske 10 meters avstånd.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
När jag var "liten" och bodde på landet blev det ofta strömavbrott.
Då körde vi igång traktorn med ett litet elverk på.
Den kunde stå både en och två dagar...
Lika när det var bevattning då stod det två traktorer vid sjön, på tomgång, med var sin pump.
De gick ofta flera dagar i streck.
Och detta är ingen onormal drift.
Varför är det då förbjudet att ladda sin husbil via generatorn i bilen?!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När jag var "liten" och bodde på landet blev det ofta strömavbrott.
Då körde vi igång traktorn med ett litet elverk på.
Den kunde stå både en och två dagar...
Lika när det var bevattning då stod det två traktorer vid sjön, på tomgång, med var sin pump.
De gick ofta flera dagar i streck.
Och detta är ingen onormal drift.
Varför är det då förbjudet att ladda sin husbil via generatorn i bilen?!

Det är väl för att det normalt är förbjudet att tomgångsköra bilar, men arbetsmaskiner är undantagna.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag vet att det är så.
Men visst är det konstigt. Traktorer har som regel urusla avgasreningssystem (åtminstone de lite äldre).
Och bilar, sedan 30år, betydligt bättre...

Men bilarna är så många fler och uträttar ju inget nödvändigt när de går på tomgång, skapar bara en massa utsläpp, medan arbetsmaskiner måste kunna gå på tomgång emellan belastningarna för att kunna arbeta. Det vore intressant att se en grävmaskin med start-stopp automatik, den stora dieseln stannar och startar mellan varje rörelse, det blir förmodligen mera utsläpp än om den får gå på tomgång? :wideeyed:
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Men bilarna är så många fler och uträttar ju inget nödvändigt när de går på tomgång, skapar bara en massa utsläpp, medan arbetsmaskiner måste kunna gå på tomgång emellan belastningarna för att kunna arbeta. Det vore intressant att se en grävmaskin med start-stopp automatik, den stora dieseln stannar och startar mellan varje rörelse, det blir förmodligen mera utsläpp än om den får gå på tomgång? :wideeyed:
Så är det, men även en dieselmotor (personbil) med start/stopp släpper ut mer partiklar när den startar ofta än vad den gör på tomgång.
Jag läste, för lite sedan, om ett experiment med moderna dieslar och start/stopp.
Dessa måste stå still i mer än 1minut för att det ska bli någon minskning av utsläppen i jämförelse om den står på tomgång.
De var helt enkelt gynnade av den gamla körcykeln med långa stopp.
Det finns grävmaskiner där dieselmotorn driver en generator istället för att driva hydraulpumpen direkt.
Dessa motorer kan då gå på ett optimalt varvtal ur utsläppssynpunkt och en elmotor driver istället hydraulpumpen.
Dessa, jag har läst om, har även ett "litet" batteri för att jämna ut effektpucklarna.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
"Intet nytt under solen", brukar det heta, så låt oss hoppa 120 år tillbaka i tiden med hjälp av detta citat ur tidningen Auto, Motor &Sport:


Under sin tid hos Bela Egger hade Ferdinand Porsche utvecklat en elektrisk navmotor och den konstruktionen kom nu till nytta hos Lohner. Elbilen har i efterhand kallats för "Lohner-Porsche" och den premiärvisades på världsutställningen Exposition Universelle i Paris år 1900.

Blybatterierna drev upp vikten på elbilen till nästan två ton och det praktiska användningsområdet var begränsat. Men Ferdinand Porsche byggde till en Daimler förbränningsmotor som drev en generator, som i sin tur laddade upp batteripaketet. Därmed hade Porsche skapat världens första hybridbil och principen är inte helt olik den som till exempel Chevrolet Volt använder.



Pålle
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja batterierna och elmotorn är bättre liksom motorn men tekniken är densamma man kommer en bit på väg med förbättringar men något genuint nytänkande finns inte. Förbränningsmotorerna har fortfarande kolvar vilket måste vara ett enormt slöseri med energi. Batterierna är fortfarande uppbyggda av mindre celler som seriekopplas lagringen är kemisk som vanligt. elmotorerna är trefas som funnits i en massa år det som hänt är ju bättre magneter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Til det bruk kunne en bruke en miniturbin som den som sitter i halen på store pasasjerfly - om ikke prisen spiller noen rolle. Den orginale Wankel fra NSU RO-80 var heller ikke veldig tung, men temmelig tørst. Vet at Graupner i Tyskland har produsert en 5cc Wankel motor for modelfly bruk og det produseres noen 50 cc for gocarts. Begge går på vanlig bensin eller nitro fuel. RO-80 hadde en 2-rotor på knapt 1 liter - størrelse som en fotball.
 
Toppen