• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Elverk

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej , behöver hjälp med inköp av bensindrivet elverk ,har en laddare som sitter jämte bodelsbatteret o laddar både dom o startbatteret ,då behövs väl inte tas hänsyn till känsliga grejor som mobiler o liknande saker dom finns ju inte inkopplade har en fiat 92 2-5 td
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Köpte för några år sedan ett Honda eu 10. Mycket nöjd. Tror att Honda är nr 1 men mycket dyra. Köpte mitt begagnat. Letade ett eu 20 men hittade inget. Är i dag glad för det då eu 10 räcker för mina behov och är mycket lättare och mindre. Används till laddning av elrullstol och som reserv.
 
F

F.d. 22252

Guest
Köpte ett Honda ed400 i somras på blocket 500kr det laddar bara batterier 12 och 24v. helt mekaniskt så varvtalet ger spänning och ström. Tror det finns på ebay.
 

Bilagor

  • 353166914_9b414ce5-19c3-42de-96fb-1985971e84e0.jpg
    353166914_9b414ce5-19c3-42de-96fb-1985971e84e0.jpg
    25,8 KB · Visningar: 59

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
hej , behöver hjälp med inköp av bensindrivet elverk ,har en laddare som sitter jämte bodelsbatteret o laddar både dom o startbatteret ,då behövs väl inte tas hänsyn till känsliga grejor som mobiler o liknande saker dom finns ju inte inkopplade har en fiat 92 2-5 td
Fast dom känsligaste är grannar om du har några :D
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
671
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Får du en EFOY för 3000kr?
Nej inte alls! Jag har erfarenhet av mobilt Honda 2Kw elverk. Det var väldigt sällan den blev använd. De är ju inte tysta så knappast något en startar upp på en camping eller vid en ställplats vid fridfull sjö. Den avyttrades ganska snabbt...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Att ladda bobatterierna med hjälp av ett elverk är ingen större hit, vitsen med elverk tycker jag är att driva tunga drifter på 230V
enklast att ladda upp dina bobatterier är annars att starta motorn, ev. komplettera med en kraftig dc/dc booster.

Om man tänker sig att använda motorn som generator för att ladda batterier så kanske man skall tänka på att det tar lång tid att få i någon ordentlig mängd ström i batterierna, om man befinner sig i bilen blir det ganska störande med motorljudet och avgaserna som med största säkerhet letar sig in efter hand, för att inte nämna vad omgivningen kan komma att tycka om det hela. Dessutom är tomgångskörning förbjuden i de flesta kommuner.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Om man tänker sig att använda motorn som generator för att ladda batterier så kanske man skall tänka på att det tar lång tid att få i någon ordentlig mängd ström i batterierna, om man befinner sig i bilen blir det ganska störande med motorljudet och avgaserna som med största säkerhet letar sig in efter hand, för att inte nämna vad omgivningen kan komma att tycka om det hela. Dessutom är tomgångskörning förbjuden i de flesta kommuner.

Det stämmer, men i princip detsamma gäller med ett elverk.
Att ladda till 100% i bobatterierna tar oftast 12h eller mer, men att ladda till 60-80% med motorn eller elverk ifall man har en kraftig laddare, är fixat på 2-3h.
När jag hade blybatterier i bodelen så hände det rätt ofta att jag fick starta det inbyggda elverket, jag har dubbla laddare så de puttade in 36A i början, men sjönk sedan till runt 10A, där kunde man få ligga länge, beroende så klart på hur stor batteribank man har.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har ett Kipor 2000 och när jag laddar ger det kontinuerligt 1800w så batteriet blir snabbt fulladdat.

Det är inte generatorns kapacitet som avgör hur lång laddtiden blir, utan hur mycket laddning batterierna tar emot. Detta gäller blybatterier, litium har andra egenskaper.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Att ladda bobatterierna med hjälp av ett elverk är ingen större hit, vitsen med elverk tycker jag är att driva tunga drifter på 230V
enklast att ladda upp dina bobatterier är annars att starta motorn, ev. komplettera med en kraftig dc/dc booster.

Va? Vårt Honda 10i laddar batterierna perfekt. Typ varannan kväll behöver vi fylla på ström. Då ställer jag kylen på gasol så att inkommande bara går till laddaren, tankar fullt, ställer generatorn så att den inte hörs, drar igång och njuter. Ofta ser jag att laddningen pågår ända in på gryningstimmarna, det fungerar perfekt.

Att jämföra detta med att ladda med bilmotorn är jag lite tveksam till.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
804
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Ladda med bilmotorn kanske fungerar ute på landet, men i tätbebyggda områden den är det ofta förbud mot tomgångskörning mer än någon minut.
Jag förbrukar omkring 100ah/dygn och har ca 200ah tillgängligt, dvs för 2 dygn. Brukar ladda med elverk, kanske 1 dryg timma om dagen då jag inte kör. Har en 60A laddare så det laddar ganska snabbt, ca 50-55A. När jag kör så har jag 2x45a DC-DC laddare, så det brukar ladda med 75-80A för att minska snabbt när man närmar sig fulladdat. Utan elverket är man tvungen att söka sig till camping eller ställplats med ström.
Kanske i en framtid kan det gå att få lite ström på en laddplats för elbilar. och Ja, jag vet att camping och ställplats med ström blir mycket billigare än att ha ett elverk, men ibland passar det bättre med annan parkering, t.ex i Kungsbacka som vi besöker ofta.
Om jag inte räknar helt fel så kostar en Kwh från ett elverk CA 20 kr bara i bensin
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Vintertid är det svårt att fricampa utan elverk. Solcellen hinner inte ladda några batterier under den korta tid som solen är uppe och solljuset är både för svagt och ligger I fel vinkel till en fast solcell på taket. Vi har ett billigt elverk från Jula på 1 kw som nu har fungerat i 8 år utan problem. En fyrtakt motor som går ca 9 timmar på en tank. Priset 2500 på kampanj. Jag kopplar inte det på 230 volt till husbilen sedan sköter allt sig själv med smartthrottel på elverket.vi kör elverket ca 50 timmar, på en vintersäsong. Servar det en gång per år. Då,byter jag stift och de 2 dl olja som motorn vill ha. Med 20 meter 2,5 kvmm kabel så,blir förlusten liten och avståndet till elverk så lång så man ej störs av motorljudet. Låter som en EU moppe på tomgång. Elverket fungerar perfekt med känslig elektronik likväl som en liten perkulatorbryggare direkt ut bilens eluttag.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Om man tänker sig att använda motorn som generator för att ladda batterier så kanske man skall tänka på att det tar lång tid att få i någon ordentlig mängd ström i batterierna, om man befinner sig i bilen blir det ganska störande med motorljudet och avgaserna som med största säkerhet letar sig in efter hand, för att inte nämna vad omgivningen kan komma att tycka om det hela. Dessutom är tomgångskörning förbjuden i de flesta kommuner.

Tomgångskörning gäller enbart motordrivna fordon och regleras av en kommuns lokala trafik föreskrifter.
 
Toppen