• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk eller inte?

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Hej!
Blir så brydd....Har läst här om erfarenheter vid användning av elverk.
Har köpt ett Kipor elverk campingvarianten.
Har ännu inte hunnit prova det men fick idag sträng avrådan av gammal husbilsägare att ett sådant var farligt använda om bensinångor och gas kom i kontakt med varandra.
D.v.s. om elverket "läckte" bensin när det stod i garaget.
Någon annan som vet om det stämmer?
Mvh
Marina total novis
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Elverk eller inte?

För många år sedan tillverkades det små elverk med Stirlingmotor, jag tror att de var avsedda för husvagnar i USA. Jag har inte hört om dom på länge och även sökt på nätet men hittar inget. Om det gick att få tag i ett sådant skulle t.o.m. jag kunna tänka mig ett elverk.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Jag skulle gärna vilja ha ett Gasoldrivet elverk.

Jag såg det på Elmia för många år sedan dock ej i år.

Är det någon som vet Var dom finns????
hls Kurt.
:confused:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Har inte elverk själv men skulle kunna tänka mig ett.
Det här problemet med avgaser måste man väl kunna minska bra med miljöbensin som många idag kör sina gräsklippare på. Krav fyrtakt.
Vad det gäller ljud så måste det väl gå att slangansluta avgasröret och ha den inne i garaget på bilen om man nu givetvis har ett garage. Eller kanske i något annat passande utrymme i bilen.
Går inte det för att det låter för mycket inne i bilen så kanske det inte är något alternativ om man inte vill störa omgivningen.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Elverk eller inte?

Ett elverk ska vara ljudlöst, annars är det oacceptabelt.

Det var ord och inga visor, det! Själv har jag nog mjuknat lite i min aversion mot bensin- eller dieselelverk, efter allt debatterande i ämnet. Dock tycker jag nog att elverk i första hand ska användas som nödkraftverk, exempelvis för att ladda batterierna för att gasolpannan ska kunna fungera och liknande. Det har varit både nyttigt och lärorikt att läsa inläggen här!

Jappe
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Svenne,

Stirling motor, aldrig hort talas om !!! Vilken pristlapp hanger det pa san elverk, finns det i mindre storleken t.ex 1,5kW, vad anvands som drivmedel ?
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Avgasfria är dom inte, men det är kontinuerlig förbränning som i ångmaskiner, så man kan ju optimera förbränningen. Det går att använda i princip vilket bränsle som helst. Hur man löst avgasfrågan i ubåtarna kan jag inte svara på, kanske det finns någon ubåtskapten i klubben som kan svara på det. Svenska ubåtar är ju väldigt framgångsrika och kan vara under ytan lång tid just p.g.a. att Stirlingmotorn används.
 

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Hej!
Provkörde elverket igår för första ggn.
Ljudvolymen var mindre än jag befarade.Tänker använda det för att ladda batterierna när inget annat alternativ står till hands.
Vi är båda från Norrland och tänker oss ut i obygderna där inga campingplatser finns så vi är glada för vårt inköp.
Tänker använda det med förstånd så där hoppas jag ingen tar illa vid sig?
Marina
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Stirlingmotorn uppfanns för länge sedan av jag tror att det var en skotte. Jag tror att det var täthetsproblem som gjorde att den inte kom i produktion på den tiden. På kanske 70-talet började ett svenskt företag utveckla motorn och fick fram en fungerande maskin som nu används i svenska ubåtar och även i ubåtar som vi exporterar. Det togs också fram små elverk som jag vet användes i amerikanska husvagnar, effekten vet jag inte, men sen har det varit tyst om dom, möjligen blev dom för dyra. För en 8-9 år sedan började jag leta efter dom till min båt, det finns en hel del på nätet, men jag har inte lyckats hitta något om det fortfarande tillverkas. Det slutade med att jag köpte solceller och vindgenerator istället.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Rimagy,

Det ar precies pa samma satt jag anvander mitt "elverk". Vi star 99% fria langt fran yttre varlden och har vi behov av strom sa drar vi igang den "lilla roda Yamaha" som ger kontinuerligt 900W ifall det kravs, det ar en 4-takt motor som ar otroligt tyst den kallas darfor for "viskaren" pga sin tysthet. Priset gynnar inte planboken for den ar ganska dyr, kom inte ihag riktigt men tror att jag gav nara 9500 SEK for den 3 ar sedan.

En kompis till mig har ett elverk byggd i Taiwan med 2t motor, ger 800W kontinuerligt, fy tusan vilket helv..te den for.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Hejsan Sony LT,

Jag som trodde jag hade en Yamaha ar i sjalva verket en Honda Inverter EU 10i. Har lite data Honda EU1000I Generator - Honda Super Quiet Generators, http://www.leachlewis.co.uk/sales/honda/pdf-specs/handy_honda.pdf

Pa kontinenten ar det ett gang Bulgaren - Romanier som star pa parkerings platser och forsoker salja kopier av detta elverk, dom ser exakt likadan ut med den skillnaden att sa fort man startar reagerar sticker det flesta manniskor, vilken skillnad pga av ljud nivan. Originale priset ligger kring € 1000 och kopia pa € 250, som sagt man ingen skillnaden pa skalet "so be careful". Lycka till.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen