• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk eller inte?

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Hej!
Blir så brydd....Har läst här om erfarenheter vid användning av elverk.
Har köpt ett Kipor elverk campingvarianten.
Har ännu inte hunnit prova det men fick idag sträng avrådan av gammal husbilsägare att ett sådant var farligt använda om bensinångor och gas kom i kontakt med varandra.
D.v.s. om elverket "läckte" bensin när det stod i garaget.
Någon annan som vet om det stämmer?
Mvh
Marina total novis
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Hej Robert!
Har ett Honda EU10i (ger max 1000 och varaktigt 900 watt), betalade ca 10.000 Sek. Hade jag då sett att Jula saluför ett "motsv" (Kipor) för ibland ner till under 3.000 Sek så kanske det blivit ett Kipor, vet dock inte så mycket om Kipor, men det verkar Ok.

Jag är med 3-års erfarenhet av Honda Elverket en mycket nöjd användare som tycker att det varit väl värt pengarna.
Elverket är mycket tystgående, har perfekt sinuskurva för känsliga elapparater, väger bara 12kg, litet till formen, tål hård behandling och ser trots det fortfarande ut som nytt.

Varvtalsreglering baserat på uttagen effekt gör att vid laddning av en-två bilar så går Hondaverket endast på tomgång (mkt lågt effektuttag). Använder det även till andra ändamål det sitter ju inte fast i bilen.
/ Ha det bra, Bengt 333

PS mot bakgrund av våra redovisade behov ovan, kan jag inte inse vad solceller (> 10' Sek) eller bränsleceller (>23' Sek, enl Kjell ovan) kan tillföra eller lösa i vårt fall - jag skiljer klart på effekt (=när man vill ha den) resp energi (=när man får den).
/Ds
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Hej Kurt och Bengt!
Bengt: Inköpspriset är bara en del av en kostnad. Såsom jag beskrivit tidigare i denna tråd så har Promobil gjort en utförlig kalkyl på detta. Bränslecell billigare totalt sett än Honda elverk. Dessutom i praktiken ljudlöst och utan utsläpp, kan alltså monteras i stort sett var som helst och stör ingen. En EFOY 1200 watt ger 100Ah på ett dygn så ni får brassa på ganska mycket innan man hamnar på minus över 24 timmar. Eftersom batterierna tar hand om momentana förbrukningstoppar är kortvarigt hög effekt inte nödvändig.

Använder man husbilen (eller som jag båt) på sommaren och kombinerar med solpaneler så får man ännu mer ström, tyst och bekymmersfritt.

Kurt: Bränslecellen lätt att koppla in - man får med kablar som man antingen skruvar direkt på batteripolerna eller alternativt kopplar rätt in (medföljer färdig kontakt) i de Elektroblock som sitter som elcentral i de flesta husbilar. Därutöver bara en styrpanel och en liten kondensvattenslang som helst skall dras ut genom golvet. (eller i en liten flaska som man tömmer själv. Kopplingsschema och manualer kan laddas ner från EFOY - Energy for you
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Elverk eller inte?

Bränslecell, ja det låter fantastiskt, men dyrt, åtminstone om den inte används så frekvent.

Eftersom jag är så himla snål, så infinner sig hos mig en tanke angående hur den kommer att utvecklas i nära framtid. Om ett halvår så kanske den är hälften så stor och priset betydligt lägre än nu. Det verkar som om EFOY är ensamma på marknaden och därmed
kan ta bra betalt!

Jappe
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Prislista från sunwind.se:

Efoy 600 RV 25W. Art nr 20-3560. Kr 24.200:-
Efoy 1200 RV 50W. Art nr 20-3620. Kr 38.500:-
Efoy 1600 RV 65 W. Art nr 20-3660. Kr 44.700:-

Utrustning som medföljer:
• Fjärrkontroll med inbyggd LCD display för avläsning av volt, ampere,gångtid mm.
• Datakabel RC1
• Kabel för anslutning till batteri
• Konsol för bränslebehållare
• Ventilationspaket

Extra Tillbehör:
Metanolkasett 2x5 ltr fylld. Art nr 20-3880. Kr 395:-
Metanolkasett 10 ltr fylld. Art nr 20-3882. Kr 295:-

Antar att det inkl svensk moms
icon7.gif


Tekniska data
Laddkapacitet 50-130 Ah/dag
Nominell effekt 25-65 Watt
Spänning 11-14 volt för laddning av 12 volt`s batteri
Bränsleförbrukning 1,1 liter metanol / Kwh
Anslutning DIN ISO 4165 sockel
Avsäkring Elektronisk överbelastning + 10 amp säkring
Ljudnivå 40dB på 1 m avstånd
Omgivande temperatur Testad från –20ºC till +40ºC
Mått LxBxH 435 mm x 200mm x 276 mm Vikt 7,3-7,6 Kg
Kasett 5 eller 10 liter HDPE kasett med säkerhets anslutning Vikt 4- 8 Kg (full)
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

1 999 Euro för en EFOY 1200 var ett bra pris. Fritz Berger vill ha 3 199 Euro medan EFOY 600 med halva kapaciteten kostade 1 999 Euro.

Jag lade också märke till att lägsta temperatur för lagring av apparaten var +1 grad. Något att tänka på om den står i bilen vintertid utan värme.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Hej JAndersB
Jfr; "skillnadskalkyl" Elverk Honda (10’ Sek) kontra bränslecell (23’ Sek)

Vår förutsättning; att husbilens laddare inkl ”batteribank” samt elnätet hemma klarar vår elförsörjning utom vid högst 6-8 tillfällen under året, resor utan ext nätel, då används elverket! Under året förbrukar elverket max 5 liter bensin a 12 Sek/l = 60 Sek/år!
Service kostnad elverk olja/tändstift försumbar (0 Sek på 3 år hittills) men säg 40 Sek/år!

Min skillnadskalkyl (enkel att förstå hoppas jag);
Förutsätter att både elverk och bränslecell har en livsläng på minst 10 år (sen har nog utvecklingen förhoppningsvis sprungit ifrån dem båda)

Elverket har för oss alltså totala driftskostnader på högst 100 Sek /år (a/)
Bränslecellen har inga som helst driftskostnader (?????????)/ år (detta är säkert inte sant, men jag räknar snällt)

Jag påstår att inget av alternativen ger något extra intäktsbidrag eftersom båda klarar det behov de skall lösa (detta trots att elverket kan användas även till andra ändamål i husbilen t.ex 230 volt och även till sådant som inte berör husbilen, men jag är snäll i kalkylen och glömmer även detta)

Båda alternativen har en trolig teknisk livslängd på 10 år och båda klarar mitt behov. Då räcker det att konstatera att merinvesteringen för bränslecellen är 13.000 Sek som dels skall meramorteras med 1.300 Sek/år (b) gentemot elverket och dels betala merräntan/år.
Under 1:a året, med 5% på bränslecellens merkostnad = 650 – skatteåterbäring = 455 (c) Sek. Jag tror inte jag behöver utveckla detta längre (skall ju beräknas 9 år ytterligare, blir bara värre för varje år, efter 10 år är restvärdet 0 Sek i båda alternativen.

Redan år 1 har bränslecellen för att täcka mitt, och säkert de flesta andras behov, en merkostnad gentemot elverket enligt följande;
1.300 (b) + 455 (c) – 100 (a/) = 1.655 Sek

Baserat på ”kalkyl” och förutsättningar ovan så är ett dyrt Honda elverk ett mycket bra köp! Om Kipor elverk skulle vara alternativet, så kan ett nytt Kipor köpas och sedan kastas varje år till samma kostnad som för en bränslecell!

Observera att jag utelämnat ekonomiska fördelar för elverk (bredare användn) och inte heller räknat på nackdelar för bränslecellen (t.ex drifts- , servicekostnader och risk för ny produkt).

Vad och hur Promobil "räknat" vet jag inte! Däremot vad och hur jag räknat det är redovisat ovan, vad det finns för fler relevanta kostnader kan jag inte ens ana, speciellt inte betr elverket som är en känd och väl beprövad konstruktion.
När jag gör en kalkyl så beskriver jag vad som avses som ovan, andra kan ju ha andra behovs-/kalkylsituationer.

/ Hoppas att jag uttryckt mig tillräckligt tydligt
Hälsningar från Bengt 333
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Elverk eller inte?

Bengt 333! Du jämför äpplen och päron!

Den stora skillnaden mellan bensin- eller dieseldrivet elverk och bränslecell är bullernivån och avgasernas sammansättning. Jag skulle vilja säga att skillnaden är enorm och kanske värd att betala lite extra för!

Jappe
 
F

F.d. 750

Guest
Sv: Elverk eller inte?

JAndersB!
Jag blev faktiskt nyfiken på kalkylerna men hittade inget i tråden.
Enligt kataloguppgifter kommer jag fram till följande:
EFOY 1200 ger 1200Wh/24 tim. dvs effekten är 50W eller säg 4Ah per drifttimme (räknat på 12,5 V)
Med en teknisk livslängd av 5000h (enl EFOY) har under den tiden producerats 20000Ah (eller 50Wx5000h=250kWh)
260 lit metanol har förbrukats till en kostnad av 6000:- (osäker uppgift)
Aggregatet har kostat 30000:- i anskaffning
Ger kostnaden 1:80 kr per Ah (144Kr/kWh)
Exempelvis att återladda 50% av ett 80Ah batteri skulle då kosta 70 Kr per gång med bränslecell.
Eller om man kör cellen 500h per år, dvs 10 års användning, blir kostnaden 3600 kr per år för att hålla igång ett eller två bodelsbatterier.
Jag häpnar men hoppas att jag räknat fel eller att livslängden är avsevärt längre än vad som sägs. Garantin lär vara 3000h.
Bo 914
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Bränsleförbrukning 1,1 liter metanol / Kwh (enl databladet)

Kassetterna kostar 2x5l = 395 kr och 10l 295 kr. Dvs 10 kWh i runda tal 30-40 kr/kWh.

Ska man sen skriva av investeringen på 38500 på 250 kWh så får man lägga till 154kr/kWh.

Miljörätt men ack så dyrt

Fast det är svenska priser. Kanske billigare i Tyskland. Eller räknade jag käpprätt fel?
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Elverk eller inte?

Såvitt jag vet är EFOY den enda bränslecellen på marknaden som är avsedd för fordon sådana som exempelvis husbilar.

Man kan väl anta att priserna snart kommer att minska rejält och då kan det bli ett intressant alternativ till dagens elverk.

Jappe
 
F

F.d. 839

Guest
Senast redigerad av en moderator:

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Enl Tyska prislistan 2688 Euro + moms och frakt. Det blir väl när man fått hit den ca 32000 kr. Fortfarande mycket pengar...

EFOY säger att den håller 5000 timmar. Undrar om man måste ut med 32000 igen eller om man kan renovera den? Fast det är klart: Om 10 år (dom säger 500 tim / år) så köper man kanske bränsleceller som man idag köper batterier.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Angan,

Då är det billigast i England där man får en 1600 för samma pris dvs 30000 SEK är incl frakt och moms ready to be used. Som jag skrev tull kostnaden är jag lite rätt för, undrar om det inte finns second hand på marknaden någonstans ?
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Bengt m.fl.
Att göra en kalkyl innebär alltid ett antal förutsättningar. Eftersom graden av användning varierar så kan förstås en generell kalkyl bara utgå från generella förutsättningar. En sådan är förstås att räkna med respektive alternativs beräknade livslängd. Sedan är det upp till var och en att bedömma om man under sin livstid resp. alternativets ekonomiskt tekniska livstid kommer att hinna utnyttja dessa timmar. Man får dock inte glömma ett ev.restvärde i kalkylen om så inte är fallet.

Enligt Promobil har Honda EU10i en total genomsnittlig timkostnad på 1,5€ (livslängd 3000 timmar) medan bränslecellen (den dyraste EFOY 1600) har en kostnad på 0,85 € per timme (livslängd 5000 timmar). I Promobils kalkyl utgår man från en dagsförbrukning på ca 50 Ah, vilket för Hondan innebär ca 750 dagar med strömbehovet täckt medan EFOY 1600 ger ström för 500 dagar. Totalt har då Hondageneratorn kostat 3000 timmar * 1,5 €= 4500€ medan EFOY har kostat 5000 timmar*0,85€= 4250€.

Som jag inledde med och som Bengt också påpekar kan en kalkyl påverkas mycket av övriga faktorer och Promobils kalkyl tar t.ex inte hänsyn till ränta. Men taget hänsyn till övriga faktorer tycker jag den duger som ett hjälpmedel för beslut.

Jag kör inte heller bränslecellen på automatläge utan slår på den först vid 50% kvar av batterierna och låter den bara hålla ställningarna. Det är ju ingen mening att starta bilen och köra långt alternativt komma hem till 220 v med fulla batterier. Dessutom oekonomiskt att ladda in de sista 20% med annat än 220v.

Så för mig kommer det att ta mycket lång tid att nå 5000 timmar. Ett sådant förfarande är lite svårare med ett elverk som man skall släpa fram och stuva undan. Men som Bengt påpekade, använder man elverket lite så hinner man inte slita ut det heller. Dock har alla prylar ett restvärde så detta får man inte bortse från i en kalkyl. Däremot är det felaktigt i en kalkyl att ta med risken för teknikutveckling/lägre pris framöver. Båda alternativen har ett dagspris, som kan ändras, och detta ändrade pris påverkar inte dagens kalkyl. Dessutom har de kvar sin funktion även om utvecklingen går vidare. Enbart vid extremt stora teknikskiften finns risk för att de måste slängas innan livsländen slut.

EFOY är lika lätta att flytta till annat nyttjande som elverket. Däremot kräver den förstås ett batteri att vara kopplad till. Väger bara 7kg och stor som en större portfölj. Själv har jag den i husbilen på vintern och i båten sommartid.

Väger man sedan in alla andra fördelar med obekymmersamt användande, tyst och lättmonterad så tycker jag den är en lika bra investering som den automatiska parabolen. Även om kostnaden skulle vara märkbart högre än för en Honda eller annan generator skulle jag välja bränslecellen pga. dessa fördelar. Jag utvärderade även ganska noggrant gasgeneratorn innan köp av bränslecellen, men den bullrade nästan lika mycket som en Honda-generator och gasolen alltid en bristvara vintertid. Notera även att jag har haft en Honda generator i 4 år tidigare. Vi vintercampar enbart och står nästan alltid ensamma nattetid. Ändå tycker jag ljudnivån på en Honda är på gränsen till acceptabel för omgivningen men framför allt bökig att använda. Drog igång den på båten i ankarviken senaste sommar men stängde omedelbart av igen...

Vid minusgrader underhåller bränslecellen sig själv (håller intern värme) till en mycket låg methanolförbrukning, om man ej har värme i bilen. Jag har monterat en frostvakt a´200 kr som tar bort denna förbrukning vid parkering kallt hemma.

Köpte min EFOY 1200 i Tyskland för €2800. Methanol kostar 2,2€ per liter.
 
Toppen