• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk eller inte?

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Hej!
Blir så brydd....Har läst här om erfarenheter vid användning av elverk.
Har köpt ett Kipor elverk campingvarianten.
Har ännu inte hunnit prova det men fick idag sträng avrådan av gammal husbilsägare att ett sådant var farligt använda om bensinångor och gas kom i kontakt med varandra.
D.v.s. om elverket "läckte" bensin när det stod i garaget.
Någon annan som vet om det stämmer?
Mvh
Marina total novis
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Honda EU10i ger ett ljuddtryck på 52 - 57 dBA på 7m avstånd. Ett Kipor KGE1300 54 - 59 dBA och ett Yamaha Ef1000Is 47 - 57dBA. Att värdena varierar beror på att eleveken har varvtalsreglering som styrs av den uttagna effekten. Så om man inte belastar dom speciellt som fallet är vid laddning av bodelen så är dom ganska tysta

Ljudtrycket vid ett normalt samtal ligger på 50dBA. En ökning med 10dB uppfattar människan som en fördubbling av ljudstyrkan. De gränsvärden som gäller för trafikbuller vi t ex nybyggnation är:

30 dBA dygnsekvivalentnivå inomhus (medelljudnivå under 24 timmar)
45 dBA maximalnivå inomhus nattetid (kl 22-06)
55 dBA dygnsekvivalentnivå utomhus vid fasad
70 dBA maximalnivå vid uteplats i anslutning till bostad

Sen är ju buller olika. Motorknatter anses t ex mer störande än buller från ett tåg.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elverk eller inte?

Det finnes endel Stirling kreftverk, drivstoffet er fra Kockums diesel og flytende oksygen (ubåtene) til alle typer gass og flytende brensel (ingen problemer med brukt frityrolje på endel).

En ferdig boks for mobilbruk, det finnes et par andre også: Whisper Tech : Developers Of WhisperGen, The Low Maintenance Home Heat & Power Generator And Developers Of The Wobble Yoke And Stirling Engine
den lader automatisk batteriene ved behov og kan kobles inn sammen med alden for oppvarming. Lydnivå meget lavt. De har en svensk forhandler:


Sweden

STOREBRO ENERGY SYSTEMS AB
Contact: Herman Beijerbergen
Tel: +467 4923 0567
Email: mail@storebroenergysystems.se
Website: Storebro Energy Systems
 
Senast ändrad:
F

F.d. 839

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Angan,

Jag i vilket fall ar MYCKET nojd med dess prestanda, priset kanske lite val hogt. Vad det galler ljudnivan sa kan jag leva med 50-55dB men det ar klart det kommer alltid att finnas manniskor som upfattar 10dB som storande :D
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Jag redovisade bara lite fakta. Själv är jag nöjd med mitt 3000 kronors Kipor elverk. Tycker oxå att bullernivån är acceptabel på de små elverk som finns. Speciellt om man använder dom för laddning
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Angan,

Javisst varfor inte, det behover inte betyda att en 3000 SEK ar samre an ett elverk som kostar 10000 SEK. Innan jag kopte min Honda hade jag ett elverk av okand marke gav kontinuerligt 600W och forde ett fy helsickes liv men kostade helt nytt bara € 65.
 

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Vet inte men läser jag rätt på sidan?
Torr vikt 90 kg.....
I såna fall knappast ett alternativ för oss husbilsägare som måste tänka på
lastvikten.
 
F

F.d. 3276

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Rimagy;

Rådet du fått är komplett "bull-shit". Jag utgår ifrån att du inte kör elverket inne i bilen, utan utanför.
Om du har ett gasläckage i bilen får du ett helvete oavsett du har elverk eller inte.
Själva har vi använt elverk som alternativ strömkälla till våra husbilar sedan mer än 15 år.
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Undrar om det finns någon "olyckshändelse"....där det finns ett samband mellan elverk och gasolanvändnig dokumenterad någonstans i civilicerade trakter...
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Har också haft solceller tidigare men det är för osäkert. Det är jäkligt trist att
behöva lämna favoritplatsen i fjällen för att strömmen tagit slut, vilket hänt ett antal gånger.

Om man skaffar sig ett ordentligt elverk, typ Hondas koffertmodeller eu10i eller eu20i är det både tyst och effektivt. Det har dessutom automatisk effektregulering efter effektbehovet så laddar man bara batterier går det praktiskt taget på tomgång.

Det blir mindre påfrestning på naturen av att köra detta för laddning än 8 mil fram o tillbaka till närmaste mack för att få snabbladdat batteriet.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Belgien 1.
Vad jag menar är att det sitter en generator på alla bilar,som laddar batterierna under drift.
Det är ju bara att starta bilen så laddas batterierna.
Men det gäller att ha kraftiga kablar så att man inte får spänningsfall.
På dom flesta husbilarna idag sitter en generator som laddar upp mot 100A,har man stor batteri bank och grova kablar så laddar bilens generator mycket snabbare än vilket elverk som helst.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Belgien 1.
Vad jag menar är att det sitter en generator på alla bilar,som laddar batterierna under drift.
Det är ju bara att starta bilen så laddas batterierna.
Men det gäller att ha kraftiga kablar så att man inte får spänningsfall.
På dom flesta husbilarna idag sitter en generator som laddar upp mot 100A,har man stor batteri bank och grova kablar så laddar bilens generator mycket snabbare än vilket elverk som helst.

Arne & May-britt,

Sjalvklart har alla bilen en generator jag uppfattade dig helt fel. Men om man inte tycker att flytta pa sig tycker jag inte att tomkora ar den basta losningen ;)
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Det är allt för många parametrar som påverkar ett beslut. Förutom ren teoretisk kunskap om energiinnehåll tillkommer effektiviteten hos olika generatorer, livslängd, buller, inköpspris etc.

Lite erfarenhet: Basfakta. En batteribank skall ej laddas ut mer än ca 50%. man får ej tillbaka till mer än 80% utan många timmar med 220v. En Honda 1kw generator via vanliga inbyggda 18A laddaren i husbilar bygger dessa 30% (ca 60 Ah vid 2*120Ah bodelsbatterier) på ca 3 timmar. Därefter avtar laddströmmen så det är slöseri att ha på elverket.

I vår nya husbil har vi installerat EFOY 1200 bränslecell. Elverket stör för mycket. Prissänkningar gör att kostnaden över hela livslängden blir lägre än ett Honda elverk. Se uträkning/test i Promobil. Slår enbart på bränslecellen när jag börjar närma mig 50% kvar i batterierna. Då håller den nivån och ökar lite (max laddning ca 4,5A 24 timmar om dygnet) beroende på förbrukning, till nästa körning eller elstolpe.

Och köp en batteritankmätare. Jag tror inte många skulle vilja vara utan dieseltankmätare och batterier är ganska dyra idag.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Elverk eller inte?

Nej , många elverk blir det inte om man räknar rätt. Inköpspriset är bara en del i en kalkyl. Som jag skrev skall man se över livslängden. Se uträkning i Promobil. Där tar man hänsyn till verkningsgrad, pris på bränslet, livslängd etc.

Dessutom var det någon i tråden som efterlyste det ljudlösa elverket utan störande avgaser. Jag har ett sådant EFOY bränslecellen. Låter likvärdigt som enbärbar dator, utsläppena är lite värme och motsvarande utandningen från en människa.
 

Ess-Ge

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
14569
Medlemskap
2025
Sv: Elverk eller inte?

Arne & May-britt,

Sjalvklart har alla bilen en generator jag uppfattade dig helt fel. Men om man inte tycker att flytta pa sig tycker jag inte att tomkora ar den basta losningen ;)
Är det någon som vet skillnaden (ur miljöhänsyn) att ladda batterier med ordinarie modern dieselmotor med partikelfilter eller bensindrivet elaggregat utan särskild rening. Ett elaggregat kan väl närmast jämföras med en gräsklippare, och en sådan är ju inte speciellt miljövönlig. Bara en undran.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Elverk eller inte?

Utan att vara alltför insatt... men nog verkar det som bodelsladdraren är effektivare på 230V än det som fordonets generator levererar. När batteriet varit halvfullt får man köra bra många mil/timmar innan dom är på top igen. Med elstolpe/elverk går det betydligt snabbare. Känns som verkningsgraden på ett 1,5 hk elverk är bättre än att köra en 130 Hk diesel bara för att få generatorn att snurra.
 
Senast ändrad:
Toppen