• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elscooter i Tyskland

Måste de vara försäkrade i Tyskland? Jag har varit i flera tyska städer där de verkar ha samma system för hyrkickboards som i Sverige. Ingår då försäkring i hyran på något vis?
 
Ja dom du hyr där är väl ok! Men om du har med dig egen är det nåt helt annat. Vi blev stoppade i Lubeck för 1år sedan, men klarade oss troligtvis för att vi ledde elscotern just då, men fick en rejäl avhyvling på tysk/engelska. Undrar bara om det finns nåt man måste göra, för att slippa sånt
 
Hej, jag måste bara fråga... Gäller frågan en elscoter typ lite kraftig, mindre cykel/"moped" utan trampor, som har vissa krav även i Sverige.
Eller gäller frågan en kickbike med med eldrift på max 20 km/t, som inte har något krav i Sverige.

M.v.h. JANKRO.
 
Länkar till en artikel angående detta.
 
Märkligt att inte EU har samma regler för dessa då det ju är gemensamma EU regler för exempelvis mopeder.
 
Hej, jag måste bara fråga... Gäller frågan en elscoter typ lite kraftig, mindre cykel/"moped" utan trampor, som har vissa krav även i Sverige.
Eller gäller frågan en kickbike med med eldrift på max 20 km/t, som inte har något krav i Sverige.

M.v.h. JANKRO.
Typ en som går i 20 km/h dvs lite enklare
 
Jag har också läst att det är några stycken som har råkat illa ut. Men vad man undran är ju om man kan skydda sig mot detta, för 10 000 i böter är ju inte kul. Tänker bara på husbilen, den har ju en försäkring i Sverige, men den behöver ingen extraförsäkring vid resa i Tyskland. Allt känns bara så udda och långsökt......för elscotern är ju ett suveränt fortskaffningsmedel vid kortare stop
 
Förstår inte detta. Ett fordon som är godkänt i ett EU-land måste väl vara godkänt i hela EU. Lokala regler går jag med på men inte extra avgifter för fordonet. Måste vara något man missat någonstans.

Vi har här Bonus Malus men inte har någon kommit på iden att beskatta andra fordon från något annat EU-land som kör här. Ser inte skillnaden.
 
Förstår inte detta. Ett fordon som är godkänt i ett EU-land måste väl vara godkänt i hela EU. Lokala regler går jag med på men inte extra avgifter för fordonet. Måste vara något man missat någonstans.

Vi har här Bonus Malus men inte har någon kommit på iden att beskatta andra fordon från något annat EU-land som kör här. Ser inte skillnaden.
Ja håller helt med. Det konstiga är ju att vad gäller övriga fordon så är det ju samma regler inom hela EU. Det där med EU moppe är ju bara ett av exemplen. Man får hoppas att någon vill/orkar driva detta mot Tyskland så får vi se. Det måste ju också drabba exempelvis danskar och polacker när de reser in i Tyskland.
 
Ja håller helt med. Det konstiga är ju att vad gäller övriga fordon så är det ju samma regler inom hela EU. Det där med EU moppe är ju bara ett av exemplen. Man får hoppas att någon vill/orkar driva detta mot Tyskland så får vi se. Det måste ju också drabba exempelvis danskar och polacker när de reser in i Tyskland.
Det blir nog tvärtom misstänker jag, att några kommer att driva detta mot Sverige,
även motståndet i Sverige mot dessa "cyklar" är stort.
 
Det gäller att läsa in reglerna för i princip varje land. De flesta har olika definitioner, olika försäkringskrav, olika behörighetskrav, olika ålderskrav, olika syn på hjälmtvång, olika hastighetsgränser, olika syn på vilka körbanor som får användas mm. Artikeln är dock 20 månader gammal och jag vet att det tillkommit ytterligare variationer! Sverige är inte normen..., här heller!

 
Det blir nog tvärtom misstänker jag, att några kommer att driva detta mot Sverige,
även motståndet i Sverige mot dessa "cyklar" är stort.
Motståndet i Sverige beror främst på missbruk av hyrgrejer i städerna och där kan jag hålla med. Jag har flera i bekantskapskretsen som tågpendlar dagligen med dylika och de som har egna är väldigt rädda om både cykel och sig själva. Måste ju vara ett utmärkt komplement vid camping på grund av vikt och att de är kompakta när de är ihopfällda.
 
Det gäller att läsa in reglerna för i princip varje land. De flesta har olika definitioner, olika försäkringskrav, olika behörighetskrav, olika ålderskrav, olika syn på hjälmtvång, olika hastighetsgränser, olika syn på vilka körbanor som får användas mm. Artikeln är dock 20 månader gammal och jag vet att det tillkommit ytterligare variationer! Sverige är inte normen..., här heller!

Hmmm.... Det är ändå märkligt att vi kan köra in i ett annat eu land med våra fordon, även om vissa regler/försäkring skilljer sig åt... :rolleyes:;)
 
Länkar till en artikel angående detta.
Tråkig att behöva betala så mycket när man tror att man gjorde rätt...
Men en sak kommer jag aldrig att göra, det är att ge polisen kontanta pengar,
Jag vill ha ett inbetalningskort så jag kan betala i samma land, sen visa kvittot för polisen...
Detta tycker jag är en av huvudregeln när man kör hb i annat land... ;)
 
Det gäller att läsa in reglerna för i princip varje land. De flesta har olika definitioner, olika försäkringskrav, olika behörighetskrav, olika ålderskrav, olika syn på hjälmtvång, olika hastighetsgränser, olika syn på vilka körbanor som får användas mm. Artikeln är dock 20 månader gammal och jag vet att det tillkommit ytterligare variationer! Sverige är inte normen..., här heller!

Jovisst, naturligtvis skall reglerna i de olika länderna följas, det är vi skyldiga till. Exempelvis håller jag mig under 80 km/tim med min HB II eftersom den väger över 3,5 ton oavsett hur fort jag får köra i Sverige (OBS inga kommentarer på det, bara ett exempel på hur jag ser problemet).

Grejen, som jag ser det, är att sparkcykeln är godkänd för användande i Sverige och då skall inget annat EU-land kunna komma och kräva skatt och försäkring när det inte behövs här!
 
Jovisst, naturligtvis skall reglerna i de olika länderna följas, det är vi skyldiga till. Exempelvis håller jag mig under 80 km/tim med min HB II eftersom den väger över 3,5 ton oavsett hur fort jag får köra i Sverige (OBS inga kommentarer på det, bara ett exempel på hur jag ser problemet).

Grejen, som jag ser det, är att sparkcykeln är godkänd för användande i Sverige och då skall inget annat EU-land kunna komma och kräva skatt och försäkring när det inte behövs här!
Jag ser inga klara godkännande i Sverige. Däremot har en del ickebeslut lett fram till den svårtolkade och oklara situation Sverige har idag. Jag anser att elsparkcyklar och alla dess varianter är ett svart hål i svensk och europeisk lagstiftning! Ser helst ett europeiskt samordnat arbete för att reglera det här träsket. Det är på gång, men resultatet set vi troligen inte de närmsta åren och vi får därmed leva med de nationella avarterna ett tag till. Trafikförsäkring för de kraftigare modellerna är för mig självklart! Olycksstatistiken är dessutom väldigt mörk!
 
Tillbaka
Toppen