• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elscooter i Tyskland

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Måste de vara försäkrade i Tyskland? Jag har varit i flera tyska städer där de verkar ha samma system för hyrkickboards som i Sverige. Ingår då försäkring i hyran på något vis?
 

Presteryr

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
27185
Medlemskap
2024
Ja dom du hyr där är väl ok! Men om du har med dig egen är det nåt helt annat. Vi blev stoppade i Lubeck för 1år sedan, men klarade oss troligtvis för att vi ledde elscotern just då, men fick en rejäl avhyvling på tysk/engelska. Undrar bara om det finns nåt man måste göra, för att slippa sånt
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag måste bara fråga... Gäller frågan en elscoter typ lite kraftig, mindre cykel/"moped" utan trampor, som har vissa krav även i Sverige.
Eller gäller frågan en kickbike med med eldrift på max 20 km/t, som inte har något krav i Sverige.

M.v.h. JANKRO.
 

Stonevalley

HBK Medlem
Inlägg
451
Kommun
Bollebygd
HBK-Nr
12692
Medlemskap
2024
Länkar till en artikel angående detta.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Märkligt att inte EU har samma regler för dessa då det ju är gemensamma EU regler för exempelvis mopeder.
 

Presteryr

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
27185
Medlemskap
2024
Hej, jag måste bara fråga... Gäller frågan en elscoter typ lite kraftig, mindre cykel/"moped" utan trampor, som har vissa krav även i Sverige.
Eller gäller frågan en kickbike med med eldrift på max 20 km/t, som inte har något krav i Sverige.

M.v.h. JANKRO.
Typ en som går i 20 km/h dvs lite enklare
 

Presteryr

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
27185
Medlemskap
2024
Jag har också läst att det är några stycken som har råkat illa ut. Men vad man undran är ju om man kan skydda sig mot detta, för 10 000 i böter är ju inte kul. Tänker bara på husbilen, den har ju en försäkring i Sverige, men den behöver ingen extraförsäkring vid resa i Tyskland. Allt känns bara så udda och långsökt......för elscotern är ju ett suveränt fortskaffningsmedel vid kortare stop
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Förstår inte detta. Ett fordon som är godkänt i ett EU-land måste väl vara godkänt i hela EU. Lokala regler går jag med på men inte extra avgifter för fordonet. Måste vara något man missat någonstans.

Vi har här Bonus Malus men inte har någon kommit på iden att beskatta andra fordon från något annat EU-land som kör här. Ser inte skillnaden.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Förstår inte detta. Ett fordon som är godkänt i ett EU-land måste väl vara godkänt i hela EU. Lokala regler går jag med på men inte extra avgifter för fordonet. Måste vara något man missat någonstans.

Vi har här Bonus Malus men inte har någon kommit på iden att beskatta andra fordon från något annat EU-land som kör här. Ser inte skillnaden.
Ja håller helt med. Det konstiga är ju att vad gäller övriga fordon så är det ju samma regler inom hela EU. Det där med EU moppe är ju bara ett av exemplen. Man får hoppas att någon vill/orkar driva detta mot Tyskland så får vi se. Det måste ju också drabba exempelvis danskar och polacker när de reser in i Tyskland.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja håller helt med. Det konstiga är ju att vad gäller övriga fordon så är det ju samma regler inom hela EU. Det där med EU moppe är ju bara ett av exemplen. Man får hoppas att någon vill/orkar driva detta mot Tyskland så får vi se. Det måste ju också drabba exempelvis danskar och polacker när de reser in i Tyskland.
Det blir nog tvärtom misstänker jag, att några kommer att driva detta mot Sverige,
även motståndet i Sverige mot dessa "cyklar" är stort.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.840
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det gäller att läsa in reglerna för i princip varje land. De flesta har olika definitioner, olika försäkringskrav, olika behörighetskrav, olika ålderskrav, olika syn på hjälmtvång, olika hastighetsgränser, olika syn på vilka körbanor som får användas mm. Artikeln är dock 20 månader gammal och jag vet att det tillkommit ytterligare variationer! Sverige är inte normen..., här heller!

 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Det blir nog tvärtom misstänker jag, att några kommer att driva detta mot Sverige,
även motståndet i Sverige mot dessa "cyklar" är stort.
Motståndet i Sverige beror främst på missbruk av hyrgrejer i städerna och där kan jag hålla med. Jag har flera i bekantskapskretsen som tågpendlar dagligen med dylika och de som har egna är väldigt rädda om både cykel och sig själva. Måste ju vara ett utmärkt komplement vid camping på grund av vikt och att de är kompakta när de är ihopfällda.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det gäller att läsa in reglerna för i princip varje land. De flesta har olika definitioner, olika försäkringskrav, olika behörighetskrav, olika ålderskrav, olika syn på hjälmtvång, olika hastighetsgränser, olika syn på vilka körbanor som får användas mm. Artikeln är dock 20 månader gammal och jag vet att det tillkommit ytterligare variationer! Sverige är inte normen..., här heller!

Hmmm.... Det är ändå märkligt att vi kan köra in i ett annat eu land med våra fordon, även om vissa regler/försäkring skilljer sig åt... :rolleyes:;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Länkar till en artikel angående detta.
Tråkig att behöva betala så mycket när man tror att man gjorde rätt...
Men en sak kommer jag aldrig att göra, det är att ge polisen kontanta pengar,
Jag vill ha ett inbetalningskort så jag kan betala i samma land, sen visa kvittot för polisen...
Detta tycker jag är en av huvudregeln när man kör hb i annat land... ;)
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Det gäller att läsa in reglerna för i princip varje land. De flesta har olika definitioner, olika försäkringskrav, olika behörighetskrav, olika ålderskrav, olika syn på hjälmtvång, olika hastighetsgränser, olika syn på vilka körbanor som får användas mm. Artikeln är dock 20 månader gammal och jag vet att det tillkommit ytterligare variationer! Sverige är inte normen..., här heller!

Jovisst, naturligtvis skall reglerna i de olika länderna följas, det är vi skyldiga till. Exempelvis håller jag mig under 80 km/tim med min HB II eftersom den väger över 3,5 ton oavsett hur fort jag får köra i Sverige (OBS inga kommentarer på det, bara ett exempel på hur jag ser problemet).

Grejen, som jag ser det, är att sparkcykeln är godkänd för användande i Sverige och då skall inget annat EU-land kunna komma och kräva skatt och försäkring när det inte behövs här!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.840
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jovisst, naturligtvis skall reglerna i de olika länderna följas, det är vi skyldiga till. Exempelvis håller jag mig under 80 km/tim med min HB II eftersom den väger över 3,5 ton oavsett hur fort jag får köra i Sverige (OBS inga kommentarer på det, bara ett exempel på hur jag ser problemet).

Grejen, som jag ser det, är att sparkcykeln är godkänd för användande i Sverige och då skall inget annat EU-land kunna komma och kräva skatt och försäkring när det inte behövs här!
Jag ser inga klara godkännande i Sverige. Däremot har en del ickebeslut lett fram till den svårtolkade och oklara situation Sverige har idag. Jag anser att elsparkcyklar och alla dess varianter är ett svart hål i svensk och europeisk lagstiftning! Ser helst ett europeiskt samordnat arbete för att reglera det här träsket. Det är på gång, men resultatet set vi troligen inte de närmsta åren och vi får därmed leva med de nationella avarterna ett tag till. Trafikförsäkring för de kraftigare modellerna är för mig självklart! Olycksstatistiken är dessutom väldigt mörk!
 
Toppen