Presteryr
FD HBK Medlem
Är det nån som vet om man kan försäkra sin elscoter för att lagligt köra den i Tyskland, eller vad gäller?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Typ en som går i 20 km/h dvs lite enklareHej, jag måste bara fråga... Gäller frågan en elscoter typ lite kraftig, mindre cykel/"moped" utan trampor, som har vissa krav även i Sverige.
Eller gäller frågan en kickbike med med eldrift på max 20 km/t, som inte har något krav i Sverige.
M.v.h. JANKRO.
Ja håller helt med. Det konstiga är ju att vad gäller övriga fordon så är det ju samma regler inom hela EU. Det där med EU moppe är ju bara ett av exemplen. Man får hoppas att någon vill/orkar driva detta mot Tyskland så får vi se. Det måste ju också drabba exempelvis danskar och polacker när de reser in i Tyskland.Förstår inte detta. Ett fordon som är godkänt i ett EU-land måste väl vara godkänt i hela EU. Lokala regler går jag med på men inte extra avgifter för fordonet. Måste vara något man missat någonstans.
Vi har här Bonus Malus men inte har någon kommit på iden att beskatta andra fordon från något annat EU-land som kör här. Ser inte skillnaden.
Det blir nog tvärtom misstänker jag, att några kommer att driva detta mot Sverige,Ja håller helt med. Det konstiga är ju att vad gäller övriga fordon så är det ju samma regler inom hela EU. Det där med EU moppe är ju bara ett av exemplen. Man får hoppas att någon vill/orkar driva detta mot Tyskland så får vi se. Det måste ju också drabba exempelvis danskar och polacker när de reser in i Tyskland.
Motståndet i Sverige beror främst på missbruk av hyrgrejer i städerna och där kan jag hålla med. Jag har flera i bekantskapskretsen som tågpendlar dagligen med dylika och de som har egna är väldigt rädda om både cykel och sig själva. Måste ju vara ett utmärkt komplement vid camping på grund av vikt och att de är kompakta när de är ihopfällda.Det blir nog tvärtom misstänker jag, att några kommer att driva detta mot Sverige,
även motståndet i Sverige mot dessa "cyklar" är stort.
Hmmm.... Det är ändå märkligt att vi kan köra in i ett annat eu land med våra fordon, även om vissa regler/försäkring skilljer sig åt...Det gäller att läsa in reglerna för i princip varje land. De flesta har olika definitioner, olika försäkringskrav, olika behörighetskrav, olika ålderskrav, olika syn på hjälmtvång, olika hastighetsgränser, olika syn på vilka körbanor som får användas mm. Artikeln är dock 20 månader gammal och jag vet att det tillkommit ytterligare variationer! Sverige är inte normen..., här heller!
![]()
Guide till lagar för elektriska skotrar i Europa - FuturaRide
Lagar för elektriska skotrar i Europa blir allt populärare. Är el-scootrar lagliga i Europa? Vi svarar på alla dessa frågor och mer därtill.futuraride.com
Tråkig att behöva betala så mycket när man tror att man gjorde rätt...Länkar till en artikel angående detta.
![]()
Elsparkcyklarna resulterade i böter på 10.000 kronor
Första utlandssemestern med husbil i Tyskland lämnade en bitter eftersmak. När familjen Holst begav sig ut med sina elsparkcyklar resulterade det i böter. – Innan vi åkte så googlade vi och kollade ifall Tyskland hade andra regler än Sverige men vi hittade ingenting, säger Camilla Holst.mhis.se
Jovisst, naturligtvis skall reglerna i de olika länderna följas, det är vi skyldiga till. Exempelvis håller jag mig under 80 km/tim med min HB II eftersom den väger över 3,5 ton oavsett hur fort jag får köra i Sverige (OBS inga kommentarer på det, bara ett exempel på hur jag ser problemet).Det gäller att läsa in reglerna för i princip varje land. De flesta har olika definitioner, olika försäkringskrav, olika behörighetskrav, olika ålderskrav, olika syn på hjälmtvång, olika hastighetsgränser, olika syn på vilka körbanor som får användas mm. Artikeln är dock 20 månader gammal och jag vet att det tillkommit ytterligare variationer! Sverige är inte normen..., här heller!
![]()
Guide till lagar för elektriska skotrar i Europa - FuturaRide
Lagar för elektriska skotrar i Europa blir allt populärare. Är el-scootrar lagliga i Europa? Vi svarar på alla dessa frågor och mer därtill.futuraride.com
Jag ser inga klara godkännande i Sverige. Däremot har en del ickebeslut lett fram till den svårtolkade och oklara situation Sverige har idag. Jag anser att elsparkcyklar och alla dess varianter är ett svart hål i svensk och europeisk lagstiftning! Ser helst ett europeiskt samordnat arbete för att reglera det här träsket. Det är på gång, men resultatet set vi troligen inte de närmsta åren och vi får därmed leva med de nationella avarterna ett tag till. Trafikförsäkring för de kraftigare modellerna är för mig självklart! Olycksstatistiken är dessutom väldigt mörk!Jovisst, naturligtvis skall reglerna i de olika länderna följas, det är vi skyldiga till. Exempelvis håller jag mig under 80 km/tim med min HB II eftersom den väger över 3,5 ton oavsett hur fort jag får köra i Sverige (OBS inga kommentarer på det, bara ett exempel på hur jag ser problemet).
Grejen, som jag ser det, är att sparkcykeln är godkänd för användande i Sverige och då skall inget annat EU-land kunna komma och kräva skatt och försäkring när det inte behövs här!
Typ en som går i 20 km/h dvs lite enklare