• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elpriset rusar

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.810
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vi i Norden har ju tidigare varit vana vid att vi kan lagra energi i vattenmagasin antingen med dammar innan vattenkraftverk eller med att pumpa upp vatten till reservoarer under lågförbrukning. Nu har tekniken utvecklats så vi kan snart skapa lika stora magasin med energi i batteribankar och även utnyttja lokala batteribankar i form av bilar och enskilda fastigheter. Varför ska vi stirra oss blinda på gammal miljöförstörande teknik för att lösa energiförsörjning i stället för att ta till oss de möjligheter som sol,vind och vatten erbjuder oss. Just nu krävs det fossil och kärnkraft för att ta steget men precis som för 100+ år sedan så behöver vi inte fastna i problemet med att hästskiten förorenar gatorna utan det problemet hittar sin lösning under vägen.
Tänker lite....

Hur mycket miljöpåverkan har tillverkningen av dessa enorma batterier. Utsläppen är globala.

Hur påverkas naturen i dessa länder långt bort som vi inte ser med våra miljöskygglappar på oss?

"Vi hör aldrig ångest ropen eller skriken" sjung Hola Bandola Band i en gammal progglåt.

Hur har arbetarna det vid utvinning av mineraler. Är det vuxna eller barn?

Det är någon som får betala priset för alla dessa batterier i elfordon och energilagring

Att det är HELT RENT utan miljöpåverkan är utopi.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Och Frankrike vill bygga fler kärnkraftverk:
De har kanske inte summerat vad det kostar....

 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Intressant artikel i DI där Jan Blomgren, expert på energisystem och tidigare professor i kärnteknik vid Uppsala universitet intervjuas.
Tyvärr bakom betalvägg men här är ett klipp från artikeln:

Du hävdar att sannolikheten är väldigt liten för att det kommer att byggas nya kärnkraftverk i Sverige, varför tror du det?
”I Sverige stipulerar lagen att det är privata aktörer som måste bygga kärnkraft. Men kärnkraftverk är dyra att bygga och billigare att köra när de väl är igång. För att en privat aktör ska våga satsa många miljarder kronor måste förutsättningarna vara förutsägbara under decennier framöver, annars gör man inte det. Man kan inte stå med ett nytt kärnkraftverk om politikerna plötsligt bestämmer att det inte får köras när det är klart, eller att skatterna höjs kraftigt. Den risken tar ingen. Så det är inte så konstigt att ingen bygger.”

Han varnar också för att vi i framtiden kan få liknande problem som i Kalifornien där man ibland släcker ner områden pga effektbrist.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
De har kanske inte summerat vad det kostar....

Vadå kostar,
vi är mitt i en klimatkris av bibliska proportioner som kommer radera livet för oss människor som vi känner det. Hör bara vad Greta och andra experter säger. Mitt detta så tjafsar han om några öre per kW. Löjligt, Vi har miljöpartister i Europa parlamentet som vill upphäva demokratin för att rädda klimatet och så pratar ni om pengar…..

vi har infört plastpåseskatt och allt möjligt men det räcker inte, vi måste göra mer.…..
Om vi bara beskattar folk tillbaka till stenåldern så kanske det går utan kärnkraft men helt säkert är det inte…

200 miljarder är växelpengar om läget är så allvarligt som det sägs… snabbtågen som mp och massa kommunalråd vill bygg kostar minst 300 miljarder… ( snittökningen i trafikverkets budgetöverskridande är 39% i en färsk rapport från riksrevisionen) De enda som tycker det är bra är kommunpamparna som inbillar sig att tåget skall stanna i just deras kommun..

näe, vi måste satsa oss ur krisen
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vadå kostar,
vi är mitt i en klimatkris av bibliska proportioner som kommer radera livet för oss människor som vi känner det. Hör bara vad Greta och andra experter säger. Mitt detta så tjafsar han om några öre per kW. Löjligt, Vi har miljöpartister i Europa parlamentet som vill upphäva demokratin för att rädda klimatet och så pratar ni om pengar…..

vi har infört plastpåseskatt och allt möjligt men det räcker inte, vi måste göra mer.…..
Om vi bara beskattar folk tillbaka till stenåldern så kanske det går utan kärnkraft men helt säkert är det inte…

200 miljarder är växelpengar om läget är så allvarligt som det sägs… snabbtågen som mp och massa kommunalråd vill bygg kostar minst 300 miljarder… ( snittökningen i trafikverkets budgetöverskridande är 39% i en färsk rapport från riksrevisionen) De enda som tycker det är bra är kommunpamparna som inbillar sig att tåget skall stanna i just deras kommun..

näe, vi måste satsa oss ur krisen
Eftersom du nu nämner det, så blottar du ju också dig... :rolleyes:
Just ditt påstående visar tydligt hur vi människor har förändrats med tiden...
För idag har många av oss en rädsla att vi skall förlora allt som vi har skaffat på oss materiellt och alla våra pengar... Och då tänker vi inte logiskt och rationellt när vi måste förändra oss:eek:. . Utan vi kommer att försvarar våra materiella saker, då rädslan är så stor att vi tror att vi skall hamna tillbaka till stenåldern :rolleyes:
Jag är också 100% säker på att det har funnits långa perioder i människans tid där livet var mycket bättre än stenåldern, en tid som inte fördärvade planeten som vi alla lever på...
Men vill vi behålla allt som vi har införskaffat oss och inte är villiga att göra drastiska förändringar... Så kommer vi en dag att sitta där med alla våra prylar/teknik och våra pengar medan planeten långsamt dör under våra fötter.. :eek:

Sen apropå tillbaka till stenåldern.... Så tror jag att människan var själsligt lyckligare på den tiden....
Så vi med all kärlek till våra prylar och pengar skulle aldrig klarat av livet om vi gick så långt tillbaks. ....
Många skulle säkert dö i sorg över den materiella eller ekonomiska förlusten.. :rolleyes::eek:

Tyvärr är dessa dåliga krafter så stora I dagsläget att vi kommer att göra allt för att inte hamna där.... Pengarna och girigheten har tyvärr redan fått ett rejält tag i människan så vi kommer när dagen kommer att slås med våra liv som insats för att inte förlora allt det materiela och våra pengarna... Och då kanske vi hamnar tillbaks till stenåldern :rolleyes::eek:
Och då skall jag skaffa mig en flinta husbil.... För de är 100% miljövänliga.. :rolleyes::rolleyes::twitcy::bye:
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Det är ju klart att kraftbolagen kommer att lova dig det...
Frågan sen är.... Om du är så korkad att du sen tror på vad kraftbolagen lovar dig/oss :rolleyes: :twitcy:;)
Vindkraftverken vill alla ha men inte så de hörs eller syns, Solkraftsparker samma där tar för stor plats, Vattenkraften får vi inte bygga ut tänk på fisket och det forsande vattnet. Ge mig några bra förslag på vad återstår. Biogas kanske skulle vara ett alternativ, eller ett vätgas drivet elverk.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vindkraftverken vill alla ha men inte så de hörs eller syns, Solkraftsparker samma där tar för stor plats, Vattenkraften får vi inte bygga ut tänk på fisket och det forsande vattnet. Ge mig några bra förslag på vad återstår. Biogas kanske skulle vara ett alternativ, eller ett vätgas drivet elverk.
Om du får några förslag... Löser du då problemet :rolleyes: ;):bye:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Satt och funderade på det där med elbrist häromdagen när jag åkte till jobbet.
De som gnäller mest, eller högst, är Stockholmarna. De är många som kör elbil...
Men varför i h-e är då E4 i nästan hela regionen belyst på natten?!
Ok i tunnlar och Essingeleden men från Södertälje till Arlanda och från Bålsta till Gustavsberg är helt onödig.
I övriga Sverige klarar bilister att åka motorväg utan belysning....
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.810
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Satt och funderade på det där med elbrist häromdagen när jag åkte till jobbet.
De som gnäller mest, eller högst, är Stockholmarna. De är många som kör elbil...
Men varför i h-e är då E4 i nästan hela regionen belyst på natten?!
Ok i tunnlar och Essingeleden men från Södertälje till Arlanda och från Bålsta till Gustavsberg är helt onödig.
I övriga Sverige klarar bilister att åka motorväg utan belysning....
Näru nu har du fel. Mellan Bro och Bålsta finns ingen belysning. Rätt ska vara rätt.

Sen räddar belysningen både liv och minskar personskador. Så det är kostnadseffektivt ur samhällsnytta.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Näru nu har du fel. Mellan Bro och Bålsta finns ingen belysning. Rätt ska vara rätt.

Sen räddar belysningen både liv och minskar personskador. Så det är kostnadseffektivt ur samhällsnytta.
Rätt ska vara rätt.
Men ifrågasätter samhällsnyttan.
Det är nog mer kostnadseffektivt att skicka stockholmarna på kurs i mörkerkörning och använda elen till något nyttigare än att ha den belysningen tänd och samtidigt gnälla över att strömmen inte räcker till....
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Jag vet inte om mörklagda trafikleder är något att eftersträva.
Har kört en del i Norge och vet av erfarenhet, att E18 / E39 ut mot Stavanger är upplyst nattetid
i princip hela vägen, förutom några mil innan Sandnes.
Sparar säkert många mörkerolyckor och ger också en behagligare nattkörning.
Om vi inte har råd i Svedala att tända gatubelysningen, hur ska vi då kunna försvara vår expansiva satsning på elbilar?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag läste igår att Stockholms trafikborgarråd Daniel Helden vill lägga ett geostängsel runt stockholm och när bilar då passerar så anpassas hastigheten automatiskt till gällande hastighetsbegränsning och trafiksituation.
Detta skulle då spara mycket miljö och många liv. Eftersom man säger att det är farten som dödar och, man redan idag, har varierande hastighetsbegränsning på dessa berörda sträckor så kommer ju hastigheten bli lägre och mörkerkörningens olyckor ett minne blott.

Om det är 10mil berörd sträcka med belysning (tror det är mer) så skulle den elen räcka till ca 1miljon elbilar som kör 4mil varje dag (en siffra dom borgarrådet brukar använda på en normal stockholmare och dag).....
Iof vill samma borgarråd ha ett förbud mot bilar i Stockholm så det blir väl ett ickeproblem till slut....
 
Toppen