• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elpriset rusar

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Problemet med å bygge nytt kjernkraftverk er plan og byggetiden, en vet ikke hva markedet er når verket settes i drift. Og prisen er veldig høy. Det er raskere å billigere for Singapore å bygge et enormt solkraftverk i Australia og 3800 km undersjøisk kabel med veldig store batterier i begge ender enn å bygge et kjernkraftverk med samme kapasitet lokalt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu finns alltså inte skatten och det är fritt fram att bygga ny kärnkraft, eller hur?

Kärnkraftverk, både bygge och underhåll är stora investeringar som behöver mycket lång tid för att betala sig, med sådan hantering
som varit är det stor risk att ingen vågar lita på att vår regering håller förutsättningarna stabila tillräckligt länge för att det skall löna sig.
Nu får hela landet betala för velandet i form av elbrist och höga avgifter. :mad:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Problemet med å bygge nytt kjernkraftverk er plan og byggetiden, en vet ikke hva markedet er når verket settes i drift. Og prisen er veldig høy. Det er raskere å billigere for Singapore å bygge et enormt solkraftverk i Australia og 3800 km undersjøisk kabel med veldig store batterier i begge ender enn å bygge et kjernkraftverk med samme kapasitet lokalt.

Fast vi behöver ju egentligen inte bygga nya, de vi har kan/kunde fortfarande uppdateras under förutsättning att tillräckligt stabila och långtgående
regler läggs fast.
Att bygga solkraft på distans är väl för Sverige knappast något alternativ, närmaste lämpliga plats är väl norra Afrika?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Många av oss HBK:are är sanna MP anhängare! Vi förbrukar minst el i Sverige när elen är som dyrast och svårast att få tag på under den kalla årstiden. Helst ska man ladda den svindyra el-bilen, tvätta, diska, brygga kaffe och titta på TV på nätterna så vi drar söderut och bidrar inte alls med någon förbrukning här hemma, dvs. använder NOLL (zerro) el, varken på dagarna eller nätterna. Borde inte vi få någon sorts "bonus" på dieselpriset när vi är så "duktiga" på att spara el?

Bilden rapporterad och därför borttagen. /HBK webb
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kärnkraft.
Slutförvaringen är fortfarande inte löst.
Även mellanlagringen i Oskarshamn hållet att bli fullt.
Att bygga nya kärnkraftverk när avfallet inte kan tas om hand.
Det går inte ihop.
Det är en stor risk att elpriset kommer att rusa iväg ännu mer om inte avfalls frågan blir löst.

Jag tror inte att det spelar någon roll vad det är för regering.
Det har varit både vänster och höger regeringar under den tid som kärnkraften har funnits. Ingen har vågat ta tag i frågan om avfallet.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Det är inte bara att köra. Kraften från ex.vis karlshamnsverket avropas av svenskakraftnät för att den typen av produktion behövs för att stabilisera nätet (svängmassa) Ju mer vind,sol och batterikraft som ansluts till nätet desto mer betydelsefull blir infasning av roterande produktion i stabiliseringssyfte. Att bara bygga mer sol och vind-el löser inte problemet. Det finns en anledning till att Europa köper Rysk gas till drift av gasturbiner för el-produktion.
BBa
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Nya säkrare minikärnkraftverk som lär kunna laddas med gammalt utbränt kärnbränsle och därefter krävs endast 1000 års lagring i stället för 100000 år, det låte väl jättebra? Samtidigt som vi får ny baskraft reduceras behovet av lagring av gammalt utbränt kärnbränsle. I mina öron låter det som en superlösning. Om man googlar så framgår det att många försöksanläggningar är på gång runt om i världen.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tycker vi rustar upp alla gamla kärnkraftverk och kör igång dessa.
Vi börjar med R1 (har för mig att den ligger under KTH i Stockholm) och R3 (Ågesta).
Stockholm har ju störst elbrist och klagar mest så då är det inte mer än rätt att elen tillverkas där....
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Svajigt elpris, 54 öre nu och -2 öre söndagnatt kl. 04-05.
Bra info i Ekonomiekot extra om energipriser och vad vi troligen har att vänta oss framöver: 4.20 min. och framåt >
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tycker vi rustar upp alla gamla kärnkraftverk och kör igång dessa.
Vi börjar med R1 (har för mig att den ligger under KTH i Stockholm) och R3 (Ågesta).
Stockholm har ju störst elbrist och klagar mest så då är det inte mer än rätt att elen tillverkas där....
Jag har sprungit en del på Ågesta i jobbet. Bara i dom yttre delarna kärnkraftverket. Resten har vi inte tillträde till. Allt håller på att rivas.

Men jag får väl stoppa rivningen och ta fram verktygslådan och börja att renovera. Jag vet inte om jag hinner få allt klart.
Går i pension nästa år.

Tillbaka till allvaret. Det kan ju vara så att en elbrist tvingar fram elleverans och nätbolaget att komma med nya smarta lösningar. Kanske i samråd med producenter av olika slag. Allt för att spara energi. Även att kapa förbrukningen vid elbrist.
Det kommer säkert att komma någon form av AI för att reglera elbristen. Även att konsumenterna sänker sina elkostnader med AI. Men som med mycket annat. Är det inte lönsamt så blir det inga förändringar.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Under september har jag experimenterat med min förbrukning genom att lägga ett ur på styrningen till varmvattenberedaren så den laddar nattetid (låg tidigare och laddade på dagtid för att maxa uttaget från solpanelerna).
Vidare kör vi tvätt och disk samt laddar elbil och elcyklar efter 22.00.
Detta har inneburit att jag ökat min förbrukning av köpt energi vilket kunde vara en nackdel, om det inte är så att elen kostar betydligt mindre på natten).
Skrev om detta lite tidigare (nämner det innan någon tror jag är senil).
Men nu har jag kört en månad och "Sverige, vi har ett resultat".

Snittpriset jag fått betala under den gångna månaden ligger på 63öre/kWh och snittet jag fått betalt ligger på 124öre/kWh (spotpriset utan eventuella avdrag och påslag).
Jag har förbrukat fler kWh än vad jag matat in men har ändå fått mer betalt än vad jag betalat (vilket ger ett plus på nästa månadsräkning).
Ska fortsätta experimentera resten av året...
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Hej i tråden ! Det var längesedan man var inne på Hbk:s hemsida men upptäckte denna intressanta tråd, vi har i fyra år haft solpaneler på taket och jag kan säga att det är det bästa vi satsat på, inte för att sälja el som ger försumbart lite i kronor & ören nej den bästa affären är att använda så mycket det bara går i egna hushållet när solen skiner

Vi är väldigt sugna på att installera egen lagring men har inte slagit till ännu då det fortfarande är väl dyrt i förhållande till nyttan fick ett pris på en anläggning på ca: 10 kWh för 80.000 kr minus grönt avdrag på 50 % och då klarar vi en natts elbortfall med det nödvändigaste

Har även laddbox som utnyttjas så fort solen skiner, laddar nästan enbart hemma så den höjer också egenanvändningen

Att sedan Sverige tog beslut om "kärnkraft" i slutet på 50-talet början 60-talet utan att ha klart med hur man skulle hantera det uttjänta bränslet är bara att beklaga men ack så vanligt i Svensk politik och ännu tydligare dom senaste åren

Får se hur länge det dröjer till nästa gång man kikar in, tills dess får Ni alla ha en fin höst

Hasse & Ingegerd
Jag gör tvärtom, säljer all el från solcellerna eftersom jag får bra betalt när elen är dyr på dagen när solen skiner och köper billig el på natten som jag laddar med. Dessutom får jag ju 60öre/kWh extra för den el jag säljer plus några extra ören i nätnytta. Detta bygger ju iofs på att man har timdebitering men då är det en bra affär
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Helt rätt,
det blir så eftersom elhandeln hänger ihop i europa.
en anledning till de höga priserna är förutom Tysklands nedslängande ( och Sverige ) av kärnkraften Är också den europeiska gaskrisen. I de flesta länderna söderut ät naturgas en jätteviktig del i energimixen. Se här:
Nej du har fel. Det höga elpriset är ett komplext resultat av handeln med utsläppsrätter.

Det som hänt är de stigit i pris pga främst gaspriserna och tillgången på gas i Europa.
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Nej du har fel. Det höga elpriset är ett komplext resultat av handeln med utsläppsrätter.

Det som hänt är de stigit i pris pga främst gaspriserna och tillgången på gas i Europa.
Vadå fel, jag skriver ju det och länken går till ett blogginlägg som beskriver det du säger….. gaspriset stiger på grund av brist på gas i Europa..
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Norge har byggt anslutning till Danmark där man säljer direkt
Tyskland lägger ner kärnkraften
Elförbrukningen i hela Europa ökar
Sverige säljer el till alla länder kring Östersjön
Allt ovanstående ger en utjämning av elpriset och vi i Sverige, som varit vana att var bland dem som haft lägst pris, blir förlorare
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
En intressant ledare av Anna Dahlberg i Expressen angående dagens energikris:
Det är sant just nu när elpriset rusar pga av priserna på utsläppsrätter och ryska strypning av gasleveranser. Men.med ett normala elpris lönar det sig inte enligt kraftbolagen egen analys.

Trotts,att kärnkraft genom elprisökningen blivit lönsammare (tillsammans med annan elkraftsproduktion) så är det ännu lönsamnare med el och sol i investeringar
Hissa vad elbolagen kommer att satsa på.

Nya kärnkraftsverk får vi när kärnkraften blivit billigare än sol och vind.

Själv har jag inget emot det. Tillsvidare behöver vi den kärnkraft som vi har som reglerkraft trotts att det alltså är en sämre affär att "satsa" på kärnkraften som många faktaresestenta debattörer föreslår.
 
Toppen