• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elpriset rusar

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
De
Vadå fel, jag skriver ju det och länken går till ett blogginlägg som beskriver det du säger….. gaspriset stiger på grund av brist på gas i Europa..
Skrev att nedstängandet av kärnkraft en del av förklaringen på det höga elpriset förutom priserna på utsläppsrätter.

Det du nämner om kärnkraft är det som inte stämmer medan resten.är korrekt.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Här byggs det massor av vindkraft: Superbygget som ger Sverige ny kraft
”När vindkraftparken är klar om några år kommer den att förse Sverige med omkring 4 000 megawatt installerad effekt. Den årliga produktionen motsvarar lite drygt 6 procent av Sveriges totala behov. Markbygden kommer vara den största landbaserade vindkraftsparken i Europa. Det här projektet kommer ta bort motsvarande två kärnkraftreaktorer. Vi kan jämföra med Lule älv. Vi får nästan lika mycket effekt här, men på mindre yta” /Ett citat från artikeln i DI
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sol, vind og enegilagring hører sammen. I dag er solkraft uten tvil det billigste å bygge ut og veldig billig i drift men meget variabel. Vind koster mer både i utbygging og drift. Begge er veldig variable og trenger enegilagring. Batterier er det som koster minst å bygge ut samtidig som det er raskt å få på plass. Elektrolyse til H2 og pumpekraft koster mer i anlegg og drift samtidig som de har et større tap av energi. Batterier kan og med fordel installeres distribuert i nettet og dermed øke den totale overføringskapasiteten.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Här byggs det massor av vindkraft: Superbygget som ger Sverige ny kraft
”När vindkraftparken är klar om några år kommer den att förse Sverige med omkring 4 000 megawatt installerad effekt. Den årliga produktionen motsvarar lite drygt 6 procent av Sveriges totala behov. Markbygden kommer vara den största landbaserade vindkraftsparken i Europa. Det här projektet kommer ta bort motsvarande två kärnkraftreaktorer. Vi kan jämföra med Lule älv. Vi får nästan lika mycket effekt här, men på mindre yta”
Superbra, bara dammsuga lite mindre dom åren, som det tar att ersätta 2 av dom 6 som redan är stängda.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Det gäller att ha lite pengar i ladan så man inte behöver skrika efter hjälp först, låta någon annan sköta det jobbet.

Jag blir inte förvånad om elpriset kommer vara högt under lång tid och jag tror att det är ett litet parti som kommer få bära skulden, dom kommer förmodligen inte klara riksdagsspärren när folket har fått sina kommande elräkningar. Det är nu vi ska få börja betala för att vi stänger ner vår kärnkraft!

Jag är inte för kärnkraft, men jag är i mot att man stänger ner innan det finns en ersättare.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag läste någonstans, minns inte var, att priset för en kWh kunde skena upp till 7kr, då stiger väl priset på bränsledrivna elverk och sjunker på elbilar.
 

Benke_bus

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
31043
Medlemskap
2024
Problemet är att det är elbrist i andra delar av Europa och att det är lukrativt för elbolagen att sälja strömmen där istället för i Sverige. Vi har egentligen ingen brist på el här, men det är ju marknadsekonomi och jag förstår att man säljer till den som betalar mest.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Eller när SSAB har dragit igång sin fossilfria stålproduktion i full skala, då blir det inte mycket över för alla elbilar i södra Sverige.
Jag visste inte att man kan styra elförbrukningen så att man strypa elen till laddning av elbilar och låta andra förbrukare få tillgång till el. Ska bli intressant att få höra från dig hur detta
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag visste inte att man kan styra elförbrukningen så att man strypa elen till laddning av elbilar och låta andra förbrukare få tillgång till el. Ska bli intressant att få höra från dig hur detta
Nej, det är naturligtvis inte bara elfordonen som blir utan. Men eftersom regeringen jobbar hårt för att ersätta alla fossildrivna fordon med el dito utan att ha en rimlig plan på hur eltillgången ska säkras, kan man ju lite förenklat skylla på elbilarna. Lite slarvigt av mej :msn_embarrassed:
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Nej, det är naturligtvis inte bara elfordonen som blir utan. Men eftersom regeringen jobbar hårt för att ersätta alla fossildrivna fordon med el dito utan att ha en rimlig plan på hur eltillgången ska säkras, kan man ju lite förenklat skylla på elbilarna. Lite slarvigt av mej :msn_embarrassed:
Jag är inte så säker på att det är/blir elbilarna som är problemet. Jag, och jag tror de flesta elbilsägarna laddar bilarna på natten när elpriset är lågt. Då är tillgången på både el och överföringskapacitet god.

Ganska snart hoppas jag också tekniken med V2G komma igång, detta innebär att många elbilar kan vara en tilllgång i nätet genom att laddas nattetid och leverera el dagtid.

Ett betydligt större problem är de stora serverhallar som fått bidrag för att byggas. Facebook, Google mm har byggt hallar som förbrukar el som en större stad. Några arbetstillfällen skapas tyvärr inte i dessa hallar då tekniker sitter och fjärrstyrd utrustningen från ett annat land
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Nu är ännu en strömslukande jätteetablering på gång i norra Sverige. Först var det Facebook och Northvolt, sedan HYBRIT, H2 Green Steel, LKAB järnsvamp och nu vill Grupo Fertiberia bygga en anläggning för att med vätgas tillverka handelsgödsel med låga klimatavtryck, en hantering som kräver stora mängder elenergi. Facebook är igång och de övriga förväntas starta sin produktion inom ett till fem år. Ygeman pratar om utbyggnad av överföringskapasitet från norr till söder men finns det någon kapacitet att överföra när industrisatsningarna är i full drift?

 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Jag är inte så säker på att det är/blir elbilarna som är problemet. Jag, och jag tror de flesta elbilsägarna laddar bilarna på natten när elpriset är lågt. Då är tillgången på både el och överföringskapacitet god.

Ganska snart hoppas jag också tekniken med V2G komma igång, detta innebär att många elbilar kan vara en tilllgång i nätet genom att laddas nattetid och leverera el dagtid.

Ett betydligt större problem är de stora serverhallar som fått bidrag för att byggas. Facebook, Google mm har byggt hallar som förbrukar el som en större stad. Några arbetstillfällen skapas tyvärr inte i dessa hallar då tekniker sitter och fjärrstyrd utrustningen från ett annat land
Hallarna förbrukar väl främst vattenproducerad el
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Nu är ännu en strömslukande jätteetablering på gång i norra Sverige. Först var det Facebook och Northvolt, sedan HYBRIT, H2 Green Steel, LKAB järnsvamp och nu vill Grupo Fertiberia bygga en anläggning för att med vätgas tillverka handelsgödsel med låga klimatavtryck, en hantering som kräver stora mängder elenergi. Facebook är igång och de övriga förväntas starta sin produktion inom ett till fem år. Ygeman pratar om utbyggnad av överföringskapasitet från norr till söder men finns det någon kapacitet att överföra när industrisatsningarna är i full drift?

Vän av ordningen undrar när hela bilparken går på el och vägskatten nästan är obefintlig. Hur får man in pengar till vägunderhåll? Det har man inte tänkt på, eller i varje fall har inte MP tordats tala om det ännu. Då blir säkert skatten på el som laddas när i batteriet så dyr så ingen har råd att köra dyr elbil.
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Svaret är givet. Kilometerskatt..

Sen kommer dom nog på nån förorening på elbilar me. Kanske statorlindningsskatt eller kol skatt på kolen i elmotorn.

Säkert nått hittar dom på och Inte blir det billigt. Sen är ju detta bara början...
 
Toppen