• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elpriset rusar

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Det är ju helt sjukt vilka elpriser som man ser på kontinenten nu. Jätteskillnad mot norra Sverige.
Polen har dock låga priser på sin el från kolkraftverken....
Siffror från 2018 visade att 80% av elen där kom från kolkraftverk

Hur ska det bli till vintern blir väldigt intressant att se
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Det är ju helt sjukt vilka elpriser som man ser på kontinenten nu. Jätteskillnad mot norra Sverige.
Polen har dock låga priser på sin el från kolkraftverken....
Siffror från 2018 visade att 80% av elen där kom från kolkraftverk

Hur ska det bli till vintern blir väldigt intressant att se

Om inte vinden behagar blåsa till vintern så blir det väl dyr oljekraft från karlshamnsverket.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej!
Att el som genereras med vattenkraft eller vindkraft skulle vara fossilfri är en myt.
Orsaken stavas greenwash eftersom de ursprungsgarantier som kraftverksägarna erhåller från energimyndigheten kan säljas på en marknad.(direktiv 2001/77/EC) Detta får till följd att exempelvis tysk eller brittisk kolkraft blir grön genom handel med ursprungsgarantier eller norska "opprinnelsegarantier". De köpta garantierna är ju bevis på att man levererar grön el, men den levererade el-kraften är fortfarande lika skitig och ingår alltså i den mix som levereras till svenska och norska el-kunder som tror att man bara köper grön el. Denna handel är så omfattande att nästan hälften av den svenska el-mixen har fossilt ursprung.
Man kan inte hävda att man säljer grön el sedan man har sålt ursprungsgarantierna.
Detta är att lura de svenska elkunderna, som inte har en aning om denna handel. Att inte politiker förstår att de far med osanning när de pratar om att vind och vattenkraft endast består av "förnybar-el" är inte konstigt. Inte ens på riksnivå förmår man att, i debatter, skilja på effekt och energi.
BBa
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Är både microproducent och energiexpert....
Mina solceller installerades 2017 och ger (så klart) mindre än vad säljaren beräknade och därmed blir återbetalningstiden längre.
Därför är högre elpriser på dagtid en klar fördel för oss....

Jag ska förklara....

Installatören påstod att jag sparar mest pengar på att använda så mycket el som möjligt när solcellerna producerar som mest.
Kan stämma om man har ett avtal där du byter el mot el.
Men jag har timdebitering. D.v.s. jag betalar olika mycket (och får olika ersättning) för olika delar över dygnet.
Så nu laddar jag varmvattenberedaren, laddhybriden, kör disk och tvättmaskin mellan kl. 22 och 06.
Då kostar elen ca 40öre/kWh.
På dagen, när solcellerna laddar, har jag extremt låg förbrukning (i princip bara kyl och frys) och är då både självförsörjande och maximerar vad som skickas ut på nätet.
Då får jag mellan 100 och 150öre/kWh betalt....
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Är både microproducent och energiexpert....
Mina solceller installerades 2017 och ger (så klart) mindre än vad säljaren beräknade och därmed blir återbetalningstiden längre.
Därför är högre elpriser på dagtid en klar fördel för oss....

Jag ska förklara....

Installatören påstod att jag sparar mest pengar på att använda så mycket el som möjligt när solcellerna producerar som mest.
Kan stämma om man har ett avtal där du byter el mot el.
Men jag har timdebitering. D.v.s. jag betalar olika mycket (och får olika ersättning) för olika delar över dygnet.
Så nu laddar jag varmvattenberedaren, laddhybriden, kör disk och tvättmaskin mellan kl. 22 och 06.
Då kostar elen ca 40öre/kWh.
På dagen, när solcellerna laddar, har jag extremt låg förbrukning (i princip bara kyl och frys) och är då både självförsörjande och maximerar vad som skickas ut på nätet.
Då får jag mellan 100 och 150öre/kWh betalt....
Det måste man räkna på i varje enskilt fall. Oftast är det bättre att använda så mycket som möjligt dagtid av egenproducerad el. Man slipper då överföringsavgift och skatter. Däremot förlorar man statens 60 öre i bidrag.
Jag har månadsdebitering på köpt el och timdebitering på såld el så det finns flera varianter även där.
När jag projekterade min anläggning så beräknades enligt Sma,s verktyg en produktion på 9000kWh/år och det har blivit 9500/år istället sedan maj 2019
 

Kullen19

HBK Medlem
Inlägg
324
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
10670
Medlemskap
2025
Och för att göra beräkningarna ännu mer komplicerade så kan man se på den modell som Göteborgs energi har infört med effektavgift..

det har väl visat sig att den besuttna medelklassen har skaffat för mycket elbilar helt enkelt…
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Och för att göra beräkningarna ännu mer komplicerade så kan man se på den modell som Göteborgs energi har infört med effektavgift..

det har väl visat sig att den besuttna medelklassen har skaffat för mycket elbilar helt enkelt…
Egentligen inte bara de...
Jag har Vattenfall som nätägare.
De har olika överföringsavgifter beroende på månad och tid :-(
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det måste man räkna på i varje enskilt fall. Oftast är det bättre att använda så mycket som möjligt dagtid av egenproducerad el. Man slipper då överföringsavgift och skatter. Däremot förlorar man statens 60 öre i bidrag.
Jag har månadsdebitering på köpt el och timdebitering på såld el så det finns flera varianter även där.
När jag projekterade min anläggning så beräknades enligt Sma,s verktyg en produktion på 9000kWh/år och det har blivit 9500/år istället sedan maj 2019
Min installatör beräknade min produktion till 12 000kwh.
Gjorde själv en kalkyl med ett annat program som vi har på jobbet, då fick jag 10 800kWh och producerar i snitt 10 500kwh/år.
:-(
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

landetRunt

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
32411
Medlemskap
2024
Skönt att regleringen ökade konkurrensen och därmed pressade ner priserna. Man undrar vad man använder i kraftverken i Storbritannien - förgyllda kolbitar? Man får anta att det blev en hel del gaseldade vattenkokare i våra f d EU-kompisar..
 
F

F.d. 22252

Guest
Men det är väl inte samma miljödiesel som vi kör på det är väl liksom råolja.
Ruggigt vad miljöfolket kan skita ner.
Stackars dom som köper en elbil blir jättedyrt och miljöskam så de får skämmas hela vägen till parkeringsplatsen och få slängord om att du laddar väl på jobbets elkontakt.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Inte råolja.
Jag har lossat gasolja till verket i Karlshamn.
Skulle gissa på att de kör på/eller kommer köra på miljöolja.
 
Toppen