• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Eloberoende i husbilen FFB

F

F.d. 9418

Guest
nöjd med resultatet med en 100 watts monarkristalin solcell från solarlabb.
och den helt suveräna C-tec 250s.
har idag slängt ut den röda tunga elektronik lådan som laddade de två batteri bankerna mycket dåligt,men den var ju från 90.
Med den svaga belysningen jag har i garaget så fixade solpanelen och C-tec 250s att ladda med 5 amp.med vanligt dagsljus ingen sol och mulet så laddade C.tec med 20amp.Generatorn som även går till C-tec 250 håller upp laddningen med 20 amp tills verkligen batterierna är full laddade.Ctec 250s fungerar som batteriseparator och regulator för start och förbrukningsbatteri.Äntligen något som fungerar:msn_sun:
Är det någon som vill ha hjälp så hjälper jag gärna till
 
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Intressant. Hur lyckades du få ut 20A från solpanelen? Hade du generatorn igång samtidigt?
 
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

C-tec 250s är en 12 volts laddare och i full solsken så gav det 20 amp.
sedan när man kör med generatorn så fortsätter C.tec att ge 20 amp och känner av att batterierna inte är fulla
 
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

C-tec 250s är en 12 volts laddare och i full solsken så gav det 20 amp.
sedan när man kör med generatorn så fortsätter C.tec att ge 20 amp och känner av att batterierna inte är fulla
¨Solcellen gav 22volt vid tillfället men jag mätte bara amp som trycktes in i batteriet och vid tillfället så var start batteriet full laddat men jag hade ett kasst förbrukningbatteri
 
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Hej walle53.
Är det inte så att en 12volts 100watts solcell bara ger 22volt utan laddning.
Vid laddning brukar den ge max 17volt.
Rätta mig om jag har fel.
Arne.
 
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

@Walle53: Använder du enbart C-tek 250, eller har du en solcellsregulator också?
 
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Hej
För att ladda 12v 20amp behövs väl ca 240w solcell eller?
Någon elkunnig vet kanske bättre och kan upplysa oss i mörkret:)
 
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Hej Walle53, vet inte vad du mäter och framförallt hur men jag är övertygad om att den info som Håkan lagt upp här tidigare, se http://www.husbilsklubben.se/forums/t18502/ fortfarande gäller, dvs;

¤ 100w solceller avger under januari i mellan Sverige med ref till Sunwinds information ca 9 Ah/dygn = energi (brutto)!
¤ det skulle innebära att genomsnittseffekten från en 100w solcell under en kort dag i januari (= högst 10 tim dagsljus) uppgår till mindre än 1A, ett nästan försumbart tillskott av energi!

Tilläggas kan att vid laddning av batterier så försvinner ca 10% av den tillförda effekten/energin i batteriförlust och går du via en laddare oavsett vilken så ökar laddningsförlusterna.

Är nu inne på vår tredje husbil en 2012:a, utrustad med enbart "ledprylar" och 150w solceller. Vi använder alltså inte så mycket energi men trots det har vi inget 12v elöverflöd. I stort sett fungerar vår solcellsanläggning bra under de 9 "varma månaderna" i Sverige och utomlands men 100w skulle nog vara i underkant för oss och vår bil.
 
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Jag använder enbart C-TEC 250s då den fungerar som regulator och har mycket mindre förluster
 
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

jag kan ha blandat ihop äpplen men päron då det är min kolega som är elingenjör.Men redan i garaget såg då han mätte att C-Tec 250s gav 14,7 volt i spänning och vad jag förstod då så skulle C-tec ge 20 amp.Jag var förvånad att den gav något överhuvudtaget
Patrick testade med ett kast batteri som inte ville ta emot laddning riktigt
 
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Hej Walle53, vet inte vad du mäter och framförallt hur men jag är övertygad om att den info som Håkan lagt upp här tidigare, se http://www.husbilsklubben.se/forums/t18502/ fortfarande gäller, dvs;

¤ 100w solceller avger under januari i mellan Sverige med ref till Sunwinds information ca 9 Ah/dygn = energi (brutto)!
¤ det skulle innebära att genomsnittseffekten från en 100w solcell under en kort dag i januari (= högst 10 tim dagsljus) uppgår till mindre än 1A, ett nästan försumbart tillskott av energi!

Tilläggas kan att vid laddning av batterier så försvinner ca 10% av den tillförda effekten/energin i batteriförlust och går du via en laddare oavsett vilken så ökar laddningsförlusterna.

Är nu inne på vår tredje husbil en 2012:a, utrustad med enbart "ledprylar" och 150w solceller. Vi använder alltså inte så mycket energi men trots det har vi inget 12v elöverflöd. I stort sett fungerar vår solcellsanläggning bra under de 9 "varma månaderna" i Sverige och utomlands men 100w skulle nog vara i underkant för oss och vår bil.

Patrick som har segelbåt och seglar hela tiden för utom korta gångtider på max 10 minuter.han var ute en vecka och hade fullt i batteriet hela tiden och då har han ett kylskåp all navigationsutrustning belysning på kvällen med TV radio igång hela tiden.
 
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Jag har använt Ctec 250 Dual i ca 3 år och det har fungerat betydligt bättre med laddning både från solceller som är direktkopplade till Ctek;s extraingång för solcell- eller vindkraftingång. Laddar mycket snabbare än originalkopplingen även från generatorn vid körning. Använder inte solcellsregulatorn som var original till solcellerna. Laddar på ungefär halva tiden i alla lägen. Mycket nöjd.
 
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Jag har använt Ctec 250 Dual i ca 3 år och det har fungerat betydligt bättre med laddning både från solceller som är direktkopplade till Ctek;s extraingång för solcell- eller vindkraftingång. Laddar mycket snabbare än originalkopplingen även från generatorn vid körning. Använder inte solcellsregulatorn som var original till solcellerna. Laddar på ungefär halva tiden i alla lägen. Mycket nöjd.

Ja vi har gjort många installationer i båtar med mycket nöjda kunder.
där vi också har använt Smartpass och laddare.
Dessa C-TEC prylar är riktigt bra grejer
 
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

nöjd med resultatet med en 100 watts monarkristalin solcell från solarlabb.
och den helt suveräna C-tec 250s.

Med den svaga belysningen jag har i garaget så fixade solpanelen och C-tec 250s att ladda med 5 amp.med vanligt dagsljus ingen sol och mulet så laddade C.tec med 20amp. uote]
--------------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan, ledsen att behöva spräcka tron på laddförmågan från en 100W solcell, men något är helt felmätt tyvärr.
Att få ut 20A från en 100W solcell går inte ens om du står ner vid ekvatorn med solen rakt i zenit ovanför bilen. Kanske 10A med en mppt/cetek, kanske 8A med en vanlig regulator.

Dagsljus och mulet kanske 4A, absolut inte 20A.

Dålig garagebelysning, någonstans mellan 0 och 1A. absolut inte 5A.

Är allt rättkopplat så den inte laddar bodelsbatterierna med ström från startbatteriet när bilen är avstängd, på någon bakväg. För dina laddvärden för en 100W solcell är tyvärr helt omöjliga.

Det är inte ett decimalfel så 5A skall vara 0,5A och 20A skall vara 2A, för det verkar mera troligt ?

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

nöjd med resultatet med en 100 watts monarkristalin solcell från solarlabb.
och den helt suveräna C-tec 250s.
har idag slängt ut den röda tunga elektronik lådan som laddade de två batteri bankerna mycket dåligt,men den var ju från 90.
Med den svaga belysningen jag har i garaget så fixade solpanelen och C-tec 250s att ladda med 5 amp.med vanligt dagsljus ingen sol och mulet så laddade C.tec med 20amp.Generatorn som även går till C-tec 250 håller upp laddningen med 20 amp tills verkligen batterierna är full laddade.Ctec 250s fungerar som batteriseparator och regulator för start och förbrukningsbatteri.Äntligen något som fungerar:msn_sun:
Är det någon som vill ha hjälp så hjälper jag gärna till

Ja, dette trenger jeg også hjelp til å få til. Som Ctek D250S, Ctek D250S Dual og Ctek Smartpass bruker i noen år nå, høres dette helt fantastisk ut.

Venter i spenning for å se hva jeg gjør feil, for slike resultater er ikke jeg i nærheten av:mad:
 
Sv: Eloberoende i husbilen FFB

Jag ska också montera en CTEK D250S Dual.
Jag vet att den är ypperligt bra, fast dina siffror (Walle53) är totalfel, sorry :o:

Intresset för dessa verkar stort, har bollat frågan på jobbet om vi ska kunna göra en deal för HBK .

Återkommer på företagsdelen om jag kan komma på några intressanta paket med larm & annat (gissar att det blir jag som får representera företaget ;)).

Peter :)
 
Tillbaka
Toppen