• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elhusbil

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
På skolan där jag jobbade fanns det några NIFE batterier som skulle användas till laborationer men väldigt misskötta.
Jag provade att ladda upp dem men de laddade ur sej fort så var väl ganska förstörda efter att halvårsvis sen tidigare lärare stått helt utan tillsyn. Jag visste inget om knallgasen då så de måste ha varit ganska farliga att hålls med. Undrar lite om vätgasen som säjs vara en oändlig resurs men som verkar ta väldigt mycket energi för att spjälka upp vatten till väte och syre och ganska farlig verksamhet.
Är det ytterligare ett sätt att förstöra jordens tillgångar?
Allt det vi människor gör verkar dra en massa energi hela tiden och all energien kommer från ändliga resurser oavsett vad politiker tror och säjer liksom volvo som idag gick ut i tv och sa att de skulle inte tillverka annat än elbilar 2030.
I australien har man ju tidigare haft en tävling som gick ut på att köra väldigt lång sträcka på solceller, länge sen kommer inte ihåg detaljer.
Solen är ju en resurs utanför jordens eget kretslopp och tillför ju jorden med oändliga mängder energi som ju är helt gratis.
Det tar man inte vara på särskilt bra naturen är mycket bättre på det.
Solceller är bra men har väldigt liten verkningsgrad jämfört med annan teknik.
Jag tror att samhällen inte kan bygga sin framtid på att forsla människor hit och dit hela tiden människor ska bo där de arbetar.
Hur många tusentals människor möter inte varandra varje morgon i en bil till jobbet den ena bor i stad A och skall till B den andra gör samma fast tvärtom, kanske samma jobb dessutom.
Om nya husbilar hade all tak yta fylld med solpaneler minst 10kvm så skulle det kunna bidra mycket till laddningen och förlänga räckvidden. Men så fungerar det inte idag allt ska laddas via eluttag och elen och smutsen produceras någon annanstans där inte jag vill bo.
Om man kunde göra bättre solpaneler och kräva att varje elbil hade taket fullt av solpaneler oavsett designers åsikt skulle de ju tanka gratis från solen. 1000 elbilar med 4kw paneler på taket blir ju 40000kw hur många timmar det blir ju beroende på väder. Men om man tvingar fordonsindustrin att investera så blir det ju en mängd el som produceras. Men det finns ju mer pengar att sälja el i stolpar till behövande. Det är ju just det att inte tekniken får bestämma vad som är bäst utan ekonomiska räknenissar som gör att vi inte får det vi vill ha utan det som de ekonomiska intressena säjer att vi ska ha.
Det finns en hel del saker som skulle kunna göras mycket billigare, tänk bort all säkerhet i bilarna till exempel, klart de skulle kunna bli billigare utan. Men där har vi valt politiker som satt upp regler och lagar, som förstås kostar och dessutom låter tekniken styra. Samma skulle förstås, åtminstone i teorin, kunna gälla för den elproduktion du diskuterar. Men då kommer gänget vars främsta vapen är att kalla motståndarna för miljömuppar att dra ut i härnadståg.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Ytterligare artikel i pressen om elhusbil:
Läs om resan till Nordkap.
En person i min bekantskapskrets har en Tesla. Modell X med det minsta batteriet . Han gjorde en lågbudget semester , bilen har fri laddning han bodde i bilen, reste till Syracusa på Sicilien.
Det lär väl ske någon form av utveckling på batteri sidan , kan jag hoppas.
Göran i Björnarbo
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Byggs inte de flesta husbilarna på transportbils chassi? är det någon husbils tillverkare som bygger egna drivlinor.
rent tekniskt kan inte jag se något som helst problem med att ha eldrift på en husbil.
Göran i Björnarbo
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Byggs inte de flesta husbilarna på transportbils chassi? är det någon husbils tillverkare som bygger egna drivlinor.
rent tekniskt kan inte jag se något som helst problem med att ha eldrift på en husbil.
Göran i Björnarbo

kanske vikten 3.5 t.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Batterivikten är förklaringen till varför det har diskuterats (inom EU) att höja gränsen för B-körkort till 4250 kg om man kör en lätt lastbil med el, inte annars.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Hittade en uppgift på att ett elbils batteri väger ca 7kg per kWh idag . Vilken differens det är på vikten mellan en konventionell drivlina ( dieselmotor och framhjuls drift) och en elektrisk drivlina vet jag inte.
Jag vet inte riktigt vad det är som driver upp vikten på husbilar idag. Men att sänka vikten på bilarna ser jag inte som något större problem. Våran veteran från 83 väger in på ca 3000 kg lastad den är en 6meters alkov bil. Med en stålstomme i skåpet. När jag tittar lite på dagens bilar får jag en känsla av att tillverkarna inte verkar anstränga sig för att bygga lätt.
Elbilar idag är lite av prototyper. Det som får mig att tvivla på elbilar är att det är ett politiskt beslut. Inte den tekniska biten.
Göran i Björnarbo
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hittade en uppgift på att ett elbils batteri väger ca 7kg per kWh idag . Vilken differens det är på vikten mellan en konventionell drivlina ( dieselmotor och framhjuls drift) och en elektrisk drivlina vet jag inte.
Jämförelse mellan två bilar som kanske kan ge en ledtråd till vikter.
VW Golf har en tjänstevikt kring 1300 kg
VW ID.3, som är ungefär lika stor som Golf, har en tjänstevikt kring 1700 kg

Med din siffra på batterivikt så står batterierna på den ID.3 som har minsta kapaciteten för ca 350 kg.

MVH
Hans
 

AndersD

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Hörby
HBK-Nr
28646
Medlemskap
2024
Sedan mitt inlägg i början av februari, har Hyundai lanserat sin nya elbil Ioniq 5.
Vad som är intressant är den laddhastighet på hela 400-800V vilket innebär att den kan ladda sitt batteri på från 10% till 80% på 18 minuter.

Nu kanske laddhastigheter inte det mest intressanta för oss husbilsägare då vi tenderar att ta det mesta med "knusede ro" men detta visar hur fort tekniken går just nu.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag läste igår att närmaste framtiden kommer att ägnas åt att elektrifiera den tunga trafiken eftersom ju tyngre bilen är desto lättare är det att få in batterier som räcker till flera timmars körning.
Flaskhalsen är att de behöver snabb laddning, som är dåligt utbyggd.
Det är spännande att följa.
Den största risken med elektrifierade husbilar till en början lär vara räckvidden. Förmodligen kommer du behöva övernatta någonstans där du kan ladda fullt....
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Svenskars förhållande till Volvo är lite lustigt...
1) Volvo Personvagnar är ett Kinesiskt företag ägt av Geely Holding.
2) Volvo är sen många år ett nisch företag bland bilmärken, dvs globalt men med en förhållandevis liten marknadsandel.
3) Även om tillverkningen & eventuell utveckling av förbränningsmotorer lagts ut i ett separat bolag, så är det precis samma motorer tillverkade i samma fabriker. Än så länge får man väl tillägga. Alltså bara en ändring i ägarstruktur.
4) Man har gjort ett val att bara sälja bilar med EL drift efter 2030. Kan ju vara en bra strategi på en global marknad.

Men det som förvånar mig är alla som tror att Volvos planer på något sätt skulle spegla bilmarknaden i sin helhet i Sverige eller för den delen annorstädes om några år?
Att sätta likhetstecken mellan deras planer & uttalande hela vägen till att det innebär att husbilar med EL drift 2030 skulle vara en självklarhet känns minst sagt lite optimistiskt .
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Svenskars förhållande till Volvo är lite lustigt...
1) Volvo Personvagnar är ett Kinesiskt företag ägt av Geely Holding.
2) Volvo är sen många år ett nisch företag bland bilmärken, dvs globalt men med en förhållandevis liten marknadsandel.
3) Även om tillverkningen & eventuell utveckling av förbränningsmotorer lagts ut i ett separat bolag, så är det precis samma motorer tillverkade i samma fabriker. Än så länge får man väl tillägga. Alltså bara en ändring i ägarstruktur.
4) Man har gjort ett val att bara sälja bilar med EL drift efter 2030. Kan ju vara en bra strategi på en global marknad.

Men det som förvånar mig är alla som tror att Volvos planer på något sätt skulle spegla bilmarknaden i sin helhet i Sverige eller för den delen annorstädes om några år?
Att sätta likhetstecken mellan deras planer & uttalande hela vägen till att det innebär att husbilar med EL drift 2030 skulle vara en självklarhet känns minst sagt lite optimistiskt .
Alla dom stora drakarna spenderar nu åtskilliga miljarder för en omställning till eldrift.
Titta bara på hur VW satsar, flera 100 miljarder kr på omställningen.
Är ganska övertygad att dom första elhusbilar dyker upp kring 2025.
Vi har en fantastiskt spännande tid framför oss
Läste någonstans att CETK är på väg in i snabbladdnings branschen, spännande:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det at Stellantis nå har presentert sin lille distribusjonsbil som ladbar hydrogen hybrid åpner for at de kan ha planer for de større modellene som i dag benyttes i de fleste husbiler på markedet. Men det vil bli en helt ny platform da både batteri og hydrogentank ligger i golvet så Ducato chassiet må erstattes av noe nytt.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Svenskars förhållande till Volvo är lite lustigt...
1) Volvo Personvagnar är ett Kinesiskt företag ägt av Geely Holding.
2) Volvo är sen många år ett nisch företag bland bilmärken, dvs globalt men med en förhållandevis liten marknadsandel.
3) Även om tillverkningen & eventuell utveckling av förbränningsmotorer lagts ut i ett separat bolag, så är det precis samma motorer tillverkade i samma fabriker. Än så länge får man väl tillägga. Alltså bara en ändring i ägarstruktur.
4) Man har gjort ett val att bara sälja bilar med EL drift efter 2030. Kan ju vara en bra strategi på en global marknad.

Men det som förvånar mig är alla som tror att Volvos planer på något sätt skulle spegla bilmarknaden i sin helhet i Sverige eller för den delen annorstädes om några år?
Att sätta likhetstecken mellan deras planer & uttalande hela vägen till att det innebär att husbilar med EL drift 2030 skulle vara en självklarhet känns minst sagt lite optimistiskt .
Hej
Volvo (cars) uttalande om enbart eldrift till 2030 kan ha många sidor, Volvo Cars är som ovan nämnts ett Kinesiskt företag och deras elmotorer utvecklas i Shanghai och Göteborg. Skulle Volvo Cars avvecka sin personbilsmotor och transmissionstillverkning i Sverige kan det mycket väl vara en förberedelse till att flytta hela personbilstillverkningen till Kina.
OBS. Volvo Cars ska inte förväxlas med Volvo som är två helt skilda företag.
 
Toppen