• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elhusbil

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det stämmer. Volvo cars har bildat ett separat bolag som hanterar ICE.
Man kommer köpa motorer från detta bolag, fram till 2030

Det stod nog också i den tråden jag tänker på,men jag vill minnas att det påstods att det inte längre går att köpa en Volvo med förbränningsmotor – och om det gick, så var det en gammal lagerbil.

Men jag kan ju minnas fel...

Pålle
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Det stod nog också i den tråden jag tänker på,men jag vill minnas att det påstods att det inte längre går att köpa en Volvo med förbränningsmotor – och om det gick, så var det en gammal lagerbil.

Men jag kan ju minnas fel...

Pålle
Volvo Cars kommer sälja förbränningsmotor fram till 2030, enligt dagens besked.
Men man har inte längre någon ICE utveckling, detta ligger idag på ett separat bolag
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
glöm inte att många bilar som blir kommer till sverige är regade långt innan de kommer till sverige så de står som lagerbilar i väntan på att säljas
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Bolaget som utvecklar och tillverkar förbrännings motorer har Volvo som en av ägarna.
Med andra ord är dom fortfarande involverade i denna tillverkning och utveckling.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Förbränningsmotor i bilar är på väg ut.
Det som nu sker är ett paradigmskifte lika med då bilen ersatte hästen i början av 1800 talet
Det var nog snarare i början av 1900-talet. Och sådana här skiften tenderar att ta sådär 30 år när det är en massa befintlig utrustning som ska ersättas. Inget fel med det, det behövs nog en upplärningstid även för elbilar. Och miljöförbättringen kommer ju tyvärr inte förrän all den nya elen kan produceras fossilfritt.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Det var nog snarare i början av 1900-talet. Och sådana här skiften tenderar att ta sådär 30 år när det är en massa befintlig utrustning som ska ersättas. Inget fel med det, det behövs nog en upplärningstid även för elbilar. Och miljöförbättringen kommer ju tyvärr inte förrän all den nya elen kan produceras fossilfritt.
Felskrivning av mig, helt rätt att det skall vara början av 1900 - talet :)
Jag tror att omställningen går mycket fortare, det gjorde det när vi gick från häst till bil.
Idag går utveckling snabbt, tänk så fort vi gick från tjock-tv till platt-tv, samt vilken otrolig teknikutvecklingen som har skett på dessa tv-apparater.
Vi kommer se samma sak med elbilarna, som även kommer bli självkörande.
Tänk att vi i framtiden inte behöver köra våra husbilar själva, utan den kör oss dit vi vill :spinny:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Visst går utvecklingen snabbt, men jag kan inte sluta att fundera på hur all den här energin skall produceras fossilfritt och räcka.......

När jag sedan läser reportage från en välrenommerad tidning som Forbes, som totalt underkänner vår energipolitik, då blir en amatör som jag förvirrad.


Infrastrukturen måste finnas på plats om det skall fungera och det är bråttom har jag förstått.

Tommy
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Visst går utvecklingen snabbt, men jag kan inte sluta att fundera på hur all den här energin skall produceras fossilfritt och räcka.......

När jag sedan läser reportage från en välrenommerad tidning som Forbes, som totalt underkänner vår energipolitik, då blir en amatör som jag förvirrad.


Infrastrukturen måste finnas på plats om det skall fungera och det är bråttom har jag förstått.

Tommy
I den artikeln står att miljöpartiet vill ersätta kärnkraften med, bl.a, naturgas.
???????
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Kommer väl att ske en utveckling på bil sidan, liknande den på elektronik sidan. Å andra sidan är det sällan jag blir överdrivet imponerad av nya personbilar. När jag jämför med veteranerna som vi åker med dels med Amazonen samt min Saab 900 med turbo. Jag är väldigt tveksam till att lösningen på alla problem löser sig med elbilar. Min tro ligger mera åt att vi ska konsumera mindre med transporter. Tittar jag runt på släkt och vänner kan jag konstatera att det går alldeles utmärkt att sköta arbeten från andra ställen än en centralt belägen arbetsplats. Vilket var helt omöjligt att genomföra innan ett litet virus gjorde entré.
Göran i Björnarbo
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
På kort sikt så är det nog viktigt att lösa energibristen i södra halvan av Sverige.
Hur nu detta skall gå till, fixa igång Ringhals?
På lång sikt så gäller nog solceller samt vindkraft, men hur skall vi lagra energin?
Batterier, vätgas etc?
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Det kan mycket väl va så att Anna och Claes får rätt... det kommer att gå fort....
Inlägg 151.
Men! Det tog 30år att gå över från "häst" till bil. Fanns mycket andra transporter.. tåg spårvagn cykel och motorcykel mm.
Men den stora ökningen kom från 1950 !
Då fanns under mellantiden ett krig som påverkade!
Så från 1920 till 1950 så är det 30 år.
Denna förändring var inte i första hand driven av en teknikutveckling enbart.
Teknikutvecklingen bestod i att det gick att tillverka bilar till priser som fler människor hade råd med. Detta var i sin tur beroende av den allmänna utvecklingen i samhället där reallöner ökat. Så detta är komplicerade saker o inte rakt av överförbara på en övergång till eldrift. Just nu finns här också politiska drivkrafter som skjuter på o bromsar. Hur dessa exakt ser ut under 30 år framåt är omöjligt att sia om.
Dessutom är Sverige inte världens centrum..mer är för de som bor här.
Elbilens framtid avgörs inte här! Det sker i t ex Tyskland Frankrike Kina Japan o Usa.
Den utvecklingen som sker där kommer hit. Det är där den stora tillverkningen ligger o den stora försäljningen.
......................
Självkörande elbilar! Om en bil kan bli självkörande är inte beroende av drivmedlet!
Jag gissar vidare..
Självkörande självreparerande självförstörande o kanske självskrotande?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
På lång sikt så gäller nog solceller samt vindkraft, men hur skall vi lagra energin?
Batterier, vätgas etc?
Ser at de i Nederland har gravd frem NiFe batteriene og funnet at når de er fullt ladet så blir de veldig effektive produksjons enheter for hydrogen. Foreløpig har de kun bygget mindre enheter 15kWh passende for husholdninger. Det finnes planer for MW enheter for kraftnett montering og direkte produksjon av ammonia (ved hjelp av Haber-Bosch syntese?)

NiFe sin produksjon av Hydrogen og Oksygen når de ble overladet førte til redusert bruk i over 100 år. De tåler å tømmes helt og skades ikke av langvarig overladning - pris og vekt omtrent som for bly. Vedlikehold kun etterfylling av vatn ved overladning. Ulempen er at uten en kontrollert separering av gassutviklingen ved overladning stor produksjon av knallgass.

Det fantes i Vest Berlin et stort NiFe batteri som tok over når kraftproduksjonen stoppet, noe som skjedde ofte. Batteriet jobbet i over 40 år uten problemer.
 
F

F.d. 22252

Guest
På skolan där jag jobbade fanns det några NIFE batterier som skulle användas till laborationer men väldigt misskötta.
Jag provade att ladda upp dem men de laddade ur sej fort så var väl ganska förstörda efter att halvårsvis sen tidigare lärare stått helt utan tillsyn. Jag visste inget om knallgasen då så de måste ha varit ganska farliga att hålls med. Undrar lite om vätgasen som säjs vara en oändlig resurs men som verkar ta väldigt mycket energi för att spjälka upp vatten till väte och syre och ganska farlig verksamhet.
Är det ytterligare ett sätt att förstöra jordens tillgångar?
Allt det vi människor gör verkar dra en massa energi hela tiden och all energien kommer från ändliga resurser oavsett vad politiker tror och säjer liksom volvo som idag gick ut i tv och sa att de skulle inte tillverka annat än elbilar 2030.
I australien har man ju tidigare haft en tävling som gick ut på att köra väldigt lång sträcka på solceller, länge sen kommer inte ihåg detaljer.
Solen är ju en resurs utanför jordens eget kretslopp och tillför ju jorden med oändliga mängder energi som ju är helt gratis.
Det tar man inte vara på särskilt bra naturen är mycket bättre på det.
Solceller är bra men har väldigt liten verkningsgrad jämfört med annan teknik.
Jag tror att samhällen inte kan bygga sin framtid på att forsla människor hit och dit hela tiden människor ska bo där de arbetar.
Hur många tusentals människor möter inte varandra varje morgon i en bil till jobbet den ena bor i stad A och skall till B den andra gör samma fast tvärtom, kanske samma jobb dessutom.
Om nya husbilar hade all tak yta fylld med solpaneler minst 10kvm så skulle det kunna bidra mycket till laddningen och förlänga räckvidden. Men så fungerar det inte idag allt ska laddas via eluttag och elen och smutsen produceras någon annanstans där inte jag vill bo.
Om man kunde göra bättre solpaneler och kräva att varje elbil hade taket fullt av solpaneler oavsett designers åsikt skulle de ju tanka gratis från solen. 1000 elbilar med 4kw paneler på taket blir ju 40000kw hur många timmar det blir ju beroende på väder. Men om man tvingar fordonsindustrin att investera så blir det ju en mängd el som produceras. Men det finns ju mer pengar att sälja el i stolpar till behövande. Det är ju just det att inte tekniken får bestämma vad som är bäst utan ekonomiska räknenissar som gör att vi inte får det vi vill ha utan det som de ekonomiska intressena säjer att vi ska ha.
 
Toppen