• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elhusbil

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Tor -Ake skriver om märkliga beräkningar? Man ska nog vara lite mindre snabb att raljera över fakta tycker jag.
10 liter diesel innehåller 98 Kwh energi
10 kg gasol 128 Kwh energi
Dvs ungefär fyra gånger mer än 25 Kwh
En luft värmepumpar har ett COP värde som definieras vid plus 7 grader utomhus
detta värde sjunker drastiskt vid låga yttertemperaturer. Jag tror inte att en värmepump är rätt värmekälla
vid camping driven av batteri som samtidigt är drivbatteri för ett fordon.
Vi tror alla på olika saker men våra naturlagar kan vi inte ändra på.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Hittar tyvärr inget värde på diesel- och gasolvärmares effektivitet så här på skrivande fot, men de blåser ju ut varma avgaser ut i atmosfären, så verkningsgraden är inte perfekt.

Jag räknade så här: Dieselvärmarens verkningsgrad 75% 98kWh * 0.75 = 73,5kWh värme. Luft-luftvärmepump COP cirka 3.0 vid 0 grader 25kWh * 3,0 = 75kWh.
Blir det kallare, då blir ju COP sämre men det finns ett trick att ta till, samma princip som frånluftsvärmepumpar - husbilar förlorar mycket värme genom ventilationen, man skulle kunna leda frånluften genom värmepumpen, som frånluftsvärmepump i hus, och då får man en förbättrad COP även vid låga temperaturer.

Gällande vad som är rätt värmekälla och inte skall jag inte sia om, men finner det osannolikt att man skulle kosta på ett fossilbränslesystem när det finns tillgång till en relativt stor mängd energi i drivbatteriet, och tillika med hög spänning så att det är enkelt att plocka ut höga effekter till t.ex. induktionsspis, mikrovågsugn och varmvattenvärmare.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Även värmepumpar lider av verknings grads förluster den värme som läcker ut genom bristfällig isolering är ren förlust.
jag tror inte att ventilationen är den största orsaken till värmeförluster i en husbil.
Vi har ju fortfarande en begränsad mängd tillgänglig energi i batteriet som förväntas driva bilen tillföra värme och
driva induktions spis mickro kaffebryggare varmvatten osv känns ju idag som en ganska svår ekvation att lösa.
Batteri utvecklingen har ju tagit stora steg trotts det är har dom fortfarande långt mindre energi innehåll/kg jämfört med tex dieselbränsle
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Gasol värmen har en effektivitet på 95-98% och en dieseldito ca 10% mindre.
Att försöka återvinna värmen genom frånluften är ingen vits på en husbil då det rör sig om väldigt små luftmängder.
I ett hus måste man upp till ca 50 liter per sekund för att man ska kunna köra återvinning något sånär effektivt.
Det motsvarar ungefär hela husbilens volym var 5min.

Största förlusterna sker genom väggar och tak då dessa har väldigt lite isolering (30-40mm mot ett hus 250-400mm).
Jag kan beräkna hur stor effekt det åtgår för att hålla invändig temp på 20 vid utvändig på 0 men orkar inte just nu :cool:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En gasol/diesel panna har en max-effekt på ca 6kW, även vid -25.
En värmepump måste ju då ha samma effekt vid den temperaturen alternativt ett elbatteri som spets under -15.
Ska vp:n ha samma effekt vid -15 så får du kanske ett COP på 1,5 och då kräver kompressorn 4kW i driveffekt.
Då dräneras batteriet fort.
Gasol kommer troligen vara det dominerande bränslet i husbilar för en lång tid framöver....
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Jag tror inte på batteridrift på tyngre bilar över 4-6 ton, möjligtvis en kombination av batteri/bränslecell/solcell,
Uppvärmning/Ac och kyl/spis kommer att vara på el , gasoltankar byts ut mot vätgastankar. (Aldepannan går i graven)
Tänk om hela fordonsflottan skulle behöva ladda batterierna, då tror jag elpriserna skulle skjuta i höjden och vi skulle inte ha råd att värma våra hus.
Vätgas

//Klasse
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
En gasol/diesel panna har en max-effekt på ca 6kW, även vid -25.
En värmepump måste ju då ha samma effekt vid den temperaturen alternativt ett elbatteri som spets under -15.
Ska vp:n ha samma effekt vid -15 så får du kanske ett COP på 1,5 och då kräver kompressorn 4kW i driveffekt.
Då dräneras batteriet fort.
Gasol kommer troligen vara det dominerande bränslet i husbilar för en lång tid framöver....

Min panna tar 0,45kg gasol/tim när den går fullt, 6kW, då räcker en PK10-tub 22 timmar, det blir väldigt många resor till gasolaffären det, och väldigt dyrt. Dessutom klarar inte PK10:eek:rna så mycket gas per timme, de "fryser". Jag brukar sätta gränsen vid -13C med vår bil, den har Truma luftvärme. Då räcker en PK10 i mellan 36-40 timmar, två tuber 72-80 timmar. Det är ungefär så länge batteribanken 170Ah blybatterier räcker för att driva fläktarna.

Ja, det är en dålig bil för vintercamping, men bilvalet är en avvägning av många parametrar, och nu blev just vinteregenskaperna inte topp.

Om grundbilen, Ducaton, hade haft värmepump för kupén, precis som Nissan Leaf, ID.3, Model 3, kort sagt nästan alla elbilar som säljs i dag, och ett batteri som kan driva sagda värmepump plus en liten stöttande PTC-värmare i 48 timmar vid fricamping i några minusgrader - skulle ni då betala säg 50 tkr extra (dagens penningvärde) för att få ett gasolsystem *utöver detta*? Det skulle inte jag. Kanske att man kompletterar med en liten biobränslebrännare för "riktig" vintercamping. När batteriet börjar bli lågt får man antingen plugga in eller rulla bort till en snabbladdare (som kommer finnas minst lika många av som det finns gasolbutiker idag).

Debatten om hur elen skall räcka till att ladda alla våra fordon tror jag vi har försökt klara av redan några gånger här så jag ger mig inte in där igen. Dock tror jag vi alla kan konstatera vartåt utvecklingen går, om än ganska långsamt. Tror många här kommer vara "jordade" den dag det bara finns helt elektriska husbilar till salu.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Jag tror inte på batteridrift på tyngre bilar över 4-6 ton, möjligtvis en kombination av batteri/bränslecell/solcell,
Uppvärmning/Ac och kyl/spis kommer att vara på el , gasoltankar byts ut mot vätgastankar. (Aldepannan går i graven)
Tänk om hela fordonsflottan skulle behöva ladda batterierna, då tror jag elpriserna skulle skjuta i höjden och vi skulle inte ha råd att värma våra hus.
Vätgas

//Klasse

Svarar på detta i ett separat inlägg, ni kan hoppa över detta då det är mest anekdotiskt. Nils-Gunnar Vågstedt, min handledare på den tid jag gjorde mitt examensjobb på Scania blev sedermera befodrad till chefsingenjör och sade 2017 i kraften av sitt ämbete några bevingade ord, att elektrika lastbilar bara passade för chipspåsar, typ. Lite i linje med ditt uttalande ovan.

Men tre år senare, vad hände med chipspåsarna? Scania lanserar första produktutbudet av ellastbilar Jag citerar:
Av särskilt vikt är att vi inom några få år också kommer lansera el-lastbilar för fjärrtrafik, anpassade för snabbladdning under förarnas lagstadgade 45-minutersvila.
Att elektrifiera den tunga lastbilsflottan är avgörande för att nå Parisavtalets mål att begränsa den globala uppvärmningen till under 2°C
 
Senast ändrad:

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Gasol värmen har en effektivitet på 95-98% och en dieseldito ca 10% mindre.
Att försöka återvinna värmen genom frånluften är ingen vits på en husbil då det rör sig om väldigt små luftmängder.
I ett hus måste man upp till ca 50 liter per sekund för att man ska kunna köra återvinning något sånär effektivt.
Det motsvarar ungefär hela husbilens volym var 5min.

Största förlusterna sker genom väggar och tak då dessa har väldigt lite isolering (30-40mm mot ett hus 250-400mm).
Jag kan beräkna hur stor effekt det åtgår för att hålla invändig temp på 20 vid utvändig på 0 men orkar inte just nu :cool:

Husbilar och husvagnar tappar mycket genom ventilationen därför att de har, relativt sett, mycket ventilation, eftersom de är avpassade för många människor på liten yta och förbränning av bränslen inne i vagnen. Tänker inte heller göra några större beräkningar men tror jag har minst 250cm2 ventilationsöppningar och det är bra drag genom dem när det är vinter, eftersom temperaturdeltat är stort. Inte 50l/sekund men kan det vara 7l/sekund? skulle motsvara att luften drar genom ventilerna c:a en tredjedels m/s. Rimligt?

Å andra sidan, om man skippade gasolsystemet skulle man inte behöva ha alls lika mycket ventilation, så då skulle frånluftsmängden vara mindre, men å tredje sidan skulle energibehovet då också vara mindre.

98% effektivitet på gasolpannan låter f.ö fullständigt osannolikt. Klarar den ens att förbränna 98% av bränslet? Håll handen utanför skorstenen i avgasströmmen när pannan går för fullt, är det bara 2% av värmen som kommer där? Kanske bara min husbil som är dålig iofs, den har en kort skorsten som mynnar ut på sidan, om den skulle gå lite mer inne i vagnen skulle avgaserna vara svalare.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Å andra sidan, om man skippade gasolsystemet skulle man inte behöva ha alls lika mycket ventilation, så då skulle frånluftsmängden vara mindre, men å tredje sidan skulle energibehovet då också vara mindre.

Säkerhetsventilationen är anpassad till det antal människor som husvagnen/husbilen är avsedd för.

Enda syreförbrukande gasolförbränning inne i fordonet är spis/ugn, och när någon av dessa ska ett fönster öppnas – i varje fall står det så i de flesta instruktionsböcker. (Exempelvis: Innan du använder spisen (öppen låga) skall ett fönster eller någon av takluckorna öppnas.)

Pålle
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Säkerhetsventilationen är anpassad till det antal människor som husvagnen/husbilen är avsedd för.

Enda syreförbrukande gasolförbränning inne i fordonet är spis/ugn, och när någon av dessa ska ett fönster öppnas – i varje fall står det så i de flesta instruktionsböcker. (Exempelvis: Innan du använder spisen (öppen låga) skall ett fönster eller någon av takluckorna öppnas.)

Pålle

Jag var tvungen att kolla i manualen, och du har ta mig tusan rätt, det står att man skall öppna fönstret! Brukar jag aldrig göra på vintern. Dock tror jag faktiskt att ventilationen är anpassad till att kunna köra gasolspisen utan att öppna fönstret, annars hade det suttit en jättestor dekal med varningstriangel vid spisen - "VIKTIGT! Öppna fönstret!" På samma sätt som det sitter dekaler om att man skall stänga av spisen innan man fäller ned locket, och att man inte skall använda gasolspisen för uppvärmning.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Jag tror inte på batteridrift på tyngre bilar över 4-6 ton, möjligtvis en kombination av batteri/bränslecell/solcell,
Uppvärmning/Ac och kyl/spis kommer att vara på el , gasoltankar byts ut mot vätgastankar. (Aldepannan går i graven)
Tänk om hela fordonsflottan skulle behöva ladda batterierna, då tror jag elpriserna skulle skjuta i höjden och vi skulle inte ha råd att värma våra hus.
Vätgas

//Klasse
I länken om vätgas läser jag följande skrivet av Volvos VD Martin Lundstet: "I framtiden kommer världen att drivas av en kombination av batterielektriska och bränslecellselektriska fordon, tillsammans med andra förnybara bränslen."

Att han använder ordet "andra" tolkar jag som att han likställer batterielektriska och bränsledellselektriska med förnyelsebara bränslen. Förhoppningsvis är det i propagandasyfte, för jag kan inte tro att han är så okunnig. Men man vet aldrig.

Problemet ligger nog i Parisavtalet där utsläppen mäts nationsvis och alla försöker flytta dem någon annanstans.
Men detta är en helt annan fråga.
 

matsfaxer

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
19592
Medlemskap
2023
I länken om vätgas läser jag följande skrivet av Volvos VD Martin Lundstet: "I framtiden kommer världen att drivas av en kombination av batterielektriska och bränslecellselektriska fordon, tillsammans med andra förnybara bränslen."

Att han använder ordet "andra" tolkar jag som att han likställer batterielektriska och bränsledellselektriska med förnyelsebara bränslen. Förhoppningsvis är det i propagandasyfte, för jag kan inte tro att han är så okunnig. Men man vet aldrig.

Problemet ligger nog i Parisavtalet där utsläppen mäts nationsvis och alla försöker flytta dem någon annanstans.
Men detta är en helt annan fråga.
Jag tolkar Martin Lundstedt's uttalande som att han utgår ifrån att primärenergin kommer att övergå allt mer till att vara el genererad genom vind och solkraft. Sedan kan ju den elen antingen lagras i batterier (som elbil idag) eller i vätgas (som framställs genom elektrolys och tankas i bränslecellselektriska bilar och lastbilar). Exempel på vätgas-mack som fungerar så finns i Mariestad.
I Sverige har vi ju dessutom vattenkraft som är förnybar.
Med fallande priser på batterier kan man ju använda solenergi effektivare och sol kommer därför att bli den dominerande energikällan för elgenerering globalt men även ge ett stort bidrag t ex i Sverige.
Men nu kanske vi börjar komma lite vid sidan av huvudämnet för tråden ☺
 
F

F.d. 22252

Guest
Såg på nyheterna att de drar igång ett oljekraft verk pga elbrist tur att det inte finns 10000 elbilar att ladda. Undrar hur mycket co2 skatt de får betala.
Någon sorts framförhållning borde man ha innan man lurar in miljömedvetna husbilsåkare i tron att bara för att man flyttar problem till kraftverken så är man miljömedveten. Jag efterlyser ett helhetsperspektiv för jorden där man inte lånar ut miljarder till kolkraftverk i vårt närområde sotet känner inga gränser inte co2 heller. Pengar är roten till allt ont står det skrivet och hur sant är det inte.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
För det första, Karlshamns oljekraftverk släpper ut i storleksordningen jobbpendling med bil i Göteborg eller Stockholm. Jobbpendlingen är 250 dagar som året. Karlshamn är igång några få dagar om året.

För det andra - även om man kör på kolkraften eller oljekraft så släpper elektriska fordon totalt sett ut ungefär lika eller lite mindre än bilar med förbränningsmotor. Det slår rätt mycket i studierna som gjorts, men de som visar att det är bättre totalt sett, att köra bränslebil ignorerar borrning, transport och raffinering av olja.

Vi kan inte vänta till dess att något helhetsperspektiv har kommit fram och enats om av världens alla länder, det kommer inte inträffa. Vi kan bara se vad som är möjligt att göra nu, och agera.

I dag kommer jag låta husbilen stå kvar på uppfarten och ta elbilen istället 100 mil till Vemdalen och tillbaka, enär det är för kallt där uppe för gasolvärme just nu. Som av en händelse sparar jag så mycket dieselpengar att det betalar för att hyra en lägenhet på plats...
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Jag vill gärna se en kalkyl över denna Vemdals resa jag tvivlar på slut satsen?
!00 mil elbil ca 200 Kwh el om det behövs värme i bilen elkostnad = med publika laddare lågt räknat 1000 kr
Diesel 100 mil 0.7 l/mil ger 70 liter x 14 kr =980 kr
Hur kan man spara in en hyres kostnad på denna resa .
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Okej, här kommer kalkyl: Neste My miljövänligare diesel 16,96 kr/lit ggr 1,3l/mil ggr 108 mil = 2381, gasol, en PK10 à ca 300kr (om det hade funkat vilket det inte hade gjort) 2681kr
Elbilen 50kWh á 1:10 (fullt batteri hemifrån) plus superladdning Gävle, Hudiksvall, Sveg och Uppsala 681kr = 736kr

Differens 1945kr, det var inget problem att hitta en lägenhet med fyra bäddar till det priset nu innan sportloven sätter igång.

Lite tillspetsat att kosta på Neste My kanske, men även vanlig diesel kostade 15:30 på pump uppe i Sveg. Och 1,3l/mil med vår alkovbil förutsätter att man inte har motvind och håller sig under 100km/h. Elbilen kunde vi köra så fort väglaget tillät.

50921137368_120744f233_c.jpg
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Nu jämför du äpplen och päron jämförelse måste väl ske med samma typ av fordon ändå?
Hur stort batteri har din elbil och hur många Kwh laddade du på vägen.
Varför ska du jämföra med Neste My när du inte räknar på dom dyraste ladd stolparna?
Min Volvo V90 diesel går ca 100 mil på en tank full tank hemma räcker nästan hem igen utan tank stopp dvs behöver inte tanka dyrt i Sveg
jag kan hyra samma lägenhet utan någon extra kostnad jämfört med dej.
Restiden med alla dessa stopp är ju inte så effektiv vi stannar en gång i varje riktning när vi åker Vemdalen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
För det första, Karlshamns oljekraftverk släpper ut i storleksordningen jobbpendling med bil i Göteborg eller Stockholm. Jobbpendlingen är 250 dagar som året. Karlshamn är igång några få dagar om året.

För det andra - även om man kör på kolkraften eller oljekraft så släpper elektriska fordon totalt sett ut ungefär lika eller lite mindre än bilar med förbränningsmotor. Det slår rätt mycket i studierna som gjorts, men de som visar att det är bättre totalt sett, att köra bränslebil ignorerar borrning, transport och raffinering av olja.

Vi kan inte vänta till dess att något helhetsperspektiv har kommit fram och enats om av världens alla länder, det kommer inte inträffa. Vi kan bara se vad som är möjligt att göra nu, och agera.

I dag kommer jag låta husbilen stå kvar på uppfarten och ta elbilen istället 100 mil till Vemdalen och tillbaka, enär det är för kallt där uppe för gasolvärme just nu. Som av en händelse sparar jag så mycket dieselpengar att det betalar för att hyra en lägenhet på plats...

Hur menar du med att det är för kallt i Vemdalen för gasolvärme? Tittade på prognosen -15 som lägst?
 
Toppen