• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Elfel 220

lillreijo

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
31029
Medlemskap
2024
Har ett problem när jag kopplar in 220 till husbilen. Normalt så tänds en symbol i panelen och aldepanelen som visar att du är ansluten till 220 och nu tänds de inte. Har 220 i uttagen och spisens elplatta fungerar i husbilen och har även mätt på ingången till batteriladdaren och där finns ingen 220. Någon som har något tips på var mäta eller undersöka
Mvh
Reijo
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.845
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Ett löst relä på detta sätt utan kapsling för 230VAC är förkastligt och kan vara en brandrisk förutom att det är risk för stötar, det ser dessutom ut som det har ärgat under kåpan. Det behövs ingen som kan husbilar utan vilken starkströmselektriker som helst ser vad som är fel. Förmodligen har någon kontakt svetsat i relät eller så är det avbrott.
 

lillreijo

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
31029
Medlemskap
2024
Ett löst relä på detta sätt utan kapsling för 230VAC är förkastligt och kan vara en brandrisk förutom att det är risk för stötar, det ser dessutom ut som det har ärgat under kåpan. Det behövs ingen som kan husbilar utan vilken starkströmselektriker som helst ser vad som är fel. Förmodligen har någon kontakt svetsat i relät eller så är det avbrott.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.845
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jo det förstår jag att du skruvat loss det men vad jag menade är att man får inte sätta ett relä på detta vis utan det måste sitta i en kapsling så att det är skyddat mot beröring.
 

PILOTERESA

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
31958
Medlemskap
2022
Jag skulle köpa ett din-monterat relä på sockel, och sätta detta i en kapsling för att ingen elolycka ska kunna hända.
Fritt hängande montage är aldrig bra.
Hitta en behörig elektriker som hjälper dig med detta, och använder elmateriel som är anpassat till fordon.
Exempel är rätt typ av dragavlastningar, plintar med konstant kontakttryck, rätt typ av kablage, isolering, robot slang mm.
 

lillreijo

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
31029
Medlemskap
2024
Jag skulle köpa ett din-monterat relä på sockel, och sätta detta i en kapsling för att ingen elolycka ska kunna hända.
Fritt hängande montage är aldrig bra.
Hitta en behörig elektriker som hjälper dig med detta, och använder elmateriel som är anpassat till fordon.
Exempel är rätt typ av dragavlastningar, plintar med konstant kontakttryck, rätt typ av kablage, isolering, robot slang mm.
Tackar. Ska jaga reda på en elektriker
 
Toppen