• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eldriven husbil klar för produktion

Status
Stängd för vidare inlägg.

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Jag har ingenting emot El-bilar, jag vill bara att man måste se längre än avgasröret. INGA bilar drivs med el bilarna drivs med det som används för att generera el. I Sverige innebär det att ungefär varannan el-bil drivs med kärnkraft. Resonemanget om att vindkraften generera tillräckligt för att försörja el-bilarna håller inte, då ju något annat i så fall måste drivas med kärnkraft för att bilarna skall ha vindkraften. Man kan inte äta kakan och ha den kvar. Detta borde varje normalbegåvad människa kunna fatta.
BBa
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Även om den första batteridrivna husbilen är klar för produktion så är det nog tveksamt om den hittar köpare annat än i undantagsfall.
Även batteridrivna personbilar har få köpare bland privatpersoner. Jag läste för någon vecka sedan statistik omkring elbilsförsäljnig och enligt den så är det till största del kommuner och företag som har köpt dem och bland privatpersoner fanns köparna främst i storstadsregionerna. I en majoritet av landets kommuner fanns inte en enda privat elbilsköpare.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Det pratas bara om Dieselbilar men...
Här finns lite mer fakta om jämförelsen mellan bilar och fartyg. I Viggoboys artikel jämförs svavelutsläppen under tidigt 2000-tal och inte koldioxidutsläppen. Artikeln borde kanske istället höra hemma när man talar om att förbjuda gamla dieselbilar i städer och kväveutsläppens faror. Stora lastfartyg inne i storstädernas hamnar lär väl inte vara så ofarligt det heller.

Släpper ett containerfartyg ut lika mycket svavel som 50 miljoner bilar? | Metro
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Tråden startades som - nu har den första EL - husbilen kommit.

Jag tycker att det har skrivits mycket ovidkommande. Vill någon skriva om annat så anser jag att det är rimligt att i så fall starta en ny tråd.

Jag anser att det är bra att det finns alternativ till diselbilar. T.ex. i somras kom en heltäckande solcellsbil, på mässan i Dusseldorf och nu EL.bil.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Kanske man har börjat i fel ände ?? Forska mer på alternativa sätt att producera el ,finns säkert mycket kvar där, så försörjningen är räddad framledes ? för som det blir kommer inte elen att räcka till .
Det pågår förstås en utvecklig även på elproduktionsområdet samtidigt som apparater, bilar etc som använder el också utvecklas.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
För att nu inte alla elhusbilsentusiaster skall tro att jag är en rabiat el-husbilsmotståndare tillåter jag mig att framföra följande förslag. Koppla en släpvagn till husbilen och lasta på sådär sex-sju hundra kilo batterier,anslut till hb med rejäl kabel.Nyttja den frigjorda lastkapaciteten till allehanda andra nödvändiga prylar. Glöm inte en rejäl gas eller diesel värmepanna. Aktionsradien kommer att mångdubblas, laddstolparna krokna vid anslutning av ekipaget.
BBa
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Först måste man säkerställa energikällan när detta är klart kan man utveckla elfordon då först är jag med på tåget. Annars tenderar det att bli ett lyxnöje för de mest bemedlade ?? Är inte tanken på att elfordon skall bli var mans egendom men prisbilderna berättar en helt annan historia. Visst kan man vara uppeldad av detta, men båda fötterna i marken brukar hålla i längden :)
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Först måste man säkerställa energikällan när detta är klart kan man utveckla elfordon då först är jag med på tåget. Annars tenderar det att bli ett lyxnöje för de mest bemedlade ?? Är inte tanken på att elfordon skall bli var mans egendom men prisbilderna berättar en helt annan historia. Visst kan man vara uppeldad av detta, men båda fötterna i marken brukar hålla i längden :)
Jovisst så kan man tydligen se på utveckling. För några månader sen fick vi veta av de som vet och förstår att någon husbil med eldrift skulle dröja oerhört länge om det ens skulle komma någon sådan. Att de som uttrycke det menade några månader förstod inte alla. :)
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Först måste man säkerställa energikällan när detta är klart kan man utveckla elfordon då först är jag med på tåget. Annars tenderar det att bli ett lyxnöje för de mest bemedlade ?? Är inte tanken på att elfordon skall bli var mans egendom men prisbilderna berättar en helt annan historia. Visst kan man vara uppeldad av detta, men båda fötterna i marken brukar hålla i längden :)
Man kan ju också se det så att utan efterfrågan så blir det ingen utbyggnad av elnätet. I marknadsekonomin brukar det ju vara så att tillgång och efterfrågan går hand i hand
 

pincher

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13761
Medlemskap
2022
En högst personlig reflektion. För ett antal år sedan var personbilar med uteslutande eldrift intressanta rent tekniskt men inte praktiskt tillräckligt bra för familjens behov. Nu är troligen familjens nästa personbil en med eldrift, fast först när det är dags att byta. Kona och e-Niro uppfyller de krav som vi just nu ställer på en personbil.
Samma sak med utvecklingen på husbilar, en bra utveckling som tids nog uppfyller våra krav för att vara intressant.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Ja, inte tror jag att det fanns ett nät med bensinstationer utbyggt innan de första bensindrivna bilarna började produceras någon gång i forntiden strax efter att det blivit tillåtet att framföra självgående vagnar utan att ha en gubbe som gick före med röd flagga och varnade folk och fä. Lite så nu också när vi står inför en övergång till andra drivmedel.

Fortfarande förstår jag inte avogheten till nya och alternativa drivmedel till husbilar. Är ni rädda att utvecklingen skall gå så fort att värdet på dieseldrivna fordon kommer att sjunka som en sten?
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Först måste man säkerställa energikällan när detta är klart kan man utveckla elfordon då först är jag med på tåget. Annars tenderar det att bli ett lyxnöje för de mest bemedlade ?? Är inte tanken på att elfordon skall bli var mans egendom men prisbilderna berättar en helt annan historia. Visst kan man vara uppeldad av detta, men båda fötterna i marken brukar hålla i längden :)

Kan man våga sig på att göra en grov jämförelse med när man bytte fotogenbelysning mot elbelysning i stugorna?
Jag har svårt att tro att man först byggde ut all elproduktion i förväg för att det skulle räcka till alla för att sedan erbjuda elektrisk belysning?
Tror mer att efterfrågan på den nya uppfinningen styrde tillgången och att det byggdes om / byggdes ut / utvecklades allt eftersom....?

(Dessutom fanns väl både likströmssystem och växelströmssystem och många olika volt-tal innan allt harmoniserades efter rätt många år? Kanske kan jämföras med olika laddstandarder idag?)
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Tror inte det är någon skriande marknad för eldrivna husbilar i nuläget , men visst är det intressant med teknisk utveckling och eldrift ligger nog i framtiden :) Har kört elbil själv och dom går som en raket och väldigt tyyyyyysssssttt hehehe
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Läste härom dagen, minns inte var, ett citat av en chef från Vattenfall som sagt att om vi håller på som vi gör så kommer vi få elbrist ganska snart - troligen en kall vinterdag då Tyskland har dåligt med vind.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Har jag missat något i den här diskussionen eller hävdas det på allvar här i tråden att det finns en fullt användbar eldriven husbil på marknaden inom kort? Vilken då?
Husbilen det länkades till i första inlägget är ju i princip oanvändbar.
20 mil på en laddning är ju löjligt.
20 mil är förmodligen också under optimala förhållanden sommartid. Lägg sen till lite svalare väder och någon form av värmesystem så får man nog vara glad om man kommer 15 mil mellan dom påtvingade långa fika(tanknings)pauserna. Helt oanvändbart för annat än små helgtripper till grannkommunen.
Det är en kul utveckling men jag tror vi tryggt kan somna om några år i väntan på något verkligt användbart.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Roger67, vad har hänt? Har du äntligen vaknat? Vi är ganska många som väntar på en elektrisk husbil men som har kommit till insikten att det är många parametrar som mäste stämma bl.a räckvidd, lastkapacitet, utbyggt laddningsnät, tillgång till energi & framför allt pris. Helt klart är även jag mycket intresserad men då skall nämnda parametrar vara uppfyllda. Jag är på intet vis motståndare till elektrifierade husbilar, utan jag är realist. Ärligt talat, jag skiter fullständigt vilket framdrivningsystem som gäller bara jag får åka husbil.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen