• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elbilar: batteri jämfört med diesel

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sedan kommer problemen med laddinfrastruktur. Tror aldrig du kommer att hitta en ställplats med 64 amp 400v utag. De skulle kosta massor att annlägga och fasta elavgiften skulle bli minst hundra kronor per dygn innan förbrukning och avskrivning av investeringen. En elhusbil blir tyvärr en omöjlighet för de flesta av oss
 
Sedan kommer problemen med laddinfrastruktur. Tror aldrig du kommer att hitta en ställplats med 64 amp 400v utag. De skulle kosta massor att annlägga och fasta elavgiften skulle bli minst hundra kronor per dygn innan förbrukning och avskrivning av investeringen. En elhusbil blir tyvärr en omöjlighet för de flesta av oss
Det räcker med superchargers på 120kW som på flera shoppingcentra, i Tanum 16 st och fler under byggnad.
 
Det räcker med superchargers på 120kW som på flera shoppingcentra, i Tanum 16 st och fler under byggnad.
För att koppla in denna likströmsladdare på elnätet och hålla den med ström krävs 64 amp 400 v om du vill kunna ladda en bil var femte timma. Inom den tekniken sker ingen utveckling då naturlagarna styr..
Där jag bor är fasta avgiften för en sådan huvudsäkring 2400 kr i månaden.
 
Audi og et par andre produsenter går for mye kraftigere smartchargere 300 kW og mer. Når disse er på plass burde det være mulig å farte rundt i en helelektrisk husbil. Hjemmeladere vil normalt være med mye lavere effekt.

Batteriutvikling består både av evolusjon og revolusjon. Nye batterimaterialer som er under testing må betraktes som en revolusjon på pris/vekt/effekt. Samtidig foregår det en stadig utviking av dagens Lithium batterier, lavere vekt pr. kW og lavere pris er stadig tilbakevendende nyheter.

Billige batterier på natrium med salt som elektrolytt ser ut til å være neste volumprodukt, effekt pr kg omtrent som beste lithium. Flere grupper mener å ha løsningen på natrium batterienes problem med tendroner.

Det er og endel utviking på en gammel teknikk NiFe batterier, hovedproblemet her er spaltingen av vann som normalt ender som knallgass. Det finnes nå testbatterier som tar vare på hydrogen og oksygen i egne tanker, det som er foreslått er at disse tankene tømmes på ladestasjoner og hydrogenen brukes i hydrogenbiler. Min tanke her er hvorfor ikke ha en brenselscelle som kan lever litt ladestrøm til batteriet.
 
Här har vi framtiden. Vätgasen tillverkas i oändlig mängd med hjälp av 4e generationens kärnkraftreaktorer som samtidigt löser problemen med långtidslagring av dagens kärnkraftsavfall. Det räcker med mindre än tusen år vilket är mycket bättre och billigare än nu. Det förändrar också kärnkraftens kostnad som då blir betydligt mera lönsam
Denna utveckling gör dagens elbilar till en parantes precis som de också var runt år 1900.
Här får man avgasfria bilar med ordentlig räckvidd som tankas på sekunder vid dagen stationer. Dax att bygga mera motorvägar.
 
Här har vi framtiden. Vätgasen tillverkas i oändlig mängd med hjälp av 4e generationens kärnkraftreaktorer som samtidigt löser problemen med långtidslagring av dagens kärnkraftsavfall. Det räcker med mindre än tusen år vilket är mycket bättre och billigare än nu. Det förändrar också kärnkraftens kostnad som då blir betydligt mera lönsam
Denna utveckling gör dagens elbilar till en parantes precis som de också var runt år 1900.
Här får man avgasfria bilar med ordentlig räckvidd som tankas på sekunder vid dagen stationer. Dax att bygga mera motorvägar.

Var det inte du som snackade om flygande bilar som drevs med atomkraft?
Sol och vindkraft är numera mycket billigare än kärnkraft, varför inte använda det elöverskottet på sommaren till att göra vätgas?
Men tom Toyota börjar tröttna på vätgasbilar och satsar nu på batterier eftersom den tekniken håller och priserna sjunker. I Göteborg finns ett företag, Powercell som satsat mycket på bränsleceller till tyngre fordon men Volvo lastvagnar och Scania verkar inte visa något intresse så nu är det kris och pengarna sinar.
 
Var det inte du som snackade om flygande bilar som drevs med atomkraft?
Sol och vindkraft är numera mycket billigare än kärnkraft, varför inte använda det elöverskottet på sommaren till att göra vätgas?
Men tom Toyota börjar tröttna på vätgasbilar och satsar nu på batterier eftersom den tekniken håller och priserna sjunker. I Göteborg finns ett företag, Powercell som satsat mycket på bränsleceller till tyngre fordon men Volvo lastvagnar och Scania verkar inte visa något intresse så nu är det kris och pengarna sinar.

Du vet tydligen inte vad du snackar om.
Kostnaden för kärnkraft är skapad genom politiska påslag av pårökta miljöpartister.
En neutral kalkyl gör 4e generationens helt överlägsen tokigheter som helt subvetionerad vindkraft. Elbilar är en död teknik och framtiden tillhör kärnkraft och vätgasdrivna bilar. Miljöfarliga elbilar borde förbjudas redan nu. De är livsfarliga borde för miljön och vid olyckor.
 
Bestliner, det ska bli intressant att återkomma i ämnet om något år och se hur mycket av dina åsikter du vill hålla fast vid.
 
I store elkontrakter rundt i verden vinner el og vind over både kjernkraft og varmekraft. Og da er det kun pris pr kWh levert over 30 til 50 år som vurderes. Nye kjernkraftverk har en for høy byggekostnad og byggetid, varmekraft ligger ikke langt unna dette. Solkraft har en begrensning i det at de trenger store arealer, men i mange land er dette ikke noe stort problem. Vindkraft har og arealbegrensninger og må plasseres rett.

Største kostnaden ved å gå over til ren sol og vind er lagring av energi til de tider det ikke er sol og vind, billigst her er batteri løsninger. Neste nivå er pumpekraftverk, hvor en pumper vatn upp til høyereliggende magsin når det er overproduksjon av sol og vind. Noen slike er i drift i Norge og brukes til utjamning av sol og vindkraft. Et er under bygging i Snowy Mountains i Australia og blir satt i drift neste år. Det finnes et titall slike anlgg rundt i verden. Tredje nivå lagring er produksjon av hydrogen for bruk i brenselsceller og hydrogenbiler.
 
Undrar hur en bränslecellsbil med stora vätgastankar klarar en ordentlig krock, det skulle bli en jä..la smäll. Men och andra sidan så skulle de pårökta miljöpartisterna säkert gilla när det smäller utan några giftiga gaser...
 
Att göra krocksäkra gastankar är ingen ny vetenskap. Det har funnits gasbilar i drift sedan femtiotalet och det rullar redan tusentals gastransporter dagligen för industrin både på vägar, järnvägar och på sjön. Batterierna har tyvärr inte den historien.
Vi har ju tidigare språkats runt om man skall slita ut det man har eller köpa ny elbil.
Här kommer litet åsikter i den frågan
Ny elbil smutsigare än gammal bensinbil
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Tillbaka
Toppen