• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elbilar: batteri jämfört med diesel

Status
Stängd för vidare inlägg.

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Såg att Kia´n jag gjorde en kalkyl på tidigare har sänkts 60 000:- vilket förändrar det hela. Dieselpriset har däremot stigit så nu blir det en betydligt hårdare match diesel vs. el.

Kia Soul EV - ELBIL | Göteborg

Microsoft Excel-3.jpg
 

Bilagor

  • Kia Soul EV - ELBIL | Göteborg.jpg
    Kia Soul EV - ELBIL | Göteborg.jpg
    748,8 KB · Visningar: 5

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Bestliner, nu är det ju inte bara JonasS som skall stenas till döds för sina funderingar på elbil. Även du, jag och flera andra förtjänar också en släng av sleven då vi redan deltar i "svineriet" eftersom vi har en mobiltelefon med ett batteri som innehåller Kobolt....;)
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Det va nån som skrev att det som skrevs i tidningarna inte va sant
Alla tidningar var partiska och va inte att lita på
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Jag är ingen fan av elbilar tvärtom , skitbåring och säker inte så rent och fint som förespråkarna vill göra sken av.
Jag tycker åxå att alla har blivit blåst av biltillverkarna som mörkat hur skitiga deras bilar är .
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Hade ju varit kul att få några reaktioner på kalkylens ingångsvärden, beräkningar eller resultat!
Men det kanske inte är så kul med ekonomi, verkar vara många fler som är intresserade av pajkastning.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Undrar hur lång garanti det är på batterierna och vad de kostar att byta om det ens är möjligt. Rätt gott om klagomål på att tesslor i norge har tappat kapacitet i sina batterier. Tror aldrig att batterierna hållet 15 tusen mil utan kanske max hälften om ens det. Utan garanti bör ett byte läggas till kalkylen och få blir elbilen långt från lönsam
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Undrar hur lång garanti det är på batterierna och vad de kostar att byta om det ens är möjligt. Rätt gott om klagomål på att tesslor i norge har tappat kapacitet i sina batterier. Tror aldrig att batterierna hållet 15 tusen mil utan kanske max hälften om ens det. Utan garanti bör ett byte läggas till kalkylen och få blir elbilen långt från lönsam

Kia´s garanti är 7år eller 15000mil /det som först uppnås.
Tesla har 8 års garanti (om jag minns rätt??)
Hittar en del Teslor på Mobile.de som gått mer än 25 000 mil.
Ups, bist Du ein Mensch? / Are you a human?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag läste att man kan leasa batterier & då spelar det ingen roll hur länge dom håller. Vad leasing kostar har jag däremot inte en aning om, bara att priset är baseras på körsträckan.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Jag läste att man kan leasa batterier & då spelar det ingen roll hur länge dom håller. Vad leasing kostar har jag däremot inte en aning om, bara att priset är baseras på körsträckan.
Renault Zoe kan du välja om du vill köpa eller hyra batteriet. Vid köp gäller 8år/16000mil garanti. Vid hyra lovar man 75% kvarvarande kapacitet så länge man hyr (obegränsad tid)
Se här:
ZOE | Elbilar | Renault Sverige
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Kia´s garanti är 7år eller 15000mil /det som först uppnås.
Tesla har 8 års garanti (om jag minns rätt??)
Hittar en del Teslor på Mobile.de som gått mer än 25 000 mil.
Ups, bist Du ein Mensch? / Are you a human?
I fallet kia är ju garantin bra för då stämmer säkert kalkylen. I fallet tessla är jag mera tveksam då jag tror att bolaget inte finns så länge till och då är bilarna och deras garantier värdelösa. Om sedan bolagen måste byta ut många batterier är ju miljöbelastningen gigantisk och samvetet för råvaruframställningen får ju vara rymligt som på en ful ful figur
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag tycker att den här diskussionen är utopisk. Det lär dröja väldigt länge innan förbränningsmotorn är borta & elmotorn är en realitet. Med dom priser & räckvidder el-bilarna har idag så är dom inte tillgängliga för gemene man. Detta är en sak som miljönissarna helt förbisett. Man bör också ta med i beräkningen att fordonsindustrin är en mäktig part i sammanhanget & dom tänker inte ge upp ett idag vinnande koncept.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det positive i dagens situasjon er at prisen på rå kobolt er blitt så høy at gruvene i Australia og Canada har blitt lønsomme. Samme gjelder Lithium som brytes også brytes i stadig flere land, de Australske gruvene har lenge dominert når det gjelder lithium til medisinsk bruk.

Lithium sammen med kobolt, mangan, jern eller cadmium brukes i batteriproduksjon for forskjellige bruksmønster. Fortsatt er kobolt utgaven den som gir mest lagret effekt pr. kg.

Litt historie, for omlag 150 år siden var det Norge og Sverige som leverte omtrent alt det kobolt som ble benyttet - den gangen av glassverkene for å lage blått glass. Blåfargeverket i Modum og de gruvene som i dag er museum var den gangen verdens største leverandør av kobolt. Malmen finnes fortsatt, men det er ikke økonomisk forsvarlig å sette i gang igjen utvinning.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag tycker att den här diskussionen är utopisk. Det lär dröja väldigt länge innan förbränningsmotorn är borta & elmotorn är en realitet. Med dom priser & räckvidder el-bilarna har idag så är dom inte tillgängliga för gemene man..
Visst tar det tid innan förbränningsmotorn är borta eftersom tanken är att bilen kommer att skrotas i vanlig takt.
Däremot kommer elmotorn att ersätta förbränningsmotorn och hybrider i våra vanliga fordon ganska snart. På så vis får vi en lättare, billigare och mer hållbar produkt redan om några år.
Och barnarbetarna kommer säkerligen att utvinna någon hundradels promille av metallerna till batterierna avsedda för bl.a. elfordon.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Idag utvinns råvarorna till batterierna av barn.
De som då köper elbilar har moral som gatflickor. Att jämföra ett telefonbatteri på kanske 50 gram med en stor ellbil med mer än 500kg batterier tyder på ett syniskt förhållande till sin personliga moral. Samma kan man ju också säga när dessa sk miljöaktivister kör runt med en dieseldriven husbil för sitt höga nöjes skull. Ta cykel, tåg eller elbil. Ni får väl
ta husvagn bakom. Miljösamvetet verkar väl rymligt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Visst tar det tid innan förbränningsmotorn är borta eftersom tanken är att bilen kommer att skrotas i vanlig takt.
Däremot kommer elmotorn att ersätta förbränningsmotorn och hybrider i våra vanliga fordon ganska snart. På så vis får vi en lättare, billigare och mer hållbar produkt redan om några år.
Och barnarbetarna kommer säkerligen att utvinna någon hundradels promille av metallerna till batterierna avsedda för bl.a. elfordon.

Stämmer verkligen det du säger?
Vikten tror jag inte blir lättare, elmotor/er + batterier är nog tyngre än en förbränningsmotor + full bränsletank.
Billigare kan ju ifrågasättas, det är ju bara att se på el-bilarnas priser idag.
Hållbarheten då, jo kanske med mindre rörliga delar. Men eftersom el-bilarna fortfarande har en minimal andel av fordonsmarknaden så är det ju lite svårt att sia om, det får framtiden utvisa.

Om vi skulle avstå produkter tillverkade av barnarbetare så är det mycket som skulle försvinna på marknaden. Alla barnarbetare är inte cyniskt utnyttjade. I länder där fattigdomen är stor så behövs alla inkomster som familjen kan samla in för att få mat på bordet. Tragiskt men sant.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen