• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elbilar: batteri jämfört med diesel

Status
Stängd för vidare inlägg.

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.568
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
har man tillbringat längsta delen av sitt liv i Stockholm så vet man hur man mår efter en dag i avgaser. Nog är det bättre att strömmen skapas långt ifrån bebodda trakter till elbilar m.m. än att varenda bil släpper ut sina avgaser i centrala tättbefolkade centra?
Nja, om utsläppen hamnar någon annanstans så slipper politikerna göra något åt problemen som tätortstrafiken skapar. Stadsplanerarna kan lungt slå sig frö bröstet.
 
D

Dethleffs 7014

Guest
Nöjjesåka i husbil är givetvis helt förkastligt. Med tanke på vad vi vet idag om hur bilkörning påverkar vårt klimat så borde givetvis de mil som husbilar utgör istället läggas på nödvändiga transporter som vi inte kan vara utan.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Nöjjesåka i husbil är givetvis helt förkastligt. Med tanke på vad vi vet idag om hur bilkörning påverkar vårt klimat så borde givetvis de mil som husbilar utgör istället läggas på nödvändiga transporter som vi inte kan vara utan.

Ditt inlägg kanske är menat som ironiskt men en kommentar är nog på sin plats.;)
Har du en aning om varför husbilar finns & hur dom är tänkta att användas? Om man skall resa & bese sig så blir det väldigt svårt utan. Det finge ju bli tåg & hotell vilket inte tilltalar husbilsägarna som i så fall inte hade haft en husbil utan som sagt åkt tåg & bott på hotell.
 
D

Dethleffs 7014

Guest
Resa och bese sig i alla dess former är väl väl tveksamt om man skall ta hänsyn till miljökonsekvenserna. Antigen tar man ansvar för sin miljöpåverkan eller så bryr man sig inte. Att diskutera elbilar och dieselbilar samt politiska beslut löser inga problem vi måste ändra vårt beteende. Och nej jag är inte ironisk.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Läste nån mina länkar ??

Det är färre som dör av luftföroreningar än förr, samtidigt som det är svårt att koppla diverse föroreningar direkt till diverse dödsfall, de kan lika gärna andats in föroreningar från andra områden än gatan.

Stockholm är en av de renaste städerna i världen enligt min länk.

OT.
FN har haft ett klimatmöte i Bonn senaste veckan, de verkar inte kommit fram till nåt vettigt eftersom de beslutat att de måste ha ett extra möte i Bangkok i höst för att besluta mera.

Det är nog jobbigt för klimatalarmister som måste fara världen runt för att besluta hur världens klimat skall se ut !!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Varför backa när vi äntligen har kommit lösningen på spåren?
Att luften blivit bättre i Stockholm betyder inte att den är bra, det är fortfarande många som drabbas av utsläpp framför allt från dieselfordon.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Varför backa när vi äntligen har kommit lösningen på spåren?
Att luften blivit bättre i Stockholm betyder inte att den är bra, det är fortfarande många som drabbas av utsläpp framför allt från dieselfordon.
Har du sålt din dieselhusbil ännu?
Som du går på och skriker om förbud är det stor dubbelmoral att samtidigt nöjesåka i en dieselbil. Blir inte så trovärdigt precis.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Både diesel og bensin motorer produserer finstøv, bensinmotoren ga tidligere endel hydrokarboner - disse forbrennes i dag i katalysatoren sammen med endel av støvpartiklene hovedsaklig de største. Moderne direkte insprøyting bensinmotorer produserer mer av det fineste støvet. Det neste jeg forventer er krav om partikkelfilter på disse bensinmotorene på lik linje med Euro-6 for diesel.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Resa och bese sig i alla dess former är väl väl tveksamt om man skall ta hänsyn till miljökonsekvenserna. Antigen tar man ansvar för sin miljöpåverkan eller så bryr man sig inte. Att diskutera elbilar och dieselbilar samt politiska beslut löser inga problem vi måste ändra vårt beteende. Och nej jag är inte ironisk.
Skall du vara här i en husbilsklubb och argumentera emot vårt intresse borde du ju betala medlemsavgiften.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Har du sålt din dieselhusbil ännu?
Som du går på och skriker om förbud är det stor dubbelmoral att samtidigt nöjesåka i en dieselbil. Blir inte så trovärdigt precis.

Jag får nöja mig med Euro6 så länge i brist på annat.
Skriket får du stå för!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
För att slippa bli kallad pårökt miljöaktivist eller att "någon vet var min brevlåda bor" så har jag tittat på de rent ekonomiska skillnaderna mellan en elbil och en liknande diesel. Som jämförelse används Kia Soul el med 30kWh batteri och en räckvidd på utlovade 25 mil och motsvarande diesel med liknande utrustning samt automatlåda. Dieseln Soul 1.6 CRDi DCT7 Advance säljs nu till kampanjpris 189800:- mot ordinarie pris 212900:-. Elbilen Soul EV kostar 376600:-, alltså en skillnad på 186800:-. Förutsättningen är att bilarna används 1500mil/år i 10 år och sedan har ett restvärde kvar på 10%. Kan elbilen ta igen sin dubbelt så höga inköpskostnad och vara ett vettigt alternativ?
Kalkylen har en stor brist och det är servicekostnaderna. Elbilen bör vara betydligt billigare här eftersom den slipper oljebyten och har betydligt färre delar som kan gå sönder.
Övriga frågetecken är elpriset som kan ligga lite högt, är från mina elfakturor och då jag har mycket liten elförbrukning så är det avtal med hög rörlig överföringskostnad.
Förbrukningssiffrorna är Kia´s egna för blandad körning.
Alltså inga fantasisiffror till elbilens fördel (förutom att den får 60000:- miljöpremie).

Visa bilaga 147536

Antingen är du en pårökt miljöaktivist eller någon som pratar i eget intresse för sina aktieinvesteringar.
Det är helt obegripligt att du sprider ut felaktig information samtidigt som du sitter som en av dom värsta miljöbovarna i klubben.

Elbilens totalkostnad ska vara 382 000kr och inte ens det är sant, mot dieselbilens 302 000 kr.
Dieselbilens har bidragit med ca 80 000 kr mer i skatt som bla går till vägunderhåll och om du tror att elbilen inte kommer få skattepålägg så har du faktiskt rökt på ovanligt mycket för du tror väll inte att staten klarar sig utan dessa skatteinkomster.

Bara som en gissning tror jag elbilens totalkostnad inte ens kommer räcka med 450 000 kr mot dieselbilen 302 000 kr. Om dessutom batteriet kommer vara av en skokartong i storlek och inneha ett värde på runt 50 000- 100 000 kr så kommer stölderna vara oerhörda och försäkringspremierna öka lavinartat.

Då har vi inte ens diskuterat alla skador som också kommer som ett brev på posten, folk hör inte när bilarna kommer och ni som varit i ett parkeringshus vet vad jag pratar om, rätt vad det är finns det bara en bil där, så av den anledningen kommer försäkringarna också stiga.

Du som påstår att uträkningen haltar lite för att du inte har tagit med servicekostnaderna, har nog istället missat en hel del annat.;)

Om regeringen vill att vi ska åka häst och vagn så kommer det bli så, men att några aktieägare skriker sig blåa här på forumet gör bara att dom fördummar sig. Se till att dieselpriset stiger till 30-40 kr/liter istället det skulle ha större miljöpåverkan än att man tar fram en elbil som dessutom inte verkar ha några större miljöbesparingar totalt sett, men det är klart då måste ni byta aktier först innan ni kommer på den briljanta idén.
 

Bilagor

  • Uträkning.jpg
    Uträkning.jpg
    241,2 KB · Visningar: 7

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Trådens rubrik och ämne är mycket intressant, och väl värt att diskutera. Så, kom igen med era argument för/emot och era källor. Som sagt, väl värt en diskussion.
Men det blir trist när ni börjar hacka på varandra, även om det inte är egentliga påhopp, ni är kanske lika goda kålsupare på båda sidorna om nätet i det avseendet, som jag uppfattar det.

Mitt önskemål: Fortsätt med diskussionen, men håll den på en konstruktiv nivå, pls.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Det går inte att föra en konstruktiv debatt med folk som hittar på egna fakta. Lever i en sanningförnekande bubbla. Tycker andra skall ta ansvar men skiter i det själva. Aktivister är inte motagliga för argument och anpassar din sanning hela tiden. Helt meningslöst att ens försöka få dem att förstå. De vill inte.
Ingen har ännu sett en serietillverkad elhusbil som har varit rimligt fungerande och överkomlig för vanligt folk. Jag tror att jag som sextiofemåring troligen aldrig får se en sådan.
Att då läsa om folk som gottar sig åt försöken att fördyra och försvåra vår hobby och livsintresse gör mig arg på riktigt. Vad fn gör de i en husbilsklubb? De jobbar ju mot oss
 
Senast ändrad:
D

Dethleffs 7014

Guest
Det går inte att föra en konstruktiv debatt med folk som hittar på egna fakta. Lever i en sanningförnekande bubbla. Tycker andra skall ta ansvar men skiter i det själva. Aktivister är inte motagliga för argument och anpassar din sanning hela tiden. Helt meningslöst att ens försöka få dem att förstå. De vill inte.
Ingen har ännu sett en serietillverkad elhusbil som har varit rimligt fungerande och överkomlig för vanligt folk. Jag tror att jag som sextiofemåring troligen aldrig får se en sådan.
Att då läsa om folk som gottar sig åt försöken att fördyra och försvåra vår hobby och livsintresse gör mig arg på riktigt. Vad fn gör de i en husbilsklubb? De jobbar ju mot oss
Så du menar bara man har ett intresse eller en hobby så behöver man inte bry sig om konsekvenserna, det får andra göra. Angående medlemsavgiften så kan jag skänka dig en femhundring om det får dig att må bättre.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det är ju så att de som skriker högst om miljön tycker att det inte gäller dom själva utan andra skall ta ansvaret.
För ett antal år sedan var en journalist på hembesök hos en ledande miljöpolitiker och hittade ett antal skrotbilar på tomten som läckte olja och hade sönderfrusna batterier.
En annan ledande politiker inom miljö åkte taxi till riksdagshuset för tiotusentals kronor, trots att det bara var ett par hundra meter till tunnelbanan.
Nyligen var det en annan som målade sin båt med miljöfarlig FÖRBJUDEN bottenfärg. "OOOPS det hade jag ingen aaaaaaning om" (Står på etiketten, dumhuvud).
Nä, det är alltid någon annan som skall rädda miljön.
Inse fakta, vi svenskar kan inte rädda miljön ensamma, men vi skall såklart gör vår del, varken mer eller mindre.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Antingen är du en pårökt miljöaktivist eller någon som pratar i eget intresse för sina aktieinvesteringar.
Det är helt obegripligt att du sprider ut felaktig information samtidigt som du sitter som en av dom värsta miljöbovarna i klubben.

Elbilens totalkostnad ska vara 382 000kr och inte ens det är sant, mot dieselbilens 302 000 kr.
Dieselbilens har bidragit med ca 80 000 kr mer i skatt som bla går till vägunderhåll och om du tror att elbilen inte kommer få skattepålägg så har du faktiskt rökt på ovanligt mycket för du tror väll inte att staten klarar sig utan dessa skatteinkomster.

Bara som en gissning tror jag elbilens totalkostnad inte ens kommer räcka med 450 000 kr mot dieselbilen 302 000 kr. Om dessutom batteriet kommer vara av en skokartong i storlek och inneha ett värde på runt 50 000- 100 000 kr så kommer stölderna vara oerhörda och försäkringspremierna öka lavinartat.

Då har vi inte ens diskuterat alla skador som också kommer som ett brev på posten, folk hör inte när bilarna kommer och ni som varit i ett parkeringshus vet vad jag pratar om, rätt vad det är finns det bara en bil där, så av den anledningen kommer försäkringarna också stiga.

Du som påstår att uträkningen haltar lite för att du inte har tagit med servicekostnaderna, har nog istället missat en hel del annat.;)

Om regeringen vill att vi ska åka häst och vagn så kommer det bli så, men att några aktieägare skriker sig blåa här på forumet gör bara att dom fördummar sig. Se till att dieselpriset stiger till 30-40 kr/liter istället det skulle ha större miljöpåverkan än att man tar fram en elbil som dessutom inte verkar ha några större miljöbesparingar totalt sett, men det är klart då måste ni byta aktier först innan ni kommer på den briljanta idén.

Då blev man återigen kallad för ”pårökt miljöaktivist”
Trodde det framgick men det var en privatekonomisk kalkyl jag gjort och inget annat. Därför vidhåller jag att mina siffror fortfarande är riktiga men visst skulle det vara intressant om du kunde göra en kalkyl över de samhällsekonomiska skillnaderna på bilarna.

Skadorna bör i parkeringshus bör inte bli större med en elbil eftersom de flesta har en knapp där man kan få bilen att ge ifrån sig ”motorljud” i låg fart.

Har inga aktier i någon bil- eller lastbilstillverkare. Att du menar att jag är en av de värsta miljöbovarna i klubben för du nog förklara lite för att jag ska förstå.

Övriga argument är inte värda att kommentera.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Så du menar bara man har ett intresse eller en hobby så behöver man inte bry sig om konsekvenserna, det får andra göra. Angående medlemsavgiften så kan jag skänka dig en femhundring om det får dig att må bättre.
Att bara vilja att andra skall ta ansvar och att skita i att leva som man lär är skenheligt och hycklande. Nu har vi sett bevis på detta för andra gången på någon dag. Betala du medlemsavgiften om du nu inte bara är ett troll
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen