• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elbil på vintern

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Och i Sverige har vi Europas äldsta bilar, tror snittet är 14år.
Det betyder att en stor del kommer vara utbytt till 2045 men eftersom teknikutvecklingen går enormt fort så har vi säkert andra lösningar tills dess.
Flygande bilar/svävare?
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Flygande bilar har väl varit "nästan färdiga" sedan 50-talet ungefär. Alltid någon tänkte-inte-på-det uppfinnare på som har något på g. o_O
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Visst var det Volvo som gick ut med att elbilarna ska bara säljas vi nätet.

Enligt samma pressmeddelande skulle det bara finnas en typ av däck till dessa bilar, och enligt däckexpertisen är det i dagsläget nära på omöjligt att skapa ett "året-runt-däck" som fungerar i hela Sverige.

Pålle
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Enligt samma pressmeddelande Skulle det bara finnas en typ av däck till dessa bilar, och enligt däckexpertisen är de i dagsläget nära på omöjligt skapa ett "året-runt-däck" som fungerar i hela Sverige.

Pålle
Sverige är ju inte Volvos största marknad, även om vi vill tro det.
Det ryktas t.o.m. om att Volvo ev. kommer lägga ner tillverkningen av V90 eftersom den bara säljer bra i Sverige "kombibilarnas land"...
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
En del skriver hur bra dessa nya dyra bilar är i vinterväglag.Har kan de då hamna i diket och i vajerräckena titt som tätt. Är det inte så att vi har för mycket digitala system och för lite körning med sunt förnuft ? L-G
Du har helt rätt att för mycket digitala system/information och detta gäller oavsett eldrift eller ej anser jag, men åsikterna går säkert isär
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Jag läste någonstans att flera bärgningsföretag köpt större elverk just för att många elbilar körs utan att ha en tillräckligt stor reserv för att kunna förflytta sig mellan olika laddstationer.
Man räknar iskallt med att förbestämd laddplats är ledig och fungerar.
Att sedan många elbilar inte får/kan bogseras gör att bärgarna får agera mobila laddstationer....
Detta kan väl inte belastas "elbilarna" men däremot förarna/ägarna det gäller som det mesta i livet att ha lite sunt förnuft och planering
Hasse
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Den gör ju det. Det troliga är väl att om strömmen är slut så klarar inte elektroniken att reglera motorns generering och då finns det risk att något pajjar.
Bara fördelar med elbil....
För att inte tala om hur dyrt det är att laga en elbil mot en fossildito.
Batteripack 200 000:- vs bränsletank 2 000:-
Elmotor 50 000:- vs byta trasiga delar
Batteriladdare/likriktare 50 000:- vs generator 10 000:-
Ånej det är inte bara elbilar som är dyra att reparera, en ägare till en Audi Q 7 hade kört in i en plogvall lite för hårt med påföljd att alla airbagarna löste ut, kalaset kostade 225.000 Sek att reparera detta problem lär nog finnas hos dom flesta nyare bilar oavsett drivmedel
Hasse
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Blir svårt att provköra då. Vem vill köpa en bil utan provkörning först?
jag tror att det är Toyota som har börjat med detta, det finns i Vimmerby ett företag som sköter visning och där man kan provköra olika modeller och sedan går man hem och beställer vilken bil man vill ha och vilka tillbehör man önskar. Enligt Simon Promotion har det visat sig vara väldigt populärt
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Är det där sista något du har källa till eller är det en sk "killgissning" ;)

Tydligen visar statistiken över nyregistrerade elbilar något helt annat?
Där ligger många glesbygdslän före Stockholm i procentuellt registrerade elbilar, detta trots att många leasade företagsbilar är registrerade i Stockholm även när de används på andra håll i Sverige.

Elbilar passar bara i stan? Nja, sakta i backarna

Om man bara har t.ex. pendlingsbehov som är mindre än elbilens räckvidd så är ju en elbil som varje morgon är fulltankad optimalt i glesbygd där avstånden mellan fossilmackarna är långa....
Hej
Statistik kan man få lite som man vill, den glesbygdsförsäljning som artikeln refererar till består i att kommunerna köper elbilar. Det är är likadant i vår kommun där kommunen köpt in en mängd elbilar, vilket har föranlett en rejält ökad fordonskostnad då det även måste finnas dieselbilar parallellt för att klara räckvidden då det behövs. Kostnaden skickas till skattebetalarna. Privatägda elbilar är däremot mycket få ute på landsbygden här.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Nu kommer jag lite off-topic när jag hakar på Stig om elmotorcyklar men jag kan rekommendera serien "The long way up". Kanske mest intressant för motorcykelintresserade (som kanske redan sett "The long way round") men ändå intressant för elfordonsintresserade eftersom det visar att det fungerar men, åtminstone i det fallet, inte helt utan besvär. Bl.a. blev man tvungna att ta in MC:n in i huset för att kunna ladda p.g.a. kylan. Motorcyklarna dom körde var eldrivna Harley Davidsson.
Hej
Jo, den känner jag till det var i grunden en promotion resa med följebilar och allt, det är gjort ett flertal andra liknande resor med H-D el-mc, allt för att försöka få ut den på marknaden.
 

Jontes

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
30002
Medlemskap
2024
Hej, elbilar är ju en intressant teknik. Är det någon som är genuint intresserad av elbilar kan jag rekommendera nedanstående youtube kanal där elbilarna verkligen testas i Norge under mycket tuffa förhållanden. Björn Nyland som har kanalen testar räckvidd, laddhastighet, vinteregenskaper, praktikalitet mm grundligt. Det går ju att låta youtube översätta till svenska automatisk om man föredrar det före engelska.
Det finns även en video där han kollar närmare på en eldriven Lastbil som jag tyckte var upplysande:
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Och i Sverige har vi Europas äldsta bilar, tror snittet är 14år.
Det betyder att en stor del kommer vara utbytt till 2045 men eftersom teknikutvecklingen går enormt fort så har vi säkert andra lösningar tills dess.
Flygande bilar/svävare?
Tycker du att utvecklingen går fort? Den verkar gå i en trappa. Åker sommartid i en Saab 900 -90 det är en bil vars bas presenterades. 1968? Jämför jag den med rätt mycket av de bilar som säljs idag tycker jag inte att trappsteget upp har varit så väldigt nydanand. 2045 är 24 år in i framtiden, kolla 24 år bakåt 1996 . Vad har hänt vi har fått mängder av elektronik som sköter motorn så att den blir snål och relativt ren . Den hjälper oss att bromsa, växla och hålla oss på vägen. Det är sammtidigt det som gör våra bilar döda och skapar behov av verkstadsbesök.
Det fanns fungerande elbilar för 100 år sedan . Sedan kom de fossila drivmedlena i mellan. Nu har el sidan tagit några steg uppåt på trappan. Vilket trappsteg vi står på om 24 år kommer att bli intressant att se för dom som lever då.
När det gäller miljö och klimat anser jag att konsumtionen av elbilar är lite av ett avlatsbrev som katolska kyrkan handlade med förr.
Göran i Björnarbo
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
En fråga som är intressant men inte diskuteras så ofta, är kostnader.
Kostnader för vägunderhåll, vinter som sommar, byggande av nya vägar, myndigheter mm.
Det är kostnader som vi med fossildrivna fordon betalar och där elbilar har en gräddfil.
När tiden kommer att våra fossilfordon inte kan och får användas längre, då måste alla dessa kostnaderna läggas på de eldrivna fordonen.
Lösningen?
Den som en lever får se.

Krister
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En fråga som är intressant men inte diskuteras så ofta, är kostnader.
Kostnader för vägunderhåll, vinter som sommar, byggande av nya vägar, myndigheter mm.
Det är kostnader som vi med fossildrivna fordon betalar och där elbilar har en gräddfil.
När tiden kommer att våra fossilfordon inte kan och får användas längre, då måste alla dessa kostnaderna läggas på de eldrivna fordonen.
Lösningen?
Den som en lever får se.

Krister
Det pratas redan nu om kilometerskatt på samtliga fordon.
Man får hoppas att de då sänker bränsleskatten i motsvarande nivå, men det är väl inte troligt....
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tycker du att utvecklingen går fort? Den verkar gå i en trappa. Åker sommartid i en Saab 900 -90 det är en bil vars bas presenterades. 1968? Jämför jag den med rätt mycket av de bilar som säljs idag tycker jag inte att trappsteget upp har varit så väldigt nydanand. 2045 är 24 år in i framtiden, kolla 24 år bakåt 1996 . Vad har hänt vi har fått mängder av elektronik som sköter motorn så att den blir snål och relativt ren . Den hjälper oss att bromsa, växla och hålla oss på vägen. Det är sammtidigt det som gör våra bilar döda och skapar behov av verkstadsbesök.
Det fanns fungerande elbilar för 100 år sedan . Sedan kom de fossila drivmedlena i mellan. Nu har el sidan tagit några steg uppåt på trappan. Vilket trappsteg vi står på om 24 år kommer att bli intressant att se för dom som lever då.
När det gäller miljö och klimat anser jag att konsumtionen av elbilar är lite av ett avlatsbrev som katolska kyrkan handlade med förr.
Göran i Björnarbo
Det är väldigt mycket som vi konsumenter inte ser, men som finns, i moderna bilar som inte ens var påtänkt för 20 år sedan.

Säkerheten i dagens bilar är milsvidd ifrån vad den var för 24år sedan. Och det med minskad bränsleförbrukning trots att bilarnas vikt ökat.

Om vi tar din 900 som exempel så var det en av de säkraste bilarna du kunde ha då (tillsammans med tex Volvo 740).
Just Volvo 740 såg jag i en krockjämförelse med en modern småbil, 740 blev bara skrot och trolig död för föraren, småbilen blev också skrot men tack vare höghållfasthetsstål och diverse kuddar blev det lindriga skador på föraren.

Om vi sedan ser till verkstadsbehovet så är dagens bilar betydligt mer driftsäkra än vad de var förr. Tex så skulle ventilerna justeras och oljan bytas var 700mil för inte alltför länge sedan. Idag går många bilar 3000mil mellan oljebytena och ventilerna behöver inte justeras.
Att de blivit så tekniskt avancerade att man behöver uppsöka verkstad för minsta fel stämmer till viss del men det beror nog snarare på att tekniken är så ny.
Om 25år så kommer det finnas lika många som kan skruva på dagens bilar som det finns idag som kan skruva på en Saab 900 från -96.
Den personliga utvecklingen för oss som skruvar själva måste bara komma ikapp.

Om vi tar mina egna bilar som exempel.
På 90-talet hade jag en Volvo 745 Turbo intercooler som var bland det vassaste man kunde köra, typ 230hk med lite trim. Den var rejält snabb även i grundutförande, 0-100 på kanske 7sek. Och drog sällan under 1liter/mil....
Idag kör jag Volvo igen med 407hk ur en motor med mindre volym än 740n, den väger runt 1000kg mer, 0-100 på 5s, har otrolig säkerhet, delvis självkörande, och med en förbrukning på hälften av 740n.
Åtminstone jag tycker detta är en otrolig teknikutveckling.....
 
Senast ändrad:
Toppen