• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elbil på vintern

L-G Hellsten

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
35348
Medlemskap
2024
En del skriver hur bra dessa nya dyra bilar är i vinterväglag.Har kan de då hamna i diket och i vajerräckena titt som tätt. Är det inte så att vi har för mycket digitala system och för lite körning med sunt förnuft ? L-G
 
F

F.d. 22252

Guest
Kan man hålla en bil på vägen med fyrhjulsdrift och 353Hk då är man antingen mycket skicklig eller har allt datorstyrt.
En elmotor är ju helt överlägsen en bensinmotor när det gäller förluster vridmoment vibrationer och ljud och går att reglera helt perfekt.
Problemet är ju fortfarande batterier och kommer så vara under överskådlig tid.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Sammanfattning av artikeln, en elbil som har laddkomfort och funkar bra på långresa kostar 1,2 mille.

Mycket fin läsning, jag känner mig ännu mer nöjd med våra två dieselbilar.
Fortfarande, efter 64 inlägg, bästa kommentaren.

Tyvärr är det ju så att de som vurmar mest över hur förträfflig elbilen är (sommar som vinter) har just en Tesla för en mille.
Dessa har ju egna laddstationer, egna forum där det friskt diskuteras "min är längre än din" osv.

Ska man ha en "Svensson elbil" för överkomliga pengar så får man betydligt mer för sin pengainsats om man köper en fossilbil.
Och så lär det säkert vara i många år till...
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det kan mycket väl bli med elbilar som det har blivit med elmotorcyklar. För 11 år sedan förutspådde MC-branchen att om 10 år är merparten av nyförsäljningen eldriven och det satsaden ganska mycket på dem både nya tillverkare men också gamla anrika MC märken började att tillverka elmotorcyklar.
Hur har det då blivit, jo nyförsäljningen av elmotorcyklar är idag närmast obefintlig trots utbudet, det kan vara förståeligt eftersom räckvidden är klart sämre än för en elbil.
Vad är då paralellerna. Jo de talas och propageras mycket för elbilar och att de snart kommer att ta över. Faktum är dock att det mest är företag och kommuner som köper (eller leasar dem) och de få privatpersoner som har dem är i regel de som bor i städer och som mest har kortare körsträckor. På landsbygden är det en mycket ovanlig bil bland privarpersoner och kommer antagligen så att förbli.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Det kan mycket väl bli med elbilar som det har blivit med elmotorcyklar. För 11 år sedan förutspådde MC-branchen att om 10 år är merparten av nyförsäljningen eldriven och det satsaden ganska mycket på dem både nya tillverkare men också gamla anrika MC märken började att tillverka elmotorcyklar.
Hur har det då blivit, jo nyförsäljningen av elmotorcyklar är idag närmast obefintlig trots utbudet, det kan vara förståeligt eftersom räckvidden är klart sämre än för en elbil.
Vad är då paralellerna. Jo de talas och propageras mycket för elbilar och att de snart kommer att ta över. Faktum är dock att det mest är företag och kommuner som köper (eller leasar dem) och de få privatpersoner som har dem är i regel de som bor i städer och som mest har kortare körsträckor. På landsbygden är det en mycket ovanlig bil bland privarpersoner och kommer antagligen så att förbli.
Är det där sista något du har källa till eller är det en sk "killgissning" ;)

Tydligen visar statistiken över nyregistrerade elbilar något helt annat?
Där ligger många glesbygdslän före Stockholm i procentuellt registrerade elbilar, detta trots att många leasade företagsbilar är registrerade i Stockholm även när de används på andra håll i Sverige.

Elbilar passar bara i stan? Nja, sakta i backarna

Om man bara har t.ex. pendlingsbehov som är mindre än elbilens räckvidd så är ju en elbil som varje morgon är fulltankad optimalt i glesbygd där avstånden mellan fossilmackarna är långa....
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Nu kommer jag lite off-topic när jag hakar på Stig om elmotorcyklar men jag kan rekommendera serien "The long way up". Kanske mest intressant för motorcykelintresserade (som kanske redan sett "The long way round") men ändå intressant för elfordonsintresserade eftersom det visar att det fungerar men, åtminstone i det fallet, inte helt utan besvär. Bl.a. blev man tvungna att ta in MC:n in i huset för att kunna ladda p.g.a. kylan. Motorcyklarna dom körde var eldrivna Harley Davidsson.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
El finns överallt, men vänta bara till fossilpumparna börjar avvecklas, då kommer vi börja snacka räckviddsångest.
Jeepdunkar användes som ångestdämpande när man skulle åka till länder med glest stationsnät. :) I forntiden ungefär. :spinny:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Såg en dokumentär om bilar och elbilar i USA.
Där intervjuades flera personer med elbil som inte hade möjlighet att ladda hemma.
Ingen av dessa hade räckviddsångest.

Alla dessa hade investerat i ett bensindrivet elverk ( förvarades i bilen) som de kunde dra igång och ladda med när elen var slut....
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag läste någonstans att flera bärgningsföretag köpt större elverk just för att många elbilar körs utan att ha en tillräckligt stor reserv för att kunna förflytta sig mellan olika laddstationer.
Man räknar iskallt med att förbestämd laddplats är ledig och fungerar.
Att sedan många elbilar inte får/kan bogseras gör att bärgarna får agera mobila laddstationer....
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kan vara att elmotorn fungerar som en generator vid bogsering. Elektroniken och batteriet kanske inte tål det. Bromsar, styrning etc, alla funktioner i bilen går på el.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det kan vara att elmotorn fungerar som en generator vid bogsering. Elektroniken och batteriet kanske inte tål det. Bromsar, styrning etc, alla funktioner i bilen går på el.
Den gör ju det. Det troliga är väl att om strömmen är slut så klarar inte elektroniken att reglera motorns generering och då finns det risk att något pajjar.
Bara fördelar med elbil....
För att inte tala om hur dyrt det är att laga en elbil mot en fossildito.
Batteripack 200 000:- vs bränsletank 2 000:-
Elmotor 50 000:- vs byta trasiga delar
Batteriladdare/likriktare 50 000:- vs generator 10 000:-
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Att ordna så att det skulle gå att bogsera en elbil, är en liten teknikalitet som måste kunna lösas.
Och utvecklingen av batterier borde väl fortsätta.
Elbilarna idag betraktar jag som prototyper/ förserie bilar. Att en biltillverkare idag hävdar att 2030 kommer vi inte att sälja bilar med fossilbränsl motorer. Kommer att bli intressant att se hur det ser ut då.
Visst var det Volvo som gick ut med att elbilarna ska bara säljas vi nätet. Verkar som att vi är på väg in i en framtid som kommer att bli lite annorlunda.
Göran i Björnarbo
 
Toppen