• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elbil på vintern

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Min egen uppfattning om elbil i vinterväglag är att bättre bil har jag inte haft på 55 år, det vill säga sedan min första VW på 30 hk.
Dagens bil är helt överlägsen trots drygt tio gånger så stark motor och helt omöjligt att få sladd med.
Att man dessutom med appars hjälp på stort avstånd kan komma till en uppvärmd och skön bil trots -19° gör inte saken sämre.
Bättre kan det knappast bli!
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Min egen uppfattning om elbil i vinterväglag är att bättre bil har jag inte haft på 55 år, det vill säga sedan min första VW på 30 hk.
Dagens bil är helt överlägsen trots drygt tio gånger så stark motor och helt omöjligt att få sladd med.
Att man dessutom med appars hjälp på stort avstånd kan komma till en uppvärmd och skön bil trots -19° gör inte saken sämre.
Bättre kan det knappast bli!
Vi får verkligen hoppas att en Tesla är bättre än en 55 år gammal VW, annars vore det väl skandal. I övrigt skiljer sig inte min gamla AUDI Allroad från din beskrivning förutom att den bara är ca 7 ggr starkare än gammelfolkan (vilket jag sällan eller aldrig använder mig av).
Så den är lika överlägsen den gamla folkan, precis som alla andra moderna bilar, fossil eller el.
Alla bilar f.o.m. 1:a november 2014 skall (enligt EU) ha ESP sladdsystem. Möjligen finns det undantag, det har jag inte fördjupat mig i men som regel stämmer det på alla bilar. Värmare har jag också, liksom många andra, i bilen med fjärrstyrning.

Så det skiljer sig således inte på något sätt från en ordinär fossilbil och därför undrar jag vad det tillför tråden??

Men jag måste samtidigt passa på att gratulera, det är ju trevligt att du trivs med din nya bil.
 
F

F.d. 22252

Guest
Knarrevik vet nog precis det han skriver om han är en gammal räv med erfarenhet.
Under rätt förhållanden kan nog en elbil vara bra jag tror att man måste passa in en elbil i det man behöver och har råd med. Volvo som fått en massa skattepengar har tydligen råd med att dela ut miljontals kronor till folk med bra lön.
Samtidigt går man ut med att säja att volvo ska tillverka enbart elbilar 2030, får mej att tänka på på låten "jag ljuger så bra ".
Då sitter de med feta inkomster i lyxbostäder söderut och skrattar åt svensson.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Knarrevik vet nog precis det han skriver om han är en gammal räv med erfarenhet.
Det borde ju vara så Bengtic men ibland kan man undra. Det är andra året på rad han gör gällande att Volvo slutat sälja fossilbilar och sen vägrar han erkänna att det inte är med sanningen överensstämmande trots att flera påpekat att det är helt missvisande. Nu har ju Volvo gått ut stort med att planerna ligger på att man ska sluta med fossilbilar 2030 så vi slipper förhoppningsvis påståenden med lite lägre sanningshalt åtminstone vad gäller den biten.
Annars läser jag gärna om vad som händer på marknaden, både om elbilar och fossilbilar, det är intressant. Men när man tar upp ordinära egenskaper som är förknippade med, idag, samtliga moderna bilar och försöker få det att framstå som en bra egenskap för "Elbil på vintern", då blir jag fundersam till vad han vill uppnå.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Knarrevik vill uppmärksamma att även elbilar kan ha förvärmning med app styrning antisladd osv. Det är ju idag standard utrustning på dom flesta nya bilar .
Visserligen har jag haft det i mina dieselbilar sedan väldigt länge tom min första bil VW bubbla hade en bensinvärmare med klocka
för mer än 50 år sedan, varm när man åkte iväg.
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Problemen kommer när alla lastbilar o bussar ställer om, det blir ju lite andra effektsiffror då. Och vi har redan nu perioder med elbrist i södra Sverige...
Men det här kommer ju att pågå under en ganska lång tid, så många problem byggs bort allteftersom. :)
Hej Ingbe ! Men nu är ju det fenomen Du tar upp om elbrist i södra Sverige kommer enbart an på att överföringskapaciteten är underdimensionerad och i en del fall dåligt underhållen, alltså inte "elbrist" i landet som helhet och detta är ett allvarligt problem, men om ett antal år kanske det inte finns någon el att exportera från norra Sverige då man planerar för stor expansion/etablering av tung industri

Hasse
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Knarrevik vet nog precis det han skriver om han är en gammal räv med erfarenhet.
Under rätt förhållanden kan nog en elbil vara bra jag tror att man måste passa in en elbil i det man behöver och har råd med. Volvo som fått en massa skattepengar har tydligen råd med att dela ut miljontals kronor till folk med bra lön.
Samtidigt går man ut med att säja att volvo ska tillverka enbart elbilar 2030, får mej att tänka på på låten "jag ljuger så bra ".
Då sitter de med feta inkomster i lyxbostäder söderut och skrattar åt svensson.
Nu blandar du nog två olika Volvobolag?
Bonusdiskussionen trodde jag gällde Volvo AB (dom har inget med Volvo personvagnar att göra).
Men jag kanske missat något i nyhetsflödet?
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Knarrevik vill uppmärksamma att även elbilar kan ha förvärmning med app styrning antisladd osv. Det är ju idag standard utrustning på dom flesta nya bilar .
Visserligen har jag haft det i mina dieselbilar sedan väldigt länge tom min första bil VW bubbla hade en bensinvärmare med klocka
för mer än 50 år sedan, varm när man åkte iväg.
Den stora skillnaden mellan en EL-bil och fossilbil map värmaren är inte huruvida den går att starta med en App utan att den i en EL bil måste gå hela tiden om det är kallt! (Alltså inte bara för att värma upp innan avfärd.)
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Knarrevik vet nog precis det han skriver om han är en gammal räv med erfarenhet.
Under rätt förhållanden kan nog en elbil vara bra jag tror att man måste passa in en elbil i det man behöver och har råd med. Volvo som fått en massa skattepengar har tydligen råd med att dela ut miljontals kronor till folk med bra lön.
Samtidigt går man ut med att säja att volvo ska tillverka enbart elbilar 2030, får mej att tänka på på låten "jag ljuger så bra ".
Då sitter de med feta inkomster i lyxbostäder söderut och skrattar
Nu blandar du nog två olika Volvobolag?
Bonusdiskussionen trodde jag gällde Volvo AB (dom har inget med Volvo personvagnar att göra).
Men jag kanske missat något i nyhetsflödet?
Knarrevik vet nog precis det han skriver om han är en gammal räv med erfarenhet.
Under rätt förhållanden kan nog en elbil vara bra jag tror att man måste passa in en elbil i det man behöver och har råd med. Volvo som fått en massa skattepengar har tydligen råd med att dela ut miljontals kronor till folk med bra lön.
Samtidigt går man ut med att säja att volvo ska tillverka enbart elbilar 2030, får mej att tänka på på låten "jag ljuger så bra ".
Då sitter de med feta inkomster i lyxbostäder söderut och skrattar åt svensson.
Vilka sitter med feta inkomster i lyxbostäder, Ingenjören som försöker skapa en bättre framtida miljö med ny elektrifierade konstruktioner?
Note: Volvo AB och Volvo Cars är olika bolag
 
F

F.d. 22252

Guest
Tycker att tonen i den här tråden är onödigt hård. Vi kan alla ha fel men vi har rätt att skriva vad vi tycker utan att det ska bli rättegång så länge det inte blir personliga påhopp och förlöjligande.
Gör gärna skillnad på facebook och HBK forum. Sen är det knepigt att man ställer en fråga och svarar på den själv, sånt har jag sett nog av i politiska debatter.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Tycker att tonen i den här tråden är onödigt hård. Vi kan alla ha fel men vi har rätt att skriva vad vi tycker utan att det ska bli rättegång så länge det inte blir personliga påhopp och förlöjligande.
Gör gärna skillnad på facebook och HBK forum. Sen är det knepigt att man ställer en fråga och svarar på den själv, sånt har jag sett nog av i politiska debatter.
bengtic, ursäkta att min kommentar blev för hård.
Jag tar åt mig din feedback.
Hoppas att trådens ursprung kan fortsätta på ett trevligt sätt
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Knarrevik vet nog precis det han skriver om han är en gammal räv med erfarenhet.
Under rätt förhållanden kan nog en elbil vara bra jag tror att man måste passa in en elbil i det man behöver och har råd med. Volvo som fått en massa skattepengar har tydligen råd med att dela ut miljontals kronor till folk med bra lön.
Samtidigt går man ut med att säja att volvo ska tillverka enbart elbilar 2030, får mej att tänka på på låten "jag ljuger så bra ".
Då sitter de med feta inkomster i lyxbostäder söderut och skrattar åt svensson.
De med feta inkomster sitter inte bara i lyxbostäder söderut. Tror att de även sitter i husbilar söderut på vintern :)
 
F

F.d. 22252

Guest
För att förtydliga vill jag referera till Magdalenas uttalande om volvos chefer som tjänar miljon belopp men ger sej själva mångmiljonbonusar.
Tror knappast de åker runt i husbilar jag tror inte de kör själva alls utan har privatchaufför, sitter knappast med oss andra i flygplanet heller.
Ingen av de som kommenterat tror jag inte behöver känna sej träffade det saknas nog en del nollor i lönekuvertet. Det handlar ju om elbilar.
Min vision om elbilar är en mindre enkel bil för kortare pendling ca 10mil och en maxfart 80km/t som man kan ladda enkelt med vanlig hushållström eller solpaneler om man bor så att man kan montera i söderläge. Gärna skattefritt och billigt transportmedel i närområdet.
Kanske skulle fungera som komplement till husbilen som man använder för längre transporter.

Saxat från nätet en tesla och min egen bil samma plats för 5 personer.


Energiförbrukning (WLTP) 14,9 kWh
Förbrukning omräknat i bensin 1,7 liter/100km
Räckvidd (WLTP) 40,9 mil
Verklig räckvidd 31 mil

Ljudnivå körning 70 dB


Bränsleförbrukning (NEDC) 5.0 liter/100km
CO2-utsläpp (NEDC) 118 g/km

Ljudnivå körning 70 dB
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
För att förtydliga vill jag referera till Magdalenas uttalande om volvos chefer som tjänar miljon belopp men ger sej själva mångmiljonbonusar.
Tror knappast de åker runt i husbilar jag tror inte de kör själva alls utan har privatchaufför, sitter knappast med oss andra i flygplanet heller.
Ingen av de som kommenterat tror jag inte behöver känna sej träffade det saknas nog en del nollor i lönekuvertet. Det handlar ju om elbilar.
Min vision om elbilar är en mindre enkel bil för kortare pendling ca 10mil och en maxfart 80km/t som man kan ladda enkelt med vanlig hushållström eller solpaneler om man bor så att man kan montera i söderläge. Gärna skattefritt och billigt transportmedel i närområdet.
Kanske skulle fungera som komplement till husbilen som man använder för längre transporter.

Saxat från nätet en tesla och min egen bil samma plats för 5 personer.


Energiförbrukning (WLTP) 14,9 kWh
Förbrukning omräknat i bensin 1,7 liter/100km
Räckvidd (WLTP) 40,9 mil
Verklig räckvidd 31 mil

Ljudnivå körning 70 dB


Bränsleförbrukning (NEDC) 5.0 liter/100km
CO2-utsläpp (NEDC) 118 g/km

Ljudnivå körning 70 dB
Du är välkommen att flytta till Nyköping.
Här är alla bussar eldrivna :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det som bremser litt på utviklingen er tilgangen på nikkel, noe Tesla forsøker å avhjelpe ved å la Standard Range modellene og den nye lille modellen som ennå ikke er vist bruke LFP batterier som har jern i stedet for nikkel. Batteriene med nikkel i ene elektroden blir forbeholdt modellene med lang rekkevidde. I dag er det Tesla SR modeller og BYD elbiler som benytter LFP, de andre bruker batterier med nikkel sammen med mangan og cobolt.. Lithium produksjonen har fortsatt ledig kapasitet, enkelte gruver her i Australia har stoppet brytingen av malm grunnet fulle lager.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Vi får verkligen hoppas att en Tesla är bättre än en 55 år gammal VW, annars vore det väl skandal. I övrigt skiljer sig inte min gamla AUDI Allroad från din beskrivning förutom att den bara är ca 7 ggr starkare än gammelfolkan (vilket jag sällan eller aldrig använder mig av).
Så den är lika överlägsen den gamla folkan, precis som alla andra moderna bilar, fossil eller el.
Alla bilar f.o.m. 1:a november 2014 skall (enligt EU) ha ESP sladdsystem. Möjligen finns det undantag, det har jag inte fördjupat mig i men som regel stämmer det på alla bilar. Värmare har jag också, liksom många andra, i bilen med fjärrstyrning.

Så det skiljer sig således inte på något sätt från en ordinär fossilbil och därför undrar jag vad det tillför tråden??

Men jag måste samtidigt passa på att gratulera, det är ju trevligt att du trivs med din nya bil.
Min första bil var en VW som i och för sig tog sig fram genom djup snö trots sommardäck men mina senare bilar ha varit s.k. tyska premiumbilar av olika fabrikat vars nypris varit i paritet med min Tesla. Inget fel på kvalitet men kan trots detta inte jämföras med en modern elbil i vinterväglag.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Min första bil var en VW som i och för sig tog sig fram genom djup snö trots sommardäck men mina senare bilar ha varit s.k. tyska premiumbilar av olika fabrikat vars nypris varit i paritet med min Tesla. Inget fel på kvalitet men kan trots detta inte jämföras med en modern elbil i vinterväglag.
Det låter bra men var ligger skillnaden? Att bara påstå att saker är bättre utan förklara vad som är bättre tycker jag känns lite som en sandlådediskussion (mina saker är mycket bättre än dina).
Själv har jag åkt mycket med min systers före detta Tesla och kan inte säga att den på något sätt skulle bete sig annorlunda än min Allroad i vinterväglag så det skulle vara intressant att få höra dig beskriva vad just du upplever som bättre?
Ja, att det är en före detta Tesla beror på att dom hade problem lite då och då med räckvidd, laddningsmöjligheter och att den bilen inte hade möjlighet till dragkrok. Det sista var inte avgörande eftersom dom nästan alltid åker med två bilar p.g.a. familjestorleken och deras Volvo-hybrid klarar både körsträckan och släpkärran galant. Med andra ord, den passade inte för just dom men någon annan har säkert glädje av den.
Så berätta gärna nu för oss som inte vet var skillnaden ligger mellan en modern fossilbil och en modern elbil i vinterväglag vilka bitar som inte kan jämföras.
Och snälla du, avsluta nu inte detta som du gjorde i en tidigare tråd för ungefär ett år sedan med orden "Du förstår inte mycket".
Det känns tråkigt om du en gång till skulle gå till personangrepp istället för att redovisa fakta.
Återigen, gratulerar till att du har hittat en bil som passar dig som du är nöjd med.
 
Toppen