• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elbil/Husbil

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Är ju mycket snack om elbilars vara eller inte vara och skalbarhet mot husbilar, lastbilar och bussar.
Optimalt är ju att klä hela sidorna och taket med solpaneler och låta solen ladda.
Science Fiction?
Ja, troligen.
Tills jag fick se nedanstående fordon tyst smyga in där jag jobbade (dragbil el och solpanels klädd trailer).
Ca 40kW solpaneler är mer än de flesta hus har och ger ett bra tillskott.
20250825_111434.jpg

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Är ju mycket snack om elbilars vara eller inte vara och skalbarhet mot husbilar, lastbilar och bussar.
Optimalt är ju att klä hela sidorna och taket med solpaneler och låta solen ladda.
Science Fiction?
Ja, troligen.
Tills jag fick se nedanstående fordon tyst smyga in där jag jobbade (dragbil el och solpanels klädd trailer).
Ca 40kW solpaneler är mer än de flesta hus har och ger ett bra tillskott.
Visa bilaga 240959

Kan kanske va svårt att hitta en ställplats bara... det får väl bli fricamping.

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Men frågan är hur en vanlig 6,5 meters husbil behöver vara klädd med solceller för att få någon verkan.
Problemet är att bara en sida kan vätta mot solen åt gången.
Men framtiden kommer säkert att erbjuda elhusbilar.

Trailern på bilen bör ju ha en rejäl dragbil i 500 kW klassen

Roysan

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Men frågan är hur en vanlig 6,5 meters husbil behöver vara klädd med solceller för att få någon verkan.
Problemet är att bara en sida kan vätta mot solen åt gången.
Men framtiden kommer säkert att erbjuda elhusbilar.

Trailern på bilen bör ju ha en rejäl dragbil i 500 kW klassen

Roysan
Nja, två sidor mot solen (tak och en vägg) sedan ger även paneler i skugga en del.
Men en husbil har heller inte den effekten eller energibehovet som en lastbil har så det är nog möjligt att skala ner.
Men att få den i vitt lär nog bara vara att glömma...

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Går det att uppfinna solpaneler som släpper igenom solljus...så man kan ha flera ovanpå varandra? Jag vet inte (o bryr mig inte.) ..men det finns kanske någon Uppfinnarjocke här.. det hade väl kunnat va bra ? Eller?

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Går det att uppfinna solpaneler som släpper igenom solljus...så man kan ha flera ovanpå varandra? Jag vet inte (o bryr mig inte.) ..men det finns kanske någon Uppfinnarjocke här.. det hade väl kunnat va bra ? Eller?
Jag kommer att tänka på "uppfinningen" om att en fyrtakts bensinmotor kan gå på avgaserna från en bensin tvåtaktare.

Kanske bättre att utnyttja energin i ett omvandlingssteg........

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Det är ju solljuset som ger energi släpper man igenom det får man ingen energi. Sen finns det mycket lögner om solpaneler en 100watt ger inte 100w på vanligt reklamsätt tar man max spänning och multiplicerar med max ström och får 100w. Det är bara det att detta inte kan inträffa samtidigt vilket gör att det kanske handlar om 80w sen är det ju så att är panelen snett vinklad får man kanske max 50w.
Under förutsättning sol inga moln sommartid då solen är uppe länge på ett dygn i norrland på vintern får man inget alls.
Inte ens i spanien skiner solen så mycket vintertid dåligt väder finns där också.
Och som vanligt får generatorn slita ont och det är inte gratis utan bränsleförbrukningen ökar markant den tiden det tar att återladda batterierna. Ingenting är gratis och verkningsgraden på solpanelerna om man skulle ha dom som värmekälla är mycket dålig.
Ett bättre sätt att ta tillvara värmen från solen är en solluftsvärmare skulle gissa en faktor 10 jämfört med ytan.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
När det gäller hk på en motor skulle aldrig en tillverkare våga göra samma med vridmoment och max varvtal. Där laborerar man med att stänga av de funktioner som normalt används när man kör. Det är som alltid man får aldrig det man betalar för. Skulle äta något som kallades burrito med kyckling, massor med majs och annat som var billigt kycklingen var några små bitar. Varför inte skriva burrito med majs och spår av kyckling! Verkar som om man först ididotförklarar kunderna som lättlurade sen anger man felaktiga siffror. När man köper från kina kan man förstå för de ljuger alltid men i en svensk matbutik??
Jo jag har ett litiumbatteri på 9800ma vilket inte finns, vid test var det 800ma ett bra sätt att kolla är att väga batterierna det här hade under halva vikten för ett normalt batteri.
Alla såna här ideer och påståenden om solpaneler osv går att räkna på man måste inte bygga ihop något på känn utan man kan räkna ut precis allt i förväg och komma ganska nära.
Blir liksom billigare då, lögner och halvsanningar sprids överallt är det så att folk blir dummare eller mer outbildade eller är det så att det är riktat mot andra länder som har dålig utbildning. Jag får lksom inte ihop det en lastbil med en massa solpaneler på sidan som oftast står bredvid andra på lastbilsparkeringarna som blir skuggade och där solpanelerna måste gå sönder hela tiden av stenskott och annat. Vem vill man lura?

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag tänkte mig tyyyyyyp... att den översta tog så mycket energi som möjligt...och att nästa solpanel sög åt sig det som blivit över..och nästa lager tog resterna...för att få ut så mycket som möjligt... men är det överhuvudtaget möjligt?
Nehej..inget nobelpris på detta heller?

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Vem man ville lura..jamen det är väl lätt att räkna ut... det var så klart Bäckis... varför tror du annars att de parkerade just där?

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Jag tänkte mig tyyyyyyp... att den översta tog så mycket energi som möjligt...och att nästa solpanel sög åt sig det som blivit över..och nästa lager tog resterna...för att få ut så mycket som möjligt... men är det överhuvudtaget möjligt?
Nehej..inget nobelpris på detta heller?
Det förutsätter att det översta lagret inte utnyttjar särskilt mycket solenergi men det skulle bli en väldigt dålig verkningsgrad på det lagret. Nej så enkelt är det inte det är ytan och riktningen mot solen som räknas och utan moln.

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
de flerlagrig solceller som finns nyttjar ljusets olika våglängd i resp skikt. Därmed går vissa våglängder igenom första skiktet efter att han lämnad energi.
Huruvida de ger högre verkningsgrad vet jag inte, men sådan lär komma.

Roysan

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Synd..det blir till att köra på bensin.
Ja det finns inget som är gratis allraminst solen när den behövs som mest. Kunde när jag experimenterade på 70-talet med solceller aldrig drömma om att vi skulle få solpaneler verkningsgraden var såå dålig. varje solcell ger 0,3 volt och några hundrdels ampere. Det var först när man kunde använda kiselskivor som man integrerat mängder av solceller på och bygga ihop till en panel med ett otal serie och parallellkopplade celler som man kunde göra en panel. Men tekniken är som den är och att utveckla den vidare handlar nog mest om enstaka procent i verkningsgad. Tyvärr så har tekniken tagit ett sidosprång ibland själv tror jag att man kunde få en mycket bättre verkningsgrad med annan teknik som jag inte tänker utveckla här men som egentligen redan finns.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Ja det finns inget som är gratis allraminst solen när den behövs som mest. Kunde när jag experimenterade på 70-talet med solceller aldrig drömma om att vi skulle få solpaneler verkningsgraden var såå dålig. varje solcell ger 0,3 volt och några hundrdels ampere. Det var först när man kunde använda kiselskivor som man integrerat mängder av solceller på och bygga ihop till en panel med ett otal serie och parallellkopplade celler som man kunde göra en panel. Men tekniken är som den är och att utveckla den vidare handlar nog mest om enstaka procent i verkningsgad. Tyvärr så har tekniken tagit ett sidosprång ibland själv tror jag att man kunde få en mycket bättre verkningsgrad med annan teknik som jag inte tänker utveckla här men som egentligen redan finns.
I början av 2000-talet var verkningsgraden i snitt 11%, 2010 var den 15%, idag runt 25%.
De som är under utveckling ligger på 35%, så det går framåt.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja verkningsgraden har blivit ett reklaminslag för att få oss att köpa ett visst märke, de sk 100wattarna har blivit marginelt mindre de borde idag vara betydlgt mindre om nu verkningsgraden har ökat så mycket sen min första solpanel. det har jag inte sett. Däremot solinstrålningen från ett fönster i söderläge ger betydligt mer värme än vad en solpanel med en värmeslinga kan ge. Så när det gäller energi är elpanelen omsprungen.
När det är rea så har man ju också en massa procent som rabat men vad är procent egentligen ingenting faktiskt det är ju en hundradel av ett värde och får vi inte reda på det värdet som det handlar om så är procent inte värt någonting.
Det har reklambranchen utnyttjat för de som har dåliga mattekunskaper vilket enligt statistiken många har. 100% av en krona är bara en krona .

RV-campare

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
38352
Medlemskap
2025
Man får väl inte glömma bort att en husbil på el fortfarande kan behöva "tanka" också, precis som andra elbilar. Och med tanke på att man oftast inte har lika bråttom när man tar sig fram med husbil, borde det fungera bra.

Kan man sen täcka bilen med solpaneler så kanske de i bästa fall ger så mycket extra att man kan ta sig till närmaste eltankställe efter en solig dag? Man måste förstås se till att batterierna samspelar bättre än idag, exempelvis att man kan få välja hur mycket av bilbatteriet som får användas av bodelen och hur laddningen fördelas mellan bodel och bildel.

Utmaningen idag ligger nog mer i infrastuktur för laddning och utvecklingskostnaderna för bilen, inte i tekniken. Och för oss husbilsägare finns kanske risken att det blir en förändring i hur vi kan nyttja bilen?

Toppen