Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Du har behov for et skillerelæ om du vil have 220V fra inverter i samme konntakter som 220V landstrøm ellers vil du få problemer, hvis du ved en fejl kommer til at koble begge til samtidig.Är det någon som har koll hur 220 elen är fördelad på säkringarna? Jag ska koppla in en inverter med aut switch så jag har el på alla uttag men vill ju inte ladda batteri eller något annat onödigt.
enfas in till husbilen är väl samma fas för att separera olika faser måste man inte ha 3 fas ingång och separera faserna med relä eller brytareÄr det någon som har koll hur 220 elen är fördelad på säkringarna? Jag ska koppla in en inverter med aut switch så jag har el på alla uttag men vill ju inte ladda batteri eller något annat onödigt.
Ja det är nog den billigaste lösningen och mest riskfria.Jag tänker göra så här, ett uttag från invertern, ett uttag från ”landströmen”, en kontakt som man flyttar från det ena till det andra beroende på viken elkälla man vill använda. Laddaren kopplar man innan uttaget.
Jag antar att du inte har ett mekaniskt relä utan elektronisk omkoppling, jag är ju lite gammalmodig och litar mindre och mindre på elektronik även om jag i många år undervisade i sånt men de kunskaperna åldras blixtsnabbt. Efter tre haverier med elscotrar så har jag fått ett grundmurat misstroende eftersom allt görs i kina. När man bygger något som ska fungera länge i olika temperaturer och belastningar så finns det en mekansk del och där verkar det som problemen uppstår även om eletroniken är felfri. Så har det ju varit nästan alltid t.ex philps fabrik i norrköping NEFA hade så dåliga lödningar att väldigt många tvapparater gick sönder, och där skulle det ändå vara svensk kvalite.Invertern jag monterade i min bil har ett automatiskt relä. Man petar bara in matningen i invertern så skickar den vidare så länge man är ansluten mot stolpe. När man drar matningen växlar det blixtsnabbt över med matning via batteriet.
Anledningen till flera säkringar i bilen beror troligen på att om det blir fel på någon krets kan den isoleras. Dvs packar pannan kan du fortfarande använda uttagen.
Jag byggde om lite så alla uttag går via invertern och separat säkring.
Då har alla uttag ström även om jag inte står på stolpe.
Laddning, kylskåp och panna funkar bara om jag är ansluten till stolpe.
I min gamla Hymer är det två ( dubbel med bygel) dvärgbrytare. De bryts samtidigt om det händer något. En är för fas den andra för nollan. Jord får aldrig vara bruten. Både fas och nollan bryts.
.
Om det bara skulle vara en dvärgbrytare kan det bli ganska tokigt. Det går ju att sätta i en stickontakt ( Schuko) på två sätt i en gammal elstolpe. Om man har en adapter från Schuko till CEE. Då skulle anläggningen fortfarande kunna vara spänningssatt om dvärgbrytaren löser ut.
Numera är det ganska ofta CEE uttag i elstolparna. Men det finns en hel del gamla elstolpar kvar.
Det är ingen kombi brytare med inbyggd jordfelsbrytare. Det kunde det ha varit.Personskyddsbrytare
Det är ingen kombi brytare med inbyggd jordfelsbrytare. Det kunde det ha varit.
Bilen är från 89. Jag brukar använda en portabel jordfelsbrytare.
Egentligen inte.Då bör du byta till en
Jag har ett tvåpoligt skiljerelä inbyggt i invertern, och det funkar.Ni som hemmapular nu med dessa inkopplingar hoppas jag är medvetna om att bakspänning finns i intaget om inte ett skiljerelä är rätt inkopplat. Kan bli katastrofala konsekvenser om någon lyfter locket o petar där.