• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

El fördelning säkring 220

Micstoniq

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29491
Medlemskap
2023
Är det någon som har koll hur 220 elen är fördelad på säkringarna? Jag ska koppla in en inverter med aut switch så jag har el på alla uttag men vill ju inte ladda batteri eller något annat onödigt.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag har tre tvåpoliga säkringar/jordfelsbrytare. En på 16A till Alde. En på 13A som har inverter, laddare, kyl på sig. Sist en på 10A på utgången av invertern. Inverten sitter alltså parallellt med laddare och kylskåp på samma säkring.

MVH
Hans
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det är olika från bil till bil.
Jag har 2st 2pol 10A till uttag, kyl, laddning och ac samt 1 2pol 16A till pannan.
Jag fick bygga om lite och dra en extra matning till en dosa i bilen som fördelade ut till laddare, kyl och uttag när jag skulle koppla in min inverter.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Är det någon som har koll hur 220 elen är fördelad på säkringarna? Jag ska koppla in en inverter med aut switch så jag har el på alla uttag men vill ju inte ladda batteri eller något annat onödigt.
Du har behov for et skillerelæ om du vil have 220V fra inverter i samme konntakter som 220V landstrøm ellers vil du få problemer, hvis du ved en fejl kommer til at koble begge til samtidig.

Sørg også for at 220V fra inverter ikke går til et absorptionskøleskab, for så får du hurtigt tømt batteribanken for strøm.
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
Är det någon som har koll hur 220 elen är fördelad på säkringarna? Jag ska koppla in en inverter med aut switch så jag har el på alla uttag men vill ju inte ladda batteri eller något annat onödigt.
enfas in till husbilen är väl samma fas för att separera olika faser måste man inte ha 3 fas ingång och separera faserna med relä eller brytare
 
F

F.d. 22252

Guest
Trefas ingång i husbilen har man ingen användning för eftersom jag aldrig sett någon camping eller ställplats som har det. Det är ju en speciallösning för t.ex. byggjobbare som bor på arbetsplatsen i veckorna. Sällan har man annat än tillgång till 10A med enfas plus jord. Vettigt att ha en jordfelsbrytare på samma ingång, mer än en säkring är altså inte nödvändigt som ska vara trög. vill man sedan installera en inverter som är parallellkopplad så måste man ha en säker relästyrning annars kommer ingående spänning kollidera med invertern det är ju 50periodig växelspänning och de kommer med 100% sannnolikt inte ligga i samma fasläge och frekvensen kan diffa lite över tid. När man kopplar ihop flera kraftverk måste man ju ha exakt rätt fasläge och sen faslåsa numera gör man det automatiskt men förr gjorde man det manuellt med hjälp av instrument.
För full säkerhet och slippa problem skull jag installera ett par extra uttag som enbart går till invertern eftersom batteriladdningen ligger på hela tiden kan dessa vara konstant anslutna över en manuell omkopplare och strömförsörja den utrustning som ansluts där. Det man får betala är ju tomgångsströmmen om man inte har en reläkoppling som startar automatiskt. Finns säkert helt automatiska lösningar om man vill handla på sej dyra grejor men jag är lite skeptisk för blir det fel i omkopplingen kan det gå sönder en hel del.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Invertern jag monterade i min bil har ett automatiskt relä. Man petar bara in matningen i invertern så skickar den vidare så länge man är ansluten mot stolpe. När man drar matningen växlar det blixtsnabbt över med matning via batteriet.
Anledningen till flera säkringar i bilen beror troligen på att om det blir fel på någon krets kan den isoleras. Dvs packar pannan kan du fortfarande använda uttagen.
Jag byggde om lite så alla uttag går via invertern och separat säkring.
Då har alla uttag ström även om jag inte står på stolpe.
Laddning, kylskåp och panna funkar bara om jag är ansluten till stolpe.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag tänker göra så här, ett uttag från invertern, ett uttag från ”landströmen”, en kontakt som man flyttar från det ena till det andra beroende på viken elkälla man vill använda. Laddaren kopplar man innan uttaget.
 

Giovanni

FD HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
29183
Medlemskap
2021
Kopplade just in en inverter på 4 skilda 230-uttag. Finns 5 till för användning vid stolpe. Håller med bengtic om att det är för mycket som kan gå sönder/krångla vid hopkoppling.
Gjorde dock misstaget att montera invertern ovanför Aldepannan. Lite för varmt där som gör att fläkten i invertern startar för ofta. Enkelt att flytta vid behov.
 
F

F.d. 22252

Guest
Invertern jag monterade i min bil har ett automatiskt relä. Man petar bara in matningen i invertern så skickar den vidare så länge man är ansluten mot stolpe. När man drar matningen växlar det blixtsnabbt över med matning via batteriet.
Anledningen till flera säkringar i bilen beror troligen på att om det blir fel på någon krets kan den isoleras. Dvs packar pannan kan du fortfarande använda uttagen.
Jag byggde om lite så alla uttag går via invertern och separat säkring.
Då har alla uttag ström även om jag inte står på stolpe.
Laddning, kylskåp och panna funkar bara om jag är ansluten till stolpe.
Jag antar att du inte har ett mekaniskt relä utan elektronisk omkoppling, jag är ju lite gammalmodig och litar mindre och mindre på elektronik även om jag i många år undervisade i sånt men de kunskaperna åldras blixtsnabbt. Efter tre haverier med elscotrar så har jag fått ett grundmurat misstroende eftersom allt görs i kina. När man bygger något som ska fungera länge i olika temperaturer och belastningar så finns det en mekansk del och där verkar det som problemen uppstår även om eletroniken är felfri. Så har det ju varit nästan alltid t.ex philps fabrik i norrköping NEFA hade så dåliga lödningar att väldigt många tvapparater gick sönder, och där skulle det ändå vara svensk kvalite.
Men din lösning är ju jättebra man behöver ju aldrig mixtra med något utan allt sköter sig självt.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.388
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
I min gamla Hymer är det två ( dubbel med bygel) dvärgbrytare. De bryts samtidigt om det händer något. En är för fas den andra för nollan. Jord får aldrig vara bruten. Både fas och nollan bryts.
.
Om det bara skulle vara en dvärgbrytare kan det bli ganska tokigt. Det går ju att sätta i en stickontakt ( Schuko) på två sätt i en gammal elstolpe. Om man har en adapter från Schuko till CEE. Då skulle anläggningen fortfarande kunna vara spänningssatt om dvärgbrytaren löser ut.
Numera är det ganska ofta CEE uttag i elstolparna. Men det finns en hel del gamla elstolpar kvar.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
I min gamla Hymer är det två ( dubbel med bygel) dvärgbrytare. De bryts samtidigt om det händer något. En är för fas den andra för nollan. Jord får aldrig vara bruten. Både fas och nollan bryts.
.
Om det bara skulle vara en dvärgbrytare kan det bli ganska tokigt. Det går ju att sätta i en stickontakt ( Schuko) på två sätt i en gammal elstolpe. Om man har en adapter från Schuko till CEE. Då skulle anläggningen fortfarande kunna vara spänningssatt om dvärgbrytaren löser ut.
Numera är det ganska ofta CEE uttag i elstolparna. Men det finns en hel del gamla elstolpar kvar.

Personskyddsbrytare
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Då bör du byta till en
Egentligen inte.
Att ha en separat jordfelsbrytare på kabeln (om den används och sitter närmast uttaget) är tusen gånger bättre.
Då skyddas även ingående kabel. Det är många dödsolyckor som hänt pga att kabeln varit fel på. Då skyddar inte den inbyggda brytaren i bilen....
 
Toppen