• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

El fördelning säkring 220

Micstoniq

FD HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29491
Medlemskap
2023
Är det någon som har koll hur 220 elen är fördelad på säkringarna? Jag ska koppla in en inverter med aut switch så jag har el på alla uttag men vill ju inte ladda batteri eller något annat onödigt.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag antar att du inte har ett mekaniskt relä utan elektronisk omkoppling, jag är ju lite gammalmodig och litar mindre och mindre på elektronik även om jag i många år undervisade i sånt men de kunskaperna åldras blixtsnabbt. Efter tre haverier med elscotrar så har jag fått ett grundmurat misstroende eftersom allt görs i kina. När man bygger något som ska fungera länge i olika temperaturer och belastningar så finns det en mekansk del och där verkar det som problemen uppstår även om eletroniken är felfri. Så har det ju varit nästan alltid t.ex philps fabrik i norrköping NEFA hade så dåliga lödningar att väldigt många tvapparater gick sönder, och där skulle det ändå vara svensk kvalite.
Men din lösning är ju jättebra man behöver ju aldrig mixtra med något utan allt sköter sig självt.
Det är ett mekanisk skiljerelä inbyggt. Man hör att det klickar när spänningen bryts.
Jag tror inte invertern är gjord i Kina, möjligen en el komponenter för på invertern står att läsa "Byggd i Tyskland".
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Egentligen inte.
Att ha en separat jordfelsbrytare på kabeln (om den används och sitter närmast uttaget) är tusen gånger bättre.
Då skyddas även ingående kabel. Det är många dödsolyckor som hänt pga att kabeln varit fel på. Då skyddar inte den inbyggda brytaren i bilen....

Nu pratar vi om elsystemet i bilen..........o det är inte fel att ha en jordfelsbrytare före inkommande kabel.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag vet att vi pratar elsystemet i bilen.
Men om man saknar i bilen, och inte ska koppla in någon inverter, så är det bättre att ha på sladden.
Att man har i bilen beror troligen på att det på ett enkelt sätt ska skydda i bilen eftersom man kan koppla in vilken sladd som helst.
Men eftersom man, oftast åtminstone på äldre bilar, vet själv vad man har i elcentralen och har en dedikerad kabel för bilen är det enklaste och bästa sättet att skydda sig en jfb på kabeln.
Gemene man ska inte ge sig in och koppla om i elcentralen på bilen vilket är lika farligt som hemma.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Jag vet att vi pratar elsystemet i bilen.
Men om man saknar i bilen, och inte ska koppla in någon inverter, så är det bättre att ha på sladden.
Att man har i bilen beror troligen på att det på ett enkelt sätt ska skydda i bilen eftersom man kan koppla in vilken sladd som helst.
Men eftersom man, oftast åtminstone på äldre bilar, vet själv vad man har i elcentralen och har en dedikerad kabel för bilen är det enklaste och bästa sättet att skydda sig en jfb på kabeln.
Gemene man ska inte ge sig in och koppla om i elcentralen på bilen vilket är lika farligt som hemma.

Vem har sagt att gemene man ska koppla i bilen. Är väl lite dom här svaren som gör att jag dragit ner mycket på inlägg..............
 
Toppen