• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

El direkt från solpanelerna

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ibland händer det att mina LPO batteri är fulla tidigt på dagen,:) men då stänger bms;en av laddningen/solpanelerna,...
Så om solen sen lyser resten av dagen så är där mycket el som aldrig kommer till användning :(.... så nu undrar jag om någon vet om det går att koppla såhär...... när batteriet är fullt så stängs förbrukningen autm. av (vilket är helt normalt).... och istället kopplas förbrukningen direkt in på elen från solregulatorn.... hit skulle jag själv klara av att koppla det som behövs.... men om solen sen går i moln eller ner för dagen så skall elen kopplas autm.tillbaka till batteriet.... detta skulle innebära att jag kan ha fulla batterier när kvällen kommer .... och sen nästa dag så börja cykeln om..... ladda fullt så snabbt som möjligt.... för att sen koppla direkt till elen från panelerna..... Går detta att göra ?
Det blir nog ett himla klickande en molnig dag :swoon::twitcy:
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Har mailat till den tyska webbsidan nu och frågat om de skickar från Tyskland eller USA.. återkommer om jag får svar.

Jag skickade frågan till den engelska sidan också och fick följande svar därifrån:

Dear Customer,

Thank you for contacting us.

Most of our products are stored in the UK warehouse, and some of the products are stored in Germany warehouse. So we will send the product from our UK/DE warehouse(it depends on the inventory of the products you want to buy) to Sweden. You can also see the shipping costs on the check out page after you choose Sweden under the country field.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Laddarens beteende när kretsen till batteriet bryts är avgörande men om den levererar spänning på lagom nivå kanske en koppling med några frånskiljardioder (eller MOSFET för lägre spänningsfall) kan fungera? Har laddaren en separat utgång för förbrukare kanske den nedre dioden kan skippas.


Visa bilaga 184436

Nu har jag gått och funderat ett tag :confused:... Innan jag vågar prova den lösning som är här ovan... Så har jag en undran.... Då dagens sol regulatorer är smarta regulatorer :eek:.... Då började jag fundera hur tror ni de kommer att bete sig? För med denna lösning så är ju batteriet helt bortkopplad :eek: för då finns ju inte den info. Som regulatorn behöver för att förstå hur den skall jobba....... Så fattar då regulatorn att den nu skall fungera som supply "laddare" och inte skickar ut en spänning som gör att all det elektriskt i HB. brakar i hopa :swoon: om regulatorn skickar ut fel spänning.. .. Eller vad tror ni? :rolleyes:

Tacksam tar jag emot funderingar om detta
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Kanske en resistor (storleksordning 100 Ohm till kOhm?) över reläkontakten upload_2020-1-3_17-8-37.pngkan få regulatorn att inte tappa fattningen, samtidigt som strömmen till batteriet blir mkt låg.

/Snillen spekulerar
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Varför bry sig?

Det diskuteras fricamping. (eller?)

Fulladdade batterier fungerar som buffert vilket som.

Energi som förbrukas under tiden solceller är aktiva, samt dessa levererar mer än förbrukning, då är allt ok.
Det är endast marginellt mellan förbrukning på batterier tills laddrelä till solceller aktiveras.
Förutsatt att allt är kopplat enl. gängse norm, EBL/alt. datorstyrd laddning...

Även inkopplad högförbrukare som ex. belastad inverter kommer få energi via panelerna vid uttag.
Kanske har jag missat poängen, el. så gör vissa saker mer komplicerade än det är...
Å andra sidan sätter jag alltid på paneler på husbilen enl. x3 vad jag kan förbruka en bra sommardag.

Livet handlar om lösningar, inte om problem som man själv skapar sig.

OT1:
Ang. shopping i USA, det gör jag regelbundet då jag jobbar 70% i Chicago.
Ebay är förbrukat, knappt ens UK säljare via Eb sänder längre till SE...
Jag beställer det jag önskar i US via Amazon till min "locker" runt hörnet där jag bor, fungerar bra så.

OT2:
Saknar husbilslivet i Sverige. (Dock är livet så mycket enklare i usa.)

OT3:
Ev. får HubilsSverige stå ut med mig i Sverige sommarsemestern 2020...
Hör ni en "falsksjungande" gubbe med gitarr, säg åt mig att gå och lägga mig... ;)
Fricampar oftast, men har en stark röst! :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det finnes et par problem med å koble bort batteriet, en PWM regulator gir korte pulser med spenningen fra panelet, batteriet glatter denne. MPPT regulatorer som kjenner av om det er 12 eller 24V trenger batteriet for åikke gi for høy spenning. PWM problemet kan løses med en tilstrekkelig stor kondensator som kobles direkte over utgangen. Det andre problemet kan kun løses ved å velge rett MPPT regulator, denne kan og med fordel få en stor kondensator som belastning. Det sitter ofte en mindre kondis inne i regulatoren, men jeg tviler på at den er stor nok til å klare jobben uten batteri.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja et blybatteri AGM eller bly-kull er en enklere løsning enn kondensatorer, da de og gir referansespenning for ladere. Sammen med dioder og releer får en da en fullverdig løsning på problemet. Om en får fatt på en diodebro for en bilgenerator så har disse 2x3 kraftdioder med kjølefinner. 3 dioder hver vei - en kan koble disse 3 i parallell for høyere effekt. Broene finnes i mange verdier fra 40A til 200A pr diode. Om en plukker opp en gammel generator så må en kontrollmåle diodene - enkelt med et ohmmeter, full åpning den ene veien og null strøm den andre.
 
Toppen