• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

El direkt från solpanelerna

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ibland händer det att mina LPO batteri är fulla tidigt på dagen,:) men då stänger bms;en av laddningen/solpanelerna,...
Så om solen sen lyser resten av dagen så är där mycket el som aldrig kommer till användning :(.... så nu undrar jag om någon vet om det går att koppla såhär...... när batteriet är fullt så stängs förbrukningen autm. av (vilket är helt normalt).... och istället kopplas förbrukningen direkt in på elen från solregulatorn.... hit skulle jag själv klara av att koppla det som behövs.... men om solen sen går i moln eller ner för dagen så skall elen kopplas autm.tillbaka till batteriet.... detta skulle innebära att jag kan ha fulla batterier när kvällen kommer .... och sen nästa dag så börja cykeln om..... ladda fullt så snabbt som möjligt.... för att sen koppla direkt till elen från panelerna..... Går detta att göra ?
Det blir nog ett himla klickande en molnig dag :swoon::twitcy:
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Våran EZA 130 är det så att när den är full (100%)och tex, förbrukningen i bodelen är -5A och soligt så ge panelen bara +5 A trots den kan ge 15 A ökar jag förbrukningen tex.till 10 A så ger panelen 10 A att det verkar var solregulatorn i EZA ge direkt till bodels förbrukare ..
Se vet jag inte hur det styrs för att alt är inbyggt i en plåtlåda.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Om man vill ta till vara den elenergi som panelerna kan leverera utöver det man gör av med för tillfället så behöver man något sätt att lagra den energin tills den behövs. Normalt sett batterier.

Är batterierna fulla så är panelerna till ingen nytta. Om man i det läget börjar dra ström, så vaknar panelerna till liv igen och levererar så mycket som behövs, eller så mycket de kan leverera, beroende på vilket som är lägst. Batterierna förblir fulladdade så länge man inte tar ut högre ström än vad panelerna kan leverera. Precis det "Sacce" beskriver.

Om jag förstår din fråga rätt så har du redan det du önskar dig.

MVH
Hans
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack för svaret.Skalman... Men jag tror att jag inte har det jag önskar..... För när mina lifp är fulla så stänger BMS:en av laddninsreläet..... Och då kommer elen från panelerna inte fram :eek:;)
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Ibland händer det att mina LPO batteri är fulla tidigt på dagen,:) men då stänger bms;en av laddningen/solpanelerna,...
Så om solen sen lyser resten av dagen så är där mycket el som aldrig kommer till användning :(.... så nu undrar jag om någon vet om det går att koppla såhär...... när batteriet är fullt så stängs förbrukningen autm. av (vilket är helt normalt).... och istället kopplas förbrukningen direkt in på elen från solregulatorn.... hit skulle jag själv klara av att koppla det som behövs.... men om solen sen går i moln eller ner för dagen så skall elen kopplas autm.tillbaka till batteriet.... detta skulle innebära att jag kan ha fulla batterier när kvällen kommer .... och sen nästa dag så börja cykeln om..... ladda fullt så snabbt som möjligt.... för att sen koppla direkt till elen från panelerna..... Går detta att göra ?
Det blir nog ett himla klickande en molnig dag :swoon::twitcy:
Om du bemödat dig med att läsa vad jag skrivit säkert 10 ggr så är det exakt så en korrekt laddmekanism fungerar i en iPhone laptop, så ska det vara gjort, alternativt då det kan gunga upp och ned laddningen under dagen vilket krånglar till sakerna så sätter du ett mindre bly batteri där som hanterar denna tid på dygnet då detta batteri ej har Li nackdelar med duttande av laddning.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Laddarens beteende när kretsen till batteriet bryts är avgörande men om den levererar spänning på lagom nivå kanske en koppling med några frånskiljardioder (eller MOSFET för lägre spänningsfall) kan fungera? Har laddaren en separat utgång för förbrukare kanske den nedre dioden kan skippas.


upload_2020-1-2_8-44-10.png
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Laddarens beteende när kretsen till batteriet bryts är avgörande men om den levererar spänning på lagom nivå kanske en koppling med några frånskiljardioder (eller MOSFET för lägre spänningsfall) kan fungera? Har laddaren en separat utgång för förbrukare kanske den nedre dioden kan skippas.


Visa bilaga 184436

Kanske det fungerar så som du visar..... men det jag saknar är då den "intelligenta" eletroniken som styr reläet mellan batteriet och solpanelerna.... det måste ju finnas något som håller koll på vilka relä som skall vara till eller ifrån..... eller hur ;) eller :oops:
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag trodde det var din BMS som gjorde det? Öppnar reläet för stopp av laddning när batteriet är fulladdat och kopplar in laddningen igen vid en lägre nivå (Volt eller SOC). Och öppnar reläet för urladdningsskydd om spänningen blir för låg.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Haha.... jodå det har den..... jag behövde nog kolla ditt kopplingsschema en gång till.... och då ser jag vad du skrev..... det blir här dioderna som ser till att strömmen inte går in "bakvägen"....... tyvärr tar det lite längre tid när man har dyslexi ..... tror du det finns dioder eller MOSEFET som klarar ca 30 A utan att spänningen blir för låg ?
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Ja, om inte annat så finns de i batteriseparatorer som kan klara hög ström. Jag har inte undersökt marknaden. Har heller inte provat den kopplingen själv (ännu), har den bara som en möjlig idé när jag skall byta från bly till lithium så småningom.


upload_2020-1-2_12-52-56.png
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Peter på Smart BMS123 som jag köpte är det 2st plus, in samt ut,
jag har även ett externt smart-dubbelrelä123.

har ditt BMS det också?

En sån här kanske kan lösa det hela annars

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej Peter....

Jo min BMS har två + men bara en - .....men det fungerar ändå.:)
Dessa dubbelrelä som du skrev om fanns inte på marknaden när jag monterade in mitt LFP batteri. Jag har kopplat mitt med 3 st 200A öppna relän.... ett för laddningen och ett relä för förbrukning båda dessa styrs av BMS:en.... sen satte jag ett relä från generatorn (Laddning) och som startas med D+ från generatorn, att jag satte detta relä var för att strömmen inte skulle gå bakvägen till startbatteriet.
Sen kollade jag din fina ritning en gång till....och ser att om jag skall göra detta så behövs det 150-200A dioder eller MOSFET transistor.

Den RENOGY 50A som du tipsar om verkar vara framtiden :D.... jag har tittat två ggr på filmen.....i slutet pratar han om intelligent generator ....men jag fattar inte om enheten bara fungerar med intelligent generator....... sen sa han inget om att när batteriet är fullt så användes strömmen från solpanelerna.... Eller missade jag något ?
RENOGY är ju lite som Cetek S250 dual fast har lite större användare område och många fler A.:)... passar ju bra till mina 1kW solceller som jag nu har på taket av Hb. :D

Hittade den på Amazonas U.K 236.-£ https://www.amazon.co.uk/s?k=renogy+50A&ref=nb_sb_noss
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Den fina ritningen var Mats förslag :)

Jag fann också den smarta laddaren på Ebay UK, men säljaren skickar inte till Sverige, har dock inte frågat, ibland går det bra ändå. Jag är sugen på en sådan, då jag bara har ett ebl119 som bara ger 18A, tänkte koppla bort det, men vet inte hur, ännu.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Som jag tolkar denna annons att de utgår från USA, det blir bara onödigt dyrt.

Det gäller att produkten utgår från EU.

Hmm.. hittar ingen uppgift om det. De har även en tysk sida men från den skeppar de inte till Sverige däremot från den engelska siten. Jag har mailat till dem för någon vecka sedan för att få klarhet men inte fått nåt svar ännu.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hmm.. hittar ingen uppgift om det. De har även en tysk sida men från den skeppar de inte till Sverige däremot från den engelska siten. Jag har mailat till dem för någon vecka sedan för att få klarhet men inte fått nåt svar ännu.

Jag utgick ifrån detta, då det är fri frakt på ground shipping 48 states, då utgår varorna från USA.
Jag handlar en bildelar från USA, och allt fastnar i tullen nuförtiden, jag började handla på ebay-usa 2003, jösses vilka klipp man gjorde då,det enda som "fastnade" i tullen var en stor van och en Cadillac, allt annat gick bra.
 
Toppen