• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Egen "SOG"

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2030
Har klurat länge på hur jag skall få till ventilation från toatanken. Utrymmet där den står är inte tätt mot toautrymmet så det kommer vissa lukter ibland genom ventilen som sitter ovanpå tanken och öppnas när tanken skjuts in i läge. Tog och limmade igen den ventilen. Med hjälp av hålsåg gjorde tag en plugg med ett inpressat rör och en vinkel. Slang hade jag sedan förut som passade till vinkelröret.
Ett hus för en 50 mm datafläkt tillverkade jag också med hjälp av hålsågen. Under bilen sågade jag ett 51 mm hål genom golvet och trädde ett 50 mm avloppsrör genom golvet och upp i "fläkthuset" och anslöt en vinkel på röret.
Inne på toaletten satte jag en brytare och en kontrollampa för fläkten. Bra effekt på en 50 mm datafläkt.

Bilagor

• Anslutning toatank.jpg
    Anslutning toatank.jpg
    353,9 KB · Visningar: 37
  • fläkthuset.jpg
    fläkthuset.jpg
    470 KB · Visningar: 28
  • Under bilen.jpg
    Under bilen.jpg
    459,6 KB · Visningar: 27
  • Brytare diodlampa.jpg
    Brytare diodlampa.jpg
    240,6 KB · Visningar: 29

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025
Sv: Egen "SOG"

Stiligt :)

En liten undran bara: När tanken närmar sig full och du är ute och kör på en "gungig" väg, kommer inte tankinnehållet att skvätta över genom utloppet och in i slangen? Har sett att skruvkorken som sitter där normalt ibland måste göras ren när man tömmer.
Så en liten rörböj uppåt kanske skulle lösa detta. Inget kul om det kommer ner toavatten i slangen.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Egen "SOG"

Første generasjon sog hadde en rørbøy som ble montert på toppen av tømmerøret som tilkobling av luftslangen. Den er senere erstattet av en sak som erstatter luftventilen, tidligere ble ventilen limt tett.

Toppen