• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Sog fläkt

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Jag undrar vilken dimension det är på fläkten till Sog. Jag antar att den har en fyrkantig ram, Det är det måttet jag undrar över.
Ha det
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sog fläkt

Selve viften er en liten sylinder på knapt 4 cm diameter. Denne sitter inne i døren, på innsiden er det presset på en plastdel som festes med 4 skruer og som slangen er festet til. En alternativ utgave har samme vifte i et hus som monteres til rør som fører luften over tak eller til motsatt side av bilen.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Sog fläkt

Jag undrar vilken dimension det är på fläkten till Sog. Jag antar att den har en fyrkantig ram, Det är det måttet jag undrar över.
Ha det

Har på min Mc Louis husbil en anslutning i tanken som går mot en utsugsslang som mynnar ut under bilen som ventilation, är detta vanligt eller som tillbehör har inte sett detta förut. När jag köpte en extratank till senaste Thetford så fick Husbils Svensson byta ut den befintliga mot en sådan annars gick den inte helt in i facket på grund av denna konstruktion. Känns bra med ett mekaniskt system som inte drar ström och ingen lukt har vi och det hade vi inte på vår gamla men man får byta ut tätningar under åren för att det skall hålla sig fräscht.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Sog fläkt

Det är antagligen en C250 som du har. Den har en evakueringsfläkt som suger luft från tanken genom ett rör som mynnar under tanken i ett kolfilter.

Denna modell kom 2008 eller möjligen sent 2007.
 
G

GunDogs

Guest
Sv: Sog fläkt

Jag har en variant som är snarlik SOG men utan fläkt. I stället mynnar slangen ut i
hjulhuset. Vår Bürstner är en -07. En god vän har en Pilot (-04) med samma konstruktion.
När jag nyligen köpte en extra toatank fick jag byta ut utluftningsanslutningen på den.
Fungerar utmärkt utan att det blir övertryck i tanken och den drar ingen ström.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Sog fläkt

Låter som Thetfords egen variant av avluftning. Sitter en sådan på våran Hymer 2002 också. Fungerar vid tryckförändring i omgivningen men inte som utluftning vid användning.
EssoJ
 
F

F.d. 24447

Guest
Sv: Sog fläkt

Jag ser att många är oroliga över strömförbrukning med SOG - fläkt. fläkten går endast medan man öppnar spället i botten på toaletten och spolar ca 30-40 sek/tillfälle. blir försumbar förbrukning av ström. Men släpper ut event övertryck hela tiden via kolfiltret.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Sog fläkt

Jag har en variant som är snarlik SOG men utan fläkt. I stället mynnar slangen ut i
hjulhuset. Vår Bürstner är en -07. En god vän har en Pilot (-04) med samma konstruktion.
När jag nyligen köpte en extra toatank fick jag byta ut utluftningsanslutningen på den.
Fungerar utmärkt utan att det blir övertryck i tanken och den drar ingen ström.

Grejen med SOG är just fläkten och kolfiltret. Den anordning du nämner är en övertycks ventilation. Den hindrar inte ev odörer att ta sin väg upp genom toastolen och in i bodelen när man öppnar luckan.

Med SOG:en slipper du kemikalier eftersom ev odörer sugs bort och ventileras genom ett kolfilter.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Sog fläkt

Hej!
Jag har studerat VC- avluftningar av olika slag inklusive SOG som jag tycker är aldeles för dyr. Det första jag kom på var att tankens avluftning inte ledde ut utan in i toaletten eftersom VC-stolen inte på min Thetford är konstruerad så. Sedan har jag sett avluftningar med liknande slangar som SOG utan fläkt (och kolfilter för att slippa lukt utanför). Det första jag gjorde var att täta VC-stolen och sätta en ventil (rostfri med gälar från Hjärtmans på luckan).
Nästa steg var fläkten. Trots flera försök så har jag inte lyckat få fram några data för fläkten till SOG som jag uppfattar som mycket liten. Därför köpte jag i stället en fläkt från Biltema för 50:- (?) och satte på avtappningsrörets huv (strömbrytaren på sidan av VC-stolen). Fläkten har förmodligen alldeles för stor kapacitet för ändamålet (men drar försummbart lite ström). Förutom avluftning så har den fördelen att man inte behöver krysta lika mycket :)
Avslutningsvis så finns det två typer av "lukthämmare". Dels de som maskerar lukt och de som verkligen tar bort luft. Den senare typen finns på Clas Olsson
//Conny
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Sog fläkt

Hej!
Här är några bilder (om jag lyckas få med dem). På dem kan man se den utvändig ventilen, fläkthuset som går att öppna då jag tömmer tanken(tillverkat av en gammal strålkastare) och fläkten. Kabeln mellan strömbrytaren och fläkten har en skarv med han och hona av cigarettändartyp (Biltema) så att jag kan ta ut tanken.
Så här i efterhand så tror jag att jag helt enkelt hade tätat VC-stolen av anledning som jag nämnt, monterat fläkten direkt på luckans insida och sedan haft avtappningsröret helt öppet, alternativt skurit eller borrat hål i ett extra lock. Originallocket skulle jag använda då jag använda då jag transporterar tanken.
//Conny
PS
Om bilderna förstoras för mycket så blir de suddiga pga låg upplösning.
DS

DSCN0165.JPG

Fläkthus.JPG

Fläkthus,ventil, sladd skarv.JPG

Rostfri ventil.JPG

Tömningsrör.JPG
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Sog fläkt

Tack för informationen, visste inte det är den vanlig idag, mest ser man sog på bilar och innebär det att sog inte behövs.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen