• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

Alla billiga boxar lurar motordatorn att tro att bränsletrycket är läge än vad det är.
Motordatorn ökar då bränsletrycket för att kompensera.

Spridarn öppnar då x millisekunder och sprutar då in mer bränsle pga det högre trycket, än vad motordatorn vet om.

Detta ger ökat moment, mer effekt, högre Nox och Co utsläpp, större slitage på insprutningssystemet och på motor/växellåda, bland annat.
Samt ger en missvisning på färddatorn map bränsleförbrukning.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

Vissa försäkringsbolag godtar inte ändring av motoreffekt(trimning,effektbox etc).
Har en bil försäkrad i Dina förs bolag, och har från dom fått ett brev där man frånsäger sig ersättning från allt utom trafikförsäkringen.

Kan va ide att kolla med sitt bolag innan man manipulerar med motoreffekter.....

Blir ju en äckligt dyr box, om olyckan är framme.

Hejs
Claes 105
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

Det andre alternativet til box er å endre parameterene i motorstyrningen. Med denne løsningen gjør en det samme som Iveco gjorde ved økingen fra 166 hk til over 200 på 3 liter motoren med partikkelfilter. Her justeres ALLE motorparameterene og forbruksmåleren viser rett.

Hej!
Problemet är ju att kunden INTE vet vilka parametrar som ändrats. Ändrar programmeraren bara bränsletrycks parametern blir effekten den samma som effektboxen.

Ingen leverantör talar vad jag vet om vad man ändrar utan lovar bara effekt o vrid o lägre fröbrukning osv.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

Vissa försäkringsbolag godtar inte ändring av motoreffekt(trimning,effektbox etc).
Har en bil försäkrad i Dina förs bolag, och har från dom fått ett brev där man frånsäger sig ersättning från allt utom trafikförsäkringen.

Kan va ide att kolla med sitt bolag innan man manipulerar med motoreffekter.....

Blir ju en äckligt dyr box, om olyckan är framme.

Hejs
Claes 105
Håller med dig Claes! Vet inte om det finns något försäkringsbolag eller garantigivare som accepterar främmande "trimboxar, så inte heller bilprovningen - men risken att just bilprovn upptäcker trimmet är väl närmast 0 (avgasvärdena blir ofta tom bättre med trimchip).
Undantag i detta är Volvos tillbehörstrimboxar (som säljs av Volvo) till vissa av deras modeller men de är redan förberedda och certifierade/godkända från begynnelsen av Volvo och resp berörda myndigheter.

Mina egna erfarenheter av trim, 5 år med en hobby 750-03 med 2,8 lit Jtd:

¤ Nästan 2 av åren gick åt för att identifiera ett sällan återkommande "insprutn-/tändningsfel". Inga indikeringar på fel kunde konstateras, ord analysverktyg fung inte med ext chip. Felet visade sig till slut ligga i själva trimchipet, upptäcktes via en slump då jag blev f-d och ryckte loss trimmet och körde utan ett tag, varvid felet helt försvann .... !
¤ Under de 5 åren med chip kunde jag inte mäta fram någon minskad bränsleförbrukning.
¤ Effektökning var obetydlig förnimbar (men inte mer), bortsett från ett något bättre vridmoment med färre och något "senarelagda" växlingar.
¤ Mitt trim installerades 2004 i en då ett år "gammal bil", trimsäljaren övertog iof Fiats drivlinegaranti (enl försäljn dokument?) tills bilen blev 3 år. Hela kallaset kostade mig 7.000:- inkl extra besvär och bekymmer (= tänd-fel) samt att jag succ uppmärksammade att bilen tydligen inte betraktades som helt laglig.
 
Toppen