• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

F

F.d. 5898

Guest
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

vem tror du att du lurar mer efekt mer bränsle går du emot naturlagarna du kommer upp för backen till slut men det kostar ca 5tusen kroner för en box jag tror att jag får mer brensle för pengarna och kan ligga först i köerna mvh håkan kan ej låta bli?

Jag tillhör dem som förespråkar mer pulver , du får en så pass mycket skönare bil att köra.Jag vet ej hur du kör när det är 2+1 väg , jag ligger på 90-100 när det är 2 filigt , men när det är enfiligt ligger även jag på 110 om det är skylltat så , jag vill inte dra ner andra husbilsägare i skiten och bli ett hatat släkte av andra trafikanter.

Mats o Cilla
 
F

F.d. 3477

Guest
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

Någon som installerat en effektbox på en Fiat Ducato 3.0 JTD och har något positivt eller negativt att berätta? (hittade ingen tråd med den kombinationen)

Motorn har ju ett härligt vridmoment och jag är inte ute efter lägre bränsleförbrukning, men om man får ett märkbart bättre vridmoment så varför inte?

De tyska boxarna verkar klart prisvärda om man jämför prisbilden med de svenska, utgår iskallt från att de gör i princip samma sak, med samma komponenter och samma kvalitet.

Hej,
Har en Burstner Argos på 5ton med KCR box, härligt att inte behöva sega om lastbilar eller i backar, rekomenderas stark.
 
F

F.d. 15312

Guest
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

Är det någon som har några erfarenheter om denna box från Speedkit
Köpte denna box för ca ett år sedan till min Knaus 500 Sport traveller med 2,0 JTD.
orginal 84 hkr/192nm efter konverteringen får jag 105 hkr/257nm.
Är mycket nöjd men denna lösning. Blev en helt ny bil av förståeliga skäl.
Fick hem boxen till dörren inom en vecka och monterade denna på 15-20 min.
Bra och seriös firma som skickar med utförlig monteringsanvisning.
kostnad ca 1600kr (förra vintern) inkl frakt.
Mvh MrAbarth:msn_sunglasses:
 
F

F.d. 4261

Guest
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

se mitt inlägg ang RTS i denna tråd

http://www.husbilsklubben.se/forums/t31134-2/



rts.png
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

Naturligtvis blir det en miljövinst om man får ner bränsleförbrukningen, otroligt att man kan tro på en myndighet som påstår tvärtom.
Dessutom så trimmar man inte bilen med en dieselbox.

Förra året började Volvo Bilia installerar dieselboxar med motorgaranti.
Volvo påstår inte att de trimmar bilen utan de effektoptimera bränsleförbrukningen. En finjustering av bränsleblandningen görs och effektvinsten ligger på ca 10-15% beroende på motortyp. Motorpåfrestningen är alltså försumbar och påverkar inte livslängden nämnvärt.

Det fina med dieselboxar är att man kan flytta den med sig, de är alltså inte skräddarsydda till just en motor.
Jag har tagit min KCR box ifrån en Mercedes 280 CDI –03 och plockat över den i mina två senaste bilar.
Just nu sitter den i en ny Range Rover -09.
Kontakterna var dock inte desamma utan ett nytt kablage fick beställas från KCR.
Boxen är alltså 7 år gammal och fungerar till 100% trots att den nya bilen har fler cylindrar.

Det skulle inte förvåna mig om det blev ett miljökrav i framtiden att alla dieselbilar måste ha en bränsleoptimerings-utrustning som automatsikt justera in bränslet till det faktiska förhållandet som bilen befinner sig i.
Till bensindrivna fordon finns redan denna självjusterande bränsleutrustning och kallas på fack-bil-språk ”Messure Air Controll ” därav finns inga bensin-boxar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.816
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

Visst finns det boxar till bensinbilar, och dessutom har alla moderna dieslar elektronikboxar med ett antal givare som mäter olika parametrar och justerar insprutningen efter det.
T.ex. lufttryck, lufttemperatur, avgasvärde m.m. Sedan är ju motorns originalinställning utprovad för att ge minsta möjliga mängder av ett antal ämnen, om man minskar på bränslet ökar utsläppen av andra skadliga ämnen än just CO2.:wideeyed:
 
Senast ändrad:

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

Mig veterligt finns ingen lufttrycks mätare ( Messure Air Controll ) på dieselbilar än, men du kan kanske vet mer om detta än jag.

Till båtmotorer mm säljer man bensin boxar men det är en helt annan sak.
Men det har börjat dyka upp Plug In Boxar till somliga bensinbilar men de bygger inte på alls samma princip och de kostar ingalunda 2000 kronor.
Om man trimmar en modern icke turbodriven bensinmotor så måste vissa av motorns övervaknings-system/givare sättas ur spel och då är man inne på djupt vatten.
Dagens bensinmotorer känner omedelbart av förändringar/störningar som inte motsvarar fabrikens grundinställningar, bensinmotorer är mycket mer komplexa än en dieselmotor som fortfarande är lite av typ oljebrännare.

Problemet är kvalitén på dieselsoppan, det finns inga klara riktlinjer hur diselen får vara beskaffad till skillnad mot bensin.
Vår svenska diesel har inte samma egenskaper som andra länders diesel därav får motortillverkaren bygga in stora toleranser i bränsle-blandnings-förhållanden.

PS. Har någon tankat diesel i Rumänien ?
Jag har gjort det, bilen gick attans bra men efteråt var hela sidan nedsmetad med sot.
Föredrar nog en svagare bil med svensk diesel i tanken.
 

BenSo 08

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Hässelby
HBK-Nr
3033
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

Kunde inte heller låta bli.
Vilken bil är det som är orsak till en kö? Det är väl bil två, eller hur? Ligger du helt först, ja då är det väl du som är bromsklossen och ger upphov till att en kö bildas.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.285
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

Det florerar en stor mängd myter och okunskap i denna tråd.
Jag skall beta av några av dom;

Blandningsörhållande,En dieselmotor arbetar inte med blandningsförhållande,
den har alltid ett mycket stort överskott av luft.

Bensinmotorn mer komplicerad änd Dieselmotorn.
Idag är det tvärt om.
En diesel är mer komplex än bensinmotorn.

Bränsleförbrukningen sjunker märbart med monterad dieselbox.
Enda sättet detta är möjligt, är att du konsekvent kör på högre växel,
och segdrar med det ökade vridmomentet.
Vad tycker koppling och växellåda om det?....kolla trådar här på forumet ang det.
Om man går efter färddatorn och ser minska förbrukning, då är du lurad.

Naturligtvis blir det en miljövinst om man får ner bränsleförbrukningen, otroligt att man kan tro på en myndighet som påstår tvärtom.
Dessutom så trimmar man inte bilen med en dieselbox.

Man får inte ned bränsleförbrukningen nämnvärt med en box = ingen Co2 vinst.
Däremot får man mer partiklar och Nox med mer effekt och moment.

Om det inte är att trimma när man öker effekten, vad är då trimning?


QUOTEProblemet är kvalitén på dieselsoppan, det finns inga klara riktlinjer hur diselen får vara beskaffad till skillnad mot bensin.

Det finns strikta standarder för vad som får kallas diesel , såväl i Sverige som i resten av EU. Att dom skiljer sig åt är sant, men klara riktlinjer finns det!
 

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

Har för en tid sedan monterat in en KCR-box, och jag är väldigt nöjd så långt. Har en Iveco 3 -liters motor. Bilens vikt 4.400 Kg. Gick från 166 Hk till 196 Hk. Mycket roligare nu att köra, då det händer lite mer när man trycker ner gaspedalen. Spar ca 1 dl / mil i bränsle. Gav 3.120:-, så jag räknar med att den är betald efter drygt 2000 mil körda.

Hälsningar
 
F

F.d. 24443

Guest
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

Det florerar en stor mängd myter och okunskap i denna tråd.
Jag skall beta av några av dom;

Blandningsörhållande,En dieselmotor arbetar inte med blandningsförhållande,
den har alltid ett mycket stort överskott av luft.

Bensinmotorn mer komplicerad änd Dieselmotorn.
Idag är det tvärt om.
En diesel är mer komplex än bensinmotorn.

Bränsleförbrukningen sjunker märbart med monterad dieselbox.
Enda sättet detta är möjligt, är att du konsekvent kör på högre växel,
och segdrar med det ökade vridmomentet.
Vad tycker koppling och växellåda om det?....kolla trådar här på forumet ang det.
Om man går efter färddatorn och ser minska förbrukning, då är du lurad.



Man får inte ned bränsleförbrukningen nämnvärt med en box = ingen Co2 vinst.
Däremot får man mer partiklar och Nox med mer effekt och moment.

Om det inte är att trimma när man öker effekten, vad är då trimning?




Det finns strikta standarder för vad som får kallas diesel , såväl i Sverige som i resten av EU. Att dom skiljer sig åt är sant, men klara riktlinjer finns det!
Håller med till fullo här. Hur får man ner förbrukningen med ökat dieseltryck? om man just inte ändrar körsätt? :wideeyed:
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

Men om färddatorn visar lägre bränsleförbrukning .Överensstämmer inte detta med verkligheten?Lurar boxen datorn menar ni ?
Får man en bättre kontroll över sprutet så borde förbrukningen sjunka eller?
Annars hade vi haft samma förbrukning ock effekt sen gubben Diesel hitta på motorn.:D
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

Men om färddatorn visar lägre bränsleförbrukning .Överensstämmer inte detta med verkligheten?Lurar boxen datorn menar ni ?
Får man en bättre kontroll över sprutet så borde förbrukningen sjunka eller?
Annars hade vi haft samma förbrukning ock effekt sen gubben Diesel hitta på motorn.:D

Jo visst "lurar" boxarna motorstyrningen. En del boxar kopplas in på en krets medans andra även styr laddtryck. Färddatorns värden beräknas utifrån spridarnas öppnings tid/kvot.
Om boxen ligger efter detta värde och ger längre öppningstid så stämmer inte beräkningen.

Jag har också lite svårt med att vissa endast ser fördelar med boxar.
Slippa växla ner,1dl mindre per mil osv. Därför har jag beställt en box till vår bil :twitcy:
Jag kommer att mäta laddtryck samt andra ODB2 parametrar före och efter montage samt köra med appen på telefonen för att dokumentera bränsleförbrukning.

Jag struntar i om förbrukningen inte sjunker, jag vill ha mer effekt! Jag kommer dock fortsätta att växla ned när det känns befogat.
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

Boxen lurar datorn eftersom varje injekt ska innehålla en viss mängd och den ändras med boxen. Därför ser det ut som den drar mindre.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

Det andre alternativet til box er å endre parameterene i motorstyrningen. Med denne løsningen gjør en det samme som Iveco gjorde ved økingen fra 166 hk til over 200 på 3 liter motoren med partikkelfilter. Her justeres ALLE motorparameterene og forbruksmåleren viser rett.
 
Toppen