• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

F

F.d. 6270

Guest
Någon som installerat en effektbox på en Fiat Ducato 3.0 JTD och har något positivt eller negativt att berätta? (hittade ingen tråd med den kombinationen)

Motorn har ju ett härligt vridmoment och jag är inte ute efter lägre bränsleförbrukning, men om man får ett märkbart bättre vridmoment så varför inte?

De tyska boxarna verkar klart prisvärda om man jämför prisbilden med de svenska, utgår iskallt från att de gör i princip samma sak, med samma komponenter och samma kvalitet.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

www.promotech.se

Kolla där.

De har också en garanti som tillägg.
Häls 571

:mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::spinny::spinny::spinny::spinny::spinny:
 
Senast ändrad:

Peter Olsson

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2975
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

Hej har provat detta på våran husbil det blir ingen större märkbar skilnad,på 2.8 märkte man det men inte på 3.0.ha det gött.
Blondie
 
F

F.d. 52962

Guest
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

Japp!

Jag bytte husbil i sommras 3.0 med KCR box

Den går riktigt gott, det är en Burstner aviano 684 -07

Den drar ca 1 liter milen, ligger jag på motorvägen i 110 drar den under liten

Det är verkligen att rekomendera
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

Vi har också KCR-box och är mycket nöjda. Förbrukning från som minst strax under litern till som max 1,15 liter/mil. Bilen väger ca.4200kg semesterpackad. Så med den förbrukningen får man vara nöjd. För att inte tala om vridet som är fantastiskt. Ett rent nöje att köra.

;)Man behöver inte ha bråttom och köra full gas bara för att man har en dieselbox;)
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

kan ej fatta mer efekt mer bränsle roligare att gasa vem skall ni lura er egen plånbok
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

varför köper ni inte större motor med en gång det finns v8 motorer vad är problemet är det inte skönt att bara leva o ha semester varför så bråttom jag har 130hk mycket nöjd ligger föst i alla köer mvh håkan ps kan ej låta bli
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

varför köper ni inte större motor med en gång det finns v8 motorer vad är problemet är det inte skönt att bara leva o ha semester varför så bråttom jag har 130hk mycket nöjd ligger föst i alla köer mvh håkan ps kan ej låta bli
-----------------------------


Det sköna är att komma till en backe och veta att denna backen kommer jag uppför utan behöva lägga i 3:an och ha 75km/h på toppen .
Det är även skönt att kunna göra en omkörning av en ex. traktor med dubbelsläp .
Det är väl även så att man köper en "större motor" eller den som sitter i den begagnade bilen man hittade och ser sedan möjligheterna att få lite mera nm till billig peng .

Sen om bilen drar lite mindre pga. att den inte behöver anstränga sig är ju bra .

Jag har en box från www.cartuning4u.de och jag körde till Norge i helgen och enbart med farthållare = 1,1 liter /mil , sen snålkörde jag hem = 90-100 på motorvägen = 1lit/mil hem .
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

vem tror du att du lurar mer efekt mer bränsle går du emot naturlagarna du kommer upp för backen till slut men det kostar ca 5tusen kroner för en box jag tror att jag får mer brensle för pengarna och kan ligga först i köerna mvh håkan kan ej låta bli?
 

jonils

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

Någon som installerat en effektbox på en Fiat Ducato 3.0 JTD och har något positivt eller negativt att berätta? (hittade ingen tråd med den kombinationen)

Motorn har ju ett härligt vridmoment och jag är inte ute efter lägre bränsleförbrukning, men om man får ett märkbart bättre vridmoment så varför inte?

De tyska boxarna verkar klart prisvärda om man jämför prisbilden med de svenska, utgår iskallt från att de gör i princip samma sak, med samma komponenter och samma kvalitet.
hej. tittar in som hastigast på sajten... vill minnas att det finns en tråd ang.3.0l fiat motor under 2 axlig husbil törstig. en Peter Pan har installerat en tysk box med bra resultat,kolla tysk sajt pris ca,1500 skr.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

vem tror du att du lurar mer efekt mer bränsle går du emot naturlagarna du kommer upp för backen till slut men det kostar ca 5tusen kroner för en box jag tror att jag får mer brensle för pengarna och kan ligga först i köerna mvh håkan kan ej låta bli?
Är väl inte direkt ngn nyhet att boxarna minskar förbrukningen, med ngn eller några deciliter på personbilsdieslar. Detta är förmodligen samma sak med husbilar, men kostnaden för boxen kommer man förståss inte undan.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

vem tror du att du lurar mer efekt mer bränsle går du emot naturlagarna du kommer upp för backen till slut men det kostar ca 5tusen kroner för en box jag tror att jag får mer brensle för pengarna och kan ligga först i köerna mvh håkan kan ej låta bli?


Jag vet inte var du köper effektboxar för 5000 kr för jag gav 1900:- inkl frakt sen om du ligger först i köerna kanske har den förklaringen att det är du som är stoppklossen i semestertiderna när man skall stressa och försöka hinna med så mycket som möjligt ;) :) hehe .
Det är ju inte värra än att jag har ju min körstil och jag kan ju lätt koppla ur boxen och se förbrukningen .

Om du går emot naturlagarna och har en motor som får anstränga sig mycket och ändå inte orkar upp utan att ligga med så mycket gaspådrag så kan ske det går åt mera diesel till ingen nytta än om du har mera kraft och att bilen kommer upp utan att anstränga sig så mycket .

Men jag förmodar att frågeställaren har så parr mycket nm redan från början att denne kommer inte ha samma glädje an boxen än om du monterade en box , sen är det li iofs lite vad resp. bil väger kg/hk,nm .
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

...... sen om du ligger först i köerna kanske har den förklaringen att det är du som är stoppklossen i semestertiderna när man skall stressa och försöka hinna med så mycket som möjligt ;) :) hehe .
Det är inte den första bilen som orsakar en kö. Det är den andra bilen, som bara ligger där bakom och aldrig kommer sig för att köra om.
Calle
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

Nu skall du inte säga emot ;) jo så är det ju iofs men svårt för mej att erkänna :) .

Sen är det ju inte att man har bråttom men det är gott att ha en bil som orkar men sen beror det ju lite hur man själv är som person en del gör det ju inget om man kommer upp för krönet i 50 medans jag blir mera stressad över om jag ser kön bakom mej växa .
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

jag får nog krypa till korset skall nog föndera på en box när garantin går ut man blir påvärkad av era berättelse om mer kraft i motorn jag har 130hk nu det finns olika boxar vet ej fabrikart som är bäst
mvh håkan
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

BILIA säljer trimbox till Volvos D5:a med motorgaranti,men dom kallar den för dieseloptimering.
Tror inte dom skulle göra detta om det vore skadligt för motorn.
Arne.
 
Senast redigerad av en moderator:

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Effektbox på Fiat Ducato 3.0 JTD - någon?

Stoppa i en box igår, ingen större skillnad märktes. Jämfört med den jag satte i 2,8an.
Dock har jag lite ryckningar vid låg last.
Men nästa år får visa om det var ett bra val!
Semesterlastad osv.
Är mest ute efter att få längre räckvidd på tankens innehåll.
Stephan
 
Toppen