• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ecoflow wave 2 AC?

Dawe_a

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2025
Tjenare, är det någon som använder Ecoflow wave 2 AC/värmare i husbilen och vill dela sin åsikt?

Köper främst för AC funktionen, den verkar smidig och ska vara 5100 BTU kylkapacitet. På taket har vi ingen plats.

Tänker använda den när vi har tillgång till 230v isåfall :) Vår husbil är 7.40m lång, kan man få ner tempen ifrån 28 till 20-21c så är det ju helt perfekt men kylkapaciteten kanske är för liten?

Tom

FD HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
Hej, som vanligt med små udda AC/Värmare så är det dåligt/luddigt med normala uppgifter om COP värden m.m. som ger en bättre bild av vad man ger i energi och vad man får ut mer i luftflödet från den.

Men jag skulle bara tillägga att visserligen har de flesta gasol ofta i två tuber m.m. i bilen, men en del vill/törs inte använda gasol o.s.v.
De skriver att det är en miljövänlig apparat med sin R290 gas, viket stämmer.
"WAVE 2 använder R290, ett naturligt och miljövänligt kylmedel som ger en ren och grön kylupplevelse."
Men de borde kanske nämna för de gasolrädda (som absolut är upp till var och en) att det är propan med någon inblandning som är kylmediumet R290 i anläggningen, även om många inte bryr sig.

M.v.h. JANKRO.
EcoFlow Wave 2 har COP 2.7 vid kylning, och 3.0 vid värme. Vad finns det för alternativ till R290/Propan som är bättre? Inte för att jag kommer köpa något annat nu när jag investerat i den här, men det kan ju vara bra för någon annan att veta om det finns bättre alternativ som hittar hit :)

Rich (BB code):

Tom

FD HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
Absolut!
Men det kan ta lite tid. Husbilen den är tänkt för har jag just betalat handpenningen till, så den är inte min riktigt än.

Säg till om det är något specifikt du vill att jag ska testa!
Jag har inte glömt det här, men det kommer ta ännu mer tid än jag trodde. "Lånade" hem min nya husbil för att vara ut över helgen, men måste lämna tillbaka den i veckan. Hittat problem som att säkringen till vattenpumpen går. Liten buckla i pumpen, som jag gissar kommer från vatten som legat i tanken och frusit. :wideeyed:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
EcoFlow Wave 2 har COP 2.7 vid kylning, och 3.0 vid värme. Vad finns det för alternativ till R290/Propan som är bättre? Inte för att jag kommer köpa något annat nu när jag investerat i den här, men det kan ju vara bra för någon annan att veta om det finns bättre alternativ som hittar hit :)

Hej, nej det var inte för bättre alternativ till Propan som jag skrev att det är Propan som köldmedium, för det är ju högre makter som bestämmer sådana frågor om miljön och inte hur bra effekten är i olika "kylmedel", och gasol är nog inte så dåligt.

"WAVE 2 använder R290, ett naturligt och miljövänligt kylmedel som ger en ren och grön kylupplevelse."

Anledningen var att en del har valt att inte ha gasol alls i sina fordon och har jobbat på att få husbilen att fungera utan brännbar gasol med både kök, kyl, värme m.m. Men det verkar finnas en viss återhållsamhet att kalla gasol för gasol i sammanhang som köldmedium utan bara med någon ny "R gasbetäckning" och ingen vet vad som döljer sig bakom bokstäver och siffror.
Så det var bara därför jag talade om att det är brännbar gasol som har fått beteckningen R290, och sedan muskattens svar nedanför det inlägget.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Tom

FD HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
40510
Medlemskap
2024
Ingen som vågar recensera sin inköpta wave 2?
Har ni kastat pengarna i sjön?
Har bara varit iväg förra veckan, och det var inte sånt väder att det behövdes någon AC, så den var inte ens med i bilen.
Har installerat ett 12v 280 ah LiFePo4 batteri som stödladdat den Delta2 som ska driva ACn och ge husbilen 230v växelström.
Men med max 10A laddning skulle det nog behövas en DC-DC omvandlare från 12v för att ge tillräckligt med laddning att kunna driva ACn några fler timmar på natten.

Jag har kört den lite från vägguttaget i ett attefallshus, och det var inga problem att sänka temperaturen 5 grader när det var varmt förut.
Har svårt att se att någon annan modell är särskilt mer energieffektiv och drivs av 48v DC. Men om man klarar sig med en AC som går på växelström så skulle jag säga att den är onödigt dyr. Så fundera en extra gång på ditt use case, för den är ju lite speciell, och det betalar man ju ett högre pris för.

Tex, den campingen jag bodde på i Italien under förra sommarens värmebölja fick strömavbrott just de timmar AC hade behövts som mest, och då tror jag det hade varit kanon med en Wave2.
För oss som bara hade en MaxxFan slutade det med att vi åkte upp till Slovenien i bergen eftersom det var för varmt. Det hade nog inte blivit så med den...

Jag kommer nog inte bli helt klar med min setup förrän nästa år, men jag tror inte det blir några som helst problem att sänka temperaturen i sovrummet kvällstid på en Sunlight T68 med dörren stängd och sen ladda batterierna med solceller nästföljande dag, vilket är mitt främsta use case.

rich710

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2026
Ingen som vågar recensera sin inköpta wave 2?
Har ni kastat pengarna i sjön?
Skall hämta min på Kjell&Co idag, men lär inte prova den ordentligt förrän vecka 29 då vi åker till Frankrike.
Men att hålla mig helt från att testa lär jag inte kunna klara ;) Får se om den lever upp till hypen, eller om det är just "Pengarna i sjön"

//Richard

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Har bara varit iväg förra veckan, och det var inte sånt väder att det behövdes någon AC, så den var inte ens med i bilen.
Har installerat ett 12v 280 ah LiFePo4 batteri som stödladdat den Delta2 som ska driva ACn och ge husbilen 230v växelström.
Men med max 10A laddning skulle det nog behövas en DC-DC omvandlare från 12v för att ge tillräckligt med laddning att kunna driva ACn några fler timmar på natten.

Jag har kört den lite från vägguttaget i ett attefallshus, och det var inga problem att sänka temperaturen 5 grader när det var varmt förut.
Har svårt att se att någon annan modell är särskilt mer energieffektiv och drivs av 48v DC. Men om man klarar sig med en AC som går på växelström så skulle jag säga att den är onödigt dyr. Så fundera en extra gång på ditt use case, för den är ju lite speciell, och det betalar man ju ett högre pris för.

Tex, den campingen jag bodde på i Italien under förra sommarens värmebölja fick strömavbrott just de timmar AC hade behövts som mest, och då tror jag det hade varit kanon med en Wave2.
För oss som bara hade en MaxxFan slutade det med att vi åkte upp till Slovenien i bergen eftersom det var för varmt. Det hade nog inte blivit så med den...

Jag kommer nog inte bli helt klar med min setup förrän nästa år, men jag tror inte det blir några som helst problem att sänka temperaturen i sovrummet kvällstid på en Sunlight T68 med dörren stängd och sen ladda batterierna med solceller nästföljande dag, vilket är mitt främsta use case.
Det åtgår väldigt mycket energi att sänka och hålla en lägre temperatur i en husbil än i ett rum.
Husbilen har fruktansvärt dålig isolering om man jämför mot ett hus.

Jag har en nästan likadan husbil som du (en 67:a) men med tak-ac med drygt 2kW kyleffekt.
När omgivnings temperaturen ligger på 25 och över går kompressorn nästan konstant för att orka hålla 20 i bilen.
Har inverter och 210Ah litium och kan då köra kylan några timmar men en hel natt funkar inte.

Därav att det skulle vara kul å veta om den ni köpt verkligen funkar så bra som reklamen säger....

Luppio

HBK Medlem
Kommun
Västervik
HBK-Nr
39679
Medlemskap
2025
Har beställt en Wave 2 och 500W solceller nu i helgen. Vi får väl se hur bra den fungerar, men vår förhoppning är att kunna köra på batteri några timmar per natt för att kyla ned sovrummet i husbilen, och ladda via solcellerna igen dagen efter.
Förväntar mig inget underverk, men det borde väl gå att få ned temperaturen 5 grader i ett litet sovrum iaf.

En fördel med det här aggregatet är ju att det är portabelt, så man behöver inte släpa runt det om det inte ska bli varmt.
Hej
Funderar också på Ecoflow men är osäker på prestandan! Fungerar den som utlovat?

rich710

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
34741
Medlemskap
2026
Jag har använt den nu till och från i ngn vecka i Frankrike, den kyler ner om den får gå i ngn timme, men den gör inga underverk, bäst är det om vi ställer den så den blåser in i sovdelen, då blev det så kallt på natten så frugan klagade. När det var 37grader ute och husbilen stod i solen så kunde den i princip inte kyla ner innertempen. Man kan säga att den håller utevärmen i skuggan inuti husbilen, eller någon grad under. Lite meckigt med slangarna, men den är ändå praktisk i och med att man kan placera den där man behöver den för tillfället. Just nu är det 30 grader i skuggan, husbilen står i solen och Ecoflowen har stått på max sedan 13:30 utan att vi varit i den. Ecoflowens tempgivare för ”ambient temp” måste sitta väl nära AC:n för så kallt är det inte ngn annanstans i husbilen. Men att den blåser ut 13gradig luft stämmer säkert då det känns jäkligt svalt och skönt att stå i flödet. En annan fördel är att den drar ”bara” runt 5-600W på max så vi kunde köra den flera tinmar utan problem med våra Lithiumbatterier och Inverter.

Bilagor

• IMG_1878.jpeg
    IMG_1878.jpeg
    159,4 KB · Visningar: 8
  • IMG_1880.png
    IMG_1880.png
    913,3 KB · Visningar: 8
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: Tom
Toppen