• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ecoflow wave 2 AC?

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Tjenare, är det någon som använder Ecoflow wave 2 AC/värmare i husbilen och vill dela sin åsikt?

Köper främst för AC funktionen, den verkar smidig och ska vara 5100 BTU kylkapacitet. På taket har vi ingen plats.

Tänker använda den när vi har tillgång till 230v isåfall :) Vår husbil är 7.40m lång, kan man få ner tempen ifrån 28 till 20-21c så är det ju helt perfekt men kylkapaciteten kanske är för liten?

 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Enligt min erfarenhet räcker 1500W kyleffekt till nästan inget om ett campingfordon står i solen och det redan är 28 grader i bilen.

Förvänta dig ingenting av denna AC.
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Enligt min erfarenhet räcker 1500W kyleffekt till nästan inget om ett campingfordon står i solen och det redan är 28 grader i bilen.

Förvänta dig ingenting av denna AC.
okej fasen med.. Då är väl enda alternativet en "riktig" mindre portabel AC som man ställer i tex dushkabinen och leder ut värmen ur takluckan rak över..
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
okej fasen med.. Då är väl enda alternativet en "riktig" mindre portabel AC som man ställer i tex dushkabinen och leder ut värmen ur takluckan rak över..
Tyvärr är de flesta sådana också mer eller mindre skräp, dålig effekt, bullriga och klumpiga. De bästa är de som har separat inne och utedel, men de blir också rätt klumpiga. Sedan finns det ju husbilsac som man monterar i garaget eller under bilen.
 
Senast ändrad:

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Tyvärr är de flesta sådan också mer eller mindre skräp, dålig effekt, bullriga och klumpiga. De bästa är de som har separat inne och utedel, men de blir också rätt klumpiga. Sedan finns det ju husbilsac som man monterar i garaget eller under bilen.
Lust att länka några exempel? Klassas denna som garage monterad? Ser smidig ut, verkar inte vara något utblås för varmluft? Ser likadan ut som dometics variant.

De med ute och innedel man hänger i fönstret är ju väldigt klena.

 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Klassas denna som garage monterad?
Ja det gör den, benämns också som golvmonterad.

Ser smidig ut, verkar inte vara något utblås för varmluft? Ser likadan ut som dometics variant.
Kolla på bilderna i din länk, där ser du hur den är uppbyggd. Den har intag och utblås i botten, det blir då genom golvet på husbilen.

Tänk på att det tillkommer slangar och munstycken för att kunna montera en sådan AC.

Denna typ av AC fungerar, men är mindre effektiva kW för kW jämfört med takmonterade AC.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Lust att länka några exempel? Klassas denna som garage monterad? Ser smidig ut, verkar inte vara något utblås för varmluft? Ser likadan ut som dometics variant.

De med ute och innedel man hänger i fönstret är ju väldigt klena.

Frågan år ju vad du vill uppnå med en AC? Söker du något som kan hålla bilen kall även om den står mitt i solen på sommaren även söderut, eller räcker det med något som kyler ned och avfuktar när solen har gått ned och man vill ha det lite behagligare när det är sovdags?
 

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Frågan år ju vad du vill uppnå med en AC? Söker du något som kan hålla bilen kall även om den står mitt i solen på sommaren även söderut, eller räcker det med något som kyler ned och avfuktar när solen har gått ned och man vill ha det lite behagligare när det är sovdags?
hålla bilen sval i 40C sol kanske är för mycket begärt? men kan man få ner tempen till 30c i husbilen så upplevs det ju mycket svalare än ute eller utan AC iallfall.. hittils har vi inte tyckt att det är ohanterbart någongång även utan AC.

Så visst skulle det nog räcka att det räcker till att svalka när man ska sova, det är då det är viktigast men jag vill ju såklart även ha ett avsevärt mycket bättre klimat i husbilen även mitt i skinande solsken..

Finns det något som inte monteras på tak som kan uppfylla "sval bil i solen mitt på dagen" ? Dels så blockerar solpanelerna och dels så vill vi nog inte offra ljusinsläppet.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Finns det något som inte monteras på tak som kan uppfylla "sval bil i solen mitt på dagen"
Inte vad jag vet.
Har erfarenhet av en husvagn och två husbilar med golvmonterad Truma AC.
Även med korrekt installation (vilket inte är en självklarhet) ger dom dålig kyla.
Jag kan jämföra med ett antal husvagnar och husbilar med takmonterad AC.

När det gäller ljusinsläpp finns det två lösningar. (minst)
- Ta upp ett nytt hål i taket och sätt ACn i, eller flytta takluckan till det nya hålet.

- Sätt in denna AC:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
hålla bilen sval i 40C sol kanske är för mycket begärt? men kan man få ner tempen till 30c i husbilen så upplevs det ju mycket svalare än ute eller utan AC iallfall.. hittils har vi inte tyckt att det är ohanterbart någongång även utan AC.

Så visst skulle det nog räcka att det räcker till att svalka när man ska sova, det är då det är viktigast men jag vill ju såklart även ha ett avsevärt mycket bättre klimat i husbilen även mitt i skinande solsken..

Finns det något som inte monteras på tak som kan uppfylla "sval bil i solen mitt på dagen" ? Dels så blockerar solpanelerna och dels så vill vi nog inte offra ljusinsläppet.
Det krävs mycket kraftig AC för att hålla en bil nedkyld mitt i solen, inte minst om det är 40 grader i luften. Mycket energi går det också åt!
Du skall kanske fundera på om det verkligen är nödvändigt att kyla hela tiden, du kanske inte är i bilen särskilt mycket dagtid, då finns det
ju inte mycket anledning att kyla den då. Nu kör vi aldrig söderut på sommaren, men när det är varmt här brukar vi låta takfläkten gå hela
dagen så att bilen inte är så uppvärmd när kvällen kommer, och sedan justerar vi luftintaget i bilen så att luftströmmen från takfläkten går förbi sängen, då brukar det bli behagligt att sova. Om möjligt söker vi en plats när det är varmt där bilen står i skuggan på eftermiddagen, det hjälper en hel del också.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ni som har AC i husbilen upplever ni att luften kan bli ganska torr. I personbilen är luften torr när AC är i drift. Jag får ofta torra slemhinnor och får lite ont i halsen med AC:n igång i personbilen. Oftast öppnar jag rutorna istället för att ha på AC:n på om det inte är alldeles för varmt inne i bilen.

Jag skulle nog ha problem med att sova med en AC igång på natten. Jag och torr luft är ingen bra kombination. Jag tror knappast att jag är ensam med det problemet.
Men vi människor påverkas olika av olika saker. Så är livet.

Det finns ingen AC i min husbil.

Montreals inlägg ovan tycker jag verkar bra. Som har skrivits i tidigare inlägg så behöves det mycket energi för att få till en bra kyla.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Jag tror inte man saknar ac:n förrän man haft en.
Takmonterad är att föredra, man skall tänka på att det låter en del och skapar lite resonans.
Vi funderar ofta på att plocka bort vår och ersätta med en rejäl lucka.
Men efter några varma dagar så är det inte så intressant längre. Den är värd guld efter några minuters gång innan läggdags vid de där riktigt varma dagarna som vi iof sig inte är bortskämda med på dessa breddgrader.
Så kör man inte söderut så skulle jag nog säga att vi kunde vara utan den. Men alla använder husbilen på sitt vis och får anpassa den efter det.
Vi fricampar oftast eller väljer ställplats utan el så vi är beroende av en batteribank som klarar av drift av ac:n.
2 x AGM fungerar dåligt men efter uppgradering till lithium så finns det gott om ström kvar till efterkommande morgonbestyr.
Jag har erfarenhet av garagemonterad och allt vad det för med sig och rekommenderar inte den lösningen.
Ber om ursäkt om det blev lite off topic.
Svaret på din fråga är egentligen - nej den tror jag inte på och offra hellre en taklucka och ersätt med ac som har fönster om möjligt. Eftersom du står vid stolpe oftast så är strömförsörjning inte något problem.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag tror inte man saknar ac:n förrän man haft en.
Takmonterad är att föredra, man skall tänka på att det låter en del och skapar lite resonans.
Vi funderar ofta på att plocka bort vår och ersätta med en rejäl lucka.
Men efter några varma dagar så är det inte så intressant längre. Den är värd guld efter några minuters gång innan läggdags vid de där riktigt varma dagarna som vi iof sig inte är bortskämda med på dessa breddgrader.
Så kör man inte söderut så skulle jag nog säga att vi kunde vara utan den. Men alla använder husbilen på sitt vis och får anpassa den efter det.
Vi fricampar oftast eller väljer ställplats utan el så vi är beroende av en batteribank som klarar av drift av ac:n.
2 x AGM fungerar dåligt men efter uppgradering till lithium så finns det gott om ström kvar till efterkommande morgonbestyr.
Jag har erfarenhet av garagemonterad och allt vad det för med sig och rekommenderar inte den lösningen.
Ber om ursäkt om det blev lite off topic.
Svaret på din fråga är egentligen - nej den tror jag inte på och offra hellre en taklucka och ersätt med ac som har fönster om möjligt. Eftersom du står vid stolpe oftast så är strömförsörjning inte något problem.
Har ingen ac men funderar på en. Vad är nackdelen med garagemonterad AC
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, som vanligt med små udda AC/Värmare så är det dåligt/luddigt med normala uppgifter om COP värden m.m. som ger en bättre bild av vad man ger i energi och vad man får ut mer i luftflödet från den.

Men jag skulle bara tillägga att visserligen har de flesta gasol ofta i två tuber m.m. i bilen, men en del vill/törs inte använda gasol o.s.v.
De skriver att det är en miljövänlig apparat med sin R290 gas, viket stämmer.
"WAVE 2 använder R290, ett naturligt och miljövänligt kylmedel som ger en ren och grön kylupplevelse."
Men de borde kanske nämna för de gasolrädda (som absolut är upp till var och en) att det är propan med någon inblandning som är kylmediumet R290 i anläggningen, även om många inte bryr sig.

M.v.h. JANKRO.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
För en del år sedan blev det propan i de flesta (alla?) kylfrysar.
Jämför man med en gammal så kan man höra ett tjut från kompressorn som går på högt varv jämfört med en gammal.
Sen går en gammal 5 min och står sen stilla ganska länge de nya går ganska mycket längre tid med för mej störande ljud.
Men ska enligt klisterlappen dra mindre el. så en ganska annorlunda teknik förutom att det är brandfarligt liksom i bilar numera.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej, som vanligt med små udda AC/Värmare så är det dåligt/luddigt med normala uppgifter om COP värden m.m. som ger en bättre bild av vad man ger i energi och vad man får ut mer i luftflödet från den.

Men jag skulle bara tillägga att visserligen har de flesta gasol ofta i två tuber m.m. i bilen, men en del vill/törs inte använda gasol o.s.v.
De skriver att det är en miljövänlig apparat med sin R290 gas, viket stämmer.
"WAVE 2 använder R290, ett naturligt och miljövänligt kylmedel som ger en ren och grön kylupplevelse."
Men de borde kanske nämna för de gasolrädda (som absolut är upp till var och en) att det är propan med någon inblandning som är kylmediumet R290 i anläggningen, även om många inte bryr sig.

M.v.h. JANKRO.
Tack JANKRO för en intressant info om R290.

Men det som jag har lärt mig genom åren när något nytt som skall vara bra för naturen o hälsan, mm.... och som någon skall säljas till oss ofta som... miljövänlig,... ofarligt,... Grön... Svanen.... m m....
Så brukar det ju ofta senare visa sig att ämnet var inte så bra som man påstod från början... Ibland är det tom värre.

Ett garanterat miljövänlig lösning är om man kan stå ut med värmen....
För mig var de två-tre första sommarn i Grekland de värsta (hade en bärbar AC som jag aldrig startade och sålde den så så fort jag bara kunde) ...
Nu påverkar jag inte allt för mycket av värmen... Även om jag de 4 senaste sommar har åkt upp till Sverige.. Men det beror absolut inte på att jag inte vill vara här om sommaren.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Har ingen ac men funderar på en. Vad är nackdelen med garagemonterad AC
Den kräver mer vid monteringen och det är svårt att få kylan på rätt ställe. Kyla sjunker ju som bekant och den varma luften vid taket vill man ju kyla.
Jag tyckte den var bökig att montera och tog upp plats som jag kunde använda för annat. Den takmonterade är ur vägen och mycket enklare att montera, plus att kalla luften kommer på rätt ställe.
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Den kräver mer vid monteringen och det är svårt att få kylan på rätt ställe. Kyla sjunker ju som bekant och det varma luften vid taket vill man ju kyla.
Jag tyckte den var bökig att montera och tog upp plats jag kunde använda för annat. Den takmonterade är ur vägen och mycket enklare att montera, plus att kalla luften kommer från rätt ställe.
Ahaa tack för info
 

Tom

HBK Intresserad
Inlägg
19
Kommun
Trosa
Har beställt en Wave 2 och 500W solceller nu i helgen. Vi får väl se hur bra den fungerar, men vår förhoppning är att kunna köra på batteri några timmar per natt för att kyla ned sovrummet i husbilen, och ladda via solcellerna igen dagen efter.
Förväntar mig inget underverk, men det borde väl gå att få ned temperaturen 5 grader i ett litet sovrum iaf.

En fördel med det här aggregatet är ju att det är portabelt, så man behöver inte släpa runt det om det inte ska bli varmt.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Har beställt en Wave 2 och 500W solceller nu i helgen. Vi får väl se hur bra den fungerar, men vår förhoppning är att kunna köra på batteri några timmar per natt för att kyla ned sovrummet i husbilen, och ladda via solcellerna igen dagen efter.
Förväntar mig inget underverk, men det borde väl gå att få ned temperaturen 5 grader i ett litet sovrum iaf.

En fördel med det här aggregatet är ju att det är portabelt, så man behöver inte släpa runt det om det inte ska bli varmt.
Ser fram emot en recension! :)
 
Toppen