• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EBL

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Victron kopplar jag ju in och ur, vanlig väggkontakt.
Hur elblocket fungerar kan man se här. Men jag blir inte klokare, men kanske nån annan. Det som är handskrivet har jag inte gjort.
Det enklaste är att du kopplar in laddaren och ser om du får laddning till startbatteriet.
Annars kopplar du in din nya laddare på samma anslutningar som den gamla.
 

passagerarsidan

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25022
Medlemskap
2024
Det enklaste är att du kopplar in laddaren och ser om du får laddning till startbatteriet.
Annars kopplar du in din nya laddare på samma anslutningar som den gamla.
Jag tror vi missförstår varandra lite. Jag har alltså en Blue Smart IP65. Den sätter jag vid behov i en väggkontakt inne i bilen i nuläget. Den sitter direkt på Lifepo4-batteriet.
Så om jag inte ska få dubbla strömmar får jag väl använda on/off-knappen. Med den nackdelen då att startbatteriet ev. inte laddas om man står på el. Det kan man väl leva med antar jag.
CBE-laddaren verkar vara nån anpassad variant, där man "glömde" sätta en on/off-knapp utanpå tyvärr.
 

passagerarsidan

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25022
Medlemskap
2024
Det er GEL som gælder (se på side 8 i denne brugsanvisning for indstilling https://www.cbe.it/newsite/wp-content/uploads/pdfs/000251A_07_CB510-CB516_Dealer.pdf)
Jeg ved ikke hvorfor du vil trække sikringen, du kan vel bare slukke for ladning på on/aff knappen (se i ovenstående brugsanvisning)
Jeg ville montere Victron Blue Smart med ladning direkte på bodelsbatteriet , og gerne med en Smart Shunt så du kan følge batteriet i en aAPP på telefonen og/eller en BMV-712 så du kan aflæse på et display
Nu har jag faktiskt lyckats skruva bort locket till batteriladdaren från CBE och kollat, CBE 516-3

Denna laddare har 3 lägen, A, B C, står nu på C. Vad ska jag välja nu?

Specen är enligt bifogad bild
 

Bilagor

  • Laddare.PNG
    Laddare.PNG
    102,8 KB · Visningar: 75

passagerarsidan

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25022
Medlemskap
2024
Bättre safe än sorry typ antar jag. Stort tack för svar.

Jag får testa detta och verkligen följa så laddaren inte drar iväg över 15 volt om jag använder den. Sen finns ju möjligheten att slå av ibalnd lyckligtvis. Tycker tyvärr det är bekvämt att stå på el ibland på campingar/ställplatser, men det gillar ju inte batteriet.

Om jag verkar nervöst lagd om detta beror det på att detta är ett batteri som satts in som kompensation pga av återkommande batteriproblem, som visade sig bero på att boostern Schaudt 121525 varit felkopplad från fabrik.
Så jag försöker vårda det och lära mig själv. Och det verkar ju behövas om denna var satt i läge C och inte kollad.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Bättre safe än sorry typ antar jag. Stort tack för svar.

Jag får testa detta och verkligen följa så laddaren inte drar iväg över 15 volt om jag använder den. Sen finns ju möjligheten att slå av ibalnd lyckligtvis. Tycker tyvärr det är bekvämt att stå på el ibland på campingar/ställplatser, men det gillar ju inte batteriet.

Om jag verkar nervöst lagd om detta beror det på att detta är ett batteri som satts in som kompensation pga av återkommande batteriproblem, som visade sig bero på att boostern Schaudt 121525 varit felkopplad från fabrik.
Så jag försöker vårda det och lära mig själv. Och det verkar ju behövas om denna var satt i läge C och inte kollad.
Läs vad batteritillverkaren rekommenderar,vissa litiumtillverkare har 14.6V men dom flesta dock 14.4, ofta monteras tillbehör utan att kontrollera att dom är rätt inställda,tyvärr.
Jag har denna laddare och den ger exakt 14.4 aldrig sett högre, men som du säger bättre att kolla en gång extra.
 
Toppen