• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dyr service!

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Dyr service!

Fick ett pris på ca 6000kr, dom skrev ca!! för att byta:
Kamrem, rullar,fläktrem och vattenpump.
Motorolja + filter samt dieselfiltret
Byte av bromsoljan och kontroll av växellådsoljans nivå.

Kommer att namnge företaget efter det att det verkligen är bekräftat att allt ingick, misstänker att dom kanske slarvläste och svarade på fel prisuppgift. Hittade företaget via husbilsklubben, där någon annan nämnde att dom är duktiga..

För den som egentligen skulle serva vår husbil i höstas hörde aldrig av sig:(, har nu insett att det är bättre att få alla kvitton vid en eventuell framtida försäljning..:)

Nu har jag fått besked, precis som jag misstänkte så var det lite väl bra pris..
Allt ingår utom vattenpumpen, som dom dessutom sa att man INTE behöver byta på en bil som rullat 5700mil..

Får bilen servad innan vi far norröver i slutet av månaden..
Vet inte om det är dyrt eller billig, men vi är i alla fall nöjda med priset ;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Dyr service!

För min del är det så att husbilen står på en plats som är iordninggjord för just husbilen och grus ger inget bra fäste för vare sig domkraft eller pallbockar.

Sen är det ingen tokdyr kostnad att lämna in bilen OM man hittar rätt folk/verkstad.
Jag skruvar gärna med bilar för övrigt, men ett krav jag har är bilarna SKALL vara utrustade med Lucas elsystem, Dubbla SU (Webrar i värsta fall), byter olja är en favoritsyssla men endast då vegatabiliska eller mineraloljor!

Men Herr Elegance har rätt; jag är en surgubbe ibland, fast då å då tvärt om:D


LUCAS, det var han som uppfann mörkret va, :D
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Dyr service!

För min del är det så att husbilen står på en plats som är iordninggjord för just husbilen och grus ger inget bra fäste för vare sig domkraft eller pallbockar.

Sen är det ingen tokdyr kostnad att lämna in bilen OM man hittar rätt folk/verkstad.
Jag skruvar gärna med bilar för övrigt, men ett krav jag har är bilarna SKALL vara utrustade med Lucas elsystem, Dubbla SU (Webrar i värsta fall), byter olja är en favoritsyssla men endast då vegatabiliska eller mineraloljor!

Men Herr Elegance har rätt; jag är en surgubbe ibland, fast då å då tvärt om:D

Jag kan bara hålla med herr Bohman .Samma sak när det gäller motorcyklar
En riktig MC har kick Kedja och mer än 1000 cc
För övrigt tror jag att Bohman känner min farsa .Han mecka för Edvinsson.


Snacka om tråd urspårning :cool:
Jag glömde Max två cyllar:p:
 
Senast ändrad:

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Dyr service!

Nu har vi hämtat husbilen efter service hos Eskilstuna Bil & Husbilsservice AB

Han bytte även luftfiltret som jag hade glömt att beställa, hade jag protesterat hade han bara satt in det gamla igen som han sparade för att visa hur skitigt det var, givetvis blir man glad när dom tar lite egna sunda initiativ.

Har aldrig någonsin fått ett sånt trevligt bemötande av en bilmekaniker.:)
Han tog sig ordentlig tid för oss och man kände sig riktigt välkommen.

Jag kan absolut ingenting om motorer, eller bilar överhuvudtaget.
Men han tryckte på att jag MÅSTE kontrollera motoroljan, helst varje gång vi tankar. Byta bromsoljan vartannat år och sen kom en ingående förklaring om temperaturer hit å dit.

Hittade dom genom husbilsklubben och jag kan bara instämma, rekommenderar dom varmt.

Snart på väg mot midnattsolen:mcride:
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: Dyr service!

Har kollat lite på specen , de har demonterar och smörjt bromsar 693,88kr fram, samma bak + moms = 1734kr
Tar man det minus oljeservice kvittot blir det 2951 kr för oljeservice och olja, packning,filter och miljöavgift.

:confused:

Låter rimligt för just det arbete som du fått utfört, jag fick gjort en A-service på min Mercedes vecka 19 till en kostnad av 4.700:-. En likvärdig service.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Dyr service!

Tänkte köpa 1 liter olja med oss så man har på vägen ifall det behövs, på servicen har de ändvänt ESP 5w-30, i min tyska bok står det helsyntetisk 5w -40, har en flaska av den kan jag blanda dessa?
 

Gurra P

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Örebro
HBK-Nr
1932
Medlemskap
2024
Sv: Dyr service!

Varför slänger ni bort dyrt förvärvade pengar? Byte olja och filter samt smörjning av bakaxel ( Midland oljeservice ) 1800 kr hos Ormesta lastbilsservice, Örebro
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Dyr service!

Intressant att få veta vilket företag. Billigt. Betalade över 10.000 för motsvarande. Var det ett företag i Jönköping som namngivits i tidigare tråd.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Dyr service!

Blev lite inspirerad så jag bytte olja på vardagsbilen.
Går egentligen ganska bra, bara man kommer igång.

..men visst var det enklare förr när man var mjukare i kroppen.

Sparade väl en tusing..

/M
 

Bilagor

  • DSC_9322.jpg
    DSC_9322.jpg
    2,9 MB · Visningar: 7
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Dyr service!

På forumet här under " HBK FÖRMÅNER"
Så har Autoexperten tagit fram några fasta priser på de servicar vi behöver till Fiat bilarna.
Detta kan kanske vara en uppgift att gå på när man bokar service med andra verkstäder.
Killarna servar helt enligt Fiats rekomendationer.

Jag har också sett bevis i form av fakturor från en annan firma i Mjölbys närhet som gav mig kalla kårar.........
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Dyr service!

Förra gången jag bytte olja o filter på MB verkstan gick det på 2.300 kr o då går det åt 12 liter olja, stämpel är bra o ha för det har hänt mig att MB tagit stor del av repkostnad o det hade dom inte gjort om det saknats stämplar.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Dyr service!

Jag fattar egentligen inte varför man inte kan lära sig att utföra de mest elementära i bilmekande , byta olja och filter klarar vilken som helst och även ett bränslefilterbyte så hjälplös får man inte vara ,jag för min egen del skulle känna mig helt värdelös om jag måste lämna in bilen för enkla åtgärder som man lätt fixar själv för att inte säga vad frugan skulle tycka :confused:
Har man inte kunskaperna är det tämligen enkelt att ta reda på hur man gör sen är väl tillfredställelsen att veta att man har gjort det själv heller inte att förakta :):):)

Hej
Nu finns det nog många som av olika anledningar inte kan byta sin olja själv

Tommy R
 
Toppen