• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dyr service!

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
I år har vi planerat att åka ner till Kroatien.
Ville inte lämna nått åt slumpen så lämnade in HB för följande:
Oljeservice + filter.
Bad dem även se över bromsarna ifall det är nått som behöver bytas när de ändå har bilen upp så bör man se klossar och skivorna lätt ifall det behöver bytas.
Bränsle filtret var inte bytt på 2 år så bad dem även byta den.

För oljeservicen + filter och kolla om det behöver bytas nått på bromsarna tog de 4686 kr.
Bränsle filtret hade de inte hemma så jag fick åka ditt några dagar efter och bytet av det kostade 1229 kr
Totalt 5915 kr

Blev lite saftigt . Nästa år byter jag oljan + filter själv plus kola bromsarna själv!!!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Dyr service!

Om du talade om att resan skulle gå till Kroatien borde de kanske bytt bromsvätskan då det blir en del bergskörning. Men man skall nog kanske inte förutsätta att de vet så mycket om färdvägen.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Dyr service!

Enda förklaringen till sådana priser måste vara att nospartiet inkl kylarpaket behöver tas bort för att komma åt oljefiltret. Om inte så är det ju oförskämt.

:cool:
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Dyr service!

Har kollat lite på specen , de har demonterar och smörjt bromsar 693,88kr fram, samma bak + moms = 1734kr
Tar man det minus oljeservice kvittot blir det 2951 kr för oljeservice och olja, packning,filter och miljöavgift.

:confused:
 

JCoMC

HBK Medlem
Inlägg
246
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2025
Sv: Dyr service!

Har kollat lite på specen , de har demonterar och smörjt bromsar 693,88kr fram, samma bak + moms = 1734kr
Tar man det minus oljeservice kvittot blir det 2951 kr för oljeservice och olja, packning,filter och miljöavgift.

:confused:

Låter ändå hyggligt rimligt för just oljeservice. Min kamrat gjorde förstaservice på sin Fiat 3,0 2012 hos ett "välrenommerat" företag här i Östergötland. Runt
8 000 kr klämde de honom på utan tilläggsarbeten.
Värt att kolla runt innan bokning!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Dyr service!

Fick ett pris på ca 6000kr, dom skrev ca!! för att byta:
Kamrem, rullar,fläktrem och vattenpump.
Motorolja + filter samt dieselfiltret
Byte av bromsoljan och kontroll av växellådsoljans nivå.

Kommer att namnge företaget efter det att det verkligen är bekräftat att allt ingick, misstänker att dom kanske slarvläste och svarade på fel prisuppgift. Hittade företaget via husbilsklubben, där någon annan nämnde att dom är duktiga..

För den som egentligen skulle serva vår husbil i höstas hörde aldrig av sig:(, har nu insett att det är bättre att få alla kvitton vid en eventuell framtida försäljning..:)
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Dyr service!

Jag fattar egentligen inte varför man inte kan lära sig att utföra de mest elementära i bilmekande , byta olja och filter klarar vilken som helst och även ett bränslefilterbyte så hjälplös får man inte vara ,jag för min egen del skulle känna mig helt värdelös om jag måste lämna in bilen för enkla åtgärder som man lätt fixar själv för att inte säga vad frugan skulle tycka :confused:
Har man inte kunskaperna är det tämligen enkelt att ta reda på hur man gör sen är väl tillfredställelsen att veta att man har gjort det själv heller inte att förakta :):):)
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Dyr service!

Håller med, men det är precis som då man besöker en restaurang ibland vill man låta andra göra jobbet fast man kan laga mat.

Och jag känner mig inte ett dugg värdelös ifall jag äter någon annans mat, snarare tvärtom, jag njuter..



Man utgår ofta ifrån sig själv och ibland ska man nog inte göra det..
:mcride:
 
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Dyr service!

Jag fattar egentligen inte varför man inte kan lära sig att utföra de mest elementära i bilmekande , byta olja och filter klarar vilken som helst och även ett bränslefilterbyte så hjälplös får man inte vara ,jag för min egen del skulle känna mig helt värdelös om jag måste lämna in bilen för enkla åtgärder som man lätt fixar själv för att inte säga vad frugan skulle tycka :confused:
Har man inte kunskaperna är det tämligen enkelt att ta reda på hur man gör sen är väl tillfredställelsen att veta att man har gjort det själv heller inte att förakta :):):)

Hur gör du då med stämpeln i serviceboken?
Många köper inte en begagnad bil utan servicebok!

/Malbeck
 

larsinge

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Varberg
HBK-Nr
14208
Medlemskap
2024
Sv: Dyr service!

Har just blivit husbilsägare och bytte olja och filter själv i veckan. enklaste sak om man vet hur man skall göra, det viktigaste är ju att stryka olja på filterpackningen och dra åt för hand. Har erfarenhet från båten och det har alltid funkat. Kostnad dryga tusenlappen.
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Dyr service!

Hur gör du då med stämpeln i serviceboken?
Många köper inte en begagnad bil utan servicebok!

/Malbeck

Helt riktigt men håller man på och byter olja o stökar mellan serviceintervallerna tror jag inte att bilens ev värde påverkas nämnvärt av det ev åtgärder man utför mellan serviceintervallerna kan man lätt bokföra själv. sånt uppskattar jag som ev köpare mer där man ser att säljaren skött om sin ögonsten :)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Dyr service!

Jag fattar egentligen inte varför man inte kan lära sig att utföra de mest elementära i bilmekande , byta olja och filter klarar vilken som helst och även ett bränslefilterbyte så hjälplös får man inte vara ,jag för min egen del skulle känna mig helt värdelös om jag måste lämna in bilen för enkla åtgärder som man lätt fixar själv för att inte säga vad frugan skulle tycka :confused:
Har man inte kunskaperna är det tämligen enkelt att ta reda på hur man gör sen är väl tillfredställelsen att veta att man har gjort det själv heller inte att förakta :):):)

Du har inte tänkt på att de flesta kanske har dessa elementära kunskaper, men med ålderns rätt kanske inte klarar att böka med domkrafter, pallbockar och annat, utan att känna sig värdelös:rolleyes:
Ps. Glöm inte att en del av oss är lite slitna och kanske väljer att få saker gjorde ........till rätt pris så klart;)
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Dyr service!

Jo du det är dyra stämplar kostar ca 3000:- utöver material men det är många som tror att dom gör ett bra jobb. Köp allt med kvitto och dokumentera det på www.Garaget.com på din profil då kan man följa vad som gjorts. Sålde en bil till kanonpris pga av denna dokumentation det framgick med foto vad som gjorts.
 
Toppen