• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dyr service!

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Dyr service!

Du har inte tänkt på att de flesta kanske har dessa elementära kunskaper, men med ålderns rätt kanske inte klarar att böka med domkrafter, pallbockar och annat, utan att känna sig värdelös:rolleyes:
Ps. Glöm inte att en del av oss är lite slitna och kanske väljer att få saker gjorde ........till rätt pris så klart;)

Det säger väl rent sunt förnuft att jag naturligtvis inte avser dom som hindras av ålder/sjukdom eller av andra besvär som medför att man inte kan utföra vissa arbeten själv på husbilen :) :)
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Dyr service!

Helt riktigt men håller man på och byter olja o stökar mellan serviceintervallerna tror jag inte att bilens ev värde påverkas nämnvärt av det ev åtgärder man utför mellan serviceintervallerna kan man lätt bokföra själv. sånt uppskattar jag som ev köpare mer där man ser att säljaren skött om sin ögonsten :)

Vad menas egentligen med "serviceintervaller". Vem har från början och med vilka förutsägelser har han/hon fastställt dessa. Varför skiljer det sig mellan olika fabrikat. Hur kan man fastställa "bäst före datum" på falukorven?

Klart att om man anger kort "bäst före datum" så får man sälja mer. Jag hör till den gamla skolan som själv kan avgöra om ett födoämne är ok. Men jisses vad man tjänar pengar på de som tror på stämplar och slänger och köper nytt.

Spårade ur lite men blåskontona liknar varandra.

:rolleyes:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Dyr service!

Det säger väl rent sunt förnuft att jag naturligtvis inte avser dom som hindras av ålder/sjukdom eller av andra besvär som medför att man inte kan utföra vissa arbeten själv på husbilen :) :)

Själv är jag inte handikappad och har bytt olja/filter och hjul fler gånger än jag orkar räkna efter, men har numera inte enkel tillgång till lyft/smörjgrop. Dessutom tycker jag med ålderns rätt att det är väldigt skönt att slippa krypa under bilen, slava med hjulbyten och liknande.
En del av oss prioriterar bekvämlighet framför att spara in sista kronan. Är det konstigt?
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Dyr service!

Själv är jag inte handikappad och har bytt olja/filter och hjul fler gånger än jag orkar räkna efter, men har numera inte enkel tillgång till lyft/smörjgrop. Dessutom tycker jag med ålderns rätt att det är väldigt skönt att slippa krypa under bilen, slava med hjulbyten och liknande.
En del av oss prioriterar bekvämlighet framför att spara in sista kronan. Är det konstigt?

Just problemet att hitta ett ställe som har lyft/smörjgrop kan jag tänka mig gäller flera.

/Hike
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Dyr service!

Har alltid byt själv på min egen bil, men nu När man har HB så blir man lite osäker och sen ligga på gården på asfalten och göra det känns inte roligt.
Kanske investerar jag i ny stora bockar då kanske jag gör olje servicen själv!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Dyr service!

Olja o filter byter du utan problem utan att hissa upp bilen om du inte har det stora plastskyddet under motorn. Dieselfiltret lite knivigare. Där underlättar det på vår bil att ta bort lyktan.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Dyr service!

För tio år sedan klarade jag dessa uppgifter på egen hand (och även att byta den vrångt sittande impellern i min Yanmar båtmotor). Nu går gränsen vid att kolla oljenivån. Och i går behövde jag leja hjälp för att sätta upp en fågelholk.
Vänta ni ungdomar, snart är ni inte så kaxiga längre!

aake
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Dyr service!

Ibland tycker jag faktiskt att ni är en aning för snarstuckna "gubbar" :)jag är själv "gubbe" och ingen gymnast längre (tyvärr) :):) . Men en del av poängen i mitt ursprungliga inlägg är det att en husbil är vad avser drivlinor uppbyggda som vilket annat fordon som helst m a o inget märkvärdigt alls utan kan i stort sett jämföras med en vanlig lätt lastbil , men bodelen med dess allt mer avancerade utrustningar är en helt annan femma där krävs nog mer kunskap
än att byta olja och filter.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Dyr service!

För min del är det så att husbilen står på en plats som är iordninggjord för just husbilen och grus ger inget bra fäste för vare sig domkraft eller pallbockar.

Sen är det ingen tokdyr kostnad att lämna in bilen OM man hittar rätt folk/verkstad.
Jag skruvar gärna med bilar för övrigt, men ett krav jag har är bilarna SKALL vara utrustade med Lucas elsystem, Dubbla SU (Webrar i värsta fall), byter olja är en favoritsyssla men endast då vegatabiliska eller mineraloljor!

Men Herr Elegance har rätt; jag är en surgubbe ibland, fast då å då tvärt om:D
 

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Dyr service!

För min del är det så att husbilen står på en plats som är iordninggjord för just husbilen och grus ger inget bra fäste för vare sig domkraft eller pallbockar.

Sen är det ingen tokdyr kostnad att lämna in bilen OM man hittar rätt folk/verkstad.
Jag skruvar gärna med bilar för övrigt, men ett krav jag har är bilarna SKALL vara utrustade med Lucas elsystem, Dubbla SU (Webrar i värsta fall), byter olja är en favoritsyssla men endast då vegatabiliska eller mineraloljor!

Men Herr Elegance har rätt; jag är en surgubbe ibland, fast då å då tvärt om:D

Är allergisk mot SU-förgasare dom ställde om sig hela tiden på min P1800 :D:D så det var ett evigt justerande med klockorna :):):)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dyr service!

SU når en gjorde allt rett var bra, en dråpe for mye olje i demperen og det var rengjøring av membranen :D. Det var rimelig enkelt å balansere opp 2 stk, men 4 var en utfordring nesten på høyden med 4 doble Mopar bøtter på en 440 hemi.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.787
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dyr service!

Det är inte så konstigt, Volvo hade gjort ett mycket dåligt länkage till SU-förgasarna, så de blev snabbt glappa i spjällaxlarna, och då blev de i princip omöjliga att balancera ordentligt.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Dyr service!

På Webrarnas tid hade jag inte råd att lämna in bilen på service.
Idag har jag inte råd att låta bli att lämna in bilen på service.

Väldigt enkelt att förklara detta. En bil för runt en halvmiljon är det enligt mitt tycke
viktigt att ha en korrekt servicebok på. Den dag vi byter kommer denna med säkerhet att granskas. Visst kan man kanske övertyga någon att egen text o kvitton o arbete funkar.
Men så har vi garantierna o goodwill, dessa fungerar helt klart enklare/bättre med stämplar.

Så ett olje o filter byte för 2015:- varje år och en större service efter boken tycker jag är okey.

Tiderna förändras och likaså fordonens pris.
 

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Sv: Dyr service!

Hej ! får säga det igen gå in och googla på mister auto .. dom säljer orginaldelar över nätet med hemstransport till dörren med UPS..
minst halva priset mot Mekonomen t.ex .. Bosch luftfilter ca 189kr fiat ducato
2011 årsm / mekonomen ( luftfilter MAN) 550kr .. Castrol magnatec helsynt
5liter ca 340 kr ..Mekonomen ca 700 kr Dom har alla bilmärken

frakten är 89 eller 119kr beroende hur tungt lasset är .. leverans inom 3-4 dagar

Håkan
 

bertilz1

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Haninge
HBK-Nr
2118
Medlemskap
2024
Sv: Dyr service!

Jag gjorde min första service samt byte av kamrem i när jag var i Spanien. I Sverige fick jag ett kostnadsförslag på ca13000. I Spanien, Orihuela kostade det Ca 5000 på en auktoriserad verkstad. :music-icon:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.605
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Dyr service!

Hej ! får säga det igen gå in och googla på mister auto .. dom säljer orginaldelar över nätet med hemstransport till dörren med UPS..
minst halva ................................................. Dom har alla bilmärken

frakten är 89 eller 119kr beroende hur tungt lasset är .. leverans inom 3-4 dagar

Håkan
---------------------------------------------------------------------------------------

Hej, en SKF (bil)vattenpump på Mekonomen och de andra ca. 2800:-
Ca. från 1600:- för lågprisplagiat.

Mister Auto, lite över 1100:- för SKF pumpen :):):).
Ca. från 450:- för lågprisplagiat.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen