• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dyr ruta

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade det varit en plan dubbelglasruta hade varit myket enklare, nu är det en dubbelkrökt ruta, en anledning till varför det inre är så enkelt att bara byta.
Nu finns det några firmor som delar dom och gör jobbet men det kostar,tyvärr är det bara att betala
 
Nu gäller min undran bara om ni tycker det är rimligt med dyra 18000. Jättebra om någon kan tillverka båda det ena o det andra i enkelglas, polykarbonat o vad vet jag allt. Att plocka isär halva förarsidan finns inte på kartan. Till detta behövs mera än bara en parkeringsplats. Att experimentera med en bil i miljonklassen tycker jag är väldigt vanskligt. Ni som har hemmabyggen får gärna pyssla med detta. Med detta sagt avslutar jag den här tråden. Hoppas på fint väder i Spanien
Ber om ursäkt ifall jag trampade på en öm punkt, tänkte bara att när du är hemma från Spanien resan så kanske du själv kunde lösa problemet till en liten kostnad:(
 
Om en bil ( något) är värt en miljon kronor så motsvarar 18000 kronor 1,8 procent av totalvärdet.
Om en ganska begagnad husbil är värd 100000 kronor så motsvarar detta att lägga 1800 kronor på en reperation.

Så jag tycker att det kan va motiverat att sköta om en husbil I den här prisklassen .. så ja 18000 kan va ok att lägga för att hålla bra kvalitet/standard på husbilen.
Sen om själva rutan o jobb är värt 18000 kronor!
Det är svårt att veta? Priset hamnar kanske där för att det tycks inte finnas särskilt många verkstäder att välja på. Ingen konkurrens precis.
Rutan finns liksom inte att köpa på Autodoc.....
18.000Kr är naturligtvis ganska mycket pengar. Men om jag har förstått rätt är det ganska mycket jobb att demontera rutan, ta isär den, rengöra och limma ihop den samt återmontera den, delvis med två personer om jag har förstått rätt. Priset kan alltså vara berättigat.
Vad som stör mej är att husbilstillverkarna använder sådana här konstruktioner som inte är ordentligt testade och som knappast tillför något
i bilens funktion, av rent kosmetiska skäl, liksom de specialtillverkade strålkastarna och bakljusen som både är dyrbara i tillverkning, lagerhållning
och kommer att bli både svåra att få tag på, och förmodligen ännu dyrare om några år när en liten serie måste beställas för att hålla några relativt få bilar rullande.
 
Senast ändrad:
Hela denna diskussion visar att vi lever i olika världar! Vissa köper bilar för flera miljoner och då är 18.000 bara en struntsumma och när de dyrare reparationerna kommer byter man väl. Medan andra skruvar, mekar och uppfinner alla möjliga saker för att med begränsad ekonomi ändå kunna ha råd att hålla sig med husbilar! Men som jag tidigare skrivit dessa miljonbilar med otroligt dyra och tillkrånglade lösningar på enkla saker kommer att bli mycket dyra att hålla igång och svårsålda som begagnade.
Jag kan som exempel nämna strålkastarinsats som på min gamla 2003a började bli dimmiga och repiga trots försök att polera. Det visade sig att det finns helt nya att köpa för drygt 800 kr styck kompletta med allt utom glödlampor. Detta på grund av att samma lampor nog sitter i 100.000 tals FIAT och Citroën skåpbilar och lastbilar. Så var det också innan detta med design spårade ur vad gäller husbilar! Nu läser man om 35.000 kr/ styck på vissa bilar. Vad som förvånar mig är att inte de som köper dessa nya ifrågasätter vad en så vanlig del kostar att byta innan köp!
 
Ber om ursäkt ifall jag trampade på en öm punkt, tänkte bara att när du är hemma från Spanien resan så kanske du själv kunde lösa problemet till en liten kostnad:(
Hej
Ibland blir kunskapen till nytta för andra har bytt strålkastare fiat och har den gamla kvar. Har tänkt att limma på polykarbona 3 mm
glaset som sitter nu är 5 mm .
Det är en bred ram runt att limma på. och vilket lim är bra Limmet spm finns nu är grått och lite mjukt.
 

Bilagor

  • WIN_20251010_17_45_46_Pro.webp
    WIN_20251010_17_45_46_Pro.webp
    73,8 KB · Visningar: 43
  • WIN_20251010_17_45_20_Pro.webp
    WIN_20251010_17_45_20_Pro.webp
    50,4 KB · Visningar: 43
  • WIN_20251010_17_43_36_Pro.webp
    WIN_20251010_17_43_36_Pro.webp
    55,9 KB · Visningar: 41
  • WIN_20251010_17_40_55_Pro.webp
    WIN_20251010_17_40_55_Pro.webp
    32,5 KB · Visningar: 40
  • WIN_20251010_18_24_05_Pro.webp
    WIN_20251010_18_24_05_Pro.webp
    31,6 KB · Visningar: 39
  • WIN_20251010_18_24_43_Pro.webp
    WIN_20251010_18_24_43_Pro.webp
    54,5 KB · Visningar: 38
  • WIN_20251010_18_24_38_Pro.webp
    WIN_20251010_18_24_38_Pro.webp
    36,5 KB · Visningar: 41
Senast ändrad:
Nu gäller min undran bara om ni tycker det är rimligt med dyra 18000. Jättebra om någon kan tillverka båda det ena o det andra i enkelglas, polykarbonat o vad vet jag allt. Att plocka isär halva förarsidan finns inte på kartan. Till detta behövs mera än bara en parkeringsplats. Att experimentera med en bil i miljonklassen tycker jag är väldigt vanskligt. Ni som har hemmabyggen får gärna pyssla med detta. Med detta sagt avslutar jag den här tråden. Hoppas på fint väder i Spanien
Hejsan, snälla du det är ju inte att experimentera med en bil, och ett jobb som bara duger på hemmabyggen utan värde. Det handlar ju om att göra på ett liknande sätt som en verkstad och kanske t.o.m. bättre när man har god tid på sig. På din bil handlar det ju inte heller om att bygga nya rutor av polykarbonat som blir okrossbara, utan det handlar ju om att plocka bort, ta itur rutorna och åter montera ihop dem igen (och helst fylla dem med ädelgas typ argon eller liknande) samt återmontera dem igen som Lasseboy skriver om och har gjort flera gånger i inlägg #24.

Det är ju absolut fullt klart att alla inte kan, vill, törs och inte ens har en tanke på att ge sig på sådana äventyr själva, men din grundfråga var ju om det låter rimligt med över 18.000:- för jobbet. Vilket det inte gör i mångas öron, och är ju bara ett svar på den frågan.
Men att man inte själv skulle kunna göra något på en bil bara för att den kostar över miljonen har väl ingen betydelse om man gör/ kan göra ett liknande jobb själv, som dessutom faktiskt är rätt roligt och tillfredställande när man är klar.

M. mycket v. h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Hela denna diskussion visar att vi lever i olika världar! Vissa köper bilar för flera miljoner och då är 18.000 bara en struntsumma och när de dyrare reparationerna kommer byter man väl. Medan andra skruvar, mekar och uppfinner alla möjliga saker för att med begränsad ekonomi ändå kunna ha råd att hålla sig med husbilar! Men som jag tidigare skrivit dessa miljonbilar med otroligt dyra och tillkrånglade lösningar på enkla saker kommer att bli mycket dyra att hålla igång och svårsålda som begagnade.
Jag kan som exempel nämna strålkastarinsats som på min gamla 2003a började bli dimmiga och repiga trots försök att polera. Det visade sig att det finns helt nya att köpa för drygt 800 kr styck kompletta med allt utom glödlampor. Detta på grund av att samma lampor nog sitter i 100.000 tals FIAT och Citroën skåpbilar och lastbilar. Så var det också innan detta med design spårade ur vad gäller husbilar! Nu läser man om 35.000 kr/ styck på vissa bilar. Vad som förvånar mig är att inte de som köper dessa nya ifrågasätter vad en så vanlig del kostar att byta innan köp!
Tack för ett bra inlägg!
 
18.000Kr är naturligtvis ganska mycket pengar. Men om jag har förstått rätt är det ganska mycket jobb att demontera rutan, ta isär den, rengöra och limma ihop den samt återmontera den, delvis med två personer om jag har förstått rätt. Priset kan alltså vara berättigat.
Vad som stör mej är att husbilstillverkarna använder sådana här konstruktioner som inte är ordentligt testade och som knappast tillför något
i bilens funktion, av rent kosmetiska skäl, liksom de specialtillverkade strålkastarna och bakljusen som både är dyrbara i tillverkning, lagerhållning
och kommer att bli både svåra att få tag på, och förmodligen ännu dyrare om några år när en liten serie måste beställas för att hålla några relativt få bilar rullande.
Dubbelrutorna är inte där av kosmetiska skäl utan ingår i vinterpaketet med bla. Alde värme, dom isolerar bättre och du slipper kondens som ofta uppstår på enkelglas, det går dock att beställa enbart Alde som i min bil.
Dessa dubbelglas rutor är ett problem som har funnits i många år,det verkar inte som man ändrat något i konstruktionen, vilket inte gör saken bättre.
 
Hej
Ibland blir kunskapen till nytta för andra har bytt strålkastare fiat och har den gamla kvar. Har tänkt att limma på polykarbona 3 mm
glaset som sitter nu är 5 mm .
Det är en bred ram runt att limma på. och vilket lim är bra Limmet spm finns nu är grått och lite mjukt.
Du kan vänta på flera svar, men ett polymerlim borde vara det bästa.
Det finns ju flera sorter och fabrikat men något åt det här hållet kanske.
Finns i flera färger och här troligen rätt ljusgrått. Detta finns även i mindre vanlig tub om det skulle räcka.

Jag tror nästan att man törs föreslå Biltema's polymer också.

OBS det finns i två olika varianter på Biltema, den som länken ger och "Rapid" som härdar snabbare.
Prova gärna att limma en bit plast mot något som test först, för det brukar fästa jättehårt även mot blanka ytor som färg, glas och plast utom fet mjuk plast som "plashinksplast". PP och PE är också plaster men.... Ja, testlimma.

Det är inte heller omöjligt att typ våtrumssilikon skulle funka bra till lyktan och på plaster. Silikon är lite underligt, om vatten lätt rinner av en yta, så fäster silikon bra på ytan......... Påstås det.
Bara en länk till grå men säkert bättre att handla på närmare ställe som byggvaruhus.

M.v.h. JANKRO.

Ps. När du skall lägga en sträng för att limma fast något som kommer att ha synlig limsträng genom t.ex. ett lyktglas så gäller det ju att få en jämn sträng så det ser skapligt ut och för att få den jämn och utan luftbubblor samt ha skaplig kontroll på jämn mängd med klet så bör man skära ett V i pipen som bestämmer mängden...... svårt att förklara men den här bilden ger en liten fingervisning om hur.
Skärmbild 2025-10-11 004537.webp
"Lyktglaset" lägger sig först på toppen av triangeln och trycker till den utan att det blir luftbubblor i limfogen, samt en viss kontroll på samma mängd fogmassa runt om.... Ja ungefär så. Lycka till :msn_wink:.
 
Senast ändrad:
Nu gäller min undran bara om ni tycker det är rimligt med dyra 18000. Jättebra om någon kan tillverka båda det ena o det andra i enkelglas, polykarbonat o vad vet jag allt. Att plocka isär halva förarsidan finns inte på kartan. Till detta behövs mera än bara en parkeringsplats. Att experimentera med en bil i miljonklassen tycker jag är väldigt vanskligt. Ni som har hemmabyggen får gärna pyssla med detta. Med detta sagt avslutar jag den här tråden. Hoppas på fint väder i Spanien
vad har det med saken att göra att den koster över 1 mille. jag hade en ferrari oxå dyr, men den mekade själv med, servade, byte kamrem osv
skulle ALLDRIG hela he........ betala en verkstad runt 50000 kr för service o kamrems byte när man kan göra det själv. lika bra eller bättre.
så det har väl inget att göra med vad leksaken koster
 
Har Ferrari sidorutor som immar?
Kanske finns lite billiga reservdelar på autodoc till Ferrari.
PS precis..o vem är så dum att denne går till tandläkaren när det finns plastic padding!
PS 2..jag fattar inte det där med..mille !
Mille på italienska betyder nämligen --tusen.
Ferrari underhållskostnader: Vår expertguide https://share.google/muAgSX41uETMB5scd
 
Senast ändrad:
Dubbelrutorna är inte där av kosmetiska skäl utan ingår i vinterpaketet med bla. Alde värme, dom isolerar bättre och du slipper kondens som ofta uppstår på enkelglas, det går dock att beställa enbart Alde som i min bil.
Dessa dubbelglas rutor är ett problem som har funnits i många år,det verkar inte som man ändrat något i konstruktionen, vilket inte gör saken bättre.
Jag är väl medveten om vad fördelarna med dubbelglas kontra enkelglas är. Nu menade jag framförallt de böjda dubbelglasade sidorutorna som jag anser är kosmetika, men om man inför något sådant bör man ju i varje fall se till att det fungerar! Sedan är det ju knappast så att det uppstår kondens i alla sammanhang bara för att man har enkelglas i sidorutorna fram, och f.ö. är ju fortfarande vindrutan enkelglas. Bästa lösningen på kondensproblem på rutorna under vinterhalvåret är ju ett utvändigt täcke, och de flesta täcken man kan köpa täcker ju också sidorutorna och då är problemet löst utan dubbelglas.
 
Det är lite underligt med sådana här fel som lyktornas glas som spricker, och imma inne i isolerrutor m.m. Efter det blivit upptäckt så fortsätter problemet på bilar som måste vara byggda ibland åratal efter att problemet blivit känt.
Tillverkarna delar ut nya delar som monteras, och de hinner, som med lyktglasen bytas ett flertal gånger på samma bil tills "garantin" och det fina bemötandet upphör och då efter rätt många år finns problemet kvar och en ev. ny ägare kommer på att att ex. lyktan kostar mer än nästa mysresa med husbilen skulle ha kostat. Gråter över ny lykta eller immig ruta och byter.... Felet kommer åter igen innan sommaren är över.
Det är något som är knepigt med fel som aldrig fixas till på dyra delar och som det aldrig kommer någon annan nyare vettig/fungerande ersättning till.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Tillbaka
Toppen